Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelar- och manusförfattarstrejk i USA

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 17:11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 juli 2023 kl. 15:31:55Okej. Är inte det vad dom protesterar över? AI? När det gäller både skådespeleri och manusförfattare osv?
Delvis, men främst för bättre villkor och bättre löner.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 juli 2023 kl. 07:33:45Jag överväger självmord eftersom som jag läste att den här strejken kan byta slutet på Hollywood ( för gott) :'(
Strejkerna kanske kan förändra filmbranschen i Hollywood, men att den helt skulle dö ut finns inte ens på kartan. Förr eller senare kommer ju Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) att behöva börja förhandla med skådespelar- och manusförfattarfacken och börja kompromissa - företagen förlorar alldeles för mycket pengar på att filminspelningar avbryts, och givetvis kommer inte arbetsgivarorganisationen gå med på att deras medlemsföretag går i konkurs.

Senast skådespelarfacket i USA strejkade var 1980, och då pågick strejken i tre månader innan den fick en lösning - så mycket längre än så tror jag knappast att den här strejken kommer vara heller, för innan dess lär många filmbolag ha påverkats för mycket ekonomiskt.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 juli 2023 kl. 11:48:27Såklart det inte är slutet för Hollywood för eller senare måste de börja förhandla för det går inte att göra film/TV utan manusförfattare och skådespelare.
Precis, men det lär ju vara mer bråttom med skådespelarstrejken eftersom den gör att alla pågående filminspelningar har avbrutits - manusförfattarstrejken påverkar ju trots allt inga projekt som redan har färdiga manus, varför det kan dröja längre tid utan att det blir kris. Det påverkar väl främst TV-serier, där det blir märkbart redan efter ett par månader på grund av kortare framförhållning, men för film kan den strejken nog pågå i ett halvår utan att det blir alltför märkbart för konsumenterna.

Att manusförfattare inte kan skriva klart manus kan förstås komma att försena premiärdatum för filmer, men det kostar inte omedelbart pengar på samma sätt som skådespelarstrejken; varför AMPTP kanske inte är lika angelägna att börja förhandla snabbt där.

För utan skådespelare förlorar alla filmbolag som har pågående inspelningar oerhört mycket pengar - dels genom inspelningsplatser och studior som har hyrts, och dels genom alla yrkesroller som inte strejkar men som ändå måste få lön trots att de inte kan göra något (såsom regissörer, regiassistenter, filmfotografer, kameraoperatörer, hårstylister, sminkörer, ljudtekniker och så vidare...). Det lär kosta miljontals kronor för varje dag som en filminspelning ligger nere, så för varje dag som pågår kommer AMPTP att bli mer angelägna att kompromissa för att få till en lösning.

(Men det förutsätter förstås att skådespelarfacket också är lyhörda och kompromissvilliga, för i likhet med nästan alla förhandlingar lär de ju aldrig få igenom alla sina krav - utan som med alla förhandlingar kommer det ju krävas kompromisser och att båda parter ger och tar...)

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 juli 2023 kl. 11:57:07Tar inte AI över den delen?
Inom överskådlig tid tror jag inte att AI helt kommer kunna ta över att skriva manus. Visst kan AI skriva manus, som språkligt blir ganska bra - men i dagsläget blir det väldigt opersonligt och helt utan någon personlig touch; och vettig humor ska vi inte ens tala om... Kort sagt, ett 100% AI-genererat manus kommer kännas väldigt opersonligt och blir en väldigt tråkig film som ingen kommer vilja se.

Självklart kommer AI bli bättre med tiden, och rätt använt är jag övertygad om att tekniken kan spara in tid för manusförfattarna och göra delar av arbetet; men det lär alltid krävas en levande människa för att skriva det slutliga manuset.

När det gäller AI och deepfake, att kunna manipulera rörlig video och få någon att se ut som någon annan, så har utvecklingen absolut kommit långt - men i dagsläget tror jag fortfarande att det kräver mycket manuellt arbete för att efterlikna någon skådespelare på film; särskilt när det gäller rösten som har så många nyanser att det är väldigt svårt att få till på ett trovärdigt sätt. Och även när tekniken är mer mogen lär det ju alltid krävas någon skådespelare framför kameran, även om det kanske inte nödvändigtvis är hans/hennes ansikte vi faktiskt kommer se i slutändan.

