Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Ni hade tydligen fel om att det var Svante via arkivljud och Tommy som odjuret ;D

Det kam ju hända även den bästa ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 20:12:19Då litar jag på dig :D ;)

Aladdin kan nog troligen var Jöback and resten av röllerna är spelade av folk står med :D
Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 20:12:19Då litar jag på dig :D ;)

Aladdin kan nog troligen var Jöback and resten av röllerna är spelade av folk står med :D
Någon kanske har verifierade uppgifter.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 20:14:40Ni hade tydligen fel om att det var Svante via arkivljud och Tommy som odjuret ;D

Det kam ju hända även den bästa ;)
Källa på det? Om det inte är Tommy Körberg så är det antagligen Sveriges bästa imitatör.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2023 kl. 20:30:16Källa på det? Om det inte är Tommy Körberg så är det antagligen Sveriges bästa imitatör.
Samma med Rafiki, för där är iallafall sannolikheten större att det är arkivljud.

Kanske man borde fråga regissören Bjarne Heuser angående saken...? (samt den kompletterade ensemblen)

Kanske det kan vara så att Kaa spelas av Jan Johansen i denna, han spelar nämligen Morfar i Safirdrakens Krafter och röstläget påminner litegrann som honom tycker jag...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2023 kl. 20:30:16Källa på det? Om det inte är Tommy Körberg så är det antagligen Sveriges bästa imitatör.
Källa är Daniel och själva credits !

Måste ni ifrågasätta det ? ???

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2023 kl. 20:33:26Kanske det kan vara så att Kaa spelas av Jan Johansen i denna, han spelar nämligen Morfar i Safirdrakens Krafter och röstläget påminner litegrann som honom tycker jag...
Bra ide

Jag tror i alla fall inte det är Hans Lindgren ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 20:34:47Källa är Daniel och själva credits !

Var snäll nu, det är faktiskt julafton idag.

Dessutom så får du sluta hålla på att envisa dig och påstå att allt som du läser är sant bara för att, det börjar bli tröttsamt, eller rättare sagt var det det redan för längesedan, sluta streta emot och ge forumet ro, det är snarare du som ifrågasätter.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 20:34:47Källa är Daniel och själva credits !

När rollistan bara listar två karaktärer vid namn så tycker jag att det finns goda grunder till att ifrågasätta vem som spelar vem. Det är ju trots allt bara gissningar i den här tråden även om vissa kanske stämmer mer än andra.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2023 kl. 20:33:26Kanske det kan vara så att Kaa spelas av Jan Johansen i denna, han spelar nämligen Morfar i Safirdrakens Krafter och röstläget påminner litegrann som honom tycker jag...
Jag själv tror nog mer på Anders Öjebo. Det låter visserligen inte helt likt hans röst men något får mig ändå att tänka på hans röst när jag hör den insatsen.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 20:35:43Bra ide

Jag tror i alla fall inte det är Hans Lindgren ;)
Om man jämför ljudklippet som Tony tidigare postade i tråden med Kaas sång från filmen så hör man skillnad;

https://www.youtube.com/watch?v=-aZvlq3evWQ

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2023 kl. 20:38:14När rollistan bara listar två karaktärer vid namn så tycker jag att det finns goda grunder till att ifrågasätta vem som spelar vem. Det är ju trots allt bara gissningar i den här tråden även om vissa kanske stämmer mer än andra.
Jag själv tror nog mer på Anders Öjebo. Det låter visserligen inte helt likt hans röst men något får mig ändå att tänka på hans röst när jag hör den insatsen.
Undrar då vem Jan spelar eftersom Dodger bara ylar och rösten återges i originalversion...

Undrar även vem Bjarne Heuser spelar i denna, samma med Vincent Werner...

Att inte få veta saker är irriterande...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 december 2023 kl. 20:33:26Kanske man borde fråga regissören Bjarne Heuser angående saken...? (samt den kompletterade ensemblen)
Tyvärr är Bjarne Heuser fast anställd på Iyuno/SDI Media, och därför innefattas han av deras policy att inte lämna ut uppgifter till någon annan än kunder. :(

Däremot kan det finnas en chans att få tag i Disneys så kallade Contract Inventory Sheet för dubbningen, om bara någon på Disney Character Voices svarar. Dubbningsstudion ska fylla i ett sådant Excel-ark för alla Disney-produktioner, som ska innehålla samtliga rollfigurer och deras skådespelare (vid TV-serier för samtliga avsnitt som innefattas av kontraktet; d.v.s. vanligtvis en säsong). Enda kruxet är som sagt att Disney Character Voices inte har svarat på något av mina mail de senaste två åren...

Ja, jag håller med att det verkligen låter som Tommy Körberg - så är det inte han, så måste det vara en riktigt skicklig imitatör.

Men som sagt, har någon kommit till studion enkom för att spela in Det var en gång en filmstudio, så borde deras namn inte kunna falla bort från dubbcreditsen; för då har de ju trots allt skrivit under kontrakt för en timmes arbete för att spela in några repliker för den kortfilmen.

Finns det någon annan kommande Disney-produktion som är tänkbart att Iyuno kan ha spelat in repliker samtidigt för, och där Tommy Körberg kan tänkas medverka...? För i så fall låter det ju betydligt mer sannolikt att man kan ha missat att creditera honom. Nu är det väl visserligen nya TV-serier som kommer hela tiden på Disney+ och Disney Channel, men jag har ärligt talat lite svårt att tro att Tommy Körberg skulle ställa upp på att medverka i någon långkörande TV-serie när han inte medverkat i någon dubbning på ganska många år...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2023 kl. 03:49:55Tyvärr är Bjarne Heuser fast anställd på Iyuno/SDI Media, och därför innefattas han av deras policy att inte lämna ut uppgifter till någon annan än kunder. :(
Han får inte, men om man frågar honom och han inte nämns som källa sedan kanske han går med på att komplettera rollistan... har man kontaktinfo till honom så skadar det ju inte att fråga.

Disneyfantasten

Det skulle också kunna vara Anton Olofsson Raeder som är Kaas röst här...

Disneyfantasten

Förresten, jag vet inte om någon av er lagt märke till detta, men detta lades iallafall upp på YouTube under julafton;

(jag har kollat på den på YouTube varje dag sedan den kom upp där under julafton, hoppas att den svenska versionen också lägga upp, inte minst då andra språk redan finns uppe på YouTube som t.ex. franska och tyska, det är dock Disney själva som lagt upp den på YouTube så förhoppningsvis får den finnas kvar där)

https://www.youtube.com/watch?v=gB90me0aqSY&t=1s

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 december 2023 kl. 21:24:13Förresten, jag vet inte om någon av er lagt märke till detta, men detta lades iallafall upp på YouTube under julafton;

(jag har kollat på den på YouTube varje dag sedan den kom upp där under julafton, hoppas att den svenska versionen också lägga upp, inte minst då andra språk redan finns uppe på YouTube som t.ex. franska och tyska, det är dock Disney själva som lagt upp den på YouTube så förhoppningsvis får den finnas kvar där)

https://www.youtube.com/watch?v=gB90me0aqSY&t=1s
Jag upptäckte också att den släpptes på YouTube. Osäker på om de verkligen skulle lägga den svenska dubbningen dock utan problem...