Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Looney Tunes samlingsfilmer

Startat av Lennartsson, 13 januari 2024 kl. 06:08:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lennartsson

Har Looney Tunes samlingsfilmerna dubbats?

Här är en lista på de som finns The Bugs Bunny/Road Runner Movie, The Looney Looney Looney Bugs Bunny Movie, Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales, Daffy Duck's Fantastic Island och Daffy Duck's Quackbusters

Vilka har dubbats?

Lillefot

Daffy's Duck Fantastic Island ska ha dubbats åtminstone en gång, från det jag har läst här på forumet. Filmen finns i nuläget också på SF Anytime (under den svenska titeln Daffys skattkammarö), men där nämns inget om vad det är för språk på den.

De andra samlingsfilmerna har jag ingen koll på alls om de har dubbats.

Uppdatering: Det visar sig att filmen också har släppts på VHS med svenskt tal, den nämner Johan Hedenberg, Gunnar Ernblad, Staffan Hallerstam, Louise Raeder och Olav F Andersen som medverkande:
https://www.tradera.com/item/302151/616887238/daffys-skattkammaro-1983-
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Snurre Sprätt i högform finns ju också men originaltiteln Bugs Bunny's Wacky Adventures som listas på baksidan stämmer inte överens med någon av de du nämner.

gstone

Vore kul om fler av dom kom up på Tradera ( på VHS) :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Lennartsson skrivet 13 januari 2024 kl. 06:08:48Har Looney Tunes samlingsfilmerna dubbats?

Här är en lista på de som finns The Bugs Bunny/Road Runner Movie, The Looney Looney Looney Bugs Bunny Movie, Bugs Bunny's 3rd Movie: 1001 Rabbit Tales, Daffy Duck's Fantastic Island och Daffy Duck's Quackbusters

Vilka har dubbats?
Alla dessa samlingsfilmer har dubbats till svenska, och åtminstone två av dem har två olika svenska dubbningar.

The Bugs Bunny/Road Runner Movie har dubbats både av Media Dubb 1990 (då under titeln Snurre Sprätt och hans vilda gäng) och sen av Sun Studio 2001 (känd både som Snurre Sprätt på nya äventyr och som Snurre Sprätt/Hjulben - Filmen). På bio var filmen i textad originalversion, och hette där Snurre Sprätt och hans vilda gäng.

Bugs Bunny's 1001 Rabbit Tales heter i Sverige Snurre Sprätts 1001 kaninsagor - den dubbades först av Mediadubb International för visningar på TV3 någon gång på 1990-talet, och andra gången av Sun Studio för DVD (utgiven och troligtvis dubbad 2006). Kanske hette den något annat på TV3, för jag hittar inget som ser ut som TV3-tablåer när jag söker i KBs tidningstjänst...?
(Filmen sändes flitigt på FilmNet också 1992 - 1993, men var där i textad originalversion - såvitt jag kommer ihåg var detsamma fallet när den sändes på TV4 1993)

Daffys skattkammarö, Daffy på spökjakt och En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film dubbades alla tre 1990 av Media Dubb för VHS-utgåvor av Warner Home Video. Den sistnämnda finns nu tillgänglig som digital hyr- och köpfilm under titeln Snurre Sprätts Oscarsgala, men trots den nya titeln ska det enligt uppgift vara Media Dubbs dubbning som finns kvar än idag.

Citat från: Lillefot skrivet 13 januari 2024 kl. 06:14:35Daffy's Duck Fantastic Island ska ha dubbats åtminstone en gång, från det jag har läst här på forumet. Filmen finns i nuläget också på SF Anytime (under den svenska titeln Daffys skattkammarö), men där nämns inget om vad det är för språk på den.
Såvitt jag kan se finns den inte längre tillgänglig på SF Anytime, utan det är bara deras gamla informationssida som finns kvar; men utan att den går att hyra eller köpa - därav att det inte längre står utsatt vilket/vilka språk den är på. Så nån gång i tiden har den alltså funnits som digital hyr- och/eller köpfilm, men frågan är om det var med svenskt tal och i så fall med samma eller en annan dubbning...?

