Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Lotta Ramel hade passat till följande karaktärer;

- Tant Näbbmus = Brisby och NIMHs Hemlighet

- Orddu = Taran och Den Magiska Kitteln

- Mrs Judson, Barservitrisen och Musdrottningen = Mästerdetektiven Basil Mus

- Sierskan = Kung Fu Panda

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anton Lundqvist hade passat till följande karaktärer;

- PJ = Långbens Galna Gäng & Janne Långben The Movie

- V.A. Vandevere = Dumbo (2019)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Klasse Möllberg hade passat till följande karaktärer;

- Jim Kråka = Dumbo

- Kung Louie = Djungelboken

- Scat Cat = Aristocats

- Otto = Robin Hood

- Louis = Bernard och Bianca (plockades ur filmen)

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Pernilla Wiberg hade passat till följande karaktärer;

- Snövit

- Törnrosa

- Ariel = Den Lilla Sjöjungfrun

- Tummelisa

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Anders Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- Prälliga Kråkan = Dumbo

- Flaps = Djungelboken

- Hit-Hat = Aristocats

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Claes Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- Kråkan med halmhatt = Dumbo

- Ziggy = Djungelboken

- Peppo = Aristocats

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Kerstin Granlund hade passat till följande karaktärer;

- Fru Padda = Tummelisa

Några fler förslag?

Disneyfantasten

Marie Bergman;

- Baloo som barn = Lilla Djungelboken

(kommer tyvärr inte på några kvinnor sådär i huvudet, det kan nog vara för att Djungeldjuret Hugo är den enda erfarenhet jag har av hennes röst, vilket är lite lustigt då den karaktären är en pojke, jag tycker dock att den karaktären och Baloo som barn är lika varandra på flera sätt, därav mitt val)

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 20 oktober 2023 kl. 20:12:30Dan Johansson som Rufsen: Eftersom du hade med Kloker som ett förslag, och båda dubbades utav John Harryson.
Nu använde ju dock John Harryson olika slags stämmor till Kloker och Rufsen.

När jag valde roller så utgick jag ifrån hur han lät i Abrakadabra med Doris och Gösta (ett program som jag såg på TV som barn), samma sak gjorde jag även med andra personer jag tagit upp i denna tråd, alltså att jag utgått från hur de lät i olika program, ect. han spelade grävlingen Gösta i det programmet, jag har ingen koll på vad han gjort utöver detta så därför är detta det enda jag har att utgå ifrån så jag vet inte hur han låter i andra sammanhang utöver detta, jag är osäker på om just stämman som Dan använder för Gösta hade passat Rufsen.

Apro på Rufsen, jag tror att följande hade passat för den karaktären: Per Myrberg, Allan Svensson, Leif Liljeroth, Sven Wollter.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2024 kl. 19:48:17Nu använde ju dock John Harryson olika slags stämmor till Kloker och Rufsen.

När jag valde roller så utgick jag ifrån hur han lät i Abrakadabra med Doris och Gösta (ett program som jag såg på TV som barn), samma sak gjorde jag även med andra personer jag tagit upp i denna tråd, alltså att jag utgått från hur de lät i olika program, ect. han spelade grävlingen Gösta i det programmet, jag har ingen koll på vad han gjort utöver detta så därför är detta det enda jag har att utgå ifrån så jag vet inte hur han låter i andra sammanhang utöver detta, jag är osäker på om just stämman som Dan använder för Gösta hade passat Rufsen.

Apro på Rufsen, jag tror att följande hade passat för den karaktären: Per Myrberg, Allan Svensson, Leif Liljeroth, Sven Wollter.
Förmodligen också Jan Koldenius. Då Rufsen spelades utav Ed Gilbert, och det är även han som var Baloo i Luftens hjältar, vilket är vart jag fick den idén ifrån.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2024 kl. 09:57:53Hur kom du på dessa om man nu får fråga?
Ulla Sjöblom som Den elaka drottningen/Häxan: Eftersom du hade med Gåsmor som ett förslag, och båda dubbades utav Hjördis Petterson. 

Eleonor Telcs-Lundberg som Nala, som liten: Eftersom Lejonkungen gjordes i 1994.   

