Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Skådespelare som skulle passa en viss roll

Startat av Gustav Jonsson, 15 juni 2020 kl. 23:03:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Will Siv och 5 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

btw: jag hade gärna bidragit mer här och jag har en idé för det, men jag inte genomföra den nu.....
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet  3 mars 2024 kl. 00:17:01Wow. Okej, det här var nytt.

Här är mina förslag:

Asha:
Stran Cetin

Kung Magnifico:
Anton Olofsson Raeder

Drottning Amaya:
Sharon Dyall
Stran Cetin för att karaktären har ungefär samma design som Isabela Madrigal?

Anton Olofsson Raeder för att han gissningsvis dubbar Aladdins replik i Disney 100 års jubileums kortfilm och båda karaktärerna har dubbats av Peter Jöback?

Sharon Dyall hade också varit ett bra alternativ, en till person som jag tror hade gjort en bra tolkning är Cecilia Wrangel Schoug, samma med Jennie Jahns och Suzanna Dilber.

(jag valde att medvetet begränsa till 20 alternativ i båda, men det finns säkerligen fler personer som jag tror hade passat de rollerna)

Citat från: Will Siv skrivet  3 mars 2024 kl. 00:30:03- Sandra Kassman
- Hilda Henze.
För att Daniela Sörensen (eller Daniela Rathana som hon verkar crediteras som i den dubbningen), som gör rösten till Mirabels superstarka storasyster Luisa Madrigal också för rösten till Asha, samt att Hilda Henze gör rösten till Mirabels superhörsel-försedda kusin Dolores Madrigal och Sandra Kassman gör rösten till Encantos protagonist Mirabel Madrigal? (samt att Skokaka föreslog Stran Cetin som också gör rösten till Mirabels blomsterskapande storasyster Isabela Madrigal)

Förlåt om "superhörsel-försedda" och "blomsterskapande" kanske låter som lite luddiga uttryck, men jag kom inte på bättre beskrivningar...

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 mars 2024 kl. 09:02:07För att Daniela Sörensen (eller Daniela Rathana som hon verkar crediteras som i den dubbningen), som gör rösten till Mirabels superstarka storasyster Luisa Madrigal också för rösten till Asha, samt att Hilda Henze gör rösten till Mirabels superhörsel-försedda kusin Dolores Madrigal och Sandra Kassman gör rösten till Encantos protagonist Mirabel Madrigal? (samt att Skokaka föreslog Stran Cetin som också gör rösten till Mirabels blomsterskapande storasyster Isabela Madrigal)

Förlåt om "superhörsel-försedda" och "blomsterskapande" kanske låter som lite luddiga uttryck, men jag kom inte på bättre beskrivningar...
Det var mest för att du hade med Molly, Mimmi, Amy, Wiktoria och Ellen (och även Dominique och Linda), så jag tyckte att Sandra och Hilda också kunde va med (jag vet att Mirabell och Judy inte är "prinsessor" egentligen, fast det är ju inte Asha heller)
- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 mars 2024 kl. 09:02:07Stran Cetin för att karaktären har ungefär samma design som Isabela Madrigal?

Anton Olofsson Raeder för att han gissningsvis dubbar Aladdins replik i Disney 100 års jubileums kortfilm och båda karaktärerna har dubbats av Peter Jöback?

Sharon Dyall hade också varit ett bra alternativ, en till person som jag tror hade gjort en bra tolkning är Cecilia Wrangel Schoug, samma med Jennie Jahns och Suzanna Dilber.

(jag valde att medvetet begränsa till 20 alternativ i båda, men det finns säkerligen fler personer som jag tror hade passat de rollerna)
För att Daniela Sörensen (eller Daniela Rathana som hon verkar crediteras som i den dubbningen), som gör rösten till Mirabels superstarka storasyster Luisa Madrigal också för rösten till Asha, samt att Hilda Henze gör rösten till Mirabels superhörsel-försedda kusin Dolores Madrigal och Sandra Kassman gör rösten till Encantos protagonist Mirabel Madrigal? (samt att Skokaka föreslog Stran Cetin som också gör rösten till Mirabels blomsterskapande storasyster Isabela Madrigal)

Jag vet dock att Anton är redan Valentino, men han har ju dubbat Chris Pine förut, vilket är egentligen anledningen till att jag kom på det. Jesper Adefelt har också dubbat honom, men han är väl uppenbarligen nog för ung för den rollen...

Men jo, det är därför jag kom på henne hos Asha. ;)

Håller förresten med om att filmen är rätt underskattad, jag tycker att den var en bra hyllning för Disney.

BPS

Citat från: Skokaka skrivet  3 mars 2024 kl. 19:27:52Jag vet dock att Anton är redan Valentino, men han har ju dubbat Chris Pine förut, vilket är egentligen anledningen till att jag kom på det. Jesper Adefelt har också dubbat honom, men han är väl uppenbarligen nog för ung för den rollen...
Spelar två år så mycket roll? För det är nämligen så många år det är mellan Anton och Jesper.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  3 mars 2024 kl. 21:10:06Spelar två år så mycket roll? För det är nämligen så många år det är mellan Anton och Jesper.
Jag fast kanske inte i samma film eller dubbning.

