Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 januari 2024 kl. 21:30:40Men hur har de fått tag på animationen som används för julkorten? Alltså Tingeling när hon trollar fram julkorten det måste väl ändå Disney har gjort
Det vet jag faktiskt inte.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 januari 2024 kl. 21:30:40Men hur har de fått tag på animationen som används för julkorten? Alltså Tingeling när hon trollar fram julkorten det måste väl ändå Disney har gjort
Hur som helst bör inte någon ny animation har gjort för de julkorten utan det är lite klippa klistra på det hela.

Skokaka

Citat från: Skokaka skrivet  1 januari 2024 kl. 00:58:07Okej, det är väl bäst att jag börjar fråga nu när jag ändå har chansen...

För det första, hur kommer det sig att det heter Kalle Anka och hans vänner önskar god jul? Kalle är knappt den som har mest fokus. Förutom att han är med i kortfilmerna med Aracuan och husvagnen samt att han lyssnar på när Benjamin Syrsa sjunger i slutet, tillsammans med alla andra. Vore inte "Musse Pigg, Benjamin Syrsa och deras vänner önskar god jul" ett bättre och mer passande titel?

Kortfilmerna och scenerna har förresten inte mycket med Julen att göra, förresten, varför skulle Kalle vara i Sydamerika mitt i Julen? ???

Nåja, även om det som sagt känns konstigt att de bara visade en trailer denna gången för Insidan Ut 2 så är jag ändå glad över detta. Jag kommer ihåg att det var väl i 2015 där de visade sneak peeks för Zootropolis och Den gode dinosaurien. Den förra nämnda filmen är mycket bra, och jag har inget emot den andra nämnda, men jag skulle helst vilja ha sett en sneak peek om Insidan Ut i det året.

Nåja, jag bara är nyfiken, inte för att jag klagar eller något. Tyckte det passade att säga detta just nu...
Förresten, det kanske vore också mer passande annars om det bara hette "Från Oss Alla Till Er Alla" vilket är uppenbart...

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  1 januari 2024 kl. 23:58:34Förresten, det kanske vore också mer passande annars om det bara hette "Från Oss Alla Till Er Alla" vilket är uppenbart...
Det vore absolut det mest logiska, med tanke på att originaltiteln ju är From All of Us To All of You. Men det skulle nog mest bli förvirrande om SVT efter så här många decennier plötsligt döper om samma program som de sänt sedan 1985...

Om och när SVT däremot tar sitt förnuft till fånga och byter ut deras sönderklippta och misshandlade program till ett riktigt julprogram från Disney med en riktig dubbning, så vore det väl en bra tidpunkt att döpa om programmet för att minska förvirring och visa att det är ett nytt program. Men tyvärr finns det ju just nu inget som tyder på att SVT kommer att ta sitt förnuft till fånga inom överskådlig tid... :(

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2024 kl. 01:10:45Det vore absolut det mest logiska, med tanke på att originaltiteln ju är From All of Us To All of You. Men det skulle nog mest bli förvirrande om SVT efter så här många decennier plötsligt döper om samma program som de sänt sedan 1985...

Om och när SVT däremot tar sitt förnuft till fånga och byter ut deras sönderklippta och misshandlade program till ett riktigt julprogram från Disney med en riktig dubbning, så vore det väl en bra tidpunkt att döpa om programmet för att minska förvirring och visa att det är ett nytt program. Men tyvärr finns det ju just nu inget som tyder på att SVT kommer att ta sitt förnuft till fånga inom överskådlig tid... :(
SVT är för rädda för att göra något nytt med julprogrammet så fort det ens nämns blir det ju ramaskri som när det flyttades fem minuter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 januari 2024 kl. 01:16:19SVT är för rädda för att göra något nytt med julprogrammet så fort det ens nämns blir det ju ramaskri som när det flyttades fem minuter.
Ja, tyvärr. Men förr eller senare är de väl så illa tvungna, om inte programmet ska läggas ner helt på grund av bristande tittarsiffror - för redan nu är det ju få barn som ser programmet, och nästan bara vuxna; och av förståeliga skäl lär det ju bli färre och färre som ser programmet för varje år som går... Jag menar, de barn som växer upp och blir vuxna lär ju knappast börja se programmet om de inte gjorde det som barn; och följaktligen blir det ju färre och färre som visar intresse för det...

Det bästa vore om SVT under en övergångsperiod kunde visa två olika Kalle Anka och hans vänner önskar god jul - samma program från 1985 som de nu visar, och ett nytt officiellt julprogram från Disney med en riktig dubbning vid en annan tidpunkt. Då skulle alla få som de vill, det skulle inte bli samma ramaskri och man kan lättare med tiden "fasa ut" det nuvarande misshandlade programmet. Men jag gissar att det skulle kosta för mycket med rättigheter till två Disney-program för SVT...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2024 kl. 01:36:24Ja, tyvärr. Men förr eller senare är de väl så illa tvungna, om inte programmet ska läggas ner helt på grund av bristande tittarsiffror - för redan nu är det ju få barn som ser programmet, och nästan bara vuxna; och av förståeliga skäl lär det ju bli färre och färre som ser programmet för varje år som går... Jag menar, de barn som växer upp och blir vuxna lär ju knappast börja se programmet om de inte gjorde det som barn; och följaktligen blir det ju färre och färre som visar intresse för det...

