Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 25 december 2023 kl. 13:34:52Nu hittar du på ! ? ???

Är ju bara Sverige norge, Finland, Danmark och möligen Tyskland ;D ;)

Var Ryssland med  i ett få år men av förståeliga  skäl så lärde det inte vara det nu
Citat från: gstone skrivet 25 december 2023 kl. 13:35:28Vad partar du om !!!?? ??? ???
Han sa faktiskt något julprogram så det behöver inte vara det här specifikt. Julprogram från Disney visas lite överallt i världen inte bara i Norden.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 december 2023 kl. 13:48:31Han sa faktiskt något julprogram så det behöver inte vara det här specifikt. Julprogram från Disney visas lite överallt i världen inte bara i Norden.
Okej

Då fattar jag
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 december 2023 kl. 13:34:52Nu hittar du på ! ? ???

Är ju bara Sverige norge, Finland, Danmark och möligen Tyskland ;D ;)

Var Ryssland med  i ett få år men av förståeliga  skäl så lärde det inte vara det nu
Enligt flera tidningsartiklar är det för närvarande 40 länder som visar något julprogram från Disney som innehåller överraskninginslagen, så jag har ingen anledning att ifrågasätta de uppgifterna.

Samma sönderklippta version som Sverige är det inget annat land som sänder, även om Norges nuvarande version är väldigt snarlikt.

Finland visar som enda nordiska land det nuvarande officiella julprogrammet, samma som Kanal 5 sände 1997 och som TV3 sände 1991 - 1996. Danmark sänder samma version som Norge sände under några år runt millennieskiftet, och som trots en del bearbetningar är hyfsat likt det ursprungliga programmet från 1958.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 25 december 2023 kl. 10:30:08Dom spelar ju syskon :)
Okej? Jag är dock osäker på hur du menar... ???

(Eller jag kanske hajar.)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2023 kl. 03:37:38För övrigt tycker jag det var ett lite tråkigt parti de valt ur Önskan, med bara en sång och i stort sett ingen handling alls. Det är förvisso en fin sång och ypperliga sångtexter av Robert Cronholt, men den säger inte mycket om handlingen.

Åtminstone verkar i alla fall barnen tycka det - mina brorsöner såg Kalle Anka och hans vänner önskar god jul med mig i år (dock tämligen motvilligt), och deras första reaktion var:
"Säg inte att det här är ännu en sån där film där de sjunger oavbrutet hela tiden?! Den vill jag då verkligen inte se!". När barnens föräldrar frågade om de inte skulle gå på bio och se Önskan sa i synnerhet den yngre "Absolut inte", och det lät som att de högst på nåder kunde tänka sig att se filmen på Disney+ när den kommer ut där; men helst inte alls...
Jag betvivlar starkt att Disney skulle anpassa längden för 40 olika länder utifrån en julvärd i lilla Sverige...
Tycker barn av idag inte om sång och musik? Jag har alltid tyckt att det bästa med julprogrammet är musiken och sångerna. Det går ändå inte att få med speciellt mycket handling i ett klipp som bara varar några minuter. Men en sång står på egna ben, och man behöver inte veta så mycket om handlingen för att ha behållning av den.

Även de "sånglösa" filminslagen i det ursprungliga julprogrammet bärs upp av musiken. Jultomtens verkstad med Hochzeitszug in Liliput och Schuberts militärmarsch, Toy Tinkers med en av de snyggaste musikbakgrunder som någonsin har förekommit i en tecknad kortfilm och Bambi på hal is där handlingen och musiken går hand i hand och blir en sammansvetsad enhet.

Bambi-segmentet finns för övrigt med i en konsert med Danmarks Radios symfoniorkester som visades på dansk TV i lördags:
https://www.dr.dk/drtv/program/fra-alle-os-til-alle-jer-_-100-aar-med-disney_424428
Tyvärr är programmet geoblockerat, men om man har VPN kan man se det till den 22 januari. En mycket fin konsert som jag varmt kan rekommendera! Konferencier är den legendariske Jakob Stegelmann som har varit redaktör för tecknad film på dansk TV så länge jag kan minnas.