Skokaka

Citat från: BPS skrivet  3 mars 2024 kl. 21:10:06Spelar två år så mycket roll? För det är nämligen så många år det är mellan Anton och Jesper.
Jag har ärligt talat nog ingen koll på hur Jesper låter nu för tiden, kommer ihåg att han brukade mer vara tonåringar.

Och Anton brukade väl också ha en tonårsröst, men nu är han väl äldre än så, i hela fall...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Skokaka skrivet  3 mars 2024 kl. 21:16:13Jag har ärligt talat nog ingen koll på hur Jesper låter nu för tiden, kommer ihåg att han brukade mer vara tonåringar.

Och Anton brukade väl också ha en tonårsröst, men nu är han väl äldre än så, i hela fall...
Anton förställer sin röst och låter egentligen yngre

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2021 kl. 18:35:22Jag kom på att jag nog tror att Steve Kratz skulle kunna klara av att dubba Homer.
Kan det vara som så att han har dubbat Dan Castellaneta förut? Med tanke på att du också kom på honom som Earthworm Jim. Tycker också att han kunde passa som Krusty, som Dan också spelar.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2023 kl. 21:54:27Karaktärer som jag tror att Gunnar Ernblad hade passat till;

>Trötter = Snövit och De Sju Dvärgarna

>Stromboli och Kusken = Pinocchio

>Valrossen = Alice i Underlandet

>Indianhövdingen och en av Piraterna = Peter Pan

>Bull och Alligatorn = Lady och Lufsen

>Vaktmonstret = Törnrosa

>Översten, Danny och Collien = De 101 Dalmatinerna

>Ior = Nalle Puh (som han faktiskt testade för)

>Överste Hathi = Djungelboken

>Napoleon, Mjölkbilschauffören och Franska Kocken = Aristocats

>Krokodilen = Robin Hood

>Krock = Wuzzlarna

>Bernard och en av Grymlingarna = Bumbibjörnarna

>Den Hornkrönte Kungen = Taran och Den Magiska Kitteln

>en av Råttigans underhuggare = Mästerdetektiven Basil Mus

>Roscoe = Oliver och Gänget

>Svinpäls = Piff & Puff Räddningspatrullen

>Baloo och Trucken = Luftens Hjältar

>Taurus Bulba och Agent Grizzlykoff = Darkwing Duck

>Razoul och Äppelförsäljaren Farouk = Aladdin

>Grundel Padda = Tummelisa

Några fler förslag?
Detta påminner mig, jag kommer nog ihåg att jag också kom på Gunnar Ernblad som Grundell, fast då hade jag ju ingen aning om att han dubbade Goanna i uppföljaren. Jag visste inte ens att den fanns tills så småningom.

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet  6 mars 2024 kl. 00:55:05Kan det vara som så att han har dubbat Dan Castellaneta förut? Med tanke på att du också kom på honom som Earthworm Jim. Tycker också att han kunde passa som Krusty, som Dan också spelar.
Jag hittar inget om att Steve har dubbat Dan, antar att Steffan utgår ifrån Steves insatser som Tigger och Scooby.

Personligen tycker jag (fortfarande) att Dan Ekborg borde spela Homer (och alla andra karaktärer Dan spelar).

Niclas Whalgren kunde kanske också (om vi utgår från hans insats som Kung Julien)

- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet  6 mars 2024 kl. 01:03:26Jag hittar inget om att Steve har dubbat Dan, antar att Steffan utgår ifrån Steves insatser som Tigger och Scooby.

Personligen tycker jag (fortfarande) att Dan Ekborg borde spela Homer (och alla andra karaktärer Dan spelar).

Niclas Whalgren kunde kanske också (om vi utgår från hans insats som Kung Julien)
Åh, nu förstår jag hur du kom på Niclas Wahlgren i rollen. (Då jag kommer ihåg din dubbning. ;D)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2023 kl. 10:12:00(jag förmodar att du tog Svartepetter hos Kenneth Milldoff då jag nämnde några karaktärer som haft samma originalröst som Petter i mitt inlägg?)
Nu när jag tänker efter, ironiskt nog så spelas både Petter och Taz utav Jim Cummings, vilket jag först inte tänkte på. Också att du tog upp Stromboli, och Stephan Karlsén dubbade båda upptäckte jag också nyss. Annars är jag dock mycket väl medveten om detta. ;)

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 oktober 2021 kl. 18:35:22Jag kom på att jag nog tror att Steve Kratz skulle kunna klara av att dubba Homer.
Citat från: Skokaka skrivet  6 mars 2024 kl. 00:55:05Kan det vara som så att han har dubbat Dan Castellaneta förut? Med tanke på att du också kom på honom som Earthworm Jim. Tycker också att han kunde passa som Krusty, som Dan också spelar.
Jag hade nog låtit Steve dubba Harry Shearers karaktärer (Flanders, Mr. Burns, Smithers, Kent Brockman och Skinner)
- what.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 april 2023 kl. 21:33:16Dick Eriksson hade passat till följande karaktärer;

- Glader = Snövit och De Sju Dvärgarna

- Kråkan med halmhatt = Dumbo

- Peter Pan

- Sergeant Rapp = De 101 Dalmatinerna

- Roger Rabbit

Några fler förslag?
Nu när jag tänker efter detta... Tog du upp Roger Rabbit eftersom Bonkers är inspirerad utav honom?