Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet 22 april 2024 kl. 13:49:26I åtminstonde creditslistan för Peter Pan (också regisserad av Per-Axel Branner) finns en skådespelare med dubbelnamn skriven med initialer, M-R Martins, vilket enligt Svensk filmdatabas ska vara en skådespelare vid namn Marie-Louise Martins. Varför det står R och inte L på Dubbningshemsidan vet jag inte.

Sedan har vi i alla fall två fall av personer som bara har en initialbokstav och sedan efternamn, nämligen P. Hammarberg (Peter Pan) och R. Ström (Askungen). Även Askungen dubbades av Per-Axel Branner ska tilläggas.

Jag vill minnas att Anders M. Olsson skrivit ut Robert Anderssons arvodeslista för Pinocchio i tråden "Svenska originaldubbningar", och där står fulla namn och inga initialer. Om listan i tråden är exakt så som det stod eller om Robert Andersson valde att skriva ut fulla namn vet jag inte, tyvärr. :/
Ahh då är nog Brochmann ett riktigt namn och troligtvis någon som senare byt efternamn eftersom att han inte kommer upp på Ancestry.

Vad han hette kommer vi nog dock inte kunna få reda på tyvärr.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 april 2024 kl. 13:49:26I åtminstonde creditslistan för Peter Pan (också regisserad av Per-Axel Branner) finns en skådespelare med dubbelnamn skriven med initialer, M-R Martins, vilket enligt Svensk filmdatabas ska vara en skådespelare vid namn Marie-Louise Martins. Varför det står R och inte L på Dubbningshemsidan vet jag inte.
Det är nästan garanterat ett sådant fall där någon har läst fel på handskrivna arvodeslistor, och tolkat ett L felaktigt som ett R; lätt hänt om det är slarvigt handskrivna papper (där Per-Axel förmodligen bara fokuserat på att han själv ska kunna tyda vad han skrivit).

Då ska jag genast åtgärda det på Dubbningshemsidans creditlista. :)

Citat från: TonyTonka skrivet 22 april 2024 kl. 13:49:26Sedan har vi i alla fall två fall av personer som bara har en initialbokstav och sedan efternamn, nämligen P. Hammarberg (Peter Pan) och R. Ström (Askungen). Även Askungen dubbades av Per-Axel Branner ska tilläggas.
Jag skulle gärna vilja veta vem P. Hammarberg är/var också, då det nu är den enda kvarvarande skådespelaren i Peter Pan som inte har komplett namn. Möjligtvis skulle det kunna vara Curt Hammarberg (född 1921), som var en svensk skådespelare som medverkade i några svenska filmer mot slutet av 1940-talet; men det känns som att man måste ha skrivit väldigt slarvigt om någon ska kunna misstolka ett C för ett P...

Tyvärr finns ingen Hammarberg med alls i Svensk Filmdatabas rollista, vars uppgifter i övrigt överensstämmer med Dubbningshemsidans lista, så att man därigenom ska kunna dra någon slutsats.

I creditlistan för Alice i Underlandet var det för övrigt ursprungligen med en person med enbart efternamn (Fongnert), men där har anhöriga till honom hört av sig till mig och berättat att han hette Birger Fongnert och var amatörsångare som sjöng mycket i körer. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 16:23:21I creditlistan för Alice i Underlandet var det för övrigt ursprungligen med en person med enbart efternamn (Fongnert), men där har anhöriga till honom hört av sig till mig och berättat att han hette Birger Fongnert och var amatörsångare som sjöng mycket i körer. :)
Nu kom jag på, tänk om Maj-Britt Nilsson crediterades som MB Nilsson?

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 16:23:21Det är nästan garanterat ett sådant fall där någon har läst fel på handskrivna arvodeslistor, och tolkat ett L felaktigt som ett R; lätt hänt om det är slarvigt handskrivna papper (där Per-Axel förmodligen bara fokuserat på att han själv ska kunna tyda vad han skrivit).

Då ska jag genast åtgärda det på Dubbningshemsidans creditlista. :)
Jag skulle gärna vilja veta vem P. Hammarberg är/var också, då det nu är den enda kvarvarande skådespelaren i Peter Pan som inte har komplett namn. Möjligtvis skulle det kunna vara Curt Hammarberg (född 1921), som var en svensk skådespelare som medverkade i några svenska filmer mot slutet av 1940-talet; men det känns som att man måste ha skrivit väldigt slarvigt om någon ska kunna misstolka ett C för ett P...

Tyvärr finns ingen Hammarberg med alls i Svensk Filmdatabas rollista, vars uppgifter i övrigt överensstämmer med Dubbningshemsidans lista, så att man därigenom ska kunna dra någon slutsats.

I creditlistan för Alice i Underlandet var det för övrigt ursprungligen med en person med enbart efternamn (Fongnert), men där har anhöriga till honom hört av sig till mig och berättat att han hette Birger Fongnert och var amatörsångare som sjöng mycket i körer. :)
Kommer uppgifterna om Peter Pan också från Robert Andersson? 
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 22 april 2024 kl. 16:34:37Nu kom jag på, tänk om Maj-Britt Nilsson crediterades som MB Nilsson?
I vilken creditlista ser du namnet MB Nilsson?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

DingoPictures2005

Personligen så tror jag det är fullt möjligt.
Men i detta fallet så handlar det ju om en kändare skådespelare som har gjort mycket Bergman skräp som är känt.
I fallet med Carl-Gunnar Wingård och Benkt-Åke Benktsson så tror jag också det är fullt möjligt att dom crediterades med initialer men då dessa skådespelare är kända från diverse pilsnerfilmer så är dom lätta att identifiera.

