Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 december 2023 kl. 23:44:11Fast i Belle fall är det så att säga motsatsen om du förstår vad jag menar, innan henne hade Ariel räddat Erik från att drunkna, även bland nyare prinsessor/hjältinnor är allting progressivt, Jasmine är mer rebelliös, Pocahontas vill avstyra strider, Esmeralda står upp för förtryckta, Mulan räddar Kina, Tiana sliter hårt för att få ihop pengar, Rapunzel använder sin stekpanna som vapen, Merida har pilbåge, Anna är feministisk, Vaiana seglar iväg på egen hand, Raya vill ena sitt land, Asha vill kungarikets bästa.

Dessutom så är inte de äldre prinsessorna heller "osjälvständiga": Snövit städar upp röran i dvärgarnas stuga och uppmanar dem att tvätta sig, Askungen sliter hårt och rider tillbaka till slottet för att förhindra det "falska brölloppet", Törnrosa promenerar ensam i skogen och får även pröva på att ta hand om kungariket på egen hand.

Det är så få saker som jag är emot som att man nedvärderar Disney-prinsessor/hjältinnor (samt från andra stora amerikanska filmföretag), jag ser mig själv som deras försvarsadvokat.
Du ser ju det förstås så, men många andra som inte är du tycker väl allmänt att det är föråldrade könsstereotyper. Att prinsessorna blir kysta i sömnen och blir kära i prinsar vid första ögonkastet är ju inget som fungerar nu.

Elios

Citat från: Skokaka skrivet 22 december 2023 kl. 23:46:21Nu vill jag ju inte vara sådan, men det är synd att folk nu för tiden tycker att pengar är det viktigaste som finns. :'( 
Det är en viktig del av livet. Men inte tycker jag så många säger det. Mer att man ska slita hårt. 

Skokaka

Citat från: Elios skrivet 23 december 2023 kl. 00:27:34Det är en viktig del av livet. Men inte tycker jag så många säger det. Mer att man ska slita hårt.
Det må vara viktigt, men jag tycker inte att man borde se pengar viktigare än vänner och familj...

Elios

Citat från: Skokaka skrivet 23 december 2023 kl. 00:28:37Det må vara viktigt, men jag tycker inte att man borde se pengar viktigare än vänner och familj...
Har inte hört många säga att pengar skulle vara viktigare. 

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2023 kl. 00:02:02Du ser ju det förstås så, men många andra som inte är du tycker väl allmänt att det är föråldrade könsstereotyper. Att prinsessorna blir kysta i sömnen och blir kära i prinsar vid första ögonkastet är ju inget som fungerar nu.

Fast jag tycker ändå att den mentaliteten är dålig, jag förstår om de har åsikter kring saken och det får de ha, men prinsessorna är ju snälla vilket man ändå får se som positivt.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2023 kl. 09:31:05Fast jag tycker ändå att den mentaliteten är dålig, jag förstår om de har åsikter kring saken och det får de ha, men prinsessorna är ju snälla vilket man ändå får se som positivt.
Dessutom, som Baloo säger: ingen är väl felfri heller.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2023 kl. 00:02:02Du ser ju det förstås så, men många andra som inte är du tycker väl allmänt att det är föråldrade könsstereotyper. Att prinsessorna blir kysta i sömnen och blir kära i prinsar vid första ögonkastet är ju inget som fungerar nu.

Att det "inte funkar idag" är ju bara visa människor åsikter ;)

Sen går också för många människor efter vad dom minnes av filmerna från barndomen istället för att faktiskt se om dom och och ta anteckningar ;)

Om dom faktiskt gav uppmärksamhet till filmerna istället för att bara halv titta med sina barn eller syskonbarn eller barnbarn kanske dom skulle märka hur dom verkligen är som filmer.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 december 2023 kl. 21:48:45Att det "inte funkar idag" är ju bara visa människor åsikter ;)
En majoritet dock vilket väger över.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 december 2023 kl. 21:48:45Att det "inte funkar idag" är ju bara visa människor åsikter ;)

Sen går också för många människor efter vad dom minnes av filmerna från barndomen istället för att faktiskt se om dom och och ta anteckningar ;)

Om dom faktiskt gav uppmärksamhet till filmerna istället för att bara halv titta med sina barn eller syskonbarn eller barnbarn kanske dom skulle märka hur dom verkligen är som filmer.
Precis, att döma ut en hel film enbart för en enda saks skull kan aldrig vara vettigt eller rättvist.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 december 2023 kl. 09:31:05Fast jag tycker ändå att den mentaliteten är dålig, jag förstår om de har åsikter kring saken och det får de ha, men prinsessorna är ju snälla vilket man ändå får se som positivt.
Jag kan inte annat än att hålla med.

Dom flesta av dom äldre prinsessorna visar ju otrolig uthållighet och positivitet trots sina motgångar :D

Det är ju något oerhört beundransvärt :D

Att ändå var optimistiska trots all lycka och motgång.

Den ändå som inte gör så mycket är ju Aurora och jag har faktiskt min egen åskit om varför Disneys Törnrosa faktiskt i hemlighet en ganska feministiskt film ;D ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 december 2023 kl. 21:53:55Jag kan inte annat än att hålla med.

Dom flesta av dom äldre prinsessorna visar ju otrolig uthållighet och positivitet trots sina motgångar :D

Det är ju något oerhört beundransvärt :D

Att ändå var optimistiska trots all lycka och motgång.

Den ändå som inte gör så mycket är ju Aurora och jag har faktiskt min egen åskit om varför Disneys Törnrosa faktiskt i hemlighet en ganska feministiskt film ;D ;)
Även hon är snäll och vänlig och som jag sa förut vandrar hon i skogen på egen hand.

Dessutom så får hon pröva på att ta hand om sitt kungsrike i Disney Primsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar, så det där med att hon inte gör så mycket är absolut nonsens. (det enda minuset med karaktären är väl att hon bara har färre än 20 minuter på bild och har alldeles för få repliker, men det kan inte hon lastas för)

Skokaka

Jag kan inte fatta att jag var faktiskt så dum nog att jag trodde att naturliga fiender som till exempel hundar och katter eller björnar och vargar kunde bli vänner... :-\

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet 23 december 2023 kl. 23:53:08Jag kan inte fatta att jag var faktiskt så dum nog att jag trodde att naturliga fiender som till exempel hundar och katter eller björnar och vargar kunde bli vänner... :-\
Hundar och katter kan ju bli vänner i alla fall tama sådana om de bor i samma hus och är vana vid varandra.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2023 kl. 23:56:10Hundar och katter kan ju bli vänner i alla fall tama sådana om de bor i samma hus och är vana vid varandra.
Ja, men de borde nog inte...

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 december 2023 kl. 23:56:10Hundar och katter kan ju bli vänner i alla fall tama sådana om de bor i samma hus och är vana vid varandra.
Våran katt och våra kusiners hund var goda vänner, men det var tjugo år sen nu.