Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Det vore trevligt om den här versionen av "Ser du stjärnan i det blå kom upp på Spotify !

Det finns ju trots allt en hel del Disney sånger på svenka på tjänsteen ;D ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 17 oktober 2023 kl. 17:56:20Och då tar Disney tillbaka Olli som de underkänt? Det låter ju inte logiskt
Minst sagt ett könstig situation

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 17 oktober 2023 kl. 17:10:12Hur kommer det sig att Olli Markenros är tillbaka som Nalle Puh? Han var väl underkänd och vad hände med Jan Jönsson?
Min teori är att Jan Jönsson lagt av han är ju ändå 76 år gammal. Då har Disney behövt hitta en ersättare och då har man tagit Olli eftersom att han tidigare varit Nalle Puh.

Olli är ju Nalle Puh för 90-tals generationen men också för många som vuxit upp med Nya äventyr med Nalle Puh på Disney Channel och Toon Disney så det är ju väldigt många som förknippar honom med den rollen.

Det är ju bara en teori men Disney tjänar ju på nostalgi det ser man ju genom alla deras remakes.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 oktober 2023 kl. 20:20:41Min teori är att Jan Jönsson lagt av han är ju ändå 76 år gammal. Då har Disney behövt hitta en ersättare och då har man tagit Olli eftersom att han tidigare varit Nalle Puh.

Olli är ju Nalle Puh för 90-tals generationen men också för många som vuxit upp med Nya äventyr med Nalle Puh på Disney Channel och Toon Disney så det är ju väldigt många som förknippar honom med den rollen.

Det är ju bara en teori men Disney tjänar ju på nostalgi det ser man ju genom alla deras remakes.
Låter rimligt, men att Olli medverkar här betyder sannolikt inte att han tagit över rollen permanent - varken Iyuno eller Disney lär väl ha orkat med ordentliga röstprov och en ordinarie godkännandeprocess för några ynka repliker, och Olli Markenros bor ju dessutom i Malmö och lär knappast resa till Stockholm alltför ofta... Om nu inte hans repliker här är inspelade i Köpenhamn...?

Det finns ju en anledning till att Olli Markenros blev underkänd i samband med Tigers film, så jag tror inte att han skulle kunna bli godkänd av Disney på nytt som en "permanent" insats. Och även om han mot förmodan skulle bli godkänd lär de nog av praktiska skäl vilja ha någon som bor i närheten av Stockholm; i synnerhet om det är TV-serier på gång (då det ju snabbt blir opraktiskt att resa mellan orter).

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2023 kl. 20:41:19Låter rimligt, men att Olli medverkar här betyder sannolikt inte att han tagit över rollen permanent - varken Iyuno eller Disney lär väl ha orkat med ordentliga röstprov och en ordinarie godkännandeprocess för några ynka repliker, och Olli Markenros bor ju dessutom i Malmö och lär knappast resa till Stockholm alltför ofta... Om nu inte hans repliker här är inspelade i Köpenhamn...?

Det finns ju en anledning till att Olli Markenros blev underkänd i samband med Tigers film, så jag tror inte att han skulle kunna bli godkänd av Disney på nytt som en "permanent" insats. Och även om han mot förmodan skulle bli godkänd lär de nog av praktiska skäl vilja ha någon som bor i närheten av Stockholm; i synnerhet om det är TV-serier på gång (då det ju snabbt blir opraktiskt att resa mellan orter).
Du har nog rätt om att det är en engångsföreteelse. Det här verkar vara någon slags specialföreteelse där man har försökt få tillbaks så många gamla röster som möjligt.

Anna-Lotta Larsson är ju tillexempel tillbaka efter 40 år som Snövit och Peter Pan spelas av Anders Öjebo som inte gjort rollen sedan 1992.

Steffan Rudvall

Vem spelar Jan Johansen? Dodger pratar inte vad jag kan höra utan han ylar bara.

gstone

Jag har många frågor om den här kortfilmen.

Men tyvär tivilar på at dom kommer få svar :( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: E skrivet 17 oktober 2023 kl. 17:51:43Arkivljud? Om du tittar på filmen så sjunger Nalle Puh med i Ser du stjärnan i det blå i slutet. Så vitt jag vet så sjöng inte Puh på den i andra sammanhang. Så då är inte Ollis repliker arkiverade
Det är just det, jag har inte sett filmens svenska dubbning ännu (dock den engelska versionen via YouTube) och inte heller lyssnat på ljudklippen ännu, kommer dock att göra det.

