Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 13 januari 2024 kl. 00:20:14Precis. Dock så kom jag på Simba eftersom både han och Adam Flayman från Bee Movie spelades utav Matthew Broderick. Detta måste dock uppenbarligen vara anledningen till att gstone kom också på detta. Okej, att en karaktär delar en engelsk kanske inte alltid borde dubbas utav varandras dubbare, med tanke på att till exempel Chris Rock spelade både Marty och Rodney från Dr. Dolittle, och dock så tror jag tyvärr inte att Joakim Jennefors kunde passa som Marty, dessutom så är han även Alex. Men jag tror visst såklart på att både Björn Kjellman och Anders Lundin kunde passa som Simba, som sagt... Tror inte heller att Joakim eller Anders kunde funka som Snabeln, dessutom så är Anders som sagt redan Adam i samma film... Jag kommer ihåg att Dick Eriksson var trailerröst till Snabeln, om han passar som Marty är väl lite möjligt... Men jag tror även att han kunde passa som Mort, eftersom när Alex skrämde honom så tyckte jag själv ärligt talat att han lät som Dick...

Förresten, jag kunde inte hitta någon "Börjesson" men du kanske menade Agneta Bolme Börjefors? ??? Frågar bara för att vara säker, förresten...

Adam Portnoff som Sonic: Eftersom i DuckTales (2017) och Sonics två spelfilmer så spelade Ben Schwartz som både Fnatte och Sonic. Ja, Adam dubbade Fnatte där...

Mikael Nykvist som Clocksworth: Eftersom du bara hade med Wiggins som ett förslag, och båda spelades utav David Ogden Stiers. Utav karaktärerna som han har spelat så tycker jag att Clocksworth och Wiggins funkar bäst i rollen. Dessutom så har Clocksworth lite av samma personalitet som Melman.

Regina Lund som Gladys Sharp: Eftersom du bara hade med Stella som ett förslag, och båda spelades utav Allison Janney.

Björn Andrésen som Mr. Big: Eftersom du bara hade med Mortimer som ett förslag, och båda spelades utav Maurice LaMarche. Tänkte förresten även på Råbarkar-Sam, då Maurice har spelat honom, också...

Tony Irving som Luigi: Eftersom du bara hade med Vinny som ett förslag, och båda är italienare.

Och Bill Hugg som Einstein: Eftersom du hade med Trötter och Tjocka Kråkan som förslag, och du hade även med dom hos Tommy Johnson, tillsammans med Einstein, så därför tog jag med honom här.
Björn Andrésen dubbade Klasse Häst i Epic Mickey, och jag minns att han inte var så värst lyckad i den rollen, jag tror han hade passat bättre som Mortimer. (förlvrigt var han inte så värst lyckad som Ior heller, ännu mer misslyckad som Ior än hos Klasse faktiskt)

Disneyfantasten

Sebastian Karlsson hade passat till följande karaktärer;

- Joe Grant = Själen

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Pierre Tafvelin hade passat till följande karaktärer;

- Smulan = Toy Story 4

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Erik Haag hade passat till följande karaktärer;

- Felix = Encanto

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Martina Haag hade passat till följande karaktärer;

- Tia Pepa = Encanto

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Iréne Bejstam hade passat till följande karaktärer;

- Kängu = Nalle Puh

- "Lilla Syster" = Robin Hood

- Magdalena = Törnrosa

- en av Blommorna = Alice i Underlandet

- en av Sjöjungfruna = Peter Pan

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Peter Schildt hade passat till följande karaktärer;

- Michael Banks = Mary Poppins

Disneyfantasten

Arantxa Arvarez hade passat till följande karaktärer;

- Audrey = Atlantis En Försvunnen Värld

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Michael Blomqvist hade passat till följande karaktärer;

- Sixten = Robin Hood

- Ugglan = Bernard och Bianca

- Piggsvin = Micke och Molle

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Niklas Gabrielsson hade passat till följande karaktärer;

- Maui = Vaiana

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Clara Folkebo hade passat till följande karaktärer;

- Raya = Raya och Den Sista Draken

Några fler förslag?

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 januari 2024 kl. 22:11:25Björn Andrésen dubbade Klasse Häst i Epic Mickey, och jag minns att han inte var så värst lyckad i den rollen, jag tror han hade passat bättre som Mortimer. (förlvrigt var han inte så värst lyckad som Ior heller, ännu mer misslyckad som Ior än hos Mortimer faktiskt)
Och just det ja, i början av tråden så har gstone även kommit på Björn Andrésen som Herr Krabba. Antar att Björn har dubbat Clancy Brown, i så fall...

Och kom förresten att tänka på att Jakob Stadell har varit trailerröst åt Marty, och du hade Alex som ett förslag hos Jakob. Men jag tycker att han kunde funka som båda (dock inte på samma gång, såklart, men han verkar bra på detta). Plus så har Jakob dubbat Larry Daley i den fjärde Natt på museet filmen. Jag vet att han dock inte spelades utav Ben Stiller i denna som i de förra filmerna, plus så är denna tecknad, av någon anledning. Men åtminstone så har Jakob dubbat en karaktär som VAR Ben Stiller i början. ;)

Och på tal om i början av tråden, då frågan var om Hans Lindgren kunde funka som Nalle Puh?... Okej, jag vet att Sterling Holloway brukade mest dubbas utav Hans Lindgren, men på grund av att han redan är Sorken, plus av vad jag har hört så var han inget vidare som Kanin och låter precis som Sorken... Jag kanske låter som en hycklare, men nog bara för att jag inte är van nog vid att tänka mig Puh med Sorkens röst så är det väl som så... Annars så är ju Roger Storm ett annat alternativ, kanske också malplacerat, men om jag fick själv välja en av dom som Puh så får det nog bli Roger...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 13 januari 2024 kl. 23:55:06Och just det ja, i början av tråden så har gstone även kommit på Björn Andrésen som Herr Krabba. Antar att Björn har dubbat Clancy Brown, i så fall...

