Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Eftersom i tråden om "sago-stereotyper" så tog jag upp karaktärer från WarioWare och Cuphead (Båda är spel) så tänkte jag lägga till de här också då det finns djur i dom också...

I det förra så har jag väl bara att tillägga Dribble och Spitz (En hund, rasen bulldogg, och en katt, respektive). Precis som med de andra karaktärerna så är de snälla, då det egentligen inte ens finns någon skurk i dom. (Förutom om man faktiskt räknar Wario som en skurk, han är dock mer av en anti-hjälte...) Karaktärerna är ändå vänner... 

I det andra spelet så finns det en hel del, karaktärerna är mest neutrala, förresten:... 

Kräk och Koack (Grodor... Eller kanske paddor...). 

Grim Matchstick (En drake). 

Rumor Honeybottoms och de andra bina (Bin). 

Werner Werman (En råtta). (Det är också en katt med i hans boss fight, men den visar sig ändå va' en robot i hela fall, så...) 

Hopus Pocus (En kanin). 

Phear Lap (En häst... Som är ett skelett...). 

Mr. Chimes (En apa). 

Nöffsson (En gris). 

Hackspetten (En hackspett).

Pingvinerna (Pingviner). (Dessa är dock i serien, och de är i hela fall onda...) 

Finns väl mer, men det skulle vara lite för långt också att ta upp alla, yes. Men okej...

MOA

Hairy deBully e en rädd gorilla & Baronen Av Vermin e en arg råtta som inte ätit ost på hela dan

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  5 april 2023 kl. 23:00:32Nåja, nu är jag igång igen...

Kindpåsråttor:

Goda: Sorken från Nalle Puh, Sorken från Lejonkungen, och Mac & Tosh från Looney Tunes.

Onda: Kommer inte på...

Punggrävlingar:

Goda: Crash Bandicoot, Punggrävlingen från Noaks Ö, och Punggrävlingen från DreamWorks kortfilmen Bilby.

Onda: Kommer inte på...
Pluto råkar ibland ut för kindpåsråttor i kortfilmer, två stycken jag kommer på rak arm;

- Canine Caddy (1941)

- Pluto and The Gopher (1950)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2023 kl. 13:07:41Pluto råkar ibland ut för kindpåsråttor i kortfilmer, två stycken jag kommer på rak arm;

- Canine Caddy (1941)

- Pluto and The Gopher (1950)
Du kommer ihåg dom va?Tror bara jag sett den första

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 oktober 2023 kl. 13:07:41Pluto råkar ibland ut för kindpåsråttor i kortfilmer, två stycken jag kommer på rak arm;

- Canine Caddy (1941)

- Pluto and The Gopher (1950)
Undrar om de ska föreställa samma karaktär, dock så har dessa olika utseenden, så...

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 17 oktober 2023 kl. 17:57:29Undrar om de ska föreställa samma karaktär, dock så har dessa olika utseenden, så...
Det kan det väl vara, Piff och Puff ser ju inte heller ut som Piff och Puff i Private Pluto 1943 men enligt många är det ändå dem.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 26 januari 2023 kl. 19:23:52Minns dessa två, de räknas väl absolut. Men de jag nämnde tyckte jag att han var mycket värre i. Dessutom har han ju mest otur i de du nämnde.

Avsnitten du tänker på heter Slide Whistle Stooges och Good Ol' Whatshisname.
På tal om otur, jag kom på ett till avsnitt jag minns, han kanske inte nödvändigtvis är "antagonist" i den, men litegrann iallafall kanske;

Avsnittet med första april, Bläckvard kollar i sin kalender och upptäcker det och vet att det är Svampbobs favoritdag på året och bestämmer sig för att spela honom ett spratt, han ger Svampbob i uppdrag att skura golvet och lägger ett rep som han sedan spänner fast i Svampbobs ben så att Svampbob flyger upp i luften och snurrar runt i massa hinderbanor där repet snurrats fast och faller sedan ner och Bläckvard tar emot honom och sedan säger Bläckvard "april, april, din lilla prinskorv" och Svampbob blir ledsen och springer hem, så småningom så erkänner Bläckvard allt detta för Svampbob och ber honom om ursäkt.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 oktober 2023 kl. 12:30:10På tal om otur, jag kom på ett till avsnitt jag minns, han kanske inte nödvändigtvis är "antagonist" i den, men litegrann iallafall kanske;

