Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 16 oktober 2023 kl. 20:35:13Man kan fråga Bjarne Heuser om man förklarar att det bara två karaktärer som finns med på listan så kanske han är villig att dela med sig lite om det inte nämns att informationen kommer från honom
Bjarne Heuser är mig veterligen fast anställd på SDI Media/Iyuno, och således lär han vara bunden av avtalet med sin arbetsgivare att inte lämna ut uppgifter.

Hade det rört sig om en frilansande regissör/tekniker hade det kanske gått den vägen, men när han nu är anställd är det nog tyvärr kört. :(

Citat från: TonyTonka skrivet 16 oktober 2023 kl. 20:28:48@Daniel Hofverberg, jag antar att det är kört att få fram kompletta credits via den officiella vägen? :(
Jag kan prova att kontakta Disney Character Voices i Köpenhamn, men de senaste två åren har jag tyvärr inte fått svar på ett enda mail därifrån... :(
(Men jag har kontaktuppgifter till två personer där, och det är främst den ena jag haft kontakt med förr i tiden, så det kanske kan vara värt ett försök att kontakta den andra av dem; Disney Character Voices självutnämnde "TV-serieexpert" - nog för att det här inte är en TV-serie, men det är ju i alla fall för TV...)

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 16 oktober 2023 kl. 21:06:09Nu har jag lyssnat på Scars röst, och tycker också det låter som Johan Hedenberg.
Vad tycker du om Odjuret då? För mig låter det faktiskt som Tommy Körberg.

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet 16 oktober 2023 kl. 15:54:27Eller så har han tackat nej
Eftersom Janne nu är 76 så kan det ha varit ett eget beslut att vilja trappa ner lite grann.

Att Olli Markenros anlitats till denna dubbning kan jag tänka mig har att göra med något av följande;

- alternativ 1: Nalle Puh hade ett fåtal repliker så att de därför inte tyckte att det spelade roll

- alternativ 2: Det som jag nämnde överst

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 17:33:52Utan att ha sett filmen så kan man ju anta vem vissa spelar till exempel Joakim Jennerfors som Quasimodo, Jan Modin som Benjamin Syrsa, Annika Herlitz som Elsa m.m.

Anna-Lotta Larsson är dock svår för både hon och Mikaela Tidermark som också spelat Snövit är med på listan.
Om det är så som du sa tidigare med Nalle Puh så kan man ha tänkt samma sak med Anna-Lotta Larsson som fått reprisera sin roll som Snövit efter 41 års frånvaro.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 18:17:47Jag håller med, dock känns det lite konstigt då Benke väl fortfarande jobbar inom branschen...
Jag tänker precis detsamma som du.

Min bästa gissning är därmed att Benke antagligen haft förhinder vid tidpunkten, eller så kan det i och med att han nu är 70 ha varit ett eget beslut att vilja trappa ned lite grann...

gstone

Kan man med detta anta att Flora och Magdalena nu har fått nya" officiella " svenska röster ?

Kanske Tina Lejonberg och  Catherine Hansson inte känner för att dubba längre🤔🤨

Båda är trots gamla damer nu :) ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Skulle gissa att denna film lär visas på julaftonsprogrammet, tillsammans med Önskan.

gstone

Clocksworh har helt klart fått ny röst han låter helt olik hur han brukade låta.

Trofast låter in som Olof Thunberg heller  ;)

Dessa två har utan tvekan nya röster.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2023 kl. 15:32:42Skulle gissa att denna film lär visas på julaftonsprogrammet, tillsammans med Önskan.

Det hade jag faktiskt inte tänkte på !

Men du har nog rätt ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2023 kl. 15:32:42Skulle gissa att denna film lär visas på julaftonsprogrammet, tillsammans med Önskan.
I alla fall slutet kan väl visas men hela kortfilmen är nog för lång på 12 minuter.

Mathilda Gustafsson

Hur kommer det sig att Olli Markenros är tillbaka som Nalle Puh? Han var väl underkänd och vad hände med Jan Jönsson?

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 17 oktober 2023 kl. 17:10:12Hur kommer det sig att Olli Markenros är tillbaka som Nalle Puh? Han var väl underkänd och vad hände med Jan Jönsson?
Han har säkert gått i pension

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2023 kl. 10:19:05Jag kunde aldrig förvänta mig att de skulle få med arkivljud av Olli Markenros
Arkivljud? Om du tittar på filmen så sjunger Nalle Puh med i Ser du stjärnan i det blå i slutet. Så vitt jag vet så sjöng inte Puh på den i andra sammanhang. Så då är inte Ollis repliker arkiverade

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2023 kl. 17:51:17Han har säkert gått i pension
Och då tar Disney tillbaka Olli som de underkänt? Det låter ju inte logiskt

gstone