Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vilket språk är filmen på?

Startat av Jonas9881, 5 februari 2024 kl. 20:49:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2024 kl. 01:20:57Hmm, kan det finnas mer än en svensk DVD-utgåva av Tre rövare...? Nu kan jag förstås minnas fel, men jag har ett tydligt minne av att mitt exemplar bara hade svenskt ljudspår och varken tyskt originalljud eller svensk text...
Bara på svenska, eller även tyskt originalljud?
Bara på svenska. Ingen undertext. Utgiven av Folkets bio. Samma som omslaget ovan.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  6 februari 2024 kl. 02:15:56Bara på svenska. Ingen undertext. Utgiven av Folkets bio. Samma som omslaget ovan.
Då mindes jag kanske inte så fel, trots allt...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2024 kl. 01:20:57Hmm, kan det finnas mer än en svensk DVD-utgåva av Tre rövare...? Nu kan jag förstås minnas fel, men jag har ett tydligt minne av att mitt exemplar bara hade svenskt ljudspår och varken tyskt originalljud eller svensk text...
Märkligt. Det är naturligtvis inte omöjligt att det finns mer än en utgåva, annars måste det vara "dubbelfel". D.v.s. fel både på Folkets Bios/Pan Visions uppgifter på omslaget och fel av användaren på DVD Profiler som har lagt in uppgifterna där.

Ni som har den fysiska utgåvan, kan ni kontrollera två saker:
- EAN-koden på omslagets baksida. Ska vara 7-350004-265145 enligt både Kvarnvideo och DVD Profiler.
- Disc-id:t. Ska vara CC0D5511F25AA6A5 enligt DVD Profiler.

Om det finns mer än en utgåva måste disc-id:t skilja sig mellan utgåvorna även om omslagen är samma. Två olika mastringar kan aldrig ha samma id.

Disc-id:t kan läsas med dvdid:
http://dvdid.cjkey.org.uk/

Obs att AnyDVD inte får vara igång, utan måste stängas av om ni har det. Annars blir avläsningen fel!

Obs att om ni läser disc-id med DVD Profiler är det tvärtom. Då måste AnyDVD finnas installerat och vara igång om ni använder Windows 10! Vet inte hur det är med Windows 11. På äldre Windows-versioner behövs inte AnyDVD.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 februari 2024 kl. 09:33:08Märkligt. Det är naturligtvis inte omöjligt att det finns mer än en utgåva, annars måste det vara "dubbelfel". D.v.s. fel både på Folkets Bios/Pan Visions uppgifter på omslaget och fel av användaren på DVD Profiler som har lagt in uppgifterna där.

Ni som har den fysiska utgåvan, kan ni kontrollera två saker:
- EAN-koden på omslagets baksida. Ska vara 7-350004-265145 enligt både Kvarnvideo och DVD Profiler.
- Disc-id:t. Ska vara CC0D5511F25AA6A5 enligt DVD Profiler.
Misstänker dubbelfel. EAN-numret stämmer, Disc-ID:t tänker jag inte kolla upp men det står på baksidan av omslaget som sagt att det ska finnas tyskt tal, vilket det inte gör.
Houba !

Jonas9881

Vilka språk har denna film?

Ser att det står ljudspår, men stämmer detta då texten/infon finns på svenska.

Någon som har köpt/hyrt filmen?

Och någon som vet var filmen finns med svensk ljudspår?

https://www.primevideo.com/dp/amzn1.dv.gti.a0baeccd-4eac-ff67-c5eb-a52814cd0c95?autoplay=0&ref_=atv_cf_strg_wb
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 12:55:02Vilka språk har denna film?

Ser att det står ljudspår, men stämmer detta då texten/infon finns på svenska.

Någon som har köpt/hyrt filmen?

