Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 september 2023 kl. 20:40:22Jag kommer försöka lägga upp så mycket jag kan, men kommer av säkerhetsskäl att undvika synkningar till bättre bildkällor tills vidare - så bara VHS-filmer och TV-inspelningar just nu. :)

Och så är jag av juridiska skäl lite selektiv när det gäller Disney, även om VHS-filmer från Disney också kan bli av i VHS-kvalitet något begränsad utsträckning.
Den här uppladdningen var underbar. Vad blir det här näst?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 16 september 2023 kl. 20:45:42Den här uppladdningen var underbar. Vad blir det här näst?
Härnäst kommer Den lilla pandan (1995), som jag digitaliserade för några år sedan och precis hittade åt den utbrända DVD-skivan med. Den filmen har ju aldrig släppts på DVD eller streaming i Sverige, medan VHS-utgåvan från 1996 har svenskt tal (med bl.a. Tommy Nilsson, Pernilla Wahlgren, Niclas Wahlgren och Malin Berghagen). Jag håller på att ladda upp den till Archive, men det går inte snabbt så det kommer nog ta minst ett par timmar till innan den är klar. :)

I övrigt har jag digitaliserat mycket redan och gjort färdiga DVD:er med, men nackdelen är att det mesta är borttaget från hårddiskarna på grund av brist på hårddiskutrymme och finns alltså utbränt på DVD-skivor någonstans i röran. Men jag när jag går igenom DVD-skivorna försöker jag lägga åt sidan sådant som jag tror kan vara av intresse, men tar också tacksamt emot förslag från er vad ni vill se.

Sen har jag ju runt 500 - 600 VHS-filmer (köp- och hyrfilmer) som jag inte har digitaliserat än, och de försöker jag beta av och digitalisera när jag hinner och orkar; men det går tyvärr inte så snabbt som jag hade önskat... Men även där tar jag emot förslag på vad ni vill att jag ska prioritera. Och minst lika många inspelade VHS-band...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2023 kl. 11:22:33Härnäst kommer Den lilla pandan (1995), som jag digitaliserade för några år sedan och precis hittade åt den utbrända DVD-skivan med. Den filmen har ju aldrig släppts på DVD eller streaming i Sverige, medan VHS-utgåvan från 1996 har svenskt tal (med bl.a. Tommy Nilsson, Pernilla Wahlgren, Niclas Wahlgren och Malin Berghagen). Jag håller på att ladda upp den till Archive, men det går inte snabbt så det kommer nog ta minst ett par timmar till innan den är klar. :)

I övrigt har jag digitaliserat mycket redan och gjort färdiga DVD:er med, men nackdelen är att det mesta är borttaget från hårddiskarna på grund av brist på hårddiskutrymme och finns alltså utbränt på DVD-skivor någonstans i röran. Men jag när jag går igenom DVD-skivorna försöker jag lägga åt sidan sådant som jag tror kan vara av intresse, men tar också tacksamt emot förslag från er vad ni vill se.

Sen har jag ju runt 500 - 600 VHS-filmer (köp- och hyrfilmer) som jag inte har digitaliserat än, och de försöker jag beta av och digitalisera när jag hinner och orkar; men det går tyvärr inte så snabbt som jag hade önskat... Men även där tar jag emot förslag på vad ni vill att jag ska prioritera. Och minst lika många inspelade VHS-band...
Men vilken stor VHS samling Daniel,aldrig hört nåt liknande

Zach66

Ja det är en hel del. Många skatter där kan jag tro.  :)

Jag hade själv de första 500+ av Disneybolagets biovisade filmer på VHS (inklusive Touchstone & Hollywood Pictures och alla som inte visats på bio i Sverige), innan jag började byta ut dem alla mot DVD, under andra halvan av 00-talet.
Behöll endast dem som inte fanns att tillgå på DVD någonstans i världen eller hade speciella klipp utförda i Sverige eller med annan dubb (jag missade dock ut på alla första-dubbningar från Sverige, förutom Dumbo och Alice i Underlandet, därav anledningen till att jag så gärna vill se och höra dem nu ;) ). I mitten av 10-talet ändrade jag mina köpvanor till Blu-Ray istället och började byta ut de DVD jag hade, (succesivt bakåt i utgivningen så att det skulle bli enhetligt i bokhyllan) med samma förbehåll som när jag bytte ut VHS till DVD (se ovan). Så fr.o.m. Underdog - Superhunden (2007) har jag alla Disneykoncernens biovisade filmer på Blu-Ray (med undantag för de få som aldrig släppts på Blu-Ray och där jag har dem på DVD, eller på nedladdad/köpt film-fil om de inte ens släppts som DVD). De som släpptes innan denna, behöll jag på DVD. Kunde dock inte låta bli att också köpa på mig alla de tidigare animerade klassikerna på Blu-Ray, för bildkvalitetens skull, så av dem är det "double-dipping" i hyllan. Det tar ju en hel del plats, eftersom vissa titlar finns i tre exemplar (ta typ Alice i Underlandet: den gamla dubbningen på VHS, nya dubbningen på DVD och Blu-Ray osv.).
Allt som allt är det långt över 800 filmer vid det här laget (inkluderat MARVEL & Lucas Film, men ej 20th Century Studios, vilka jag helt hoppar över i samlingen).
Och det är bara från Disney  :o

Sen tillkommer alla andra filmer man köpt på sig genom åren med film-serier (typ Lord of the Rings & The Hobbit, Harry Potter Universe, Aliens, Predators, Subspecies, Heimat, Cinerama´s storbild-filmer, osv.) vissa TV-serier finns också (typ MARVEL, LOST, Arkiv X, Millennium, Mord i sinnet, Johan Falk osv.) vilket gör att samlingen nu tar upp ett helt rum med sina nära 2000 titlar.
I min "skattkammare"  8) har också alla 600+ soundtrack som givits ut på CD till Disney-filmer genom åren, eller i annat fall på gamla LP eller nyare nedladdade FLAC-filer, alla släppta Lill-LP & Musiksagor i Sverige genom åren (med något undantag), samt många amerikanska Disney Story Teller/Read-Along´s.

