Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelar- och manusförfattarstrejk i USA

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 17:11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 juli 2023 kl. 23:11:00Om jag ska vara ärlig är jag väldigt arg på våda sidorna ! >:(

Jag vill bara att det ska ta skut oansett vem som vinner ;D
Det lär knappast bli någon som "vinner", utan i likhet med nästan alla konflikter och strejker lär det bli en kompromiss där båda parter får igenom en del av sina önskemål men inte alla.

När det väl har gått så långt som till strejk (som ju alltid är sista utvägen vid alla konflikter) lär skådespelarfacket knappast gå med på att gå tillbaka som det varit utan att ha fått igenom något önskemål - i så fall lär de knappast gå med på att avsluta strejken. Men det är (tyvärr) heller inte särskilt troligt att de skulle få igenom alla sina önskemål, utan det enda realistiska är en kompromiss som är tillräckligt okej så att båda parter kan leva med det.

Men filmbolagen lär ju förlora miljontals kronor (eller rentav dollar) för varje dag som film- och TV-inspelningarna ligger nere, så för varje dag som går lär filmbolagen bli mer angelägna att börja förhandla med skådespelarfacket för att hitta en lösning som båda parter kan gå med på. Men det är förstås inget drömscenario för skådespelarna heller, som ju nu går hemma utan lön medan (nästan) inga filminspelningar pågår...

Citat från: Elios skrivet 17 juli 2023 kl. 01:06:20Tänkte allt från Jennifer Lawrence till Robert Englund. Så det spelar ingen roll vem egentligen?  :o
De två exempel du nämner har säkerligen fått tillräckligt bra betalt för sina filmroller, så att de lär ha sitt på det torra ett bra tag framöver; och får säkert så bra betalt för sina roller att de inte behöver oroa sig - vare sig med eller utan strejk.

Men därutöver finns ju hundratusentals okända skådespelare, som vanligtvis inte tjänar mycket alls - i många fall inte ens tillräckligt för att kunna betala hyran, utan som ofta tvingas ta till minst ett annat jobb vid sidan av skådespeleriet för att klara sig ekonomiskt (i synnerhet i Hollywood inte helt ovanligt som servitris/servitör, städare eller liknande jobb som vanligtvis inte kräver någon utbildning).

Vi får ha i åtanke att det är 160000 skådespelare som är med i skådespelarfacket i USA, och som alltså påverkas av strejken - och jag slår vad om att du inte kan nämna namnen på 160 000 amerikanska skådespelare... ;)
(Sen finns det säkert fler skådespelare i USA som inte är med i facket, men det är en annan femma...)

Lilla My

Misha Collins lade ut ett klipp på sin Instagram för någon dag sedan där det verkar som någon fått in honom i en film som en cameo via AI, och skrev en text till som har med strejkandet att göra. Han är pissed off, vilket är förståeligt. Detta är en av anledningarna till att de mer kändare skådespelarna strejkar: Filmbolagen säger sig ha rättigheter att använda skådespelarnas liknelser och ansikten utan att ens kontakta skådespelarna först, och absolut utan att ge dem kompensation.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2023 kl. 03:44:34Vi får ha i åtanke att det är 160000 skådespelare som är med i skådespelarfacket i USA, och som alltså påverkas av strejken - och jag slår vad om att du inte kan nämna namnen på 160 000 amerikanska skådespelare... ;)
(Sen finns det säkert fler skådespelare i USA som inte är med i facket, men det är en annan femma...)
Det vet man aldrig om man kan nämna. Jag vet väldigt många men inte självklart inte alla dom kanske. Måste säga att 160 K lät ovanligt lite faktiskt. Så det är klart mycket kan påverka.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 22 juli 2023 kl. 05:05:12

Misha Collins lade ut ett klipp på sin Instagram för någon dag sedan där det verkar som någon fått in honom i en film som en cameo via AI, och skrev en text till som har med strejkandet att göra. Han är pissed off, vilket är förståeligt. Detta är en av anledningarna till att de mer kändare skådespelarna strejkar: Filmbolagen säger sig ha rättigheter att använda skådespelarnas liknelser och ansikten utan att ens kontakta skådespelarna först, och absolut utan att ge dem kompensation.
Mig veterligen är tekniken för AI ännu inte tillräckligt mogen för att kunna lyckas med sådant utan mycket manuellt arbete (*), och jag tycker nog inte vi kan ta hans korta videoklipp som bevis för att det redan nu förekommer - jag menar givetvis inte att vi ska misstro Misha Collins, men för en så minimal statistroll kan man inte utesluta möjligheten att det bara är någon som är lik honom. Trots allt har vi ju alla dubbelgångare, och häromveckan såg jag exempelvis en australiensisk serie på Netflix där en av huvudrollerna såg ut nästan på pricken som en gammal klasskompis till mig - om det inte vore för att det var just en australiensisk serie, med andra ord ganska långt bort för svenskar, så hade jag trott att det faktiskt var hen...

