Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Varför är ordet neger inget man säger idag?

Startat av Jonas9881, 28 april 2024 kl. 23:11:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag lästa nyss detta ämne och märker att ni inte använder ordet neger när ni förklarar vad ni menar.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14321.msg192543#msg192543

Jag ser att Daniel säger N istället för neger men medans Moa säger det.

Är det något som den äldre generationen inte vill säga, menar inte att Daniel är gammal men är en 70-talist och Moa 20 år, så bör vara något med åldern.

Då jag märkt att i TV-sändingar, såg nyss SVT sade "när personer började resa sig och sade N-ordet...", dom kan alltså inte ens säga ordet "neger" när dom förklarar på SVT.

Även artiklar som denna då det ifrågasattes: https://www.journalisten.se/kronikor/darfor-kan-hasse-alfredson-men-inte-pewdiepie-saga-n-ordet/

Jag kanske inte förstår något, men ordet neger är ju inte en rak synonym till rasist även om rasister säger det så är ju inte ordet rasistigt.

Då kan jag inte förstå varför man använder "N-ordet" istället för "neger" när man ska berätta eller förklara något för en grupp eller personer.

Vissa ord är ju bra att dom finns för att man ska kunna förklara, och om ord helt plötsligt blir borta och inte får användas så kan jag inte riktigt förstå varför.

Så jag kan väl fråga rakt ut, ni som använder "N-ordet" istället för "neger", är det för att andra gör det också eller för att ni inte vill använda det då ni tycker det är opassande och rasistiskt enligt er?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:24:59Skulle du kalla mig för "Dampunge" ?
Varför skulle jag det, känner dig inte.

Varför undrar du egentligen?

Dampunge är väl någon som har mycket energi, alltså att man har damp.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

MOA

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:24:59Skulle du kalla mig för "Dampunge" ?
Är det ens ett uttryck? Finns helt andra sätt att referera till personer med ADHD

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:28:34Varför skulle jag det, känner dig inte.

Kanske var fel val 

gstone

Citat från: MOA skrivet 28 april 2024 kl. 23:36:16Är det ens ett uttryck? Finns helt andra sätt att referera till personer med ADHD
Jag tror man sa så folk med ADHD förut.

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:28:34Varför skulle jag det, känner dig inte.

Kan varit fel val.
Men min poäng var att det finns en del ord som man använder fler arr referaa till folk med mentala Funtionshinder/funktionsnedsättningae/funktionsvariationer/neuropsykiatriska diagnoser.

Jag har ganska många sådana.

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 29 april 2024 kl. 00:14:43Kan varit fel val.
Men min poäng var att det finns en del ord som man använder fler arr referaa till folk med mentala Funtionshinder/funktionsnedsättningae/funktionsvariationer/neuropsykiatriska diagnoser.

Jag har ganska många sådana.
Va? Vad är referaa förnågot?

Och sedan kanske inte denna diskution hör till ämnet, men vi får se vad som sker med ämnet du skapat i fel tråd.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:11:48Jag lästa nyss detta ämne och märker att ni inte använder ordet neger när ni förklarar vad ni menar.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14321.msg192543#msg192543

Är det något som den äldre generationen inte vill säga, menar inte att Daniel är gammal men är en 70-talist och Moa 20 år, så bör vara något med åldern.

Då jag märkt att i TV-sändingar, såg nyss SVT sade "när personer började resa sig och sade N-ordet...", dom kan alltså inte ens säga ordet "neger" när dom förklarar på SVT.

Även artiklar som denna då det ifrågasattes: https://www.journalisten.se/kronikor/darfor-kan-hasse-alfredson-men-inte-pewdiepie-saga-n-ordet/

Jag kanske inte förstår något, men ordet neger är ju inte en rak synonym till rasist även om rasister säger det så är ju inte ordet rasistigt.

Då kan jag inte förstå varför man använder "N-ordet" istället för "neger" när man ska berätta eller förklara något för en grupp eller personer.

Vissa ord är ju bra att dom finns för att man ska kunna förklara, och om ord helt plötsligt blir borta och inte får användas så kan jag inte riktigt förstå varför.

Så jag kan väl fråga rakt ut, ni som använder "N-ordet" istället för "neger", är det för att andra gör det också eller för att ni inte vill använda det då ni tycker det är opassande och rasistiskt enligt er?
Ja, det är faktiskt en mycket intressant frågeställning, som jag måste medge att jag inte själv har reflekterat över. Jag brukar själv undvika att skriva ut ordet, då jag tycker det är fult att ens se eller höra, så att jag helst vill undvika det. Sen är jag också lite yrkesskadad, då jag som webbpublicist vet att det kan tänkas påverka algoritmer i exempelvis Google (vid sökresultat) och vid annonsvisning att sådana ord används. Risken är nog inte stor, men den finns.

Men det betyder inte att jag tycker det är fel om någon annan skriver ut N-ordet i klartext - det är som du säger en stor skillnad om man själv använder ordet i nedsättande bemärkelse, eller om man återberättar vad någon annan har sagt.