Petra Hellsing som Gudmodern: Eftersom du hade med Fru Jumbo som ett förslag, och båda spelades utav Verna Felton. 

Bjarne Lundgren-Heuser som Kalle Anka: Eftersom Abu har talat då och då, och jag tycker att han låter lite som Kalle Anka. 

Ingvar Hirdwall som Droopy: Eftersom du hade med Gammelsmurfen som ett förslag, och båda spelades utav Don Messick. 

Mats Bergman som Herr Stork: Eftersom du hade med Glader som ett förslag, och båda dubbades utav Hans Lindgren.  

Anders Ahlbom Rosendahl som Grimmel den Grymme: Eftersom du hade med Sabino som ett förslag, och båda dubbades utav Niklas Falk.  

Sissela Benn som Tryffelina Kolaström: Eftersom du bara hade med Avsky som ett förslag, och båda spelades utav Mindy Kaling. 

Gun Arvidsson som Marian: Eftersom du hade med Abigail som ett förslag, och båda spelades utav Monica Evans. 

Och Lasse Brandeby som Nathaniel: Eftersom både han och Knyck från Flykten från hönsgården spelades utav Timothy Spall.

Skokaka

Ia Langhammer:
Terry från Själen 

Jessica Liedberg:
Sally Carrera 

Lotta Ramel:
Mästare Chow 

Anton Lundqvist:
Chick Hicks 

Klasse Möllberg:
Alligatorn Louis 

Pernilla Wiberg:
Askungen 

Anders Eriksson:
Kråkan från Pelle Svanslös 

Claes Eriksson:
Kanin från Nalle Puh 

Kerstin Granlund:
Shenzi 

Marie Bergman:
Bart Simpson

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 20 januari 2024 kl. 00:04:54Ia Langhammer:
Terry från Själen

Jessica Liedberg:
Sally Carrera

Lotta Ramel:
Mästare Chow

Anton Lundqvist:
Chick Hicks

Klasse Möllberg:
Alligatorn Louis

Pernilla Wiberg:
Askungen

Anders Eriksson:
Kråkan från Pelle Svanslös

Claes Eriksson:
Kanin från Nalle Puh

Kerstin Granlund:
Shenzi

Marie Bergman:
Bart Simpson
Okej, då ska vi se...

- Askungen för att jag hade med prinsessor i mitt inlägg?

- Mästare Chow för att hon och Sierskan har samma originalröst?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 19 januari 2024 kl. 23:33:08Ulla Sjöblom som Den elaka drottningen/Häxan: Eftersom du hade med Gåsmor som ett förslag, och båda dubbades utav Hjördis Petterson.

Eleonor Telcs-Lundberg som Nala, som liten: Eftersom Lejonkungen gjordes i 1994. 

Petra Hellsing som Gudmodern: Eftersom du hade med Fru Jumbo som ett förslag, och båda spelades utav Verna Felton.

Bjarne Lundgren-Heuser som Kalle Anka: Eftersom Abu har talat då och då, och jag tycker att han låter lite som Kalle Anka.

Ingvar Hirdwall som Droopy: Eftersom du hade med Gammelsmurfen som ett förslag, och båda spelades utav Don Messick.

Mats Bergman som Herr Stork: Eftersom du hade med Glader som ett förslag, och båda dubbades utav Hans Lindgren. 

Anders Ahlbom Rosendahl som Grimmel den Grymme: Eftersom du hade med Sabino som ett förslag, och båda dubbades utav Niklas Falk. 

Sissela Benn som Tryffelina Kolaström: Eftersom du bara hade med Avsky som ett förslag, och båda spelades utav Mindy Kaling.

Gun Arvidsson som Marian: Eftersom du hade med Abigail som ett förslag, och båda spelades utav Monica Evans.

Och Lasse Brandeby som Nathaniel: Eftersom både han och Knyck från Flykten från hönsgården spelades utav Timothy Spall.
Okej, brukar aldrig förknippa Fru Jumbo och Drottning Leah som Verna Felton karaktärer även om jag vet att de gjorts av Verna Felton, kan nog vara för att båda är yngre än de andra karaktärerna Verna Felton dubbat, detsamma gäller även varför jag aldrig brukar förknippa Blomma som Sterling Holloway karaktär även om jag vet att den karaktären gjorts av Sterling Holloway, i det sistnämnda fallet är också en till anledning det att Blomma har två originalröster som vuxen.