Det bästa vore om SVT under en övergångsperiod kunde visa två olika Kalle Anka och hans vänner önskar god jul - samma program från 1985 som de nu visar, och ett nytt officiellt julprogram från Disney med en riktig dubbning vid en annan tidpunkt. Då skulle alla få som de vill, det skulle inte bli samma ramaskri och man kan lättare med tiden "fasa ut" det nuvarande misshandlade programmet. Men jag gissar att det skulle kosta för mycket med rättigheter till två Disney-program för SVT...
Att börja visa en officiell version skulle dock i längden bli billigare för SVT då det inte kan vara billigt att behöva licensiera alla inslagen som faktiskt inte ingår i något julprogram.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 januari 2024 kl. 01:41:54Att börja visa en officiell version skulle dock i längden bli billigare för SVT då det inte kan vara billigt att behöva licensiera alla inslagen som faktiskt inte ingår i något julprogram.
Precis. Frågan är bara om SVT inser det...?

Men man kan väl anta att Disney vill få alla länder att övergå till den senaste officiella versionen av From All of Us To All of You (d.v.s. det program som finländska MTV3 sänder. och som Kanal 5 sände i Sverige 1997), så att den versionen antagligen är billigare att licensiera än övriga varianter. Den versionen kräver ju också mindre arbete, eftersom det är till den versionen som årets Surprise Gifts läggs till (som SVT liksom NRK alltså måste klippa ut och klistra in till deras program)...

BPS

Grejen med Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul är att folk inte tittar men så fort något ska ändras så är det helt insatta och emot det. 

Jag minns att ett år blev det ramaskri för att SVT skulle byta ett av segmenten till Bambi på is. Det visade sig ju sen att det där bara var ogrundat nonsens. Ändå var folket helt investerade i det hela.

Skokaka

Åh, just det ja! Jag undrar förresten också hur det kommer sig att kortfilmerna inte dubbas, bara en röst som pratar åt dom. (Och tillfälligt svenskt text, för den delen...) Och den enda kortfilmen som visas i dubbad form är ju Tjuren Ferdinand, av någon anledning. ???

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet  2 januari 2024 kl. 02:47:49Åh, just det ja! Jag undrar förresten också hur det kommer sig att kortfilmerna inte dubbas, bara en röst som pratar åt dom. (Och tillfälligt svenskt text, för den delen...) Och den enda kortfilmen som visas i dubbad form är ju Tjuren Ferdinand, av någon anledning. ???
De första åren var hela programmet lektorsdubbat alltså Bengt Feldreich som pratade över filmerna som var på engelska originalspråk. Några år senare gav man filmsegmenten sina dåvarande svenska dubbningar även i julprogrammet.

Så helt enkelt har inget dubbats specifikt för julprogrammet och därför är kortfilmerna inte dubbade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet  2 januari 2024 kl. 02:47:49Åh, just det ja! Jag undrar förresten också hur det kommer sig att kortfilmerna inte dubbas, bara en röst som pratar åt dom. (Och tillfälligt svenskt text, för den delen...) Och den enda kortfilmen som visas i dubbad form är ju Tjuren Ferdinand, av någon anledning. ???
Av den enkla anledningen att SVT inte själva har gjort något annat än lektordubbningar med pålagd speaker, utan bara "klistrat in" befintliga svenska dubbningar i de fall sådana funnits - och 1985 (då tiden "frös fast" och som SVT sänt repriser av varje år sedan dess) fanns inte många svenska dubbningar av kortfilmer... Och fram tills 1966 hade ju hela programmet Bengt Feldreichs lektordubbning, och inte ens långfilmsinslagen hade sina rätta dubbningar.

Tjuren Ferdinand är dock ett undantag, då den kortfilmen med samma dubbning är lånad från biofilmen Pluto, Ferdinand och Tre små grisar; som visades på svenska biografer hösten 1971. Där var merparten av kortfilmerna (men dock inte alla) svenskdubbade, inklusive den kortfilmen.

Mathilda Gustafsson

Vad är källan på att det finns en dubbning av julprogrammet som man aldrig har använt? Det har nämnt flera gånger på forumet men jag vet inte om det är en myt eller sanning

Oscar Isaksson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 januari 2024 kl. 16:15:02Vad är källan på att det finns en dubbning av julprogrammet som man aldrig har använt? Det har nämnt flera gånger på forumet men jag vet inte om det är en myt eller sanning
Det är jag främst som kommit med den informationen, som jag har fått ta del av från personal på KM studio samt tidigare medarbetare på Disney. 
Sen vid tidpunkten när dubbningen utfördes så var det faktiskt några stänkare om det i kvällspressen.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 januari 2024 kl. 16:56:42Det är jag främst som kommit med den informationen, som jag har fått ta del av från personal på KM studio samt tidigare medarbetare på Disney.
Sen vid tidpunkten när dubbningen utfördes så var det faktiskt några stänkare om det i kvällspressen.
Finns den bevarad eller slängdes den när SVT inte ville ha den? Om den finns bevarad är SVT rätt ut sagt dumma för att de inte byter till den versionen. Det lär bli sjukt mycket billigare för dem att licensiera plus att dubben redan finns så inga pengar att slösa på det heller.