Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Angående vår planet!

Startat av Disneyfantasten, 26 augusti 2021 kl. 22:43:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juni 2023 kl. 18:45:07Detta gör mig rysligt upprörd!;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGXpdW/eu-parlament-vill-skrota-naturrestaurering
Asså jag blir så upprörd,jag blir så upprörd,de fruktansvärt så de e fruktansvärt,jag vet inte vad jag ska göra,jag vet inte vad jag ska ta vägen,kan du inte välja nåt snart?

Disneyfantasten

Zebastian

Om flygplan släpper ut så mycket Varför använder vi inte bara zeppelinare istället?

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet  6 augusti 2023 kl. 10:14:48Om flygplan släpper ut så mycket Varför använder vi inte bara zeppelinare istället?
Det är otroliga mängder gas som behövs och tänk hur stora de skulle behöva göras för att få upp så många personer som ett flygplan tar. Inte glömma hur lång tid det skulle ta att förflytta sig. Explosionsrisk, brandrisk, säkerhetsproblem m.m. och (men inte tittat upp) tror nog det skulle vara mycket dyrt att framställa all gas.

Airlander är de enda jag känner till som bygger luftskepp, visst är de bättre för miljön men transporten är mycket långsam. Minns inte exakt vad de sa men har för mig att en sträcka med "vanligt flyg" på 15 minuter kunde ta upp till 1 timme med luftskepp. Så en 12 timmars flygresa skulle ta 28 timmar.

Fred

Citat från: Goliat skrivet  6 augusti 2023 kl. 11:41:45Det är otroliga mängder gas som behövs och tänk hur stora de skulle behöva göras för att få upp så många personer som ett flygplan tar. Inte glömma hur lång tid det skulle ta att förflytta sig. Explosionsrisk, brandrisk, säkerhetsproblem m.m. och (men inte tittat upp) tror nog det skulle vara mycket dyrt att framställa all gas.

Airlander är de enda jag känner till som bygger luftskepp, visst är de bättre för miljön men transporten är mycket långsam. Minns inte exakt vad de sa men har för mig att en sträcka med "vanligt flyg" på 15 minuter kunde ta upp till 1 timme med luftskepp. Så en 12 timmars flygresa skulle ta 28 timmar.
De enda alternativen som finns är zeppelinare som går på vätgas, som är väldigt explosivt, samt de som går på helium, som är en väldigt sällsynt gas.

Goliat

Citat från: Fred skrivet  6 augusti 2023 kl. 11:56:33De enda alternativen som finns är zeppelinare som går på vätgas, som är väldigt explosivt, samt de som går på helium, som är en väldigt sällsynt gas.
Stämmer bra. 

Anders M Olsson

Från och med nu på söndag kommer alla stadsbussarna i Lund att vara elbussar. Skånetrafiken bjöd alla som ville på en provtur runt innerstan idag, så jag passade på att provåka.

På linje 3, som är min närmaste busslinje, kommer det att gå ledbussar med lite högre kapacitet än de vanliga bussar som går där idag. Övriga linjer kommer att trafikeras av elbussar av normallängd.

Ledbussarna är, i alla fall utvändigt, till förväxling lika de bussar som redan går i Malmö. Men vid närmare undersökning visade det sig att de inte är av samma fabrikat. (Volvo i Malmö, MAN i Lund.)

Undrar om Malmö också kommer att sätta in fler elbussar i samband med helgens byte till vintertidtabell?

https://youtu.be/LVuPcBADbQA

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 15:55:38Undrar om Malmö också kommer att sätta in fler elbussar i samband med helgens byte till vintertidtabell?
Inte nu, dock körs runt 65% av Malmös stadsbusstrafik redan med eldrivna fordon.

Skånetrafiken och Nobina har också gjort en beställning på 41 nya bussar för totalt 700 miljoner kronor. Dessa ska jag börja rulla 2025 och är av samma modell som bussarna som kör på linje 8 just nu.

https://www.bussmagasinet.se/2023/05/brt-bussar-till-malmo-for-700-miljoner/

Zebastian

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 16:13:18Inte nu, dock körs runt 65% av Malmös stadsbusstrafik redan med eldrivna fordon.

