Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Agent Freddie

Startat av gstone, 29 mars 2016 kl. 22:09:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  6 oktober 2023 kl. 19:05:29En annan fråga:Hur fick dom Dan Ekborg & medverka i detta animerade lågbudget jox?De e int en biofilm med hög budget precis
Mest troligt hade han ont om uppdrag ett tag, så att han behövde dryga ut inkomsten. Skådespelare är ju trots allt som regel frilansare, och som frilansare får man ju inga inkomster om man inte har något uppdrag just då. På teater har man ju sällan sysselsättning hela åren, och på film handlar det ju helt om man blir erbjuden huvudroller eller biroller.

Agent Freddie verkar ha släppts första gången 1997, och jag hittar inget som tyder på att Dan Ekborg hade någon teaterroll det året; och heller ingen större roll i någon film eller serie - bara kortare TV-program och liknande.

Kort sagt: har man ont om pengar behöver man få in någon slags inkomst, även om man inte haft uppdrag på ett tag - man måste liksom betala hyra och mat ändå, även om man inte har någon teaterroll under en längre tid... Då är ju dubbning ett bra extraknäck för att dryga ut inkomsten, och mycket tacksammare än att tvingas ta städjobb eller liknande (*). Eftersom man generellt sett får samma grundlön oavsett vilken roll det gäller spelar det ju ingen roll om filmen är högbudget eller inte (visserligen får man lite högre lön för biofilmer, i och med att det då ska friköpas samtliga rättigheter och inte bara TV/Home Entertainment, men ändock).

(*): I dagens läge är det inte så lätt att ens få jobb som städare utan utbildning eller certifikat, men så var inte riktigt fallet på den tiden...

Oscar Isaksson

Citat från: MOA skrivet  6 oktober 2023 kl. 19:05:29En annan fråga:Hur fick dom Dan Ekborg & medverka i detta animerade lågbudget jox?De e int en biofilm med hög budget precis
Jag kan inte påminna mig om att Dan Ekborg ens medverkade i Agent Freddie. Vilken roll skulle han i så fall haft?

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  7 oktober 2023 kl. 04:37:55Jag kan inte påminna mig om att Dan Ekborg ens medverkade i Agent Freddie. Vilken roll skulle han i så fall haft?
Läste de tydligen online men jag e chanslös på & känna igen hans röst

gstone

Den här filmen är kas.

Och jag är inte helt säker på rollistan som står stämmer ::)

I alla fall inte helt ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2023 kl. 14:43:37Den här filmen är kas.

Och jag är inte helt säker på rollistan som står stämmer ::)

I alla fall inte helt ;)
Håkan Mohede medverkar i alla fall

gstone

MOA

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2023 kl. 15:05:27Det låter ganska troligt.
Han e väldigt lätt & känna igen,dubbningen e troligen gjord av Sun Studio

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  7 oktober 2023 kl. 14:54:04Håkan Mohede medverkar i alla fall
Citat från: MOA skrivet  7 oktober 2023 kl. 15:26:58Han e väldigt lätt & känna igen,dubbningen e troligen gjord av Sun Studio
I så fall låter det ju inte särskilt troligt att Dan Ekborg skulle medverka, då Dan väl aldrig bott ens i närheten av Köpenhamn...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2023 kl. 20:46:12I så fall låter det ju inte särskilt troligt att Dan Ekborg skulle medverka, då Dan väl aldrig bott ens i närheten av Köpenhamn...
Någon har nog lekt med wikipedia ::)

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  7 oktober 2023 kl. 15:26:58Han e väldigt lätt & känna igen,dubbningen e troligen gjord av Sun Studio
Jag gissar snarare på Salut Audio/Video, men även jag är skeptisk till att Dan Ekborg skulle vara med.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 oktober 2023 kl. 20:48:44Någon har nog lekt med wikipedia ::)
Jag kan ta och fråga Håkan Mohede för säkerhets skull, om vi har tur har han kanske koll på alla skådespelarna som medverkar. :)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 oktober 2023 kl. 20:51:39Jag gissar snarare på Salut Audio/Video, men även jag är skeptisk till att Dan Ekborg skulle vara med.
Jag tror också att Salut är mer sannolikt än Sun Studio, men i så fall är sannolikheten stor att Håkan Mohede regisserade - och då ökar ju chansen att han bevarat någon dokumentation från dubben...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2023 kl. 20:46:12I så fall låter det ju inte särskilt troligt att Dan Ekborg skulle medverka, då Dan väl aldrig bott ens i närheten av Köpenhamn...

Wikipedia säger ju att Dan Ekborg spelar huvudkaraktären Freddie så även fast Salut inte är hög budget kanske de fick med honom för att sälja filmen.

Steffan Rudvall

Någon härifrån forumet har tydligen läst den här tråden och tagit bort alla uppgifter om den svenska dubbningen från wikipediasidan.

Men det här med att Ekborg skulle spela Freddie är bara en gissning från en Wikipedia användare.

På en tidigare version av sidan står det så här: 

Exakt vilka som gör rösterna i den svenska dubbningen är inte bevarat, men berättaren låter som Dan Bratt och Fredde Dan Ekborg

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2023 kl. 20:54:12Jag kan ta och fråga Håkan Mohede för säkerhets skull, om vi har tur har han kanske koll på alla skådespelarna som medverkar. :)
Jag tror också att Salut är mer sannolikt än Sun Studio, men i så fall är sannolikheten stor att Håkan Mohede regisserade - och då ökar ju chansen att han bevarat någon dokumentation från dubben...
Hjälp oss Håkan,hoppas att han har nån information om detta kvar efter alla år

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2023 kl. 20:54:12Jag kan ta och fråga Håkan Mohede för säkerhets skull, om vi har tur har han kanske koll på alla skådespelarna som medverkar. :)

Jag vet inte om jag vill veta vilka rösterna är.