Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

gstone

Jag tycker Mara och Dorabella borde blivit ett romantiskt par !

Go lesbiske  ! :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Tintin

Trots att DVD-utgivningen av julkalendrarna verkar oklar kommer musiken ut. Själv hade jag tyckt att det varit trevligt med ett soundtrack till Tinka-triologin.

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_nkoC3UBzpF6_Qfo6PxI98ntlfGt2MNX6g

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_ndNyHQpgViREyFxgLiOp7XpacoejKgQeo

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 26 december 2023 kl. 16:59:51Jag tycker Mara och Dorabella borde blivit ett romantiskt par !
HÅLLER MED - var så säker på att de var dit de var på väg, men fegade ur i sista sekund att göra något faktiskt konkret av det, antaglien p.g.a rädlsan för all backlash de skulle fått. Buuuh!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 december 2023 kl. 16:59:51Jag tycker Mara och Dorabella borde blivit ett romantiskt par !
Ja, det var faktiskt min första tanke också - det kändes logiskt och upplagt för det, så jag blev ärligt talat lite förvånad när den känslan helt rann ut i sanden...

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2023 kl. 01:08:37HÅLLER MED - var så säker på att de var dit de var på väg, men fegade ur i sista sekund att göra något faktiskt konkret av det, antaglien p.g.a rädlsan för all backlash de skulle fått. Buuuh!
Jag har faktiskt tänkt precis samma tanke, då det som sagt kändes upplagt för det från tidigt skede. Man kan ju onekligen undra om det var skrivet så i manuset från början, men att de av någon anledning ändrat sig i sista minuten (kanske efter påtryckningar från SVT)...?

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2023 kl. 03:06:04(kanske efter påtryckningar från SVT)...?
Varför skulle SVT göra det menar du?
Houba !

Sabelöga

Förresten, på vilket sätt var det upplagt för att Dorabella och Mara skulle bli ihop? Dom skulle ju bara bli sams efterso. Dora var arg och missförstådd. Dessutom var ju Kotte intresserad av Dorabella så det vore ju konstigt att etablera det om Dorabella i slutändan skulle bli ihop med Mara.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 28 december 2023 kl. 03:30:31Varför skulle SVT göra det menar du?
Under ganska många år har ju SVT som bekant fått mycket kritik (främst från högerhåll, och framförallt av sverigedemokrater) för att vara för vänstervridna och inte vara opartiska - och de senaste åren känns det som att SVT haft en tendens att överkompensera åt andra hållet istället, och bl.a. undvika ämnen som för Sverigedemokraterna ses som kontroversiellt.

Jag vet inte om det är avsiktligt eller oavsiktligt, men flera tidningar har också reagerat över samma sak - därför känns det inte helt otänkbart att SVT därigenom kanske velat undvika HBTQ-ämnen för att inte SD-förespråkare ska få mer vatten på sin kvarn (då sådant traditionellt sett brukar räknas mer som vänster på en politisk skala).

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men kan tyvärr inte helt släppa den tanken...

Lilla My

Citat från: Sabelöga skrivet 28 december 2023 kl. 03:34:56Förresten, på vilket sätt var det upplagt för att Dorabella och Mara skulle bli ihop? Dom skulle ju bara bli sams efterso. Dora var arg och missförstådd. Dessutom var ju Kotte intresserad av Dorabella så det vore ju konstigt att etablera det om Dorabella i slutändan skulle bli ihop med Mara.
Att Kotte har en grej för Dorabella kändes mycket mer som en callback till -79-kalendern enligt mig, snarare än något som faktiskt skulle leda någon vart. Speciellt när han tidigare i kalendern försöker bjuda ut henne och Dorabellas hela person säger "nej tack" väldigt bestämt, nästan som man skulle kunna lägga in en "Kotte jag är INTE straight" om hon inte hade haft för bråttom.

Däremot fanns det flera, flera scener där Dorabella pratade om hur hon missat sin chans att förklara vad Mara betyder för henne, för att inte tala om hur mycket Mara håller av Dorabella i ensamhet - hon målar till och med vackra porträtt av henne.

Väldigt mycket i Dorabellas repliker och Maras agerande kändes som de höll av varandra, antingen att de varit nära förut och glidit ifrån varandra eller att de bara trånat efter varandra på avstånd och har svårt att förstå varandra eftersom de är fe och häxa.

Jag var SÅ beredd på att se någonting mellan dem. Att de får prata ut ordentligt, eller kramas, eller kanske rent av en puss. Men vad fick jag? Kotte och Dorabella bestämmer dejt, trots att hon inte visat något som helst intresse av honom innan... UGH.

Erika

Citat från: Sabelöga skrivet 28 december 2023 kl. 03:34:56Förresten, på vilket sätt var det upplagt för att Dorabella och Mara skulle bli ihop? Dom skulle ju bara bli sams efterso. Dora var arg och missförstådd. Dessutom var ju Kotte intresserad av Dorabella så det vore ju konstigt att etablera det om Dorabella i slutändan skulle bli ihop med Mara.
Som tidigare nämnt i tråden, det fanns gott om scener som talade for att det skulle bli Mara och Dorabella i slutändan. Dorabella var heller inte intresserad av Kotte, och att han var förtjust i henne var ju bara en blinkning till originalet från 1979 och inget annat. Därför var det konstigt att det ändå blev Kotte och Dorabella, då det inte fanns något som tydde på det. 