Någon odokumenterad lokal teater skådis som E.H. Broochmann är dock omöjlig att hitta info om.
Då han troligtvis aldrig var känd och då han troligtvis jobbade på någon lite lokal teater som "Svegs Stadsteater" eller liknande.
Dessa är odokumenterade om man nu inte hittar programblad från lokala teatrar vilket du måste åka till Kb:s lokaler för att göra.
Och det lär inte vara lätt att hitta info om någon okända random lokal teater skådespelare då få personer bryr sig om vilka personer som jobbade med lokala teater uppsättningar på "Svegs Stadsteater" eller liknande på 50-70 talet.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2024 kl. 17:13:39Hon skrev tänk om

Jo med ändå, varför skrev hon det. Vad har det egentligen att göra med E.H. Brochmann?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 april 2024 kl. 18:18:09Jo med ändå, varför skrev hon det. Vad har det egentligen att göra med E.H. Brochmann?
För att jag frågade om andra skådespelare Per-Axel Branner använt sig av med dubbelnamn som exempelvis Benkt-Åke Benktsson och Carl-Gunnar Wingård har varit skrivna med initialer.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 april 2024 kl. 16:47:51Kommer uppgifterna om Peter Pan också från Robert Andersson?
Det vet jag faktiskt inte, men att döma av åldern är det ju i alla fall ganska solklart att uppgifterna kommer från arvodeslistor. Och då finns som sagt alltid risken att någon skriver av namn fel, och misstolkar någon bokstav; precis som uppenbarligen skett med MR Martins.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 april 2024 kl. 17:21:01Och det lär inte vara lätt att hitta info om någon okända random lokal teater skådespelare då få personer bryr sig om vilka personer som jobbade med lokala teater uppsättningar på "Svegs Stadsteater" eller liknande på 50-70 talet.
Han dubbade väl Kalle anka på 50-talet, så så okänd var han på den tiden inte va?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 april 2024 kl. 21:13:00Han dubbade väl Kalle anka på 50-talet, så så okänd var han på den tiden inte va?
Ingen vet vem det är, det enda som finns om honom är hans namn som vi inte känner till då vi bara har hans initialer och efternamn.

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 april 2024 kl. 21:13:00Han dubbade väl Kalle anka på 50-talet, så så okänd var han på den tiden inte va?
Ja men med störst sannolikhet så är detta någon lokal teater skådespelare.
Teater skådisar blir nästan aldrig kända utanför den lilla kretsen av teater beundrare.

Och sedan tror jag nästan varenda personer skiter fullständigt i vilka som jobbat på lokal teatrar för 60+ år sedan.
Denne Brochmann har troligen jobbat på en lokal teater i någon liten ort som Säffle, Sveg, Jokkmokk eller whatever och hans Kalle Anka är det enda han gjort utanför teater.
Teatrar på 60-80 tal spelades nästan aldrig in vilket också gör att ingen bryr sig om äldre teater skådisar, speciellt lokala teater skådisar.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 april 2024 kl. 21:26:55Ingen vet vem det är, det enda som finns om honom är hans namn som vi inte känner till då vi bara har hans initialer och efternamn.
Men då han dubbade Kalle anka som är en stor serie runt om i världen så bör väl kollegor eller tekniker till honom veta vem han är?

Andra karaktärer som dubbades i samma serie som Kalle anka var med i, bör veta men denna person var/är, men förstås svårt att ta reda på vilka som var med i samma serie och om dessa ens lever är ju oklart.

Någon som har listor på Kalle anka filmer från 50 talet som denna person dubbar Kalle anka, så kanske man kan ta reda på vilka dom andra som spelar Tjatte med flera heter och sedan kontakta deras barn, men förstås ett svårt arbete, och inte alls säkert att dubbarna har nämnt denna Brochmann till sina barn.

Viktor

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 april 2024 kl. 22:18:18Men då han dubbade Kalle anka som är en stor serie runt om i världen så bör väl kollegor eller tekniker till honom veta vem han är?

Andra karaktärer som dubbades i samma serie som Kalle anka var med i, bör veta men denna person var/är, men förstås svårt att ta reda på vilka som var med i samma serie och om dessa ens lever är ju oklart.

Någon som har listor på Kalle anka filmer från 50 talet som denna person dubbar Kalle anka, så kanske man kan ta reda på vilka dom andra som spelar Tjatte med flera heter och sedan kontakta deras barn, men förstås ett svårt arbete, och inte alls säkert att dubbarna har nämnt denna Brochmann till sina barn.
Det är bara en film, Pank och Fågelfris originaldubbning det är ju bara ett fåtal karaktärer med i den så jag vet inte riktigt vem man skulle fråga som fortfarande är i livet.