Musikbakgrunden till Bambi spelas live av orkestern samtidigt som filmen rullar på stora skärmar i salen. Fantastiskt att de har lyckats synka filmen till levande musik!

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2023 kl. 07:45:40Tycker barn av idag inte om sång och musik? 
Det är ju hans brorsöner och barn brukar ju gilla att göra skillnad på killigt och tjejigt därför är Disneyprinsessor som sjunger kanske inte direkt någonting de vill se.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 december 2023 kl. 12:57:55Det är ju hans brorsöner och barn brukar ju gilla att göra skillnad på killigt och tjejigt därför är Disneyprinsessor som sjunger kanske inte direkt någonting de vill se.
Ja, precis - mina brorsöner, och i synnerhet den yngre av dem, är överlag negativt inställda till filmer med kvinnliga huvudroller överlag; så det kan säkert ha spelat in. Hade det varit en manlig rollfigur som sjöng sången är det inte alls säkert att de hade reagerat på samma sätt över sången, även om de inte sa det rakt ut.

Men hade det varit en scen med mer handling, och inte bara sång, så hade det kanske kompenserat så att det inte hade gjort lika mycket med den kvinnliga huvudrollen.

Som jämförelse med de senaste årens filmer så älskade de Elementärt, tyckte om Encanto men hatade Raya och den sista draken.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2023 kl. 07:45:40Tycker barn av idag inte om sång och musik? Jag har alltid tyckt att det bästa med julprogrammet är musiken och sångerna. Det går ändå inte att få med speciellt mycket handling i ett klipp som bara varar några minuter. Men en sång står på egna ben, och man behöver inte veta så mycket om handlingen för att ha behållning av den.
Det är som sagt möjligt att de hade uppskattat sång mer om det hade varit en manlig rollfigur som sjöng. Trots allt är det ju inget av inslagen i julprogrammen där endast en kvinnlig rollfigur sjunger, utan antingen är det manliga rollfigurer eller en grupp med rollfigurer av båda könen.

Men sen är det verkligen hög tid att SVT övergår till ett riktigt julprogram från Disney med en riktig dubbning, istället för detta sönderklippta och lektordubbade elände som nästan inget barn vill se på... Att hålla kvar vid lektordubbningen fanns väl ändå en viss logik bakom så länge som Bengt Feldreich var i livet, men nu när så inte längre är fallet finns det ingen som helst anledning längre. Det är nästan så att man undrar om SVT vill att tittarsiffrorna ska sjunka, så att de får en ursäkt att lägga ner programmet helt och slipper betala rättigheter till Disney...?

Wabuu

Hej! Håller på att bli galen här  :o  
Detta kom från ingenstans, och jag kan inte sluta tänka på det.. Jag har några väldigt starka minnen av att en scen från Dumbo sänts i "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul", men kan ej hitta någon information som stödjer detta någon stans. Tror t.o.m. att det var den ytterst sorgliga "Babyn min" (vilket kan vara anledningen till att den plockades bort?). Är det någon annan som kommer ihåg det här, (och kanske t.o.m. vet vilka år den sändes?), eller håller jag bara på att övertyga mig själv om någonting som aldrig skett? ???

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 december 2023 kl. 12:57:55Det är ju hans brorsöner och barn brukar ju gilla att göra skillnad på killigt och tjejigt därför är Disneyprinsessor som sjunger kanske inte direkt någonting de vill se.
Det finns ingen pojk eller tjej media ! >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: Wabuu skrivet 31 december 2023 kl. 10:32:27Hej! Håller på att bli galen här  :o 
Detta kom från ingenstans, och jag kan inte sluta tänka på det.. Jag har några väldigt starka minnen av att en scen från Dumbo sänts i "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul", men kan ej hitta någon information som stödjer detta någon stans. Tror t.o.m. att det var den ytterst sorgliga "Babyn min" (vilket kan vara anledningen till att den plockades bort?). Är det någon annan som kommer ihåg det här, (och kanske t.o.m. vet vilka år den sändes?), eller håller jag bara på att övertyga mig själv om någonting som aldrig skett? ???
Mandela Effect?Kan tyvärr inte svara på dina frågor

Steffan Rudvall

Citat från: Wabuu skrivet 31 december 2023 kl. 10:32:27Hej! Håller på att bli galen här  :o 
I julprogrammet verkar den inte ha gått men flera tv-kanaler har visat själva filmen i december.

