Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

gstone

Vilka på furmet ser på Trolltider – legenden om Bergatrollet ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 16 december 2023 kl. 11:47:56Vilka på furmet ser på Trolltider – legenden om Bergatrollet ?
Jag gör
Houba !

Tintin

Citat från: Sabelöga skrivet 13 december 2023 kl. 15:25:04Har ni sett att bärnstenen från årets julkalender i SVT ligger ute på Tradera av Musikhjälpen!

https://www.tradera.com/item/341390/617038194/den-magiska-barnstenen-i-arets-julkalender-trolltider-legenden-om-bergatrollet
48 800 kr blev slutbudet.

Nu har väl de flesta redan sett den, men parallellt med Snöfall säsong 1 såg jag att SVT Play även lägger ut Kristianias magiska tivoliteater i år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 17 december 2023 kl. 19:01:22Nu har väl de flesta redan sett den, men parallellt med Snöfall säsong 1 såg jag att SVT Play även lägger ut Kristianias magiska tivoliteater i år.
Om någon missade den ifjol är det absolut trevligt och välkommet att SVT lägger upp den igen - Kristianias magiska tivoliteater var en riktig höjdare. :)

Jag hoppas att det inte var så många som missade den, men en del var det säkert...

Sabelöga

Citat från: Tintin skrivet 17 december 2023 kl. 19:01:2248 800 kr blev slutbudet.

Nu har väl de flesta redan sett den, men parallellt med Snöfall säsong 1 såg jag att SVT Play även lägger ut Kristianias magiska tivoliteater i år.
Hoppas den gick till ett fint hem :) 
Houba !

Tintin

Konstigt avsnitt av Trolltider - legenden om bergatrollet idag (med tanke på lucköppningen). Bilden bakom luckan brukar ju förställa något som var med i själva avsnittet.

Såg om avsnittet (för att försäkra mig att jag inte själv hade missat något). Förvisso kan man ju använda fantasin själv i en scen som kommer framåt slutet men ändå.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 december 2023 kl. 11:47:56Vilka på furmet ser på Trolltider – legenden om Bergatrollet ?
Jag ser på den, men ligger lite efter och har bara sett 8 avsnitt än så länge.

Men jag tycker väl att årets svenska julkalender är helt okej - definitivt bättre än exempelvis En hederlig jul med Knyckertz och ganska underhållande, men ingen höjdare och känns lite "billig" periodvis när den begränsade budgeten gör sig påmind.

Jag tycker om storyn med trollen och människorna, men Servilia och stentrollen däremot känns väldigt "B:iga". Stentrollen ser inte äkta ut för fem öre, och Servilia spelar över å det grövsta... Värst var det vid det första avsnittet där Servilia medverkar, som var så illa att alla mina släktingar gav upp om julkalendern där och då och vägrar se fler avsnitt. :(

Men den svenska julkalendern kommer inte ens i närheten av samma höga klass som de norska och danska julkalendrarna, som är på en helt annan nivå och uppenbarligen har en mycket högre budget. Både Valdes jul och Snöfall 2 är riktigt bra, även om jag ligger något efter med båda två - jag har hittills sett 15 avsnitt av Valdes jul och 13 avsnitt av Snöfall 2. Båda underhållande och välgjorda, med ett påtagligt djup.

Än så länge håller jag nog Valdes jul som strået vassare av de två, men Snöfall 2 är också riktigt bra - bådadera är bättre än alla svenska julkalendrar de senaste decennierna.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2023 kl. 09:26:32Jag ser på den, men ligger lite efter och har bara sett 8 avsnitt än så länge.

Men jag tycker väl att årets svenska julkalender är helt okej - definitivt bättre än exempelvis En hederlig jul med Knyckertz och ganska underhållande, men ingen höjdare och känns lite "billig" periodvis när den begränsade budgeten gör sig påmind.