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2023 kl. 04:06:30Att Kotte har en grej för Dorabella kändes mycket mer som en callback till -79-kalendern enligt mig, snarare än något som faktiskt skulle leda någon vart. Speciellt när han tidigare i kalendern försöker bjuda ut henne och Dorabellas hela person säger "nej tack" väldigt bestämt, nästan som man skulle kunna lägga in en "Kotte jag är INTE straight" om hon inte hade haft för bråttom.

Däremot fanns det flera, flera scener där Dorabella pratade om hur hon missat sin chans att förklara vad Mara betyder för henne, för att inte tala om hur mycket Mara håller av Dorabella i ensamhet - hon målar till och med vackra porträtt av henne.

Väldigt mycket i Dorabellas repliker och Maras agerande kändes som de höll av varandra, antingen att de varit nära förut och glidit ifrån varandra eller att de bara trånat efter varandra på avstånd och har svårt att förstå varandra eftersom de är fe och häxa.

Jag var SÅ beredd på att se någonting mellan dem. Att de får prata ut ordentligt, eller kramas, eller kanske rent av en puss. Men vad fick jag? Kotte och Dorabella bestämmer dejt, trots att hon inte visat något som helst intresse av honom innan... UGH.
Citat från: Erika skrivet 28 december 2023 kl. 14:08:34Som tidigare nämnt i tråden, det fanns gott om scener som talade for att det skulle bli Mara och Dorabella i slutändan. Dorabella var heller inte intresserad av Kotte, och att han var förtjust i henne var ju bara en blinkning till originalet från 1979 och inget annat. Därför var det konstigt att det ändå blev Kotte och Dorabella, då det inte fanns något som tydde på det. 
För all del, så kan man förstås se det.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet 28 december 2023 kl. 15:03:12För all del, så kan man förstås se det.
Det är väldigt enkelt att se att det finns något mellan Dorabella och Mara de reagerade även min 2,5 åring på.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 december 2023 kl. 15:40:58Det är väldigt enkelt att se att det finns något mellan Dorabella och Mara de reagerade även min 2,5 åring på.
Även mina två brorsöner tänkte exakt samma tanke, som dock i och för sig är lite äldre.

Citat från: Erika skrivet 28 december 2023 kl. 14:08:34Dorabella var heller inte intresserad av Kotte, och att han var förtjust i henne var ju bara en blinkning till originalet från 1979 och inget annat. Därför var det konstigt att det ändå blev Kotte och Dorabella, då det inte fanns något som tydde på det. 
Plus då att det kändes uppenbart att Kottes känslor var obesvarade - fram t.o.m. avsnitt 23 fick vi inte se minsta lilla tecken på att Dorabella kände något för honom.

Därför kändes det sista avsnittet väldigt inkonsekvent från resten av julkalendern... Jag skulle verkligen vilja veta om det var planerat för något annat slut i manus, och i så fall varför någon ändrade det...? Oavsett vilket vore det intressant att veta vad tanken egentligen varit, då det som sagt känns allt annat än konsekvent...

Anders M Olsson

Jag har helt nyligen fått tag på en dansk julkalender från 2003 i en svensk DVD-utgåva som jag inte ens visste fanns. Det finns en sida här om de svenska rösterna:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/jesusochjosefine/

Där ställs frågan
CitatDå den rollista jag fått enbart berör det första avsnittet har jag inte lyckats ta reda på vem som gör rösten till Jesus. Om någon kan komplettera vore jag därför tacksam. /Daniel

Jag gissar att det är Oliver Åberg som gör rösten till Jesus. Han står nämligen som andra namn (efter Sandra Kassman) på omslagets baksida i en uppräkning av de viktigaste svenska rösterna, men han finns inte med i Daniels lista. Det är väl troligt att titelrollerna står först i en sån uppräkning?

Eftertexterna på DVD:erna anger tyvärr bara rösterna i grupp.

Jesus & Josefine-front.jpg

Jesus & Josefine-back.jpg

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2024 kl. 19:22:33Jag har helt nyligen fått tag på en dansk julkalender från 2003 i en svensk DVD-utgåva som jag inte ens visste fanns. Det finns en sida här om de svenska rösterna:

Där ställs frågan
Jag gissar att det är Oliver Åberg som gör rösten till Jesus. Han står nämligen som andra namn (efter Sandra Kassman) på omslagets baksida i en uppräkning av de viktigaste svenska rösterna, men han finns inte med i Daniels lista. Det är väl troligt att titelrollerna står först i en sån uppräkning?

Jesus & Josefine-front.jpg

Jesus & Josefine-back.jpg
Jesus och Josefin dubbades 2006 och visades mellan 1 och 24 december på Barnkanalen. Den 25 december samma år började den gå i SVT1 med två avsnitt om dagen fram till den 6 januari. Senaste gången den visades var 2012 innan det gick den dock i ett par omgångar.

Det konstiga är att ingen av beskrivningarna i Svensk Mediedatabas nämner någonting om Oliver Åberg fast ett par andra svenska röster nämns.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2024 kl. 19:22:33Jag har helt nyligen fått tag på en dansk julkalender från 2003 i en svensk DVD-utgåva som jag inte ens visste fanns. Det finns en sida här om de svenska rösterna:

Där ställs frågan

Tackar. Jag har själv försökt få tag i den svenska DVD-utgåvan i flera års tid, men utan framgång...