Skånetrafiken och Nobina har också gjort en beställning på 41 nya bussar för totalt 700 miljoner kronor. Dessa ska jag börja rulla 2025 och är av samma modell som bussarna som kör på linje 8 just nu.

Lite för mycket pengar att slösa på bussar om ni frågar mig

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 16:13:18Inte nu, dock körs runt 65% av Malmös stadsbusstrafik redan med eldrivna fordon.

Jag tänkte nog mer på de vanliga traditionella bussarna av normallängd, t.ex. de som går på linje 1 idag. Där kör fortfarande bullriga, obekväma gasbussar.

Jag är ingen större anhängare av de extralånga "superbussarna" som jag mest tycker är till besvär i stadstrafik, även om det för all del är bra att de drivs med el.

Jag har vid ett par tillfällen blivit "akterseglad" på Triangeln när det har stått ett par extralånga bussar vid hållplatsen och sen, som tredje i kön, en vanlig buss som jag hade tänkt åka med. Då är det så långt att gå från där jag står och väntar att jag knappast hinner springa bort till "min" buss innan den kör.

Traditionellt ska den tredje bussen som har stannat vid en hållplats köra fram till hållplatsstolpen, stanna där på nytt och ta upp passagerare. Men det är inte alltid det fungerar. Ofta tycker föraren att det räcker med att stanna en gång, fast det är långt bak. Så kör han/hon förbi eventuella kvarvarande passagerare vid stolpen.

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet 18 augusti 2023 kl. 16:28:40Lite för mycket pengar att slösa på bussar om ni frågar mig
Och ovanpå det tillkommer alla pengar för ombyggnad av gatorna för att superbussarna ska kunna köra där. För att inte tala om alla kostnader och allt besvär som drabbar tredje man när gator stängs av under lång tid, butiker förlorar kunder och t.o.m. går i konkurs.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2023 kl. 17:50:08Och ovanpå det tillkommer alla pengar för ombyggnad av gatorna för att superbussarna ska kunna köra där. För att inte tala om alla kostnader och allt besvär som drabbar tredje man när gator stängs av under lång tid, butiker förlorar kunder och t.o.m. går i konkurs.
Dessutom ska de satsa på en ny större på bussdepå.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 19:51:15Dessutom ska de satsa på en ny större på bussdepå.

Vad betyder det?

Även om det kanske blir dyrare med tillverkningen av de nya bussarna så får man se det braiga i det: de satsar på stora pengar för att göra gott för planetens skull.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 19:53:28Vad betyder det?

Även om det kanske blir dyrare med tillverkningen av de nya bussarna så får man se det braiga i det: de satsar på stora pengar för att göra gott för planetens skull.
Vad bussdepå betyder? Ett busgarage/parkering där man har bussarna på natten.

Jag har förstås ingenting emot att man försöker hjälpa miljön med att byta till elbussar mitt problem är bara bussarna de väljer. Behövs verkligen 24 meter långa superbussar på samma linjer som har klarat sig med vanliga ledbussar i flera år? Jag tycker att man kunde ha investerat i fler Volvo el-ledbussar av samma modell som man redan har som dessutom är betydligt billigare än dessa superbussar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 21:39:50Vad bussdepå betyder? Ett busgarage/parkering där man har bussarna på natten.

Jag har förstås ingenting emot att man försöker hjälpa miljön med att byta till elbussar mitt problem är bara bussarna de väljer. Behövs verkligen 24 meter långa superbussar på samma linjer som har klarat sig med vanliga ledbussar i flera år? Jag tycker att man kunde ha investerat i fler Volvo el-ledbussar av samma modell som man redan har som dessutom är betydligt billigare än dessa superbussar.
Hur mycket kostar en superbuss jämfört med vanlig Volvo el-ledbuss?