(*): Rent tekniskt sett har det förstås gått att åstadkomma i många år, men då med manuellt arbete och datorretuschering bild för bild, som lär kosta mycket pengar. I Fast & Furious 7 använde man ju exempelvis den tekniken för att färdigställa filmen efter att Paul Walker tragiskt gick bort när bara halva filmen var inspelad. Men det var väl nästan ett nödvändigt ont, för att inte behöva skrota hela filmen och spela in hela filmen på nytt; vilket ju hade kostat mycket mer...

Men att det kommer att vara möjligt råder det ju ingen tvekan om, så det låter klokt att redan nu reglera detta i avtal. Så snabbt som utvecklingen går nu gissar jag att det utseendemässigt kommer vara möjligt att genomföra på halvautomatiska sätt inom ett år, men det lär nog dröja längre innan det går att få in någon annans röst på ett sätt som låter trovärdigt (då samma mening kan läsas upp på miljontals olika sätt, beroende på situationer, känsloläge och liknande).

Rätt använt kan sådan här AI-teknik vara mycket användbart, och det vore ju oerhört värdefullt om det gick att låta avlidna skådespelare "väckas till liv" för att kunna få med samma skådespelare i uppföljare till filmer. Plus att det finns mycket pengar att tjäna om en hel inspelning inte behöver skjutas upp för att en liten birollsinnehavare blir sjuk ett par dagar.

Men det måste som sagt regleras, så att det är klart under vilka omständigheter utbytta ansikten kan användas och vilken eventuell ersättning som ska utgå. Ännu viktigare än ersättning är ju att inte kändisars ansikten "klistras in" i exempelvis porrfilmer utan deras vetskap, som jag vet finns en reell oro för - och det kan nog tyvärr bli svårt att förhindra, då jag gissar att inte alla porrfilmsproducenter ens är med i Alliance of Motion Picture and Television Producers (som är fackets förhandlingspart i konflikten)...

Problematiken kring AI är ju dock inte huvudskälet till strejken, utan det största problemet är att inga streamingtjänster i dagsläget vill dela med sig av statistik till någon om hur många som ser en film eller en serie; vilket gör att det gamla hederliga upplägget med royalties till skådespelarna för varje tittare/kund som ser en film inte längre fungerar. Att tjänster kanske inte vill offentliggöra sådant för allmänheten kan man väl köpa, men i mina ögon känns det orimligt om inte ens regissörer, producenter och skådespelare får veta om en film på Netflix har setts av 1 person eller av 50 miljoner personer...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juli 2023 kl. 18:54:22Mig veterligen är tekniken för AI ännu inte tillräckligt mogen för att kunna lyckas med sådant utan mycket manuellt arbete
Du skulle bli förvånad över vad AI kan göra.

Och ja, det är inte majoriteten till varför alla strejkar. Men det är yttligare en gren av det ruttna träd som är filmindustrin.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 23 juli 2023 kl. 21:41:26Du skulle bli förvånad över vad AI kan göra.

Och ja, det är inte majoriteten till varför alla strejkar. Men det är yttligare en gren av det ruttna träd som är filmindustrin.
Absolut, AI kan säkert göra väldigt mycket - men jag har i alla fall inte sett något tillräckligt trovärdigt exempel, utan att det går att se att det är manipulerat. Åtminstone inte med automatiska eller halvautomatiska medel, utan att det kräver en massa manuellt arbete (och pengar).

Visst kan jag ha fel. Men det som gör mig mest tveksam om Misha Collins uttalande är vad filmbolaget ifråga egentligen skulle tjäna på att digitalt klistra in hans ansikte på en liten statist i bakgrunden...? Trots allt är ju inga filmbolag direkt kända för att vara generösa och givmilda av sig, utan i likhet med alla företag är målsättningen förstås till syvende och sist att tjäna pengar - och vad tjänar de för pengar på att låta hans ansikte synas i bakgrunden i en pytteliten roll som ingen vet om...?

