Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 januari 2024 kl. 10:50:48💯
Alice Babs som Askungen är ett exempel på enorm fel casting då hon inte alls passade rollen.
Anledningen att hon överhuvudtaget castades till rollen var för att hon var känd och för att marknadsföra att en "Kändis" gjorde en röst i filmen.
Tatjana Angelini är visserligen inte lika känd men hon passade iallafall rollen hon spelade.
Både Illene Woods och Tatjana Angelini är betydligt bättre som Askungen än Alice Babs, då man inte ska ha pensionerade gamla tanter att spela unga tonårs prinsessor.
Har inget emot Alice Babs hon var en grym sångerska och skådespelerska men Askungen passade hon tyvärr har inte att spela.

Engelska Lejonkungen är ju ett annat exempel på dålig casting varenda karaktär har blivit castad en super kändis för att marknadsföra.
Var bor du där man kan pensioneras vid 40-års åldern?

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 januari 2024 kl. 10:50:48💯
Alice Babs som Askungen är ett exempel på enorm fel casting då hon inte alls passade rollen.
Anledningen att hon överhuvudtaget castades till rollen var för att hon var känd och för att marknadsföra att en "Kändis" gjorde en röst i filmen.
Tatjana Angelini är visserligen inte lika känd men hon passade iallafall rollen hon spelade.
Både Illene Woods och Tatjana Angelini är betydligt bättre som Askungen än Alice Babs, då man inte ska ha pensionerade gamla tanter att spela unga tonårs prinsessor.
Har inget emot Alice Babs hon var en grym sångerska och skådespelerska men Askungen passade hon tyvärr har inte att spela.

Engelska Lejonkungen är ju ett annat exempel på dålig casting varenda karaktär har blivit castad en super kändis för att marknadsföra.
Riktigt sådär långt skulle jag definitivt inte sträcka mig, rösten av Alice Babs passade Askungen men faktum var att hon var äldre än Kristina Adolphson när omdubbningen gjordes.

Vem hade då du velat ha i omdubbningen istället?

Castingen av Lejonkungen var heller inget fel på men den svenska dubbningen överträffar den (vilket jag skulle säga om många svensk dubbningar överlag), till exempel Rikard Wolff som Scar är oöverträfflig.

Förresten så är väl Alice Babs Askungen ett väldigt dåligt exempel att ta i mitt tycke, jag tycker däremot att Stellan Skarsgård inte var så värst lyckad i rollen som Scooby-Doo då han pratade lätt förställt med sin vanliga röst, både Steve Kratz och Stefan Frelander slår honom med hästlängder.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 januari 2024 kl. 10:55:02Var lever du där man kan pensioneras vid 40-års åldern?
Definitivt inget land på Planeten Jorden, i alla fall... ;) Jag känner inte till något land i världen som har en allmän pension tidigare än 60 år.

Och även Tatiana Angelini var ju faktiskt 27 år gammal när Askungen dubbades första gången, så hon var ju inte direkt en tonåring själv längre (till skillnad från när Snövit och de sju dvärgarna dubbades)...

Förvisso lite skillnad gentemot 43 år som Alice Babs var när omdubben gjordes, men likväl ingen tonåring.

Och jag tycker att man med all rätt kan hävda att Alice Babs lät yngre än 43 år i omdubben, så jag tycker faktiskt inte det är något stort problem; även om jag inte betvivlar att Tatiana var bättre.

Men sen fanns det kanske andra skäl till att behöva dubba om filmen - de har ju påstått att språkbruket förändrades så mycket mellan 1950 och 1967, så att språket upplevdes för ålderdomligt 1967, men enbart utifrån de här relativt korta scenerna kan vi nog inte bedöma sanningshalten i det.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 januari 2024 kl. 10:55:02Var bor du där man kan pensioneras vid 40-års åldern?
Sa bara det för att visa att jag tycker det är en gammal ålder att göra röst till en tonårs prinsessa.
Men yes få personer har ekonomi till att pensioneras vid 40.

Askungen ska så tydligt föreställa att vara 16-20 år och det blir bara konstigt när någon på 43 års ålder gör rösten till en karaktär som är 20 år yngre en personen ifråga.
Man låter betydligt annorlunda när man är 43 än vad man låter vid 25 års ålder som Tatjana Angelini var när hon gjorde rösten till Askungen.

gstone

Fråga till Ovanliga dubbningar

Du råkar inte ha  Tom Sawyers äventyr (1973) ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Snälla sluta lägga up svenska dubbningar på archive.org ❗️😡

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 februari 2024 kl. 22:33:01Snälla sluta lägga up svenska dubbningar på archive.org ❗️😡
Varför? Det är väl bra att dubbningarna får bevaras när de inte är tillgängliga på annat sätt...

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 februari 2024 kl. 22:41:54Detta är order !

Sluta lägg up dubbningar på Archivr.org
Vi kan inte kontrollera vad du laddar ner på din dator och man behöver inte ladda ner varenda svenska dubbning som dyker upp där...

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  1 februari 2024 kl. 22:33:01Snälla sluta lägga up svenska dubbningar på archive.org ❗️😡
Säger inte du emot dig själv nu, eftersom du själv har bett om sällsynta svenska dubbningar förut?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Jag är nyfiken på filmen Hunden Rover, hoppas att någon kan lägga ut den.

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  1 februari 2024 kl. 23:03:57Jag får alltid som jag vill >:( >:(
Hos din mor och far kanske men vi är inte dem. Man kan inte förvänta sig att man alltid ska få som man vill...

Jonas9881

Varför vill inte du @gstone att folk lägger ut ovanliga dubbningar på Archive?

Finns det någon speciell anledning att du tycker så?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  1 februari 2024 kl. 23:10:43Varför vill inte du @gstone att folk lägger ut ovanliga dubbningar på Archive?

Finns det någon speciell anledning att du tycker så?
Citat från: gstone skrivet  1 februari 2024 kl. 22:32:15Jävla skit tråd 😡🤬🤬🤬

Jag sluta kolla på vad som lagts upp på Archive.org 😡

Det blir bara fel på datorn när jag laddar ner saker 😡