Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Wonka (2023)

Startat av Mathilda Gustafsson, 22 juli 2023 kl. 15:45:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 januari 2024 kl. 12:10:07Hoppas att det stämmer, jag tycker att den svenska dubbningen var riktigt bra och filmen likaså.  :)
Det här ju också ett gott tecken 

https://weenjoi.se/produkt/wonka-blu-ray/
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Här kommer både fram och baksida på både DVD och Blu-ray utgåvorna. Så du behöver inte längre bekymra dig och försöka stämma någon.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 januari 2024 kl. 12:33:56Här kommer både fram och baksida på både DVD och Blu-ray utgåvorna. Så du behöver inte längre bekymra dig och försöka stämma någon.

Har du en annan Ginza än jag ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2024 kl. 14:54:57Har du en annan Ginza än jag ?
Annan Ginza? Bilderna kommer ju från Ginza...

gstone

Anders M Olsson

Wonka har nu dykt upp som digital hyr- och köpfilm. Men priset, priset... ! Det måste vara nytt rekord. :(

Den kostar hela 199 kronor att hyra, och mellan 249 och 289 kronor att köpa beroende på var man köper den.

Det verkar som filmbolagen testar hur högt man kan gå. :(

För egen del känns det inte som något svårt beslut att vänta på DVD- och Blu-rayutgåvorna.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2024 kl. 09:10:35Wonka har nu dykt upp som digital hyr- och köpfilm. Men priset, priset... ! Det måste vara nytt rekord. :(

Den kostar hela 199 kronor att hyra, och mellan 249 och 289 kronor att köpa beroende på var man köper den.
För mig är är det alldeles för dyrt för en hyr film.

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2024 kl. 09:10:35Wonka har nu dykt upp som digital hyr- och köpfilm. Men priset, priset... ! Det måste vara nytt rekord. :(

För egen del känns det inte som något svårt beslut att vänta på DVD- och Blu-rayutgåvorna.
Samma här. Nog för att digitala hyr- och köpfilmer inte är optimala till att börja med, men likt hur de gjorde med Barbie känns det som att just Warner Bros verkligen tänjer på gränserna för digital prissättning för filmer.

Och som sagt är pandemin över sedan länge, så att de kan dra ursäkten att biograferna är stängda är omöjligt. Nej, för de priserna kan man lika gärna vänta på den fysiska utgåvan, och sälja/ge bort den efteråt om man inte tror sig vilja se filmen igen. Då får man lite pengar tillbaka eller ger någon annan person lättare möjligheter att se filmen.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

När det kallas för "Biofilm hemma" brukar det gå på sådana priser, så det är långt ifrån första gången. Och åtminstone på SF Anytime ser jag att den kallas för "Biofilm hemma", som då brukar sjunka till "normala" priser tids nog. Men vilka de egentligen inbillar sig ska betala sådana fantasisummor är bortom mitt förstånd...

Jag kunde till viss del förstå logiken med "Biofilm hemma" under pandemin, när de flesta biografer var stängda och det erbjöds möjlighet att se filmer samtidigt som biopremiären. Fortfarande dyrt, men när man då inte hade något alternativ kan det väl ha lockat en del - om 2 - 4 personer ska se en film, och man hade sett den på bio om det hade gått, så blir det ju ändå klart billigare än på bio (men dyrare om man är ensam som ser). Visserligen inte samma upplevelse som på bio, men när biograferna var stängda var det ju ändå inget alternativ.

Men nu är ju biograferna öppna, så det som fungerade under pandemin fungerar inte alls lika bra längre. Dessutom känns det som att filmbolagen har urvattnat konceptet "Biofilm hemma", när filmerna faktiskt inte längre släpps samtidigt som på bio - visst går Wonka fortfarande på bio på en del orter, men det är ju trots allt nästan en och en halv månad sedan premiären; så det börjar väl vara tveksamt om det verkligen kan kallas för "Biofilm hemma"...

(Efter så här lång tid har filmen nog dessutom flyttat ned till mindre salonger på de flesta orter, och på många håll finns nog inte längre både dubbad version och originalversion att tillgå - på biografen i Skellefteå visas förvisso Wonka fortfarande, men i den minsta salongen som bara rymmer 11 personer och dessutom endast i textad originalversion; och till råga på allt endast kl. 20:15, som åtminstone på vardagar nog är i senaste laget för många)

Citat från: Lillefot skrivet 29 januari 2024 kl. 10:59:42Samma här. Nog för att digitala hyr- och köpfilmer inte är optimala till att börja med, men beroende på priset kan de ändå vara lockande att prova.

