Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilket språk är filmen på?

Startat av Jonas9881, 5 februari 2024 kl. 20:49:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Undrar vilket språk denna film har?
https://www.sfanytime.com/sv/movie/tre-rovare

Står Engelska men sidan är på Svenska. Så är det någon som betalar för tjänsten och vet?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Då jag redan har Tre rövare på DVD tänker jag inte hyra filmen på SF Anytime bara för att kolla språket, men eftersom specifikationerna uppger engelskt tal och ingen text tror jag vi kan vara ganska säkra på att den är svenskdubbad - jag tror inte att SF Anytime har någonting på engelska utan text, utan allt som inte är dubbat är nog textat.

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 20:49:37Så är det någon som betalar för tjänsten och vet?
SF Anytime är ingen tjänst man betalar för, utan en tjänst för digitala hyr- och köpfilmer; där man betalar för varje film man vill se (d.v.s. antingen hyra eller "köpa").

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2024 kl. 20:57:44Då jag redan har Tre rövare på DVD tänker jag inte hyra filmen på SF Anytime bara för att kolla språket, men eftersom specifikationerna uppger engelskt tal och ingen text tror jag vi kan vara ganska säkra på att den är svenskdubbad - jag tror inte att SF Anytime har någonting på engelska utan text, utan allt som inte är dubbat är nog textat.
SF Anytime är ingen tjänst man betalar för, utan en tjänst för digitala hyr- och köpfilmer; där man betalar för varje film man vill se (d.v.s. antingen hyra eller "köpa").
Okej då vet jag hur det ligger till med SF Anytime.

Apropå din DVD, finns det nordisk tal på den eller bara svenska som betaltjänsten har?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 21:03:44Apropå din DVD, finns det nordisk tal på den eller bara svenska som betaltjänsten har?
Jag har den inte tillgänglig här och nu, så jag kan inte kolla, men om inte mitt minne sviker mig tror jag bara den har svenskt ljudspår och ingen textning. :(

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2024 kl. 21:05:29Jag har den inte tillgänglig här och nu, så jag kan inte kolla, men om inte mitt minne sviker mig tror jag bara den har svenskt ljudspår och ingen textning. :(
När den såldes på Kvarnvideo så fanns det även Tyska som originalspråk och svensk textning: https://www.kvarnvideo.se/se/art/tre-rovare-1.php

Du kommer förstås då inte lägga ut den på Archive för den finns tillgänglig på lagliga tjänster, men om det finns undertext på din dvd. Då skulle det vara snällt om du kunde dela den svenska undertexten. Men det kan du kolla upp när du har tid ;D 

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 21:09:14När den såldes på Kvarnvideo så fanns det även Tyska som originalspråk och svensk textning: https://www.kvarnvideo.se/se/art/tre-rovare-1.php
Hmm, jag är lite osäker om den där texten verkligen stämmer eller om det är ett tryckfel på omslaget - men när jag hittar åt mitt exemplar ska jag kolla. :)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2024 kl. 21:19:31Hmm, jag är lite osäker om den där texten verkligen stämmer eller om det är ett tryckfel på omslaget - men när jag hittar åt mitt exemplar ska jag kolla. :)
omslaget kan jag omöjligt se vad det står för det är suddigt. Men tryckfel tror jag nog inte på, för företag brukar vara noga med att det ska vara rätt. Men vi får helt enkelt se när du tar fram din.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2024 kl. 21:19:31Hmm, jag är lite osäker om den där texten verkligen stämmer eller om det är ett tryckfel på omslaget - men när jag hittar åt mitt exemplar ska jag kolla. :)
Enligt DVD Profiler stämmer det. Den ska ha tal på tyska och svenska, och text på svenska.

DVD Profiler är oftast pålitlig eftersom de flesta filmerna är inlagda i databasen av folk som verkligen har respektive utgåva. Det händer i.o.f.s. ibland att folk lägger in information enbart med utgångspunkt från vad som står på omslaget. Men eftersom disc-id finns med kan man dra slutsatsen att personen som har lagt in informationen måste äga skivan.

(Disc-id är en digital signatur som är unik för varje skiva. Den kan man inte bara hitta på, utan man måste sätta in skivan i en dator och läsa av den.)

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 21:39:55omslaget kan jag omöjligt se vad det står för det är suddigt. Men tryckfel tror jag nog inte på, för företag brukar vara noga med att det ska vara rätt. Men vi får helt enkelt se när du tar fram din.
Här är omslagsbilden från DVD Profiler. Inte jätteskarp, men något bättre läsbarhet än Kvarnvideos bild.