Jag tycker om storyn med trollen och människorna, men Servilia och stentrollen däremot känns väldigt "B:iga". Stentrollen ser inte äkta ut för fem öre, och Servilia spelar över å det grövsta... Värst var det vid det första avsnittet där Servilia medverkar, som var så illa att alla mina släktingar gav upp om julkalendern där och då och vägrar se fler avsnitt. :( 
Då tycker vi helt klart olika 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2023 kl. 09:26:32Jag tycker om storyn med trollen och människorna, men Servilia och stentrollen däremot känns väldigt "B:iga". Stentrollen ser inte äkta ut för fem öre, och Servilia spelar över å det grövsta... Värst var det vid det första avsnittet där Servilia medverkar, som var så illa att alla mina släktingar gav upp om julkalendern där och då och vägrar se fler avsnitt. :(
Håller med om att effekterna och överspelet. Sedan (även fast jag sett henne i andra roller där jag inte reagerat lika starkt) är Emma Broomé som spelar Servilia så starkt förknippad med rollfiguren Nettan i TV-såpan Lyckoviken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 19 december 2023 kl. 09:59:35Håller med om att effekterna och överspelet. Sedan (även fast jag sett henne i andra roller där jag inte reagerat lika starkt) är Emma Broomé som spelar Servilia så starkt förknippad med rollfiguren Nettan i TV-såpan Lyckoviken.
Ja, precis. Jag har inget emot Emma Broomé i sig, men i den här rollen spelar hon över å det grövsta - så kanske mer ett problem med regin än skådespelaren i sig...?

A

Spoiler
Är det bara min headcanon att Helena Bergströms karaktärer är Ulrika från orginalet?
[close]

Disneyfantasten

Väljer att förklara vad jag själv tycker om årets julkalender efter att den sänts klart eller efter att julen är slut.

Men lite korta förklaringar: överlag helt okej, lite bättre än Kronprinsen från förra året som också var okej, men inte riktigt i samma nivå som en del av de äldre julkalendrarna.

Den sista riktigt bra SVT-julkalendern enligt mig var Barna Hedenhös Uppfinner Julen, men därmed inte sagt att det inte fortfarande gjorts bra julkalendrar, då många som gjorts efter den var ganska bra.

Nu har jag inte sett Skägget i Brevlådan på år och dar, men minns att jag tyckte den var intressant när jag väl såg den, jag kan dock inte svära på att jag fortfarande känner likadant idag, samma med Piratskattens Hemlighet...

När jag såg om Grevens Återkomst så minns jag att jag inte tyckte den var lika bra idag, den är inte värdelös, men den är inte riktigt på topp enligt mig, så Bergatrollet är i det förhållandet ett steg i rätt riktning gentemot denna.

Tusen År Till Julafton är inte direkt dålig, men temat känns mer som en tidsresa än en julkalender, samma med Jakten På Tidskristallen som visserligen har jultema man har lite väl mörkt tema.

Har inte sett alla, men den enda jag finner horribel måste vara Marias Barn, jag behöver väl knappast beskriva då Daniel säkerligen kan förklara saken bättre än vad jag kan, såg så långt jag pallade och tyckte inte det var värt min tid.

Mathilda Gustafsson

Tittar bara på årets nya för att Byggare Bob.....Jag menar Magnus Ehner är med som Ragnar.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 december 2023 kl. 14:56:29Tittar bara på årets nya för att Byggare Bob.....Jag menar Magnus Ehner är med som Ragnar.
Trodde först att de stod årets nya Byggare Bob LoL

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2023 kl. 09:26:32Men jag tycker väl att årets svenska julkalender är helt okej - definitivt bättre än exempelvis En hederlig jul med Knyckertz och ganska underhållande, men ingen höjdare och känns lite "billig" periodvis när den begränsade budgeten gör sig påmind.

Jag tycker inte att Trolltider - Legenden om bergatrollet ger speciellt mycket. Varken storyn, regin eller skådespelarinsatserna är speciellt märkvärdiga. Jag håller med om det du säger om Servilia. Det är även svårt att fatta tycke för någon av rollfigurerna. Alla känns så anonyma och andefattiga. Men jag gillade faktiskt En hederlig jul med Knyckertz. Den var i alla fall rolig.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2023 kl. 09:26:32Men den svenska julkalendern kommer inte ens i närheten av samma höga klass som de norska och danska julkalendrarna, som är på en helt annan nivå och uppenbarligen har en mycket högre budget. Både Valdes jul och Snöfall 2 är riktigt bra, även om jag ligger något efter med båda två - jag har hittills sett 15 avsnitt av Valdes jul och 13 avsnitt av Snöfall 2. Båda underhållande och välgjorda, med ett påtagligt djup.

Än så länge håller jag nog Valdes jul som strået vassare av de två, men Snöfall 2 är också riktigt bra - bådadera är bättre än alla svenska julkalendrar de senaste decennierna.
Ja, både Valdes jul och Snøfall 2 är riktigt bra. Jag tycker dock att Snøfall 2 vinner i jämförelsen. Rollfigurerna känns äkta, och man bryr sig verkligen om hur det går för dem. Det är speciellt roligt att de har lyckats få praktiskt taget alla de viktigaste skådespelarna från första säsongen att komma tillbaka.