Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbningsbolag till Scooby doo mysteriegänget (2010-2013)

Startat av Jonas9881, 28 september 2023 kl. 18:30:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag behöver verkligen hjälp.

Jag måste veta vem som har dubbat serien som nämns i titeln, den som har skapat serien enligt källor jag läst är "warner bros animation" men vem är dubbningsbolaget?

Måste köpa upp hela serien på något sett, för den finns varken på tjänster och har ej komplett DVD-samling, även om jag har vissa DVD:er av serien på svenska.

Kan någon hjälpa mig?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 september 2023 kl. 18:30:02Jag behöver verkligen hjälp.

Jag måste veta vem som har dubbat serien som nämns i titeln, den som har skapat serien enligt källor jag läst är "warner bros animation" men vem är dubbningsbolaget?

Måste köpa upp hela serien på något sett, för den finns varken på tjänster och har ej komplett DVD-samling, även om jag har vissa DVD:er av serien på svenska.

Kan någon hjälpa mig?
Det bör vara fd SDI Media som numera är en del av Iyuno Media Group.

Jag skulle rekommendera dig att leta efter resterande DVD utgåvor och hela serien finns ju faktiskt utgiven även i Sverige. 

Ifall dubbningstudios har bevarat dubbningar efter att de skickats till beställaren vilket de flesta antagligen inte gör så skulle de ändå inte kunna ge ut någonting till dig.

Jonas9881

Så du menar att det finns butiker som fortfarande har den i Sverige?

Och andra frågan, har dom inte bevarat dom svenska dubbningarna efter att dom sålts på DVD?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 september 2023 kl. 09:27:47Så du menar att det finns butiker som fortfarande har den i Sverige?

Och andra frågan, har dom inte bevarat dom svenska dubbningarna efter att dom sålts på DVD?
Nej, men du kan hitta begagnade exemplar.

Warner Brothers har ju självklart bevarat dubbningarna men inte själva dubbningstudion. 

Jonas9881

Ja, tänkte väl det att någon hade bevarat dom. Går väl till att om dubbningsstudion vill köpa upp det och sälja vidare (exempel på DVD eller tjänster) så kontaktar studion warner bros och frågar dom, och sedan bestämmer ett avtal som båda partner ska komma överens om.

Jag vet att det bara finns begagnade DVD kvar, och tycker det är synd. För jag litar inte på folk, när man ser repor och det står i beskrivningen "kolla på bilden och få egna uppfattningar om skador och repor" som jag tycker är oseriöst.

Men ska ändå kontakta företaget och se vad dom har att säga.

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 september 2023 kl. 18:55:58Ja, tänkte väl det att någon hade bevarat dom. Går väl till att om dubbningsstudion vill köpa upp det och sälja vidare (exempel på DVD eller tjänster) så kontaktar studion warner bros och frågar dom, och sedan bestämmer ett avtal som båda partner ska komma överens om.

Jag vet att det bara finns begagnade DVD kvar, och tycker det är synd. För jag litar inte på folk, när man ser repor och det står i beskrivningen "kolla på bilden och få egna uppfattningar om skador och repor" som jag tycker är oseriöst.

Men ska ändå kontakta företaget och se vad dom har att säga.
Studiosarna har i vissa fall inte ens rätt att ge ut rollistor så du kommer inte kunna köpa dubbade avsnitt av dem. Som Steffan säger är det oklart om de ens bevarar dubbningarna efter att man skickar dessa till kunden.

Jonas9881

Studion kanske inte bevarar men någon bör göra det såklart. Finns vissa fall att dom raderas som dom äldre filmer men det är ju inte aktuellt p.g.a denna är från 2010-2013. Men har inget att förlora på att fråga iallafall.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 september 2023 kl. 01:02:48Studion kanske inte bevarar men någon bör göra det såklart. Finns vissa fall att dom raderas som dom äldre filmer men det är ju inte aktuellt p.g.a denna är från 2010-2013. Men har inget att förlora på att fråga iallafall.
Det råder ingen tvekan om att Warner Bros. har bevarat dubbningarna, mest troligt i deras arkiv i USA.

Dubbningsstudior lär generellt sett inte spara gamla dubbningar de utfört (bara rollistor/creditlistor), och även om de skulle råka ha sparat arbetsmaterial får de ju ändå på grund av upphovsrätten inte göra något med det - dubbningsstudior utför ju bara ett beställningsuppdrag av en kund, så det är ju kunden som återfår det dubbade materialet och som äger alla rättigheter till det.

Jonas9881

Så du menar om man skulle be att studion köper upp material av Warner bros och sedan (jag som kund) betalar dubbningstudion en slant så skulle det funka?

Exempel: Jag är intresserad av en film, ber dubbningstudion om det och studion ber upphovsmannen att sälja filmen till studion och sedan jag som kund köper den av dubbningstudion. Är det så det går till allmänt med animerade serier?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 september 2023 kl. 13:50:59Så du menar om man skulle be att studion köper upp material av Warner bros och sedan (jag som kund) betalar dubbningstudion en slant så skulle det funka?