Och någon som vet var filmen finns med svensk ljudspår?

https://www.primevideo.com/dp/amzn1.dv.gti.a0baeccd-4eac-ff67-c5eb-a52814cd0c95?autoplay=0&ref_=atv_cf_strg_wb
Engelska, latinamerikansk spanska, europeisk spanska, portugisiska, italienska och franska är språken som finns. Texten är på svenska eftersom att det är det valda språket i inställningarna.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 februari 2024 kl. 13:18:37Engelska, latinamerikansk spanska, europeisk spanska, portugisiska, italienska och franska är språken som finns. Texten är på svenska eftersom att det är det valda språket i inställningarna.
Ibland har ju tjänster fel info. Men om du säger det så, får jag gå enligt din källa.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 13:36:06Ibland har ju tjänster fel info. Men om du säger det så, får jag gå enligt din källa.
Den svenska dubbningen ägs dessutom av TV4

Jonas9881

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 14:21:41Hur kan man se det?
Vad menar du? Svenska dubbningen gjordes för TV4 och har bara visats på TV4.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 februari 2024 kl. 13:46:46Den svenska dubbningen ägs dessutom av TV4
Ja, sannolikheten att någon skulle lyckas att köpa/licensiera en gammal 1990-talsdubbning av TV4 lär vara väldigt liten - och dessutom är det ju överlag ovanligt med svensk dubbning på Amazon Prime Video.

När det gäller Prime Video får man nästan vara tacksam de gånger som en film eller serie har svensk text, då det finns mycket på tjänsten - främst inom streamingutbudet men till viss del även hyr/köp-filmer - som varken har svensk text eller svenskt tal...

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 12:55:02Och någon som vet var filmen finns med svensk ljudspår?
Jag har spelat in Familjen Flintas julsaga från TV4 med svenskt tal. Jag tror tyvärr sannolikheten är mycket liten att den dubbningen någonsin kommer användas igen - dels skulle det ju kräva att någon förhandlar med TV4-gruppen om att få licensiera eller köpa deras dubbning, och dels är det långt ifrån säkert att TV4 ens har bevarat så gamla ljudband...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 februari 2024 kl. 14:23:20Vad menar du? Svenska dubbningen gjordes för TV4 och har bara visats på TV4.
Konstigt då att denna står TV3: https://www.youtube.com/watch?v=q2a6zQJSCA0&ab_channel=TecknatFreak

Menar bara att jag vill gärna läsa att dubbningen kommer från TV4. Säger inte att jag tror ni ljuger utan att jag vill se det från andra källor också
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2024 kl. 14:25:45Jag har spelat in Familjen Flintas julsaga från TV4 med svenskt tal. Jag tror tyvärr sannolikheten är mycket liten att den dubbningen någonsin kommer användas igen - dels skulle det ju kräva att någon förhandlar med TV4-gruppen om att få licensiera eller köpa deras dubbning, och dels är det långt ifrån säkert att TV4 ens har bevarat så gamla ljudband...

.Skulle du kunna vara snäll och lägga upp den på Archive så andra också kan ta del av filmen?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 14:32:45Konstigt då att denna står TV3: https://www.youtube.com/watch?v=q2a6zQJSCA0&ab_channel=TecknatFreak
Det hade varit konstigt om det var samma film men det finns ett antal olika flintajulsspecialer. Själva serien Familjen Flinta har dock inte visats på TV4 utan den gick på TV3.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 februari 2024 kl. 14:34:59Det hade varit konstigt om det var samma film men det finns ett antal olika flintajulsspecialer. Själva serien Familjen Flinta har dock inte visats på TV4 utan den gick på TV3.
Okej, det var alltså inte samma film jag länkade från youtube som jag länkade på Prime Video.

Lätt hänt att göra fel, när det nästan är samma titel.
Den senaste länken var alltså med i serien som gick på TV3. 

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 14:38:56Okej, det var alltså inte samma film jag länkade från youtube som jag länkade på Prime Video.

Lätt hänt att göra fel, när det nästan är samma titel.
Den senaste länken var alltså med i serien som gick på TV3.
Avsnittet du länkade till från Youtube är en julspecial som också har gått på TV3 men om den gick i samband med serien vet jag inte. Den specialen har du ju dock själv laddat upp på Archive också.

https://archive.org/details/familjen-flinta-svenska