Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Gustav Jonsson

Citat från: Zebastian skrivet  3 november 2023 kl. 10:05:52När kommer Kronprinsen som försvann på DVD? Eller har den rättighetsproblem som 1000 år till julafton?
"Vi erbjuder inte någon försäljning av våra program på DVD eller något annat format.

Om du har varit med i ett program nyligen då kan du vända dig till den person du hade kontakt med och fråga om en kopia."

https://www.svt.se/kontakt/hur-gor-jag-att-kopa-ett-program-privat-bruk

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet  3 november 2023 kl. 10:05:52När kommer Kronprinsen som försvann på DVD? Eller har den rättighetsproblem som 1000 år till julafton?
Jag undrar samma sak. Det är möjligt att den inte alls kommer att ges ut på DVD. SVT har i flera år hotat med att lägga ner utgivningen av DVD-skivor, och kanske är det först nu som de verkligen gör allvar av hotet.

Rättighetsproblemen med Tusen år till julafton är välkända, men man tycker ändå att SVT borde kunna lägga manken till och lösa dem. Den behöver kanske inte nödvändigtvis ges ut på DVD, men i alla fall återpubliceras på SVT Play.

Däremot är det mera oklart varför Jakten på tidskristallen aldrig har getts ut på DVD. Där borde det inte föreligga några rättighetsproblem, och kalendern har även visats i de övriga nordiska länderna.

Anders M Olsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 november 2023 kl. 10:40:18"Vi erbjuder inte någon försäljning av våra program på DVD eller något annat format.
...
Nähä, då är det väl som vi inbillar oss att många av de tidigare årens julkalendrar finns i handeln på DVD. I själva verket finns de inte, eftersom SVT inte erbjuder dem... :)

Steffan Rudvall

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 november 2023 kl. 10:40:18"Vi erbjuder inte någon försäljning av våra program på DVD eller något annat format.

Om du har varit med i ett program nyligen då kan du vända dig till den person du hade kontakt med och fråga om en kopia."

https://www.svt.se/kontakt/hur-gor-jag-att-kopa-ett-program-privat-bruk
Det där har ju funnits på deras sida i flera år men det stämmer ju uppenbarligen inte. Det är ju inte bara julkalendrar som har getts ut heller på senare tid utan även serier som Tunna blå linjen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 november 2023 kl. 10:58:38Nähä, då är det väl som vi inbillar oss att många av de tidigare årens julkalendrar finns i handeln på DVD. I själva verket finns de inte, eftersom SVT inte erbjuder dem... :)
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 november 2023 kl. 11:12:41Det där har ju funnits på deras sida i flera år men det stämmer ju uppenbarligen inte. Det är ju inte bara julkalendrar som har getts ut heller på senare tid utan även serier som Tunna blå linjen.
Fast rent tekniskt sett stämmer det nog som SVT skriver, då det faktiskt inte är de själva som givit ut någon DVD i egen regi. Tunna blå linjen är det Majeng Media i Borås som distribuerar, och de flesta julkalendrar från senare år verkar SF Studios ha distribuerat.

De skrev ju faktiskt bara "Vi erbjuder inte...", och har det gått via någon annan distributör är det ju per definition inte dem som erbjudit utan någon annan aktör under avtal med SVT... Det gäller att märka ord här, och läsa deras exakta ordval...

Erika

Ledmotivet, framförd av Christopher, till Valdes jul (TV2 Danmarks julkalender i år; förhoppningsvis dyker den upp på TV4 Play nästa jul) har dykt upp på bl. a. Youtube:

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  3 november 2023 kl. 12:50:30Ledmotivet, framförd av Christopher, till Valdes jul (TV2 Danmarks julkalender i år; förhoppningsvis dyker den upp på TV4 Play nästa jul) har dykt upp på bl. a. Youtube:

Fin låt, och jag uppskattar verkligen danskarnas ambition att skriva nyskrivna ledmotiv till alla deras julkalendrar; som Sverige övergett för länge sen...

Valdes jul verkar helt klart lovande, men tyvärr är det ju inte lätt att kunna se den från Sverige - visst finns det vissa TV-leverantörer som erbjuder TV2 Danmark linjärt, men TV2 Play verkar tyvärr i det närmaste omöjligt att kunna abonnera på utanför Danmark... :(

Anders M Olsson

Förra årets isländska julkalender Randalín og Mundi: Dagar í desember inleddes med en riktigt svängig jullåt som jag trodde var specialskriven för serien. Men det visade sig att den är drygt 30 år gammal.

Låten heter Það er alveg dagsatt, vilket betyder "Det är alldeles sant".

Hemmi är smeknamn för Hermann Gunnarsson, men vem Dengsi (eller Dengsa) är har jag tyvärr inte lyckats hitta.

https://youtu.be/4Z5r5Bbn7Zw

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 november 2023 kl. 14:06:19Förra årets isländska julkalender Randalín og Mundi: Dagar í desember inleddes med en riktigt svängig jullåt som jag trodde var specialskriven för serien. Men det visade sig att den är drygt 30 år gammal.

Hemmi är smeknamn för Hermann Gunnarsson, men vem Dengsi (eller Dengsa) är har jag tyvärr inte lyckats hitta.
Verkar finnas några intervjuer med Mengsi

https://www.youtube.com/watch?v=1NY1YzsUG7I

https://www.youtube.com/watch?v=FGxB_QSrp24
Houba !

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 november 2023 kl. 14:06:19Förra årets isländska julkalender Randalín og Mundi: Dagar í desember inleddes med en riktigt svängig jullåt som jag trodde var specialskriven för serien. Men det visade sig att den är drygt 30 år gammal.

Dengsi heter Daníel Hellerup.
Houba !

Anders M Olsson

Steffan Rudvall

Att nästa års julkalender presenterades tidigare i år kan det betyda att man har tänkt lägga ner mer tid på den än vanligt?

gstone

Är det för tidigt att köpa Bamse julkalendern ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 november 2023 kl. 23:11:07Är det för tidigt att köpa Bamse julkalendern ?
Man får väl göra som man själv vill, men julförberedelserna börjar väl de flesta med på första advent eller 1 december...

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2023 kl. 22:32:12Att nästa års julkalender presenterades tidigare i år kan det betyda att man har tänkt lägga ner mer tid på den än vanligt?
Jag hoppas det :)
Houba !