Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Facebook Messenger encryption

Startat av Scoobydoofan1, 3 februari 2024 kl. 09:06:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Hej, undrade bara är det nån som förstår vad exakt det är som pågår med Facebook? Tydligen så inför dom nånting med kryptering när det gäller alla chatts på appen messenger, man kan inte söka tidigare när krypteringen infördes, ingenting syns, inte bara det utan foton, länkar osv syns inte i media/filer osv.... Vad är det som pågår och varför händer det här? Kan man göra en kopia på alla konversationer, inklusive bilder, videos, länkar osv eller är det förlorad på grund av Facebooks hantering av detta? Är det nån som har gått igenom det här eller? Ge uppmärksamhet till det här och ha koll på om situationen förbättras eller försämras.

Lillefot

Har inte bra koll hur det står till när jag så sällan använder Facebook och Messenger, men det minsta de borde göra tycker jag vore att informera användaren.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Jonas9881

Menar du att man inte kan skicka bilder eller videos längre, och bilderna man har skickat osynliga?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Det som har hänt är att Facebook har infört end-to-end-kryptering på Messenger, vilket alltså innebär att allting krypteras hela vägen med krypteringsnycklar så att ingen - inklusive Facebook - kan se vad någon har skrivit.

Så det innebär att man måste välja en PIN-kod för att använda Messenger, och komma ihåg den och sedan ange den på varje ny enhet (mobiltelefon eller webbläsare) - men istället blir det säkrare, då man kan vara säker på att ingen utomstående kan läsa det man har skrivit; och framförallt kan man vara säker på att Facebook inte själva kan gå in och läsa vad någon har skrivit till någon annan.

Åtminstone för mig fungerar allt som förut på Messenger, förutom att man då tvingas uppge PIN-koden man valt för att komma åt chatthistoriken - men bara jag gjort det, så fungerar sökning och alla bifogade filer som förut. Så är du säker på att du har valt PIN-kod, och har angivit rätt PIN-kod när du går till en ny enhet?

Det här är säkerligen infört för att följa GDPR, i och med att EU-domstolen för en tid sedan kom fram till att Amazon bröt mot GDPR vid sin molntjänst; och Facebook är egentligen i exakt samma situation som även dem har amerikanska ägare. Enkelt uttryckt är problemet att GDPR har särskilda hårda regler vid överföring av personuppgifter till länder utanför EU, så att dessa fortfarande behandlas helt konfidentiellt även i slutlandet. Men amerikansk lag säger att alla företag med säte i USA har skyldighet att lämna ut alla uppgifter de har som kan innefatta utländska medborgare till amerikanska myndigheter (bl.a. NSA) om de efterfrågar uppgifter - en lag som infördes efter 11 september-attentaten. De här två lagarna går då mot varandra, för om amerikanska företag kan tvingas lämna ut uppgifter på sina servrar till myndigheterna är ju personuppgifter per definition inte säkra längre.

För att komma runt den här moment 22-situationen är då en lösning att kryptera allt som kan innehålla känsliga personuppgifter, med en kryptering som Facebook (eller amerikanska myndigheter) själva inte kan dekryptera utan rätt nyckel. För i så fall blir ju uppgifterna värdelösa, även om Facebook tvingas lämna ut uppgifter till amerikanska myndigheter; då de ändå inte kan dekryptera dessa och få dem läsliga i klartext.

Många företag i Sverige har ju på sistone tvingats byta till serverleverantörer/webbhotell som inte är amerikanskägda, för att komma runt det här problemet (*). Och en del amerikanska företag, bland annat PayPal, har löst problemet genom att registrera ett företag på Irland som inte har amerikanska ägare, som tar över alla kunder inom EU; så att de därför inte behöver föra över uppgifter till USA. Men det blev kanske för besvärligt för Facebook att göra så, så att de istället valt kryptering av alla chattar.

(*): Okej, det finns garanterat mängder av företag och sajter kvar i Sverige och EU som likväl använder amerikanska tjänster, såsom alla som använder Amazons molntjänst som serverleverantör; och polismyndigheterna har knappast nog med folk för att lagföra alla dessa - men att medvetet bryta mot lagen är knappast ett alternativ för gigantiska företag som Facebook, som garanterat blir de första som dras inför rätta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 februari 2024 kl. 10:15:07Försök att söka ord tidigare i meddelaren, det funktionen fungerar inte, inte bara det utan från vad andra användare på reddit skriver så kan dom inte kolla på delade bilder, memes, videor, media osv på datorn, den delen fungerar inte överhuvudtaget vilket är konstigt. Det är många som klagar på det och att media blir borttagen från dator skärmen.
Jag har testat, och det fungerar alldeles utmärkt för mig; precis som innan förändringarna. :)

Jag har dock väldigt få delade bilder att tillgå i min chatthistorik, så där har jag bara begränsad möjlighet att testa - men sökfunktionen fungerar i alla fall felfritt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 februari 2024 kl. 11:05:17Kollade du genom mobilen eller på datorn? Kommentarerna på reddit säger att både på datorn och appen så fungerar inte sökfunktionen eller att gå igenom bilderna eller videorna. Är det en glitch på själva uppdateringen eller?
Jag har testat nu, och det fungerar felfritt både på dator och i mobil. Dock har jag inte tillgång till någon iPhone, så jag kan bara testa på Android och inte uttala mig om iPhone-appen.

Däremot fungerar det tyvärr inte längre med mobilappen Messenger Lite, som jag tidigare använt då den har mindre systemkrav och tar upp mindre plats; lämpligt för de som har lite äldre/långsammare mobiler. Den appen fungerar inte längre med de senaste ändringarna, utan nu måste man ha fullversionen Messenger. Förmodligen inget stort problem för alla med någorlunda nya mobiler, och det är nog inte så många som ens har använt Messenger Lite, men har man en flertalet år gammal mobil kan det eventuellt bli problem.

Sen förutsätter jag att Messenger-appen i mobil behöver vara någorlunda uppdaterad, så om det inte fungerar kan det vara en bra idé att kolla i Google Play Butik (eller motsvarande på iPhone) om det finns någon ny uppdatering till Messenger som man inte har fått in. Mobilappar brukar ju i normala fall uppdateras automatiskt regelbundet, men det är inte alltid som den automatiken fungerar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 februari 2024 kl. 12:44:08Konstigt för att andra användare skriver att dom inte kan söka orden eller see på delade media osv.
De har kanske iPhone? För det har jag inte, och kan inte uttala mig om.

Också möjligt att de inte har uppdaterat mobilappen, så att de har en äldre version.