Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 december 2023 kl. 14:56:29Tittar bara på årets nya för att Byggare Bob.....Jag menar Magnus Ehner är med som Ragnar.
Jag tyckte det var jätte kul att han var med :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: A skrivet 19 december 2023 kl. 10:59:28
Spoiler
Är det bara min headcanon att Helena Bergströms karaktärer är Ulrika från orginalet?
[close]
Cool ide :)

gstone

Undrar om barn kan hänga med i årets tv kalender ???

MOA

Citat från: gstone skrivet 19 december 2023 kl. 19:41:37Undrar om barn kan hänga med i årets tv kalender ???
Min chef tycker att den e läskig för barn men jag borde inte säga nåt då jag inte sett ett enda avsnitt & kommer nog inte se ett heller

Steffan Rudvall

Spoiler
Är det bara min headcanon att Helena Bergströms karaktärer är Ulrika från orginalet?
[close]
Helena Bergström är ju inte ens med vad är det för karaktär du pratar om?

Erika

Det blir en uppföljare till Valdes jul, den kommer sändas 2025. Källa.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2023 kl. 19:32:19Jag tycker inte att Trolltider - Legenden om bergatrollet ger speciellt mycket. Varken storyn, regin eller skådespelarinsatserna är speciellt märkvärdiga. Jag håller med om det du säger om Servilia. Det är även svårt att fatta tycke för någon av rollfigurerna. Alla känns så anonyma och andefattiga. Men jag gillade faktiskt En hederlig jul med Knyckertz. Den var i alla fall rolig.
Jag var inte så förtjust i En hederlig jul med Knyckertz, då jag inte alls tyckte att den var särskilt rolig. Jag förstår visserligen vad som skulle föreställa vara roligt, men den humorn föll tyvärr inte mig i smaken...

I övrigt håller jag dock med dig om Trolltider - Legenden om bergatrollet. Jag tycker för all del att den var helt okej och underhållande i all sin enkelhet, men jag håller med att man inte riktigt bryr sig om någon av rollfigurerna - där gör norrmännens och danskarnas lite längre speltider underverk, då det finns mer tid för fördjupning och karaktärsutveckling; så att man lättare fastnar för rollfigurerna.

Jag tycker att Matilda Gross (Saga), Ossian Skarsgård (Love) och Nour El Refai (Mara) spelar riktigt bra, och gör vad som går av de något underutvecklade rollfigurerna - men de flesta andra skådespelarprestationer är ärligt talat inte speciellt märkvärdiga, då många antingen spelar över eller spelar "under".

När det gäller storyn har de ju helt klart lånat hejdlöst från alla möjliga populärkulturella sammanhang, vilket i vissa fall fungerar ganska bra och i vissa fall inte alls lika bra. Jag vet inte riktigt om det är avsiktligt eller oavsiktligt, men Servilia känns ju exempelvis som en överspelande parodi på Gollum i Sagan om ringen...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 december 2023 kl. 19:32:19Ja, både Valdes jul och Snøfall 2 är riktigt bra. Jag tycker dock att Snøfall 2 vinner i jämförelsen. Rollfigurerna känns äkta, och man bryr sig verkligen om hur det går för dem. Det är speciellt roligt att de har lyckats få praktiskt taget alla de viktigaste skådespelarna från första säsongen att komma tillbaka.
Det är onekligen mycket imponerande att de lyckats få med nästan alla skådespelare från första Snöfall till uppföljaren, trots att det gått sju år sedan senast. Men jag tycker ändå att Valdes jul är strået vassare, som jag upplever lite mer engagerande och där man verkligen fastnar för rollfigurerna och handlingen.
(Dock med reservation för att jag inte hunnit se det sista avsnittet av någondera än)

Citat från: Erika skrivet 24 december 2023 kl. 19:38:22Det blir en uppföljare till Valdes jul, den kommer sändas 2025. Källa.
Det var mycket roligt, för Valdes jul är en väldigt bra julkalender som jag verkligen har fastnat för - och det känns som att det finns mycket som går att spinna vidare på där.

Vågar vi hoppas att TV4 kommer att sända Valdes jul svenskdubbad nästa år...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2023 kl. 04:05:48Jag var inte så förtjust i En hederlig jul med Knyckertz, då jag inte alls tyckte att den var särskilt rolig. Jag förstår visserligen vad som skulle föreställa vara roligt, men den humorn föll tyvärr inte mig i smaken...

I övrigt håller jag dock med dig om Trolltider - Legenden om bergatrollet. Jag tycker för all del att den var helt okej och underhållande i all sin enkelhet, men jag håller med att man inte riktigt bryr sig om någon av rollfigurerna - där gör norrmännens och danskarnas lite längre speltider underverk, då det finns mer tid för fördjupning och karaktärsutveckling; så att man lättare fastnar för rollfigurerna.

Jag tycker att Matilda Gross (Saga), Ossian Skarsgård (Love) och Nour El Refai (Mara) spelar riktigt bra, och gör vad som går av de något underutvecklade rollfigurerna - men de flesta andra skådespelarprestationer är ärligt talat inte speciellt märkvärdiga, då många antingen spelar över eller spelar "under".

