Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 21 april 2024 kl. 22:04:11Själv har jag bara fått nertagna videos och varningar på Archive...
Vilket är väldigt bra.
Själv uppskattade jag Oliver & Gänget du la upp mycket.
Hittade den förra året när jag nyss kommit in i hobbyn och det var på den tiden något jag aldrig trodde jag skulle få uppleva den.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 april 2024 kl. 22:27:31Vilket är väldigt bra.
Själv uppskattade jag Oliver & Gänget du la upp mycket.
Hittade den förra året när jag nyss kommit in i hobbyn och det var på den tiden något jag aldrig trodde jag skulle få uppleva den.
Den var faktiskt en av dem som blev nedtagna men jag laddade upp den igen och än så länge har inget hänt så den ligger kvar.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 21 april 2024 kl. 22:29:58Den var faktiskt en av dem som blev nedtagna men jag laddade upp den igen och än så länge har inget hänt så den ligger kvar.
Intressant att den inte togs ned på nytt.
Pinocchio vhs rippen jag har försökte jag lägga upp på nytt men den blev nedtagen nästan på direkten igen.

Min kompis la även upp Dumbo vhs:en jag digitaliserade.
Denna gång så används ingen taggar då jag antar Disneys ai hittar saker så.
https://archive.org/details/disney-vhs

Som lovat så är Aristocats bandet på väg från Norge dock livrädd eftersom att alla hundra inspelade beta banden hamnat i tull och dom har lappar med "DisneyTegneFilmer", "Aristokattene", osv vilket känns som ett skit stort problem.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 april 2024 kl. 23:35:16Intressant att den inte togs ned på nytt.
Pinocchio vhs rippen jag har försökte jag lägga upp på nytt men den blev nedtagen nästan på direkten igen.

Min kompis la även upp Dumbo vhs:en jag digitaliserade.
Denna gång så används ingen taggar då jag antar Disneys ai hittar saker så.
https://archive.org/details/disney-vhs

Som lovat så är Aristocats bandet på väg från Norge dock livrädd eftersom att alla hundra inspelade beta banden hamnat i tull och dom har lappar med "DisneyTegneFilmer", "Aristokattene", osv vilket känns som ett skit stort problem.
Jag tror inte tullen kan lägga sig i sådant det är ju trots allt bara gamla band. Dessutom om Disney skulle hitta den där uppladdningen trots allt kanske det inte är så smart att han skriver var han har fått filerna ifrån.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 21 april 2024 kl. 23:57:28Jag tror inte tullen kan lägga sig i sådant det är ju trots allt bara gamla band. Dessutom om Disney skulle hitta den där uppladdningen trots allt kanske det inte är så smart att han skriver var han har fått filerna ifrån.
Yes, dock brukar Disney bara plocka ned och sedan inte göra mer.

Goliat

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 april 2024 kl. 21:27:48Ancestry har väldigt detaljerade arkiv när det kommer till folk som levt under 1900-2000 talet.
Visserligen så kan denna skumma personen ha bytt namn från Brochmann till något annat men det skulle isåfall göra personen ännu svårare/omöjlig att hitta.
Jag tror med stor säkerhet att personen bara använde sig av påhittat namn.
Ancestry är inte komplett. Det kan vara så att personen jobbade i Sverige också men kan ha kommit från något annat land också.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 april 2024 kl. 21:27:48Jag tror med stor säkerhet att personen bara använde sig av påhittat namn.
I normala fall hade jag trott det också, men när det gäller arvodeslistor har jag svårt att se vad någon skulle vinna på att regissören skriver upp påhittade namn på en arvodeslista som bara är till för internt bruk för att underlätta utbetalning och liknande...? Det är liksom ingen lista som är tänkt att publiceras någonstans...

Om det verkligen vore så känsligt vem personen är eller hur mycket ersättning hen ska få, så borde Per-Axel Branner i så fall bara ha låtit bli att skriva upp personen helt och hållet (på samma sätt som verkar vara fallet med Pinocchio, där Inga Tidblad hoppades över på arvodeslistan). Men ett påhittat namn hjälper liksom ingen för att betala ut rätt arvode till rätt person...

Citat från: Goliat skrivet 22 april 2024 kl. 06:07:03Ancestry är inte komplett. Det kan vara så att personen jobbade i Sverige också men kan ha kommit från något annat land också.
Precis, och dessutom tycker jag att språkmelodin och tonfallet i rösten inte låter helt svenskt; vilket förstärker teorin att denne E.H. Brochmann (eller om han nu hette något annat snarlikt, så att någon tolkat handskrivna bokstäver fel) kanske inte var svensk från början.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 09:37:55I normala fall hade jag trott det också, men när det gäller arvodeslistor har jag svårt att se vad någon skulle vinna på att regissören skriver upp påhittade namn på en arvodeslista som bara är till för internt bruk för att underlätta utbetalning och liknande...? Det är liksom ingen lista som är tänkt att publiceras någonstans...