Avsnittet med första april, Bläckvard kollar i sin kalender och upptäcker det och vet att det är Svampbobs favoritdag på året och bestämmer sig för att spela honom ett spratt, han ger Svampbob i uppdrag att skura golvet och lägger ett rep som han sedan spänner fast i Svampbobs ben så att Svampbob flyger upp i luften och snurrar runt i massa hinderbanor där repet snurrats fast och faller sedan ner och Bläckvard tar emot honom och sedan säger Bläckvard "april, april, din lilla prinskorv" och Svampbob blir ledsen och springer hem, så småningom så erkänner Bläckvard allt detta för Svampbob och ber honom om ursäkt.
Ja, jag valde att inte ta den som ett exempel eftersom Bläckvard fick skuldkänslor i denna, trots att det verkligen var taskigt av honom, såklart. Dock så var det svårt för honom att säga förlåt av någon anledning... 

MOA

Tror inte att nån nämnt detta tidigare men Kängurun Topsy e en karaktär som medverkar i Bananer I Pyjamas 2012

Disneyfantasten

Måsar & Trutar;

Goda: Måsart ur Den Lilla Sjöjungfrun, Harry ur Sofia Den Första "Albatrossen"* ur Bolibompa (även om han kan ha höga tankar om sig själv)

Onda: Galna Edna ur Luftens Hjältar

De flesta "fiskmåsar" jag sett på film är egentligen trutar med tanke på att trutar har längre näbbar än måsar.

*Enligt detta spel är han egentligen en vanlig fiskmås (eller trut att döma av näbben) som knasigt nog vill vara en albatross, ända sedan jag var barn och spelade Bolibompa på internet trodde jag att han var en albatross och det skulle han kunna vara med tanke på att han är så stor, det var först när detta PC-spel lades upp på YouTube detta år som jag fick veta att han egentligen är en "vanlig fiskmås", å andra sidan är ändå albatrosser rätt så lika måsar och trutar;

https://www.youtube.com/watch?v=BV0Y1iXoQGA

Albatrosser;

Goda: Orville i Bernard och Bianca och Wilbur i Bernard och Bianca i Australien

Onda: kommer inte på...

Och just det, på tal om Bolibompa, jag har tillägg hos drakar, älgar och kossor där, nämligen den klassiska Bolibompa-Draken, Älgen och Kossan.

(förresten, är inte Albatrossen och Kråkan i Mamma Mu lite lika varandra, då båda har höga tankar om sig själva men är snälla egentligen, båda kan ibland bli lite sura över saker, båda är fåglar och båda görs av Johan Ulveson)

MOA

Älgen kallar Albatrossen för Fiskmås efter prank i Drakens värld,hur många fler än jag växte upp med de spelet?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  3 december 2023 kl. 13:29:58Älgen kallar Albatrossen för Fiskmås efter prank i Drakens värld,hur många fler än jag växte upp med de spelet?
Det här tänker du på?;

https://www.youtube.com/watch?v=t2mSt5GrG1Y

Det gjorde jag också.

Tidigare fanns det också ett Gamla Drakens Värld på internet att spela, som tyvärr inte längre finns kvar på internet sedan länge, det var en flicka som var berättarröst som sa bl.a. "här bor Draken och hennes vänner", man skulle hitta tre saker som kommit bort och föra tillbaka dem: kanelbullar, ett päron, en vattenkanna och en ratt, när man hade hittat dem skulle man spela spel, som att kasta tårtor på råttor som stjäl Älgens bullar i Älgens kafé, hjälpa Albatrossen att plocka uppskräm ur vattnet medan han kör hem i sin båt, räkna fyllda flaskor som faller ner i korgen i Kossans mejeri samt vattna Drakens blommor, man kunde även spela spel där Älgen behöver gå på tass och Albatrossen har nyckeln och man skulle bilda ord så att Älgen kan få nyckeln, man kunde dra ett djur/objekt till en fyrkant efter ljudet från högtalaren, man kunde hjälpa Draken att flyga och fånga kolor och akta sig för vassa fågelnäbbar, man kunde hjälpa Draken att hitta rätt bland gångarna i myrstackens labyrint, man kunde hjälpa Draken att släcka eld i sitt hus, man kunde plocka upp skräp i skogen, man kunde fiska med Draken & Albatrossen, vid inledningen kunde man även fånga fallande godis.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 december 2023 kl. 09:38:45Måsar & Trutar;