Och handlar det om Pippi Långstrump är jag övertygad om att ingen vill tro att Astrid Lindgren var en inbiten rasist, utan att det helt enkelt handlar om vilka ord som var vanligt förekommande i samhället på den tiden - således inget som vare sig hon eller Olle Hellbom (som regisserade TV-serien) gjorde fel, utan bara att tider och attityder förändras med åren.

Så länken till artikeln i Journalisten från 2017 var en mycket intressant och tänkvärd läsning, och jag instämmer fullständigt att det har börjat gå lite för långt när inte ens public-service vågar säga ordet när de återberättar vad någon har sagt; det är ju som sagt inte samma sak som att själv säga det till någon.

I vissa sammanhang är det ju också lite problematiskt att låta läsarna/tittarna få gissa sig till vilket ord som egentligen åsyftas. Rör det sig om Pippi Långstrump är det väl tämligen solklart för de flesta, men som Journalistens artikel också nämnde är det i vissa fall omöjligt att veta om någon sagt neger eller nigger; vilket trots allt inte är riktigt samma sak. Ingetdera är förstås bra, men sker det i återberättande syfte - för att berätta vad någon har sagt i något sammanhang - så kan det vara viktigt att veta exakt vad de sa.

Och är man manusförfattare och ska skriva ett filmmanus som utspelas på 1800-talet, så måste man givetvis använda sådana ord, även om man inte vill; då det skulle ses som högst iögonfallande att inte göra det...

Fred

Om jag ska citera vad någon så skulle jag skriva ut ordet neger, eller dampunge, för jag ser ingen mening i att censurera de orden om man inte har ont uppsåt. Men när jag pratar med mina kollegor som är mörkhyade så använder jag inte det ordet.

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:11:48Jag lästa nyss detta ämne och märker att ni inte använder ordet neger när ni förklarar vad ni menar.

Även artiklar som denna då det ifrågasattes: https://www.journalisten.se/kronikor/darfor-kan-hasse-alfredson-men-inte-pewdiepie-saga-n-ordet/

Vad menar du med för att förklara? Vad finns det att förklara, det är ett nedsättande skällsord mot mörkhyade som man inte behöver använda i dagligt tal. Man ska självklart inte låtsas som att ordet inte finns men idag ska man inte referera till folk med det ordet. Jag är såklart emot historieförfalskning men bara för att något har varit okej tidigare betyder inte det att det är acceptabelt nu. Ordet i den betydelsen är inte accepterat av den yngre generationen MOA är nog bara frispråkig.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 29 april 2024 kl. 08:38:12Vad menar du med för att förklara? Vad finns det att förklara, det är ett nedsättande skällsord mot mörkhyade som man inte behöver använda i dagligt tal. Man ska självklart inte låtsas som att ordet inte finns men idag ska man inte referera till folk med det ordet. Jag är såklart emot historieförfalskning men bara för att något har varit okej tidigare betyder inte det att det är acceptabelt nu. Ordet i den betydelsen är inte accepterat av den yngre generationen MOA är nog bara frispråkig.
Det jag menar är att om man ska förklara något för svenska folket, som SVT gör med sina sändingar.

Så ska dom förklara så alla förstår, man ska inte gissa sig till vad dom menar.

Då dom kan använda sig utan ordet "neger" istället för att säga "N-ordet" då det är fullt okej att säga det då det är en mening som syftar till en händelse och själv inte programledaren säger för att den nyss kommit på det och vill säga det, utan programledaren följer ju ett manus och om han/hon skulle säga "neger" tror jag inte att det skulle uppstå kaos, visst några skulle väl bli förbannade, men det är fullt okej om man ska förklara för en grupp vad någon menar.

Du har ju mitt exempel då jag länkade en artikel.

Och en sak till: ordet neger är ju personer som är mörka/svarta och för mig betyder inte ordet rasistiskt, utan det verkar vara ett personligt åsikt vad man tycker om ordet och tydligen smitar denna personlighet av sig väldigt fort till andra, och helt plötsligt är ordet inte ens okej att säga. Själv kommer jag säga det hur många gånger jag vill, då det är som vilket ord som helst för mig.

Jag fattade såklart i Daniels text att han menade "neger" när han sa "N-ordet" men det var enbart för att jag har sett Pippi långstrump serien och tycker det är väldigt svårt med förkortningar och själv försöker skriva orden rätt och riktigt.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 02:21:35Ja, det är faktiskt en mycket intressant frågeställning, som jag måste medge att jag inte själv har reflekterat över. Jag brukar själv undvika att skriva ut ordet, då jag tycker det är fult att ens se eller höra, så att jag helst vill undvika det. Sen är jag också lite yrkesskadad, då jag som webbpublicist vet att det kan tänkas påverka algoritmer i exempelvis Google (vid sökresultat) och vid annonsvisning att sådana ord används. Risken är nog inte stor, men den finns.