Om det verkligen vore så känsligt vem personen är eller hur mycket ersättning hen ska få, så borde Per-Axel Branner i så fall bara ha låtit bli att skriva upp personen helt och hållet (på samma sätt som verkar vara fallet med Pinocchio, där Inga Tidblad hoppades över på arvodeslistan). Men ett påhittat namn hjälper liksom ingen för att betala ut rätt arvode till rätt person...
Precis, och dessutom tycker jag att språkmelodin och tonfallet i rösten inte låter helt svenskt; vilket förstärker teorin att denne E.H. Brochmann (eller om han nu hette något annat snarlikt, så att någon tolkat handskrivna bokstäver fel) kanske inte var svensk från början.
Finns några bosatta i Sverige men verkar finnas en del i Norge också, säkerligen kommer namnet från något annat land också tidigare eller förekommande. Kan också hända att personen är släkt men aldrig fick några barn.

Tror inte heller släktingar är medvetna om nån spelat in heller, han kanske inte talade om det för någon eller pratade öppet m.m.

Sedan är frågan DingoPictures2005, vad är det för något du vill veta? Vi har ett namn och en inspelning, vad är det mer du söker efter?

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 22 april 2024 kl. 10:03:19Vi har ett namn och en inspelning, vad är det mer du söker efter?
Ett namn som vi inte känner till dock, E.H. måste ju stå för någonting. De är väl det @DingoPictures2005 vill lista ut.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 april 2024 kl. 10:11:06Ett namn som vi inte känner till dock, E.H. måste ju stå för någonting. De är väl det @DingoPictures2005 vill lista ut.
Jo, men är det så viktigt egentligen? I och med att det står initialer så tyder det väl på att han kanske inte ville ha hela namnet skrivet. Ska man inte respektera det då? (iaf hur jag tänker)

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 18 april 2024 kl. 18:12:29Men som sagt brukar väl inte arvodeslistor använda påhittade namn?

Är det någon här på forumet som sett arvodeslistan med egna ögon? @Oscar Isaksson te.x?
Uppgifterna kommer ursprungligen från Robert Andersson, så jag förmodar att det är han som har sett arvodeslistan med egna ögon.

Citat från: Goliat skrivet 22 april 2024 kl. 06:07:03Ancestry är inte komplett.
Det är därför jag undrar om det finns någon som har Sveriges dödbok och kan se efter om det kan finnas någon ledtråd i den.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 april 2024 kl. 10:11:06Ett namn som vi inte känner till dock, E.H. måste ju stå för någonting.
Så är det ju heller inte säkert att E.H. är rätt initialer - om Robert Andersson har skrivit av ett handskrivet papper, så är det ju lätt hänt att tolka en och annan bokstav fel.

Citat från: Goliat skrivet 22 april 2024 kl. 12:05:51I och med att det står initialer så tyder det väl på att han kanske inte ville ha hela namnet skrivet. Ska man inte respektera det då? (iaf hur jag tänker)
Men eftersom det kommer från arvodeslistor är det inte troligt att han själv har något med saken att göra, utan Per-Axel Branner lär ju bara ha skrivit upp för egen del (för att underlätta för hanteringen av utbetalningar) utan att bry sig om hur personerna ifråga själv ser på sitt namn. Så att det bara står initialer behöver inte nödvändigtvis betyda att herr Brochmann själv verkligen föredrog att se sitt namn så.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 13:29:53Så är det ju heller inte säkert att E.H. är rätt initialer - om Robert Andersson har skrivit av ett handskrivet papper, så är det ju lätt hänt att tolka en och annan bokstav fel.
Men eftersom det kommer från arvodeslistor är det inte troligt att han själv har något med saken att göra, utan Per-Axel Branner lär ju bara ha skrivit upp för egen del (för att underlätta för hanteringen av utbetalningar) utan att bry sig om hur personerna ifråga själv ser på sitt namn. Så att det bara står initialer behöver inte nödvändigtvis betyda att herr Brochmann själv verkligen föredrog att se sitt namn så.
Stod Benkt-Åke Benktsson, Carl-Gunnar Wingård, Maj-Britt Håkansson och andra personer med dubbelnamn utskrivna med initialer på Per-Axel Branners arvodelista?
Om inte varför skrevs just Broochmann ut så om namnet är riktigt?

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2024 kl. 13:34:55Stod Benkt-Åke Benktsson, Carl-Gunnar Wingård, Maj-Britt Håkansson och andra personer med dubbelnamn utskrivna med initialer på Per-Axel Branners arvodelista?
Jag har inte själv sett arvodeslistorna, så det har jag ingen aning om - det får du väl fråga Robert Andersson om. :)

TonyTonka

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2024 kl. 13:34:55Stod Benkt-Åke Benktsson, Carl-Gunnar Wingård, Maj-Britt Håkansson och andra personer med dubbelnamn utskrivna med initialer på Per-Axel Branners arvodelista?

I åtminstonde creditslistan för Peter Pan (också regisserad av Per-Axel Branner) finns en skådespelare med dubbelnamn skriven med initialer, M-R Martins, vilket enligt Svensk filmdatabas ska vara en skådespelare vid namn Marie-Louise Martins. Varför det står R och inte L på Dubbningshemsidan vet jag inte.

Sedan har vi i alla fall två fall av personer som bara har en initialbokstav och sedan efternamn, nämligen P. Hammarberg (Peter Pan) och R. Ström (Askungen). Även Askungen dubbades av Per-Axel Branner ska tilläggas.

Jag vill minnas att Anders M. Olsson skrivit ut Robert Anderssons arvodeslista för Pinocchio i tråden "Svenska originaldubbningar", och där står fulla namn och inga initialer. Om listan i tråden är exakt så som det stod eller om Robert Andersson valde att skriva ut fulla namn vet jag inte, tyvärr. :/
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games