De mest frenetiska samlar-åren ligger nog bakom mig, då det mesta redan har inskaffats, men det finns ju alltid något man vill lägga till eller försöka hitta.
Vad vore livet utan film?

Daniel Hofverberg

Nu verkar uppladdningen av Den lilla pandan klar och färdigbehandlad av Archive, så den går att spela i webbläsaren. :)
https://archive.org/details/den-lilla-pandan

Som vanligt, kom ihåg att ladda hem filmen snarast, då man ju aldrig kan veta om den plötsligt tas bort - Warner Bros. verkar ju vara väldigt oberäkneliga, där en del tas bort genast (trots VHS-kvalitet) medan mycket annat får ligga kvar...

Citat från: MOA skrivet 17 september 2023 kl. 12:36:49Men vilken stor VHS samling Daniel,aldrig hört nåt liknande
Och då är ändå VHS-samlingen ingenting mot mina DVD- och Blu-Ray-filmer, som nog uppnår till minst 5000 - 6000 filmer...! :o

Förutom ett mindre antal äldre filmer som jag införskaffade innan DVD-tiden så har jag till största delen bara VHS-filmer med sådant som inte har släppts på DVD i jämförbar form (med samma eventuella dubbning och utan skillnader i klippning); alternativt där VHS-utgåvorna har svensk bildversion som saknas på DVD.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 september 2023 kl. 20:13:30Nu verkar uppladdningen av Den lilla pandan klar och färdigbehandlad av Archive, så den går att spela i webbläsaren. :)
https://archive.org/details/den-lilla-pandan

Som vanligt, kom ihåg att ladda hem filmen snarast, då man ju aldrig kan veta om den plötsligt tas bort - Warner Bros. verkar ju vara väldigt oberäkneliga, där en del tas bort genast (trots VHS-kvalitet) medan mycket annat får ligga kvar...
Och då är ändå VHS-samlingen ingenting mot mina DVD- och Blu-Ray-filmer, som nog uppnår till minst 5000 - 6000 filmer...! :o

Förutom ett mindre antal äldre filmer som jag införskaffade innan DVD-tiden så har jag till största delen bara VHS-filmer med sådant som inte har släppts på DVD i jämförbar form (med samma eventuella dubbning och utan skillnader i klippning); alternativt där VHS-utgåvorna har svensk bildversion som saknas på DVD.
Undrar om Daniel har Sveriges största VHS samling,på så många kassetter kan de finnas vad som helst

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 17 september 2023 kl. 21:34:43Undrar om Daniel har Sveriges största VHS samling,på så många kassetter kan de finnas vad som helst
Nja, inte vad som helst - jag lär knappast ha lyckats spela in från TV-kanaler jag inte haft tillgång till; och likaså har jag knappast köpfilmer som aldrig har släppts... ;)

Jag betvivlar för övrigt att jag skulle ha Sveriges största VHS-samling, men visst är den hyfsat stor. Där finns nog mycket pärlor, även om jag också grämer mig över att ha missat att spela in en del saker; och dessutom irriterar mig över hyr- och köpfilmer som jag saknar (särskilt när jag saknar ett fåtal volymer i en serie är väldigt irriterande)...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 08:30:46Nja, inte vad som helst - jag lär knappast ha lyckats spela in från TV-kanaler jag inte haft tillgång till; och likaså har jag knappast köpfilmer som aldrig har släppts... ;)

Jag betvivlar för övrigt att jag skulle ha Sveriges största VHS-samling, men visst är den hyfsat stor. Där finns nog mycket pärlor, även om jag också grämer mig över att ha missat att spela in en del saker; och dessutom irriterar mig över hyr- och köpfilmer som jag saknar (särskilt när jag saknar ett fåtal volymer i en serie är väldigt irriterande)...
Ja väldigt sorgligt när man tror att man har nåt men man hittar de ingenstans.Jag förväntar mig mer i framtiden Daniel, du har nog tillräckligt mycket som anses som ovanligt & svårtillängligt

gstone

Citat från: MOA skrivet 17 september 2023 kl. 21:34:43Undrar om Daniel har Sveriges största VHS samling,på så många kassetter kan de finnas vad som helst
Jag har i alla fall flest DVDer i hela Sverige :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 september 2023 kl. 11:11:24Jag har i alla fall flest DVDer i hela Sverige :D
Jaså, har du fler än 6000 DVD-filmer...? Det var inte illa! :)

Ungefär hur många DVD-filmer har du?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 11:13:16Jaså, har du fler än 6000 DVD-filmer...? Det var inte illa! :)
Tänk & ha så mycket,man behöver nog säkert int ha streamingtjänster på år & dar när man kan titta på så mycket DVD

gstone

gstone

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2023 kl. 12:04:41Hur många DVD-filmer har du, på ett ungefär?
kan jag åter kom med ett svar snare ?

Matte var mitt sämsta ämne i skolan :-[ ;D