Anders M Olsson

Det är möjligt att strejken kommer att försena en del nya produktioner av filmer och TV-serier, men varför ska vi som publik bli så upprörda över det?

Det finns hundratusentals gamla filmer och TV-serier att se ändå medan strejken pågår. Kanske är det här ett gyllene tillfälle att upptäcka gamla pärlor? Själv har jag flera hundra filmer på DVD och Blu-ray i min samling som jag har köpt på mig, men aldrig blivit färdig att titta på. Nu är det kanske dags!

För att inte tala om allt som finns på streamingtjänsterna. Ingen lär någonsin hinna med att se allt som redan finns där. Så även om kranen för nya produktioner tillfälligtvis stängs lär det inte saknas material att titta på.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juli 2023 kl. 07:55:40Det är möjligt att strejken kommer att försena en del nya produktioner av filmer och TV-serier, men varför ska vi som publik bli så upprörda över det?

Det finns hundratusentals gamla filmer och TV-serier att se ändå medan strejken pågår. Kanske är det här ett gyllene tillfälle att upptäcka gamla pärlor? Själv har jag flera hundra filmer på DVD och Blu-ray i min samling som jag har köpt på mig, men aldrig blivit färdig att titta på. Nu är det kanske dags!

För att inte tala om allt som finns på streamingtjänsterna. Ingen lär någonsin hinna med att se allt som redan finns där. Så även om kranen för nya produktioner tillfälligtvis stängs lär det inte saknas material att titta på.
Så sant, för att inte tala om alla filmer från länder utanför USA, som inte påverkas av strejken. Det här kan vara en gyllene möjlighet för distributörer och streamingtjänster att satsa mer på att köpa in filmer och serier från exempelvis europeiska länder, istället för att prioritera USA. Jag är övertygad om att det produceras hur mycket bra filmer och serier som helst i bl.a. Spanien, Frankrike, Italien och Tyskland, som nu sällan får den uppmärksamhet de förtjänar.
(Det finns förstås betydligt fler europeiska länder än så, men jag valde dem som exempel då de trots allt har en kultur som påminner om Sveriges och vars produktioner därför inte upplevs så "främmande")

På Netflix finns det för all del redan nu en del europeiska produktioner, men på bio är det väldigt sällsynt och försvinner i mängden mot alla amerikanska filmer; så det här vore en gyllene möjlighet för biodistributörer att våga köpa in europeiska filmer som nu inte ryms i repertoaren då alla amerikanska filmer tar upp så mycket plats...

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TVARK Sweden

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juli 2023 kl. 07:55:40Det är möjligt att strejken kommer att försena en del nya produktioner av filmer och TV-serier, men varför ska vi som publik bli så upprörda över det?

Håller med, jag tycker det gjordes bättre filmer förr som man kan se hur många gånger som helst.
Finns inte så många filmer idag som görs som är minnesvärda, det mesta är remakes på gamla filmer och serier.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

gstone

Jag blir i alla fal jävligt förbannade över det !! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Och du har fel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2023 kl. 10:09:43Så sant, för att inte tala om alla filmer från länder utanför USA, som inte påverkas av strejken. Det här kan vara en gyllene möjlighet för distributörer och streamingtjänster att satsa mer på att köpa in filmer och serier från exempelvis europeiska länder, istället för att prioritera USA. Jag är övertygad om att det produceras hur mycket bra filmer och serier som helst i bl.a. Spanien, Frankrike, Italien och Tyskland, som nu sällan får den uppmärksamhet de förtjänar.
(Det finns förstås betydligt fler europeiska länder än så, men jag valde dem som exempel då de trots allt har en kultur som påminner om Sveriges och vars produktioner därför inte upplevs så "främmande")
Du har fel!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

gstone

Erika

Vad har vi sagt om detta beteende? :(

Snälla Gstone, lugna ner dig!

gstone

gstone

Lilla My