Och kom förresten att tänka på att Jakob Stadell har varit trailerröst åt Marty, och du hade Alex som ett förslag hos Jakob. Men jag tycker att han kunde funka som båda (dock inte på samma gång, såklart, men han verkar bra på detta). Plus så har Jakob dubbat Larry Daley i den fjärde Natt på museet filmen. Jag vet att han dock inte spelades utav Ben Stiller i denna som i de förra filmerna, plus så är denna tecknad, av någon anledning. Men åtminstone så har Jakob dubbat en karaktär som VAR Ben Stiller i början. ;)

Och på tal om i början av tråden, då frågan var om Hans Lindgren kunde funka som Nalle Puh?... Okej, jag vet att Sterling Holloway brukade mest dubbas utav Hans Lindgren, men på grund av att han redan är Sorken, plus av vad jag har hört så var han inget vidare som Kanin och låter precis som Sorken... Jag kanske låter som en hycklare, men nog bara för att jag inte är van nog vid att tänka mig Puh med Sorkens röst så är det väl som så... Annars så är ju Roger Storm ett annat alternativ, kanske också malplacerat, men om jag fick själv välja en av dom som Puh så får det nog bli Roger...
Det är mest för att jag är så van vid och väst vid Charlie Elvegårds rolltolkning, dock är Hans Lindgren snäppet bättre än Daniel Goldmann i senaste filmen, dessutom mycket bättre än Peter Wanngren i musikdagar av Nalle Puh och Honungsträdet och framförallt många gånger bättre än Leif Svensk som gjorde rollen i Nalle Puh Upptäcker Årstiderna.

Jag tror nog lite mer på Hans Lindgren i rollen som Nalle Puh (och Filurkatten med, för den delen), Roger Storm var visserligen skaplig som Filurkatten, Amos Mus och Berättaren i Pingvinen som Alltid Frös, men jag är mer skeptisk till honom som Nalle Puh (samt Kaa, Herr Stork och Roquefort), jag tror att han rentav hade varit ännu sämre i den rollen än vad Olli Markenros och Jan Jönsson är, jag tror de två sistnämnda rentav hade varit ännu värre i Sterling Holloways övriga roller, därför tror jag mer på Guy De La Berg alt. Olof Wretling i hans roller. (Hasse Andersson och Bo Maniette var inte så värst lyckade som Herr Stork heller och jag tror inte att de hade passat Sterling Holloways övriga roller heller)

Ulf Källvik gjorde visserligen Kaa och Nalle Puh i musiksagor, men han passade inte särskilt bra i dessa roller, rentav sämre än Markenros och Jönsson faktiskt, Lennart Olsson som gjorde Filurkatten i musiksagan var heller inte så värst lyckad.

Ole Ornered - som bara gjorde Nalle Puhs röst i trailern till 2011-års film - skulle jag nog säga är sämst av de sju männen som gett svensk röst till Nalle Puh, jämfört med Guy De La Berg som tar första platsen.

Sen på tal om det du sa, jag tror personligen att Allan Svensson hade passat både Thomas O'Malley och Scat Cat, dem förstnämnda p.g.a. John Goodman insats som Baloo i Djungelboken 2 och att Phil Harris gav röst till både Baloo, Lille John och O'Malley och den andrenämnda för att jag till viss del tycker hans design är lite lik Tiger i Resan Till Amerika, han kanske dock inte hade passat som båda i en och samma produktion.

Skokaka

Sebastian Karlsson:
Flynn Rider/Eugene Fitzherbert

Pierre Tafvelin:
Kapten från WALL-E

Erik Haag:
Remy

Martina Haag:
Shannon

Iréne Bejstam:
Änkan Kanin

Peter Schildt:
Mowgli

Arantxa Arvarez:
Dolores Madrigal

Michael Blomqvist:
Rudy, den gamle mannen 

Niklas Gabrielsson:
Herr Varg

Clara Folkebo:
Vaiana

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 14 januari 2024 kl. 00:38:14Sebastian Karlsson:
Flynn Rider/Eugene Fitzherbert

Pierre Tafvelin:
Kapten från WALL-E

Erik Haag:
Remy

Martina Haag:
Shannon

Iréne Bejstam:
Änkan Kanin

Peter Schildt:
Mowgli

Arantxa Arvarez:
Dolores Madrigal

Michael Blomqvist:
Rudy, den gamle mannen 

Niklas Gabrielsson:
Herr Varg

Clara Folkebo:
Vaiana
Okej, då ska vi se...

- Änkan Kanin för att jag hade med Kängu, "Lilla Syster" och Magdalena i mitt inlägg och alla fyra gjorts av Barbara Luddy som också gjort Lady som Iréne Bejstam dubbade i en musiksaga av KM Studio från 1997?

- Mowgli för att Bruce Reiterman gjort både honom och Christoffer Robin som gjorts av Peter Schildt i den första kortfilmen?

(nu har jag ingen koll på hur man lät 1968, men han är iallafall född 1951 och Christoffer Robin gjorde han 1966, två år innan alltså, så det är svårt att säga huruvida han var i målbrottet eller inte)

- Rudy för att jag hade med Sixten, Ugglan och Piggsvinet i mitt inlägg och alla fyra gjorts av John Fielder som också gjorde Nasse som Michael Blomqvist dubbat?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Förresten, du kan väl gissa varför jag hade med Raya i mitt inlägg med Clara Folkebo?