Goda: Måsart ur Den Lilla Sjöjungfrun, Harry ur Sofia Den Första "Albatrossen"* ur Bolibompa (även om han kan ha höga tankar om sig själv)

Onda: Galna Edna ur Luftens Hjältar

De flesta "fiskmåsar" jag sett på film är egentligen trutar med tanke på att trutar har längre näbbar än måsar.

*Enligt detta spel är han egentligen en vanlig fiskmås (eller trut att döma av näbben) som knasigt nog vill vara en albatross, ända sedan jag var barn och spelade Bolibompa på internet trodde jag att han var en albatross och det skulle han kunna vara med tanke på att han är så stor, det var först när detta PC-spel lades upp på YouTube detta år som jag fick veta att han egentligen är en "vanlig fiskmås", å andra sidan är ändå albatrosser rätt så lika måsar och trutar;

https://www.youtube.com/watch?v=BV0Y1iXoQGA

Albatrosser;

Goda: Orville i Bernard och Bianca och Wilbur i Bernard och Bianca i Australien

Onda: kommer inte på...

Och just det, på tal om Bolibompa, jag har tillägg hos drakar, älgar och kossor där, nämligen den klassiska Bolibompa-Draken, Älgen och Kossan.

(förresten, är inte Albatrossen och Kråkan i Mamma Mu lite lika varandra, då båda har höga tankar om sig själva men är snälla egentligen, båda kan ibland bli lite sura över saker, båda är fåglar och båda görs av Johan Ulveson)
Jag började också tänka på Bolibompa karaktärerna och måsar. Förresten, fiskmåsar är ju med också i Hitta Nemo. ;)

(Ja, att båda är fåglar som dubbas av Johan Ulvesson och allt detta kan nog också vara att jag tycker att Johan kunde passa som Zazu.)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 december 2023 kl. 17:59:24Det här tänker du på?;

https://www.youtube.com/watch?v=t2mSt5GrG1Y

Det gjorde jag också.

Tidigare fanns det också ett Gamla Drakens Värld på internet att spela, som tyvärr inte längre finns kvar på internet sedan länge, det var en flicka som var berättarröst som sa bl.a. "här bor Draken och hennes vänner", man skulle hitta tre saker som kommit bort och föra tillbaka dem: kanelbullar, ett päron, en vattenkanna och en ratt, när man hade hittat dem skulle man spela spel, som att kasta tårtor på råttor som stjäl Älgens bullar i Älgens kafé, hjälpa Albatrossen att plocka uppskräm ur vattnet medan han kör hem i sin båt, räkna fyllda flaskor som faller ner i korgen i Kossans mejeri samt vattna Drakens blommor, man kunde även spela spel där Älgen behöver gå på tass och Albatrossen har nyckeln och man skulle bilda ord så att Älgen kan få nyckeln, man kunde dra ett djur/objekt till en fyrkant efter ljudet från högtalaren, man kunde hjälpa Draken att flyga och fånga kolor och akta sig för vassa fågelnäbbar, man kunde hjälpa Draken att hitta rätt bland gångarna i myrstackens labyrint, man kunde hjälpa Draken att släcka eld i sitt hus, man kunde plocka upp skräp i skogen, man kunde fiska med Draken & Albatrossen, vid inledningen kunde man även fånga fallande godis.
Gamla Drakens Värld,hur länge fanns de?Om de funnits ända till 2012 har jag säkert spelat de men har inga minnen alls. Nu e Nya Drakens Värld också död & de verkligen sorgligt att dagens barn inte får uppleva Barnkanalen som vi gjorde

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  3 december 2023 kl. 21:39:23Gamla Drakens Värld,hur länge fanns de?Om de funnits ända till 2012 har jag säkert spelat de men har inga minnen alls. Nu e Nya Drakens Värld också död & de verkligen sorgligt att dagens barn inte får uppleva Barnkanalen som vi gjorde
Liksom mycket annat som "försvunnit".