Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Lillefot och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vist jobbar Mikael Regenholz som musiker när han inte gör dubbning  !

Eller har han ett annat yrke ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 augusti 2023 kl. 22:35:11Vist jobbar Mikael Regenholz som musiker när han inte gör dubbning  !

Eller har han ett annat yrke ?
Såvitt jag vet är Mikael Regenholz huvudsakligen musikproducent, ljudtekniker, låtskrivare och sångare till yrket; och har även varit lärare i musikproduktion. I likhet med många andra i branschen har han ett enmansföretag som alla uppdrag går via; så han frilansar alltså som tekniker för flera dubbningsstudior.

Han är för övrigt inte bara ljudtekniker i dubbningssammanhang, utan har också jobbat en hel del med ADR (d.v.s. eftersynk) för svenska filmer och TV-serier.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 augusti 2023 kl. 02:04:23Han är för övrigt inte bara ljudtekniker i dubbningssammanhang, utan har också jobbat en hel del med ADR (d.v.s. eftersynk) för svenska filmer och TV-serier.
Så även svenska filmer har ADR.

gstone

Om jag lär ut ett klipp från en film kan ni hjälpa mig ta reda vilka dom svenska är ?

Turligt nog hör man alla fyra karaktär jag undrar över i detta klipp  ;D

Väldigt praktiskt  ;D

gstone

Varför tror ni Al Pacino hoppade av att göra rösten till skurken i Dumma Mig twå bara veckor innan filmen kom ut ?

Det känds väldigt plötsligt och konstig ???

Ogillar animation eller något ?

Adam Larsson

Citat från: gstone skrivet  4 augusti 2023 kl. 21:59:49Varför tror ni Al Pacino hoppade av att göra rösten till skurken i Dumma Mig twå bara veckor innan filmen kom ut ?

Det känds väldigt plötsligt och konstig ???

Ogillar animation eller något ?
Han kanske såg sig själv som för seriös skådespelare illumination och Scarface är inte samma sak liksom

gstone

Citat från: Adam Larsson skrivet  4 augusti 2023 kl. 22:06:04Han kanske såg sig själv som för seriös skådespelare illumination och Scarface är inte samma sak liksom
Ogillar du illumination ?

gstone

Har ni hört om och sett bilden från den nya Spy Kids filmen ? ;D

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 maj 2023 kl. 15:25:28Jag skulle gärna vilja ha följande ihopklippta DVD-er;

- Dumbo (1941): där man kan välja mellan 1972 & 1996-års dubbningar

- Sofia Den Första DVD-volymerna: med Jasmines, Mulans och Tianas repliker utklippta och ersatta med falsetter som efterliknar Myrra Malmbergs, Divina Sarkanys resp. Pauline Kamusewus insatser

- Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018): där Snövits och Mulans repliker är utklippta och ersatta med falsetter som efterliknar Lizette Pålssons och Divina Sarkanys insatser

- Dumbo (2019): där de svenska versionerna av sångerna "Baby Mine" och "Casey Jr" är utklippta och ersatta med engelsk originalversion i den svenska dubbningen

(kommer kanske på ännu mera senare...)

Tyvärr kan jag inte själv fixa det då jag är urdålig på det, därför hoppas jag att någon kan hjälpa mig med detta, jag skulle väldigt gärna vilja ha sådana kopior, tack på förhand.

Just det, jag kom på flera...

Även följande konstgjorda ihopklippta DVD-er;

(filmer som antingen saknar svenska DVD-utgåvor, saknar svenskt tal på DVD eller där DVD-utgåvorna sedan länge är utgångna)

- Brisby och NIMHs Hemlighet (1982)

- Änglahund (1989)

- Rock-A-Doodle (1991)

- Ferngully Den Sista Regnskogen (1992)

- Rädda Willy (1993)

- Rex och Hans Vänner (1993)

- Tummelisa (1994)

- Pagemaster Den Magiska Resan (1994)

- Trollet i Parken (1994)

- På Rymmen (1994)

- Babe Den Modiga Lilla Grisen (1995)

- Casper (1995)

- Pingvinen och Lyckostenen (1995)

- Den Lilla Pandan (1995)

- Rädda Willy 2 (1995)

- Den Lilla Prinsessan (1995)

- Flipper (1996)

- Rädda Willy 3 (1997)

- Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri (1997)

- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot (1998)

- Dr Dolittle (1998)

(kommer kanske på fler senare...)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2023 kl. 09:53:51Inte för barn, då det nog hade upplevts märkligt om en sång de bara hört på svenska (med 1996 års sångtexter) plötsligt skulle framföras på ett främmande språk. Det skulle ge samma surrealistiska känsla som när vi vuxna plötsligt hör covers på främmande språk av kända låtar...

Det är som sagt ingen musikal där sångerna för handlingen framåt, så det vore en helt annan femma om det gäller nya sånger som barnen aldrig hört förut - då hade det fungerat betydligt bättre med engelskspråkiga sånger än vid sånger som alla redan känner till.

"Alla" är väl ändå att ta i överkant.

Men för att slippa pausa filmen, byta till engelska under sångernas gång och sedan pausa igen och byta tillbaka till svenska så hade det som sagt varit bekvämare för mig med en sådan anpassning.

Det där med Sofia Den Första och Röjar-Ralf Kraschar Internet är väl en sak - fair enough.

Men en utgåva med valbart ljudspår för tecknade Dumbo samt den nyss nämnda anpassningen för 2019-års spelfilm borde inte vara några problem att fixa.

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 augusti 2023 kl. 20:05:59Vad betyder "trumfkort"?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14112.msg126619#msg126619
Ett trumfkort innebär en tydlig fördel eller en extra fördelaktig/gynnsam situation eller position. Begreppet kommer egentligen från olika kortspel (kort som har en färg/valör som värderas högre än övriga), men används ofta i överförd betydelse.

gstone

Tror ni att Wonka(2023) kommer dubbas ?

gstone

Varför ska Apple köpa Disney ?

Går det dåligt för Disney 😟?

gstone

Har ni hört talas om Twisted ?
 A misunderstood Royal Vizier goes on a quest to save his city from its bumbling sultan, an invading prince, and the most notorious thief to ever live... Aladdin! "Twisted" celebrates and lovingly sends up everyone's favorite hand-drawn, animated films.