Jag liksom bara antog att det var arkivljud eftersom man i första delen där Nalle Puh pratar återanvände repliker från Sterling Holloway och sedan under "Ser Du Stjärnan i Det Blå" så är det Jim Cummings som sjunger, därför trodde jag att det bara var vid när de försöker dra ut Nalle Puh från tavlan som Markenros pratade samt att han hade en annan röst när han sjöng, men det kanske bara var vad jag antog.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 oktober 2023 kl. 22:45:27Vem spelar Jan Johansen? Dodger pratar inte vad jag kan höra utan han ylar bara.
Jag undrar detsamma.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 oktober 2023 kl. 20:51:11Du har nog rätt om att det är en engångsföreteelse. Det här verkar vara någon slags specialföreteelse där man har försökt få tillbaks så många gamla röster som möjligt.

Anna-Lotta Larsson är ju tillexempel tillbaka efter 40 år som Snövit och Peter Pan spelas av Anders Öjebo som inte gjort rollen sedan 1992.
Då kan man ju undra varför så pass många som fortfarande är vid liv inte medverkar... (Kelly Tainton, Thomas Oredsson, Lill Lindfors, Jonas Bergström, Sissel Kyrkjebö - som faktiskt var med i årets nyinspelning - , Myrra Malmberg, Eva-Britt Strandberg, Hans Josefsson, Peter Jöback, Heléne Lundström Kaufman, Divina Sarkany, Linus Wahlgren, Pauline Kamusewu, Molly Sandén, Björn Bengtsson)

Kanske har man valt att begränsa antalet medverkande för hänsyn till budgeten...? (en del av dem kan också ha gått i pension p.g.a. ålder)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 16 oktober 2023 kl. 18:13:46En intressant detalj förresten, Morgan Alling är Carl (roboten från Familjen Robinson) men inte Baymax (!)
Vad snopet, undrar om Morgan inte längre är godkänd av Disney för den rollen...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 oktober 2023 kl. 20:20:41Min teori är att Jan Jönsson lagt av han är ju ändå 76 år gammal. Då har Disney behövt hitta en ersättare och då har man tagit Olli eftersom att han tidigare varit Nalle Puh.

Gissningsvis fick också Johan Hedenberg göra Scar i denna då han gjorde den rollen i Simbas mardröm i Lejonkungen 2 Simbas Skatt plus att Rikard Wolff inte längre är i livet.

Sen är Olof Thunberg, Maud Hansson, Lars Ekborg, Beppe Wolgers, Hans Lindgren och John Harryson inte heller i livet längre, så att dessa skulle bytas ut var logiskt och väntat.

Att byta ut Johan Halldén, Johan Randquist, Isabel Franciosa, Pontus Gustafsson, Samuel Elers-Svensson och Trolle Carlsson var dock väntat då de kommit i målbrottet för längesedan.

E

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 oktober 2023 kl. 22:45:27Vem spelar Jan Johansen? Dodger pratar inte vad jag kan höra utan han ylar bara.
Ja jag tror knappast att han skulle komma till studion bara för att spela in ett enda ylande. Det vore ju slöseri med tid

Steffan Rudvall

Citat från: E skrivet 18 oktober 2023 kl. 09:52:41Ja jag tror knappast att han skulle komma till studion bara för att spela in ett enda ylande. Det vore ju slöseri med tid
Men ändå står han med på listan.

Disneyfantasten

Okej, då har jag gjort en kraftinsats och gått tillbaka och antecknat samtliga talande karaktärers röster i denna;

(skrev med samtliga medverkande och inblandade bara för helhetens skull)

>Burny Mattinson = Jan Modin

>Intern = Amy Deasismont

>Musse Pigg = Anders Öjebo

>Mimmi Pigg = Lizette Pålsson

>Kalle Anka = Andreas Nilsson

>Långben = Johan Lindqvist

>Snövit = Anna-Lotta Larsson

>Butter = Ole Ornered

>Pinocchio = Miller Morris

>Benjamin Syrsa = Jan Modin

>Stampe = ?

>Blomma = ?

>Herr Padda = Leif Andrée

>Askungen = Lizette Pålsson

>Prins Charming = ?

>Hattmakaren = Andreas Rothlin Svensson (osäker)

>Peter Pan = Anders Öjebo

>Trofast = Johan Jern

>Flora = Kajsa Ernst (antagligen)

>Magdalena = Lizette Pålsson

>Merlin = Calle Carlswärd

>Mowgli = ?

>Baloo = Johan Jern

>Kaa = ?

>Robin Hood = Joachim Bergström

>Lille John = Urban Wrethagen

>Nalle Puh = Olli Markenros

>Ior = Björn Andrésen

>Ariel = Mikaela Tidermark Nelson

>Blunder = ?

>Ursula = Charlotte Ardai Jennefors

>Joey = ?

