Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelar- och manusförfattarstrejk i USA

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 17:11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Det kan ju vara så att Önskan bara skjuts up i USA och andra engelsk språkiga länder eftersom den ändå ska dubbas i andra länder ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Kommer det här att påverkar Snövit(2024) och Mufasa: Lejonkungen ? :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2023 kl. 17:03:42Kommer det här att påverkar Snövit(2024) och Mufasa: Lejonkungen ? :-\
Det kan nog ingen svara på med säkerhet idag - det beror väl på hur långt de har kommit i produktionen (är allt färdiginspelat?), och hur länge strejken håller i sig. Jag har svårt att tro att strejken skulle hålla i sig ända till mars nästa år, så rent marknadsföringsmässigt borde strejken inte påverka möjligheterna att göra reklam och PR, men om inte allt redan är färdiginspelat så att själva produktionen avstannat så hjälper det ju inte.

7 månader innan premiären kan man ju tycka att de flesta scener borde vara färdiginspelade, men blir det nödvändigt med omtagningar, ändrade scener eller dylikt som man inte visste om från början så kan det påverka saker och ting. Det händer ju nämligen då och då att man under klippningen eller efter testvisningar inser att scener inte fungerar, så att man en tid efter inspelningens slut måste kalla in skådespelarna igen för att göra om någon eller några scener - och sådant går ju inte att göra så länge skådespelarna strejkar...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 20:59:30Det kan nog ingen svara på med säkerhet idag - det beror väl på hur långt de har kommit i produktionen (är allt färdiginspelat?), och hur länge strejken håller i sig. Jag har svårt att tro att strejken skulle hålla i sig ända till mars nästa år, så rent marknadsföringsmässigt borde strejken inte påverka möjligheterna att göra reklam och PR, men om inte allt redan är färdiginspelat så att själva produktionen avstannat så hjälper det ju inte.

7 månader innan premiären kan man ju tycka att de flesta scener borde vara färdiginspelade, men blir det nödvändigt med omtagningar, ändrade scener eller dylikt som man inte visste om från början så kan det påverka saker och ting. Det händer ju nämligen då och då att man under klippningen eller efter testvisningar inser att scener inte fungerar, så att man en tid efter inspelningens slut måste kalla in skådespelarna igen för att göra om någon eller några scener - och sådant går ju inte att göra så länge skådespelarna strejkar...
Synd då måste jag alltså fortsäta oroa mig :(

gstone

gstone

En del folk skulle vara så glada över att få var med i en film eller fåt sitt manus filmat att dom många skulle  göra jobbet grattis.

Så att begära ännu mer pengar känns väldigt fel.

gstone

Har folk som strejkar aldrig hört uttrycket " lida för konsten" ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2023 kl. 10:52:29En del folk skulle vara så glada över att få var med i en film eller fåt sitt manus filmat att dom många skulle  göra jobbet grattis.

Så att begära ännu mer pengar känns väldigt fel.
Menar du att de dessutom ska skaffa ett till jobb då, och jobba mer än övertid, för att kunna överleva ekonomiskt...? För alla måste ju ha råd med mat och hyra, även om man varit med i en film gratis.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2023 kl. 11:15:32Menar du att de dessutom ska skaffa ett till jobb då, och jobba mer än övertid, för att kunna överleva ekonomiskt...? För alla måste ju ha råd med mat och hyra, även om man varit med i en film gratis.
En del folk som skapar konst lever/ levde i fattigdom och är nöjda med att konst är sin egen egen belöning dem så kallade" svältande konstnärerna".

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2023 kl. 12:00:19En del folk som skapar konst lever/ levde i fattigdom och är nöjda med att konst är sin egen egen belöning dem så kallade" svältande konstnärerna".
Men även den gruppen måste överleva ekonomiskt - även om de lever fattiga vill de nog ändå inte bli hemlösa och svälta ihjäl; för har de svultit ihjäl kan de ändå inte medverka i fler filmer... ;)

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2023 kl. 12:00:50Tror ni jag spelar teater för att få pengar ?
Men du har nog någon form av inkomst från något annat håll...? För det är liksom svårt att överleva utan mat...

Självklart finns det amatörskådespelare, men de måste ju då ha arbete på annat håll för att överleva; och det är långt ifrån alla som vill eller har möjlighet till det.

gstone

Jag har dock hört at Önskan inte kommer skjutas upp :D

gstone

Jag är så jag så arg över den här jävla strejken 🤬❗️❗️

Grimner

Jag konsumerar generellt inte amerikanska medier, så det här påverkar inte mig personligen.
Men jag är åtminstone glad att se en del amerikaner faktiskt stå upp för sig själva och kräva skälig kompensation för sitt arbete. Som professionell författare kan jag verkligen sympatisera med deras behov - inte ens i ett utvecklat land såsom Sverige är det alltid lätt att överleva på kreativa arbeten, så jag vill inte ens försöka föreställa mig hur illa situationen är i kapitalismens hemland.
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

gstone

Betyder detta att Disney inte kan lägga till fler röster i Önskan ? ??? ???

Det är rätt många karaktär som vi vet är med i filmen men som vi inte har någon aning om vilka som gör rösten till ;)