Enda sättet att tjäna pengar på att få med en kändis i en film, vare sig på naturlig eller konstgjord väg, bör ju trots allt vara att kunna skryta över att hen medverkar på filmaffischer, omslag och/eller streamingtjänsters beskrivning - eller åtminstone att namnet står med under eftertexterna, så att folk därmed kan hitta åt filmen via IMDb; så att det på så sätt blir fler personer som vill se filmen. Nu vet jag inte vilken film det här gäller (jag känner inte igen den), men av Misha Collins text tolkar jag det som att hans namn inte står med under eftertexterna till filmen - så vad har filmbolaget då att tjäna på att få in hans ansikte...? Trots allt lär ju ingen AI-teknik vara 100% automatisk, utan det lär alltid krävas någon slags manuell handpåläggning, varför det aldrig blir helt gratis; och ingen kommer ju gå och se en film för en minimal roll som ingen vet om... I så fall borde man ha utnyttjat tekniken för en större roll, så att det åtminstone kan spridas via word of mouth att han medverkat.
(Fast nu när Misha Collins skrivit om det, så lär det ju ironiskt nog bli fler personer som ser filmen ifråga därför, så att filmbolaget därmed kommer att tjäna på det...)

gstone

Om det här verkligen stämmer kommer att göra hemska saker  >:(

https://thedisinsider.com/2023/07/24/disney-considering-delaying-wish-next-goal-wins-and-poor-things/

Det är nog för att få mig att förlora förståndet  :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 juli 2023 kl. 00:28:43Om det här verkligen stämmer kommer att göra hemska saker  >:(

https://thedisinsider.com/2023/07/24/disney-considering-delaying-wish-next-goal-wins-and-poor-things/

Det är nog för att få mig att förlora förståndet  :'(
Jag förstår problematiken, i och med att strejken gör att skådespelare inte får göra någon slags PR för filmer de är med i - så därmed inga premiärer, inga röda mattan-visningar och inga intervjuer för press.

Jag har dock svårt att tänka mig att strejken verkligen fortfarande skulle pågå i december - med tanke på att alla filmbolag lär förlora miljontals dollar för varje enskild dag som strejken pågår, så lär mindre filmbolag vara konkursfärdiga innan december... Troligen inte Disney, men Alliance of Motion Picture and Television Producers lär ju behöva ta hänsyn även till mindre produktionsbolag som inte har Disneys resurser bakom sig. Nu lär väl de minsta independentstudiorna inte ens vara anslutna till AMPTP, men det finns ju trots allt många mellanlägen mellan dessa och de största multinationella företagen.

Men det är förstås en svår balansgång för Disney och andra filmbolag, då man ju måste besluta om eventuella uppskjutna datum ett bra tag i förväg; och antagligen innan man kan veta hur lång tid strejken kommer att pågå.

gstone

Jag överväger självmord eftersom som jag läste att den här strejken kan byta slutet på Hollywood ( för gott) :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 25 juli 2023 kl. 07:33:45Jag överväger självmord eftersom som jag läste att den här strejken kan byta slutet på Hollywood ( för gott) :'(

Inte ska du begå självmord, det vore ingen bra idé.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juli 2023 kl. 01:20:59Jag förstår problematiken, i och med att strejken gör att skådespelare inte får göra någon slags PR för filmer de är med i - så därmed inga premiärer, inga röda mattan-visningar och inga intervjuer för press.

Jag har dock svårt att tänka mig att strejken verkligen fortfarande skulle pågå i december - med tanke på att alla filmbolag lär förlora miljontals dollar för varje enskild dag som strejken pågår, så lär mindre filmbolag vara konkursfärdiga innan december... Troligen inte Disney, men Alliance of Motion Picture and Television Producers lär ju behöva ta hänsyn även till mindre produktionsbolag som inte har Disneys resurser bakom sig. Nu lär väl de minsta independentstudiorna inte ens vara anslutna till AMPTP, men det finns ju trots allt många mellanlägen mellan dessa och de största multinationella företagen.

Men det är förstås en svår balansgång för Disney och andra filmbolag, då man ju måste besluta om eventuella uppskjutna datum ett bra tag i förväg; och antagligen innan man kan veta hur lång tid strejken kommer att pågå.
Ursäkta att jag frågar men vilka är Alliance of Motion Picture och Television Producers?

Disneyfantasten

Förresten så minns jag att det också var strejk i samband med produktionen av Dumbo efter att både Pinocchio och Fantasia hade bombat på biljettkassan, men resultatet för Dumbo blev trots dess billighet positivt för den tjänade in en del.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 juli 2023 kl. 09:26:53Ursäkta att jag frågar men vilka är Alliance of Motion Picture och Television Producers?
Det är en arbetsgivarorganisation som representerar några hundra amerikanska produktionsbolag inom film och TV, som är förhandlingspart i strejken/konflikten och alltså motpart till skådespelarfacket.

Så i princip alltså arbetsgivarnas motsvarighet till fackförbund, och de som kommer sköta alla förhandlingar med facket under den pågående strejken (där de fattar beslut för sina medlemsföretags räkning, vilket alltså bland många andra innefattar Disney).

MOA

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 25 juli 2023 kl. 07:33:45Jag överväger självmord eftersom som jag läste att den här strejken kan byta slutet på Hollywood ( för gott) :'(
Såklart det inte är slutet för Hollywood för eller senare måste de börja förhandla för det går inte att göra film/TV utan manusförfattare och skådespelare.