Men det betyder inte att jag tycker det är fel om någon annan skriver ut N-ordet i klartext - det är som du säger en stor skillnad om man själv använder ordet i nedsättande bemärkelse, eller om man återberättar vad någon annan har sagt.

Och handlar det om Pippi Långstrump är jag övertygad om att ingen vill tro att Astrid Lindgren var en inbiten rasist, utan att det helt enkelt handlar om vilka ord som var vanligt förekommande i samhället på den tiden - således inget som vare sig hon eller Olle Hellbom (som regisserade TV-serien) gjorde fel, utan bara att tider och attityder förändras med åren.

Så länken till artikeln i Journalisten från 2017 var en mycket intressant och tänkvärd läsning, och jag instämmer fullständigt att det har börjat gå lite för långt när inte ens public-service vågar säga ordet när de återberättar vad någon har sagt; det är ju som sagt inte samma sak som att själv säga det till någon.

I vissa sammanhang är det ju också lite problematiskt att låta läsarna/tittarna få gissa sig till vilket ord som egentligen åsyftas. Rör det sig om Pippi Långstrump är det väl tämligen solklart för de flesta, men som Journalistens artikel också nämnde är det i vissa fall omöjligt att veta om någon sagt neger eller nigger; vilket trots allt inte är riktigt samma sak. Ingetdera är förstås bra, men sker det i återberättande syfte - för att berätta vad någon har sagt i något sammanhang - så kan det vara viktigt att veta exakt vad de sa.

Och är man manusförfattare och ska skriva ett filmmanus som utspelas på 1800-talet, så måste man givetvis använda sådana ord, även om man inte vill; då det skulle ses som högst iögonfallande att inte göra det...
Jaså det handlar om din webbplats, att du inte vill att din sida ska påverkas av algoritmer.

Nu kanske jag påverkar den på ett sätt ;D 

Har aldrig hört ordet "negger" men vad jag ser på internet så är det ett engelskt ord till "neger", då det verkar betyda samma sak. Men det säger du att det inte gör, så vad är ens "negger" förnågot?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 09:18:26Och en sak till: ordet neger är ju personer som är mörka/svarta och för mig betyder inte ordet rasistiskt, utan det verkar vara ett personligt åsikt vad man tycker om ordet och tydligen smitar denna personlighet av sig väldigt fort till andra, och helt plötsligt är ordet inte ens okej att säga. Själv kommer jag säga det hur många gånger jag vill, då det är som vilket ord som helst för mig.

Jag fattade såklart i Daniels text att han menade "neger" när han sa "N-ordet" men det var enbart för att jag har sett Pippi långstrump serien och tycker det är väldigt svårt med förkortningar och själv försöker skriva orden rätt och riktigt.
Förlåt mig, men det är inte alls någon personlig åsikt det är ett välkänt och accepterat faktum.

Ordet är inte samma som mörkhyad då de har negativa historiska grunder från tiden då afro-amerikanerna var slavar.

Hur skulle du känna om någon gick omkring och kallade dig slav hela tiden? 

Förresten så förstår de flesta vad som menas med N-ordet det är inget man behöver förklara.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2024 kl. 09:27:26Förlåt mig, men det är inte alls någon personlig åsikt det är ett välkänt och accepterat faktum.

Ordet är inte samma som mörkhyad då de har negativa historiska grunder från tiden då afro-amerikanerna var slavar.

Hur skulle du känna om någon gick omkring och kallade dig slav hela tiden?

Förresten så förstår de flesta vad som menas med N-ordet det är inget man behöver förklara.
Vi får tycka annorlunda, och det gör vi verkar det som.

Enligt wikipedia så står det följande: "....är en kontroversiell benämning på personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika samt för personer av afrikanskt ursprung i Amerika."

Alltså enligt denna info så betyder det att ordet neger har en betydelse för personer som är mörka.
Och hittar inte ordet "slav" i wikipedia-artikeln.

Och du kan inte säga att synonym till "neger" är "slav", då det är helt fel, och inte alls korrekt på något sätt.
Här har du till och med synonymlistan om du vill kolla på den: https://www.synonymer.se/sv-syn/neger

Och vad jag kan se står inte ordet "slav" med där.

Och nu svar angående ditt svar: Absolut är det ett accepterat faktum men fortfarande en personlig åsikt som har spridit sig runt om, då det...om man ska vara korrekt så är det inte synonym till slav, och om man säger "neger" så kan man även säga det när man inte menar det på ett nedsättande vis.

Men jag tycker ändå att man ska våga säga "neger" istället för N-ordet", då man inte är en sämre människa och hatar alla bara för man använder ordet "neger". Så själv ser jag ingen anledning att inte säga det när man behöver istället för att skapa förkortningar för det.

Och om någon kallar mig för slav på ett skämt om jag jobbar mycket för någon så spelar det ingen roll enstaka gånger, men om någon säger det flera gånger, om och om igen så kommer jag säga till personen.