>Belle = Sofia Källgren

>Odjuret = Tommy Körberg (arkivljud från när han sjunger Ser Du Stjärnan i Det Blå)

>Clocksworth = ?

>Gaston = Christopher Wollter

>Aladdin = Anton Olofsson Raeder (osäker)

>Anden = Dan Ekborg

>Jago = Anders Öjebo

>Timon = Anders Öjebo

>Scar = Johan Hedenberg

>Rafiki = Svante Thuresson (arkivljud)

>Pocahontas = ?

>Quasimodo = Joakim Jennefors

>Hades = Dan Ekborg

>Mulan = ?

>Kuzco = Figge Norling (arkivljud)

>Milo James Thatch = ?

>Carl = Morgan Alling

>Roffe = Fredde Granberg (arkivljud)

>Tiana = Yamineth Dyall

>Rapunzel = Dominique Pålsson Wiklund

>Röjar-Ralf = Magnus Roosmann

>Anna = Mimmi Sandén

>Elsa = Annika Herlitz

>Olof = Nassim Al Fakir

>Kristoffer = Sebastian Karlsson

>Baymax = Pierre Tafvelin

>Judy Hopps = Hilda Henze

>Nick Wilde = Jakob Stadell

>Flash = Erik Haag

>Vaiana = Wiktoria Johansson

>Maui = Ole Ornered

>Raya = Ellen Bergström

>Sisu = Laila Adéle

>Antonio Madrigal = ?

>Asha = Daniela Sörensen

>Övriga röster;
- Marsha Songcome
- Ruben Adolfsson
- Wilhelm Åkerlind
- Lars Arvidson
- Martin Åsander
- Sixten Haag Carlsson
- Emilia Feldt
- Gustav Heed
- Bjarne Heuser
- Jan Johansen
- Kristin Lidström
- Sebastian Rilton
- Laban Sterckx
- Marianne Wallin
- Vincent Werner

Regi & Sångregi: Bjarne Heuser

Översättning: Robert Cronholt

Sångtexter: S.S. Wilson, Ingela "Pling" Forsman, Martin Söderhjelm

Tekniker: Bjarne Heuser

Bokare: Lotte Knudsen

Produktionsledare: Jill Risberg

Inspelningsstudio: Iyuno-SDI Group, Solna i Stockholm, 2023

Mixstudio: Shepperton International

Kreativ ledning: Michael Rudolph

Svensk version producerad av: Disney Character Voices International, Inc.

Edit: Skulle du kunna ordna ljudklipp med Stampe, Blomma, Blunder, Joey, Pocahontas och Antonio också?

I övrigt hörde man klart och tydligt att Anna-Lotta Larsson lät markant äldre, vilket knappast var oväntat med tanke på hennes ålder, även Anders Öjebo låter äldre än i filmen, inte lika stor skillnad, men ändå märkbart, sen lät Olli Markenros lite annorlunda mot hans senaste gång som Nalle Puh för ungefär 25-26 år sedan (jag är inte säker på exakt när Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin dubbades, men VHS-filmen gavs iallafall ut april 1998, så det skulle kunna vara antingen tidigt 1998, sent 1997 eller en kombination av båda), vilket i stort sätt kan bero på att han numera är äldre mot vad han var förut, han fyller ju trots allt 62 i december, och jag tycker att han låter hesare i denna film jämfört med hans medverkande produktioner under 1990-talet, han har heller inte varit särskilt dubbnings-aktiv på senare år eftersom han som sagt bor i Malmö och de flesta dubbningar numera görs i Stockholm, undantaget är väl Hamm i Toy Story filmerna, och eftersom Toy Story 5 lär få en generöst tilltagen budget så gissar jag att Markenros sannolikt repriserar sin roll i den om inget oförutsett inträffar.

Eftersom Johan spelade Trofast i 2019-års nyinspelning och Johan Jern gjorde live-action Baloo i 2022-års Räddningspatrullen så skulle jag gissa att de - liksom fallen med Miller Morris som Pinocchio, Charlotte Ardai Jennefors som Ursula och Christopher Wollter som Gaston - antagligen är godkända av Disney att spela de karaktärerna i de sammanhang där de förekommer, inklusive de tecknade.

Skulle någon kunna hjälpa mig med vilka som gör Prins Charming, Kaa, Clocksworth, Pocahontas, Mulan och Milo James Thatch?

Värt att nämna att jag inte är särskilt duktig på att identifiera barnröster, iallafall inte i stor utsträckning, därför kan det för mig bli lite problem i fallen med Stampe, Blomma, Mowgli, Blunder, Joey och Antonio. (Hugo Bergström stod inte alls med, undrar om han hunnit komma i målbrottet?)