Jabberjaw

Minns också det. Och brukar inte ha fel i mina barndomsminnen. Inte ens när dom varit från när jag var riktigt liten och kollade kabel tv.

Wabuu

Citat från: Mysan skrivet  7 december 2007 kl. 15:04:14vilka episoder är återkommande varje år?
de jag kommer på är Tomteverstaden, Husvagnssemester, tjuren Ferdinand, Robin Hood, Piff och Puff (julgranen) , Snövit, Kalle Anka som fotograf ,Askungen, Djungelboken, Lady och lufsen, Benjamin syrsa sjunger

saknar Dumbo och Bambi, har hört att åtminstone Dumbo har sänds tidigare.
Citat från: MOA skrivet 31 december 2023 kl. 12:44:51Mandela Effect?Kan tyvärr inte svara på dina frågor
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 december 2023 kl. 13:08:05I julprogrammet verkar den inte ha gått men flera tv-kanaler har visat själva filmen i december.
Hmmm.. Börjar misstänka att det kanske är en mix av att den sågs under december och "Mandelaeffekten"?  :-\ Hittade dock det översta citatet här i tråden. Är det någon som vet om Dumbo möjligtvis kan ha sänts på SVT under självaste julafton - flera år i rad? Kan ju kanske vara därifrån förvirringen kommer i sånt fall? ::) 

Citat från: Jabberjaw skrivet 31 december 2023 kl. 14:00:35Minns också det. Och brukar inte ha fel i mina barndomsminnen. Inte ens när dom varit från när jag var riktigt liten och kollade kabel tv.
Vad tror du om det? För jag minns också ganska starkt att det var med i själva julprogrammet! Minns att jag sett vad jag tror är scenerna kring "Babyn min" flera gånger på jul, men tror att jag bara sett själva Dumbo-filmen en eller två gånger i mitt liv  :o

Är jättetacksam för svaren! Känner att jag måste gå till botten med det här, för kan inte sluta tänka på det ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Wabuu skrivet 31 december 2023 kl. 14:09:03Hmmm.. Börjar misstänka att det kanske är en mix av att den sågs under december och "Mandelaeffekten"?  :-\ Hittade dock det översta citatet här i tråden. Är det någon som vet om Dumbo möjligtvis kan ha sänts på SVT under självaste julafton - flera år i rad? Kan ju kanske vara därifrån förvirringen kommer i sånt fall? ::)
Vad tror du om det? För jag minns också ganska starkt att det var med i själva julprogrammet! Minns att jag sett vad jag tror är scenerna kring "Babyn min" flera gånger på jul, men tror att jag bara sett själva Dumbo-filmen en eller två gånger i mitt liv  :o

Är jättetacksam för svaren! Känner att jag måste gå till botten med det här, för kan inte sluta tänka på det ;D
Är du säker på att det var på SVT? Ett tag på 90-talet visade ju både TV3 och Kanal 5 en annan version av programmet. Jag är inte riktigt säker om Dumbo var med i någon av de versionerna.

Jabberjaw

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 december 2023 kl. 14:21:57Är du säker på att det var på SVT? Ett tag på 90-talet visade ju både TV3 och Kanal 5 en annan version av programmet. Jag är inte riktigt säker om Dumbo var med i någon av de versionerna.
De skulle för min den kunnat vara TV3 eller Kanal 5. Med tanke på att mormor och morfar hade kanalerna i lägenheten. Medan vi bara hade de vanliga kanalerna.

Sökte lite på mobilen på nätet men hittade inga cbs specialer som innehöll dumbo. Men ska kolla efter nyår om min mor minns