Och som sagt är pandemin över sedan länge, så att de kan dra ursäktem att biograferna är stängda är omöjligt. Nej, för de priserna kan man lika gärna vänta på den fysiska utgåvan, och sälja/ge bort den efteråt om man inte tror sig vilja se filmen igen. Då får man lite pengar tillbaka eller ger någon annan person lättare möjligheter att se filmen.
Nej, precis. Pandemin är över, så det som fungerade under pandemin fungerar inte längre.

Och även fast digitala köpfilmer är långt ifrån optimala, så vill jag nog ändå anse att digitala hyrfilmer fungerar ganska bra - där överväger fördelarna framför nackdelarna, då det är så smidigt och praktiskt. Och det är nog inte så sällan man vill hyra en film innan man köper den, för att se om den faktiskt är bra. Men det förutsätter ju att de ligger på normala nivåer på max 59 kr, för annars försvinner ju hela vitsen med hyrfilmer... :(

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2024 kl. 10:55:03För mig är är det alldeles för dyrt för en hyr film.
Hyrfilms priset är för högt även för Digital köpfilm...

Jonas9881

Såg den men tyckte den var väldigt dålig jämfört med Kalle och chokladfabriken från 2005 som jag har på DVD, och gav upp efter hälften för jag förväntade mer av den. Så ingen höjdare helt enkelt.

Men det är ju 2 helt olika filmer och ingen uppföljare förstås, men man trodde att det skulle handla om iallafall liknande men den var väldigt utdragen och hände inte så mycket jämfört med filmen från 2005.

Så enligt mig inte värt att köpa men man ska inte förvänta sig så mycket nuförtiden, när det mesta var bättre för. Och det känns som att bolagen satsar på kvantitet före kvalite, det märker man iallafall på genre Romantik, då filmen Love Actually får väldigt bra betyg jämfört med alla romantiska filmer som produceras nu för tiden.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 januari 2024 kl. 11:20:01Såg den men tyckte den var väldigt dålig jämfört med Kalle och chokladfabriken från 2005 som jag har på DVD, och gav upp efter hälften för jag förväntade mer av den. Så ingen höjdare helt enkelt.

Men det är ju 2 helt olika filmer och ingen uppföljare förstås, men man trodde att det skulle handla om iallafall liknande men den var väldigt utdragen och hände inte så mycket jämfört med filmen från 2005.
Är den sammankopplad med någon annan film så är det med Willy Wonka och chokladfabriken från 1971.

Det är en slags prequel till den även fast den officiellt ska vara oberoende.

Jonas9881

Vad tycker ni själva ni som har sett samtliga kalle och choklafabriken, 1971, 2005, 2023?

Jag tycker 2005, och kan se om den igen och igen och blir aldrig trött på den, och så gillar jag personligen grått och dystert som fanns där Kalle bodde med hans farfar som var fattiga.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 januari 2024 kl. 11:34:31Vad tycker ni själva ni som har sett samtliga kalle och choklafabriken, 1971, 2005, 2023?

Jag tycker 2005, och kan se om den igen och igen och blir aldrig trött på den, och så gillar jag personligen grått och dystert som fanns där Kalle bodde med hans farfar som var fattiga.
Själv anser jag att alla tre filmer är bra på sina egna sätt.

Willy Wonka och Chokladfabriken är riktigt fin och tar åskådaren på en varierande resa genom fabriken. Man kan argumentera om dess skillander gentemot boken är en för- eller nackdel, men som fristående film är den fin och mer än värd att titta på.

Tim Burtons film var det ett antal ål sedan jag sist såg den, men den är mer nära boken och ger mer tid åt de andra barnen förutom Kalle. Om de mer "bizarra" elementen som kommer med att ha Tim Burton som regissör passar eller inte är en smaksak, personligen tycker jag att de är ok då Roald Dahls böcker sällan var särskilt realistiska till att börja med (som i James och jättepersikan där huvudpersonens föräldrar blir uppätna av en noshörning, ett växtätande djur).

Slutligen Wonka tycker jag är fin och lyckas, trots sin prequel-status ändå hålla Roald Dahl-känslan genom miljöerna och karaktärerna.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Warner Brothers valde ju Sun Studio på 90-talet och har hållit sig till dem genom uppköpningar och namnbyten. Så hur kommer det sig egentligen att den här filmen är dubbad av Eurotroll?