Exempel: Jag är intresserad av en film, ber dubbningstudion om det och studion ber upphovsmannen att sälja filmen till studion och sedan jag som kund köper den av dubbningstudion. Är det så det går till allmänt med animerade serier?
Han menar motsatsen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 30 september 2023 kl. 13:50:59Så du menar om man skulle be att studion köper upp material av Warner bros och sedan (jag som kund) betalar dubbningstudion en slant så skulle det funka?

Nej, dubbningsstudior skickar aldrig videomaterial till privatpersoner - de har bara utfört ett beställningsuppdrag åt en kund (filmbolag, TV-bolag eller distributör), och när de har levererat det dubbade materialet har de uppfyllt sin del av avtalet. Vissa studior kan lämna ut creditlistor/rollistor eller liknande skriftligt material till privatpersoner (dock inte SDI Media/Iyuno), men längre än så sträcker sig inte deras kontakt med privatpersoner.

Det är bara Warner Bros. som har rätt att ge ut det dubbade materialet eller göra något med det. De kommer förstås inte skicka något direkt till dig, men du kan ju alltid framföra som förslag till Warner Bros. att de ska ge ut serien på nytt; antingen att ge ut nyutgåvor på DVD (pressa upp nya exemplar) och/eller att släppa serien som digital hyr- och köpfilm. Sannolikheten att de bryr sig om dina förslag är antagligen väldigt liten, men om tillräckligt många skulle efterfråga samma serie finns det en liten chans...

Annars är det bara begagnade exemplar av DVD-utgåvorna som gäller, i det här fallet.

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 september 2023 kl. 18:55:58Jag vet att det bara finns begagnade DVD kvar, och tycker det är synd. För jag litar inte på folk, när man ser repor och det står i beskrivningen "kolla på bilden och få egna uppfattningar om skador och repor" som jag tycker är oseriöst.
Visst finns det en risk med skador och repor när det gäller begagnade DVD-filmer, men det är ändå mycket bättre ställt med den här serien än med många andra serier; när hela serien i alla fall har släppts på DVD i Sverige en gång i tiden. :)

Många serier har ju aldrig funnits på DVD, och således finns det ingen chans att kunna få tag i dem om man inte får tag i någon som spelat in serierna från TV eller dylikt...

Jonas9881

Tack för svaret allihopa!

Jag förstår själv att Warner bros är gigantiskt i film-branchen och bryr sig inte alls om en person frågar. Men skillnad är om det är ett stort bolag (streamingtjänst eller stor butik) frågar dom att köpa.

Och jag tror inte tillräckligt med folk bryr sig längre om serien, det var skillnad när piratebay fanns och man delade direkt när en ny DVD-utgåva kom eller en ny serie på tjänster men inte alls lika stort efterfrågan längre. 

Men man kan ju alltid testa fråga butiker att köpa in och ge förslag så får man bara hoppas helt enkelt, eller skaffa egen butik men då gäller det att bli stor för att köpa, eller det kanske går ändå bara man har pengar. För tror inte dom nekar bara för man är liten som butik utan det handlar väl om pengar. Dom vill ha mer pengar ju mindre mängd man köper. För att man betelar billigare per styck om man köper massor, hoppas ni förstår :)

Men tack iallafall för svaren!

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 oktober 2023 kl. 18:59:07Tack för svaret allihopa!

Jag förstår själv att Warner bros är gigantiskt i film-branchen och bryr sig inte alls om en person frågar. Men skillnad är om det är ett stort bolag (streamingtjänst eller stor butik) frågar dom att köpa.

Och jag tror inte tillräckligt med folk bryr sig längre om serien, det var skillnad när piratebay fanns och man delade direkt när en ny DVD-utgåva kom eller en ny serie på tjänster men inte alls lika stort efterfrågan längre.

Men man kan ju alltid testa fråga butiker att köpa in och ge förslag så får man bara hoppas helt enkelt, eller skaffa egen butik men då gäller det att bli stor för att köpa, eller det kanske går ändå bara man har pengar. För tror inte dom nekar bara för man är liten som butik utan det handlar väl om pengar. Dom vill ha mer pengar ju mindre mängd man köper. För att man betelar billigare per styck om man köper massor, hoppas ni förstår :)

Men tack iallafall för svaren!
Nu finns alla avsnitten på Netflix.
https://www.netflix.com/se/title/70171947?

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2023 kl. 21:40:25Nu finns alla avsnitten på Netflix.
https://www.netflix.com/se/title/70171947?
Kul att du upptäckte det, men vet inte om det är svensk tal och text, men bör vara det skulle jag tro iallafall tal.

Tack för upptäckten! :) 

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 24 november 2023 kl. 09:56:50Kul att du upptäckte det, men vet inte om det är svensk tal och text, men bör vara det skulle jag tro iallafall tal.
Ja, Scooby-Doo - Mysteriegänget har svenskt tal på Netflix. Närmare bestämt finns bara svenskt och engelskt ljudspår samt engelsk text för hörselskadade - så ingen svensk text, och inga andra språk överhuvudtaget. Den engelska texten är dessutom typiska så kallade Closed Captions från amerikansk TV, vilket innebär endast versaler (stora bokstäver) på allt; tämligen irriterande och svårläst...

(Samma sak gäller för övrigt även Batman: The Animated Series, Powerpuffpinglorna och Justice League - medan det ju annars är praxis att det mesta på Netflix är på ett antal olika språk och oftast även har svensk text)