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 januari 2024 kl. 07:10:31Snurre Sprätt i högform finns ju också men originaltiteln Bugs Bunny's Wacky Adventures som listas på baksidan stämmer inte överens med någon av de du nämner.
Jag trodde att Snurre Sprätt i högform bara innehöll kortfilmer rakt upp och ned, utan någon nyanimation...?

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2024 kl. 10:50:32Såvitt jag kan se finns den inte längre tillgänglig på SF Anytime, utan det är bara deras gamla informationssida som finns kvar; men utan att den går att hyra eller köpa - därav att det inte längre står utsatt vilket/vilka språk den är på. Så nån gång i tiden har den alltså funnits som digital hyr- och/eller köpfilm, men frågan är om det var med svenskt tal och i så fall med samma eller en annan dubbning...?
Hoppsan, den detaljen missade jag helt. Då är inte det till mycket hjälp för de som vill se filmen.

Men med detaljen som du nämner för En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film så misstänker jag att det kan ha varit Media Dubbs gamla VHS-dubbning även för Daffys skattkammarö. Ta det dock med en nypa salt.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2024 kl. 10:50:32Jag trodde att Snurre Sprätt i högform bara innehöll kortfilmer rakt upp och ned, utan någon nyanimation...?
Det stämmer, men eftersom att introt är nyanimerat mindes jag fel...
Citat från: Lillefot skrivet 13 januari 2024 kl. 11:11:13Hoppsan, den detaljen missade jag helt. Då är inte det till mycket hjälp för de som vill se filmen.

Men med detaljen som du nämner för En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film så misstänker jag att det kan ha varit Media Dubbs gamla VHS-dubbning även för Daffys skattkammarö. Ta det dock med en nypa salt.
Man hoppas ju verkligen på det, då Mediadubbs Looney Tunes röster är ypperligt bra. Det är ju dock synd att den inte längre finns tillgänglig. Men samtidigt visar ju detta att Warner Brothers fortfarande har kvar dubbningarna.

Lennartsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 januari 2024 kl. 10:50:32Alla dessa samlingsfilmer har dubbats till svenska, och åtminstone två av dem har två olika svenska dubbningar.
Var kan man hitta The Bugs Bunny/Road Runner Movie & Bugs Bunny's 1001 Rabbit Tales med sina orginaldubbningar och Daffy på spökjakt med svenskt tal? Jag har letat på sidor som Tradera men blir svårt när man inte är i Sverige.

Steffan Rudvall

Citat från: Lennartsson skrivet 13 januari 2024 kl. 12:35:34Var kan man hitta The Bugs Bunny/Road Runner Movie & Bugs Bunny's 1001 Rabbit Tales med sina orginaldubbningar och Daffy på spökjakt med svenskt tal? Jag har letat på sidor som Tradera men blir svårt när man inte är i Sverige.
Det enda är ju VHS annars får du be någon som har tillgång till dessa att digitalisera de och dela dem med dig eller lägga ut någonstans som på Archive.org. Jag har förresten för mig att @Ovanliga dubbningar har nämnt att hon tids nog ska lägga ut Daffys skattkammarö.

gstone

Hoppas Daffy på spökjakt kommer upp på Tradera igen ☺️🙏

gstone

Hoppas jag kan få tag på en VHS av  En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film .

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2024 kl. 15:54:57Hoppas jag kan få tag på en VHS av En ding, ding, ding Snurre Sprätt-film .
Den finns ju som Daniel sa på SF Anytime.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 januari 2024 kl. 15:55:35Den finns ju som Daniel sa på SF Anytime.
Ja

Jag ogillar dock att köpa filmer på VOD  ;)

MOA

Citat från: gstone skrivet 13 januari 2024 kl. 15:58:41Ja

Jag ogillar dock att köpa filmer på VOD  ;)
Det är det jag använder mig av & har hittar många bra filmer där så jag är helt nöjd

gstone

Citat från: MOA skrivet 13 januari 2024 kl. 16:14:35Det är det jag använder mig av & har hittar många bra filmer där så jag är helt nöjd
Jag undviker dock det ;)