Tre_rövare_baksida.jpg

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 februari 2024 kl. 21:43:04Enligt DVD Profiler stämmer det. Den ska ha tal på tyska och svenska, och text på svenska.

DVD Profiler är oftast pålitlig eftersom de flesta filmerna är inlagda i databasen av folk som verkligen har respektive utgåva. Det händer i.o.f.s. ibland att folk lägger in information enbart med utgångspunkt från vad som står på omslaget. Men eftersom disc-id finns med kan man dra slutsatsen att personen som har lagt in informationen måste äga skivan.

(Disc-id är en digital signatur som är unik för varje skiva. Den kan man inte bara hitta på, utan man måste sätta in skivan i en dator och läsa av den.)
Här är omslagsbilden från DVD Profiler. Inte jätteskarp, men något bättre läsbarhet än Kvarnvideos bild.

Tre_rövare_baksida.jpg
Bättre, nu ser jag.

Men vem som helst kan väl inte lägga till bilder i Kvarnvideo utan bara företaget. När du säger folk menar du företaget Kvarnvideo?
Och var hittar jag andra bilder från  DVD Profiler? Hur fick du fatt i den?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 21:56:03Bättre, nu ser jag.

Men vem som helst kan väl inte lägga till bilder i Kvarnvideo utan bara företaget. När du säger folk menar du företaget Kvarnvideo?
Kvarnvideo har ingen koppling till DVD Profiler som är ett program/databas för att sortera de DVD utgåvor man äger.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 februari 2024 kl. 22:00:12Kvarnvideo har ingen koppling till DVD Profiler som är ett program/databas för att sortera de DVD utgåvor man äger.
Då förstår jag.

Men var hittar man Disc-id någonstans?

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 21:56:03Bättre, nu ser jag.

För att kunna söka i DVD Profilers databas måste man installera deras programvara.
http://www.invelos.com/

Databasen byggs av användarna. Vem som helst kan bidra med information och omslagsbilder, men bidragen kommer inte in i databasen direkt, utan måste godkännas av deras redaktörer.

Citat från: Jonas9881 skrivet  5 februari 2024 kl. 22:08:40Då förstår jag.

Men var hittar man Disc-id någonstans?
Programmet DVD Profiler kan läsa av disc-id på skivan när man har stoppat in den i datorn. Notera dock att det finns en bugg eller konstighet i Windows 10 som gör att man måste ha AnyDVD aktiv för att avläsningen ska bli rätt. Vet inte hur det är med Windows 11.

Alternativt kan man läsa av disc-id på DVD-skivor med programmet dvdid. Om jag minns rätt får man inte ha AnyDVD aktivt när man använder det.
http://dvdid.cjkey.org.uk/

För Blu-rayskivor vet jag inget annat program än DVD Profiler som kan läsa id:t, men det är möjligt att det finns. För Blu-rayskivor spelar det ingen roll om man har AnyDVD aktivt eller inte.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 februari 2024 kl. 22:21:07För att kunna söka i DVD Profilers databas måste man installera deras programvara.
http://www.invelos.com/

Databasen byggs av användarna. Vem som helst kan bidra med information och omslagsbilder, men bidragen kommer inte in i databasen direkt, utan måste godkännas av deras redaktörer.
Programmet DVD Profiler kan läsa av disc-id på skivan när man har stoppat in den i datorn. Notera dock att det finns en bugg eller konstighet i Windows 10 som gör att man måste ha AnyDVD aktiv för att avläsningen ska bli rätt. Vet inte hur det är med Windows 11.

Alternativt kan man läsa av disc-id på DVD-skivor med programmet dvdid. Om jag minns rätt får man inte ha AnyDVD aktivt när man använder det.
http://dvdid.cjkey.org.uk/

För Blu-rayskivor vet jag inget annat program än DVD Profiler som kan läsa id:t, men det är möjligt att det finns. För Blu-rayskivor spelar det ingen roll om man har AnyDVD aktivt eller inte.
Då förstår jag. tack för infon!

Sabelöga

Jag har filmen på DVD och den är på svenska.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 februari 2024 kl. 21:43:04Enligt DVD Profiler stämmer det. Den ska ha tal på tyska och svenska, och text på svenska.

Hmm, kan det finnas mer än en svensk DVD-utgåva av Tre rövare...? Nu kan jag förstås minnas fel, men jag har ett tydligt minne av att mitt exemplar bara hade svenskt ljudspår och varken tyskt originalljud eller svensk text...

Citat från: Sabelöga skrivet  6 februari 2024 kl. 00:20:53Jag har filmen på DVD och den är på svenska.
Bara på svenska, eller även tyskt originalljud?