Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Loreen hade passat till följande karaktärer;

- Pocahontas

- Mulan

- Odette

- Anastasia

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Kiana hade passat till följande karaktärer;

- Dorothy Gale = Trollkarlen Från Oz (om karaktären hade medverkat i något sammanhang 2023)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anders Aldgård hade passat till följande karaktärer;

- Llort = Trollet i Parken

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Allan Edwall hade passat till följande karaktärer;

- Judge Doom = Vem Satte Dit Roger Rabbit?

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Per Oscarsson hade passat till följande karaktärer;

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Roger Pontare hade passat till följande karaktärer;

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2024 kl. 06:40:18Okej, dock är Diego inte riktigt en tiger egentligen, utan mer en sabeltandad tiger, och sådana är egentligen närmare släkt med tamkatter än med tigrar (samma med pumor, geparder, lodjur, snöleoparder och trädleoparder), i verkligheten är det bara kattdjuren i släktet Panthera (lejon, tigrar, leoparder och jaguarer) som kan ryta.

En sak förresten som skiljer sabeltandade tigrar från de flesta av dagens kattdjur är att de levde i flock, medans de flesta kattdjur är ensamkevande, det är bara lejon som lever i flock.

Okej, jag har fortfarande inte sett Dolittle från 2020.

Fast, i första Ice Age spelas Diego av Loa Falkman och i film 2-5 är det Reine Brynolfsson...

Jaså, jag var övertygad att Michaelis Koutsogiannakis bara hade dubbat Vinny och ingen annan...

Det var svårt att komma på så många karaktärer för Alejandro Fuentes Bergström och sättet han pratar på tror jag hade passat Vinny.

Ja, jag tyckte väl att Johanna Hermann Lundberg skulle passa bra som många Disney-skurkar eftersom hon nämner i videon att hon gärna vill vara en elak Disney-häxa, nu är ju inte alla nämnda precis "häxor", men hon hade definitivt passat som många sådana.

Jag lyssnade nyligen på Joanné Nugas röst via SVT Play under nyårsnatten (även under hösten på Musikhjälpen på TV, förresten) och med tanke på att hon började dubba 2022 enligt Svenska röster & credits så tyckte jag väl att hon mycket väl kunde fungera som några av Disneys och Pixars animerade karaktärer, så jag klurade ut några sådana, min första tanke kom till Asha, men jag ville ha med några till, så då kom dessa upp.

Ja, mycket riktigt tycker jag att Nils Eklund hade varit snäppet bättre än Sture Eriksson i denna roll, men Sture Eriksson är inte på något sätt dålig, detsamma gäller även Claes Dieden som Mullvaden i samma film.
Har dock för mig att den arten annars heter "sabeltandad katt" och de är ju större än tamkatter, så... Men i hela fall, med "sista filmen" så syftade jag dock på Ice Age: Buck Wilds äventyr och de andra kommenterade åtminstone att det var Michalis som var Diego där. Detta överraskade mig verkligen...

Skokaka

Laila Westerlund:
Gudmodern 

Ulla-Britt Norrman:
Nora 

Stig Ossian Ericson:
Ordförande från Bernard och Bianca 

Anders Lönnbro:
Herr Krabba 

Loreen:
Belle 

Kiana:
Gwen från Änder! 

Anders Aldgård:
Mr. Bean  

Allan Edwall:
Merlock 

Per Oscarsson:
Darkwing Duck och Negaduck 

Roger Pontare:
Rasputin

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  8 januari 2024 kl. 23:11:18Laila Westerlund:
Gudmodern

Ulla-Britt Norrman:
Nora

Stig Ossian Ericson:
Ordförande från Bernard och Bianca

Anders Lönnbro:
Herr Krabba

Loreen:
Belle

Kiana:
Gwen från Änder!

Anders Aldgård:
Mr. Bean 

Allan Edwall:
Merlock

Per Oscarsson:
Darkwing Duck och Negaduck

Roger Pontare:
Rasputin
Okej, då ska vi se...

- Ordförare för att jag hade med Doktorn i mitt inlägg och båda gjorts av Bernard Fox?

- Herr Krabba för att han dubbats av Stephan Karlsén som också dubbat Svartepetter som också dubbats av Anders Lönnbro?

- Mr Bean för att Rowan Atkinson som gestaltar den karaktären också gav röst till Zazu?

- Merlock och Rasputin för att Christopher Lloyd som gör karaktärernas röster också gestaltar Judge Doom som jag har med i mitt inlägg?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2024 kl. 23:23:19Okej, då ska vi se...

- Ordförare för att jag hade med Doktorn i mitt inlägg och båda gjorts av Bernard Fox?