När det gäller storyn har de ju helt klart lånat hejdlöst från alla möjliga populärkulturella sammanhang, vilket i vissa fall fungerar ganska bra och i vissa fall inte alls lika bra. Jag vet inte riktigt om det är avsiktligt eller oavsiktligt, men Servilia känns ju exempelvis som en överspelande parodi på Gollum i Sagan om ringen...
Det är onekligen mycket imponerande att de lyckats få med nästan alla skådespelare från första Snöfall till uppföljaren, trots att det gått sju år sedan senast. Men jag tycker ändå att Valdes jul är strået vassare, som jag upplever lite mer engagerande och där man verkligen fastnar för rollfigurerna och handlingen.
(Dock med reservation för att jag inte hunnit se det sista avsnittet av någondera än)
Det var mycket roligt, för Valdes jul är en väldigt bra julkalender som jag verkligen har fastnat för - och det känns som att det finns mycket som går att spinna vidare på där.

Vågar vi hoppas att TV4 kommer att sända Valdes jul svenskdubbad nästa år...?
I ärlighetens namn tycker jag ändå som sagt att En Hederlig Jul Med Familjen Knyckertz var helt okej, kanske inte den bästa julkalendern, men dålig tycker jag definitivt inte att den var, visst humorn var kanske inte på topp, men skåsespeleriet var iallafall bra och miljöerna är fint uppbyggda.

Bergatrollet tycker jag är bättre än Knyckertz och även snäppet bättre än förra julkalendern Kronprinsen som Försvann, skådespeleriet var bra och miljöerna var fint uppbyggda, håller verkligen inte med om det där med karaktärerna, Mara hade förstående motiv och Dorabella var riktigt vänlig och enormt brydd om naturen, däremot kanske Gorm, vad hon nu hette och flickans pappa som i början var lite väl dryga men som senare rättar sig, jag skulle dock ändå säga att jag gillar gamla Trolltider mycket bättre, Bergatrollet var iallafall bättre än Grevens Återkomst.

Den sista riktigt bra julkalendern enligt mig var som sagt Barna Hedenhös Uppfinner Julen...

Det finns ingen julkalender jag tycker har varit direkt dålig, kan tilläggas...

Tintin

Om man vill fördjupa sig mer i historien bakom originalet Trolltider såg jag att P4 dokumentär lagt upp upp en nyproducerad serie Älskade julkalender förra veckan där även Teskedsgumman och Sunes jul ingår.

https://sverigesradio.se/avsnitt/alskade-julkalender-trolltider-del-2

För lite mindre fakta godbitar om julkalendrarna finns ju även kanalen Nördarnas Jul på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=Q9fC4cAd6kM

Lilla My

Spoiler
[close]
Vem? Var? Va?

Själv ÄLSKADE jag årets Trolltider, allt som ni klagar på gillar jag av olika anledningar. :-* 

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2023 kl. 09:26:32Jag tycker om storyn med trollen och människorna, men Servilia och stentrollen däremot känns väldigt "B:iga". Stentrollen ser inte äkta ut för fem öre, och Servilia spelar över å det grövsta...
När jag såg de första avsnitten trodde jag faktiskt att stentrollen var datoranimerade figurer, men nu finns det en dokumentär på SVT Play (även på SVT1 i kväll) där man kan se att de är utklädda skådespelare.
https://www.svtplay.se/video/8YA72y1/bakom-trolltider

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2023 kl. 08:15:50När jag såg de första avsnitten trodde jag faktiskt att stentrollen var datoranimerade figurer, men nu finns det en dokumentär på SVT Play (även på SVT1 i kväll) där man kan se att de är utklädda skådespelare.
Intressant, jag trodde faktiskt också att stentrollen var datoranimerade med extremt billig (och dålig) datoranimation...

Tintin

Apropå Bakom Trolltider så tycker jag det var trevligt med 1 längre avsnitt i år (istället för uppdelat på flera kortare). Hade gärna sett mer av bilderna bakom scenografin. Sedan blev jag nyfiken om man någonsin ser ängeln (från änglaspelet) i bild. Möjligen sparsamt använd. Får gå tillbaka och titta.

Rösten som gör stentrollens mummel tycker jag låter som Brunnsgubben ( Max Nilén).

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2023 kl. 08:15:50När jag såg de första avsnitten trodde jag faktiskt att stentrollen var datoranimerade figurer, men nu finns det en dokumentär på SVT Play (även på SVT1 i kväll) där man kan se att de är utklädda skådespelare.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2023 kl. 10:48:52Intressant, jag trodde faktiskt också att stentrollen var datoranimerade med extremt billig (och dålig) datoranimation...
Värt att notera är att det i eftertexterna står vilka det är innanför dräkterna och vem det är som designat/byggt dom.

https://credits.svt.se/trolltider/
Houba !

gstone

Nu har jag sett hela årets julkalandern.