När jag tänker på Verna Felton karaktärer så tänker jag alltid på;
- Matriarken
- Gudmodern
- Hjärter Dam
- Indiankvinnan (görs egentligen av June Foray, men jag trodde urpsrungligen att hon gjordes av Verna Felton fram till dess att jag fick veta vem det egentligen var, tror det var 2016 jag lärde mig det, hon har dock samma design som Hjärter Dam)
- Tant Sara
- Flora
- Winifred

När jag tänker på Sterling Holloway karaktärer så tänker jag alltid på;
- Herr Stork
- Filurkatten
- Nalle Puh
- Kaa
- Roquefort

Anledningen till att jag tog Petra Hellsing som Fru Jumbo är för att hon sjunger så fint, samma med Fru Brisby;

https://urplay.se/serie/226682-sanger-med-takk

(jag är osäker på den rösten till Gudmodern)

Anledningen till att jag tog Ingvar Hirdwall som Gammelsmurfen är att jag utgick från Pettson i 1993-års julkalender Tomtemaskinen, och den rösten tycker jag låter som att den hade passat Gammelsmurfen, därav mitt val...

Men, sa du inte förut att Droopy görs av Bill Thompson...?

Själv är jag osäker på om Ingvar Hirdwall verkligen hade passat som Droopy eftersom den karaktären har en så mörk och så sofistikerad röst, istället tror jag att Sten Carlberg, Jan Koldenius, Jan Åström, Adam Fietz, Benke Skogholt, Johan Hedenberg och Torsten Wahlund hade passat den karaktären.

Vem är förresten Grimmel Den Grymme nu igen?

Nu använder ju Mindy Kalling olika stämmor till Tryffelina och Avsky, så jag är lite osäker på om hon (och många av de andra du tagit upp tidigare) hade klarat av Tryffelina då den karaktären har en lite speciell röst...

Jag tror nog att Gun Arvidsson har en smula för gammal röst för Marian, nu vet jag inte exakt hur gammal den karaktären ska föreställas att vara, men hon och Robin Hood bör vara ungefär lika gamla eftersom de lekte ihop som barn, när jag tog henne som Abigail så utgick jag ifrån hur hon lät som Prussiluskan i Pippi Långstrump från 1969 då jag tyckte att rösten skulle passa en fin gåsdam från London.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 januari 2024 kl. 00:10:42Okej, då ska vi se...

- Askungen för att jag hade med prinsessor i mitt inlägg?

- Mästare Chow för att hon och Sierskan har samma originalröst?

Då är jag nyfiken: hur kom du på resten?
Exakt. ;)

Ia Langhammer som Terry: Eftersom du hade med Farmar Tala som ett förslag, och båda spelades utav Rachel House.

Jessica Liedberg som Sally Carrera: Eftersom både hon och Dolly spelades utav Bonnie Hunt.

Anton Lundqvist som Chick Hicks: Eftersom du hade med V.A. Vandevere som ett förslag, och båda spelades utav Michael Keaton.

Klasse Möllberg som Alligatorn Louis: Eftersom både Kung Louie och Louis är baserade på Louis Armstrong, plus så tänkte jag också på att du tog med den bortklippta karaktären från Bernard och Bianca, så då kom jag på alligatorn med samma namn.

Anders Eriksson som Kråkan: Jag vet att detta är väl mer utav en röstroll då filmen är svensk, men i hela fall... Eftersom du hade med Prälliga Kråkan som ett förslag, och båda är kråkor som spelades till och med utav Gunnar Ernblad.

Claes Eriksson som Kanin: Eftersom du hade med Kråkan med halmhatt som ett förslag, och båda dubbades utav Charlie Elvegård.

Kerstin Granlund som Shenzi: Eftersom du bara hade med Fru Padda som ett förslag, och jag vill minnas att du hade båda av dom hos någon skådespelare?...

Och Marie Bergman som Bart Simpson: Eftersom jag tyckte väl att Marie Bergman och Annica Smedius låter lika varandra, förmodligen...