- Herr Krabba för att han dubbats av Stephan Karlsén som också dubbat Svartepetter som också dubbats av Anders Lönnbro?

- Mr Bean för att Rowan Atkinson som gestaltar den karaktären också gav röst till Zazu?

- Merlock och Rasputin för att Christopher Lloyd som gör karaktärernas röster också gestaltar Judge Doom som jag har med i mitt inlägg?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?
Precis. ;) 

Laila Westerlund som Gudmodern: Eftersom du hade Nanny som ett förslag, och båda dubbades utav Sif Ruud. 

Ulla-Britt Norrman som Nora: Eftersom du bara hade Häxan som ett förslag, och båda dubbades utav Helena Brodin. 

Loreen som Belle: Eftersom du hade Odette som ett förslag, och båda dubbades utav Sofia Källgren. 

Kiana som Gwen: Eftersom den filmen gjordes i 2023. 

Och Per Oscarsson som Darkwing Duck och Negaduck: Eftersom Per dubbade Peter Pan, som också dubbades utav Anders Öjebo, och Anders dubbade både Darkwing och Negaduck.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  8 januari 2024 kl. 23:45:11Precis. ;)

Laila Westerlund som Gudmodern: Eftersom du hade Nanny som ett förslag, och båda dubbades utav Sif Ruud.

Ulla-Britt Norrman som Nora: Eftersom du bara hade Häxan som ett förslag, och båda dubbades utav Helena Brodin.

Loreen som Belle: Eftersom du hade Odette som ett förslag, och båda dubbades utav Sofia Källgren.

Kiana som Gwen: Eftersom den filmen gjordes i 2023.

Och Per Oscarsson som Darkwing Duck och Negaduck: Eftersom Per dubbade Peter Pan, som också dubbades utav Anders Öjebo, och Anders dubbade både Darkwing och Negaduck.
Ulla-Britt Norrman testade faktiskt för Häxan i 1982-års svenska omdubbningen, därav mitt val, detsamma gäller även Stig Ossian Ericson som Doktorn i Bernard och Bianca i Australien.

Roger Pontare och Allan Edwall testade båda för Råttigan i Mästerdetektiven Basil Mus, lyssnade på en sång av Roger på YouTube och blev osäker, är även osäker på Allan, det är dock fullt möjligt att insatserna eventuellt hade överraskad mig... (detsamma gäller även Jan Malmsjö som också testade för rollen), det var svårt att direkt komma på roller för både Roger och Allan, den sistnämnda är man bekant med i och med diverse Astrid Lindgren filmer han medverkat i: Emil Svenssons fader Anton Svensson i Emil-filmerna, Abbes fader Farbror Nilsson i Madicken, Karl/Skorpans låtsasfarfar Mattias i Bröderna Lejonhjärta och Skalle-Per i Ronja Rövardotter...

(Roger medverkade förresten som röst i Svanprinsessan har jag för mig)

Det var svårt att direkt komma på någon roll för Per Oscarsson, är bekant med många av de roller han gjorde på film många år efter originaldubbningen av Peter Pan, till exempel som Orvar i Bröderna Lejonhjärta, Borka i Ronja Rövardotter och Nils i Kan Du Vissla Johanna... (undrar dock om inte Per var för gammal för ankorna vid det laget plus att jag är osäker på om han hade ställt upp för en TV-serie särskilt då den dubbas i västra Sverige)

Inspirationen med Kiana som Dorothy fick jag i somras när hon gästframträdde på Sommarlov och då kom jag på idén att hon skulle passa som dubbare, hon var 16 förra året och någon berättade för mig på forumet om att hon hade varit med i någon Oz-teater där hon spelade Dorothy, därav min idé.

Angående Loreen, hon har endast dubbat Törnrosa i Shrek, undrar om hon hade fungerat som Disneys variant också...

Disneyfantasten

Birgit Carlstén hade passat till följande karaktärer;

- Lady Kluck = Robin Hood

(detta tack vare att Birgitta Anderssons insats samt Birgit Carlsténs som Stormamma i Micke och Molle låter lika varandra, sen så är båda fågel-damer: Lady Kluck är en höna och Stormamma är en uggla, sen så är båda resonabla med räv-honor)

Disneyfantasten

Maude Cantoreggi Pedersen hade passat till följande karaktärer;

- Maleficent = Törnrosa

- Madame Medusa = Bernard och Bianca

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Cecilia Hjalmarsson hade passat till följande karaktärer;

- Ella-Maj = Bernard och Bianca

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Carl-Åke Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- Dr Terminus = Peter och Draken Elliot