Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Varför är ordet neger inget man säger idag?

Startat av Jonas9881, 28 april 2024 kl. 23:11:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 09:41:36Vi får tycka annorlunda, och det gör vi verkar det som.

Enligt wikipedia så står det följande: "....är en kontroversiell benämning på personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika samt för personer av afrikanskt ursprung i Amerika."

Alltså enligt denna info så betyder det att ordet neger har en betydelse för personer som är mörka.
Och hittar inte ordet "slav" i wikipedia-artikeln.

Och du kan inte säga att synonym till "neger" är "slav", då det är helt fel, och inte alls korrekt på något sätt.
Här har du till och med synonymlistan om du vill kolla på den: https://www.synonymer.se/sv-syn/neger

Och vad jag kan se står inte ordet "slav" med där.

Och nu svar angående ditt svar: Absolut är det ett accepterat faktum men fortfarande en personlig åsikt som har spridit sig runt om, då det...om man ska vara korrekt så är det inte synonym till slav, och om man säger "neger" så kan man även säga det när man inte menar det på ett nedsättande vis.

Men jag tycker ändå att man ska våga säga "neger" istället för N-ordet", då man inte är en sämre människa och hatar alla bara för man använder ordet "neger". Så själv ser jag ingen anledning att inte säga det när man behöver istället för att skapa förkortningar för det.

Och om någon kallar mig för slav på ett skämt om jag jobbar mycket för någon så spelar det ingen roll enstaka gånger, men om någon säger det flera gånger, om och om igen så kommer jag säga till personen.
Om någons folk under decennier eller århundraten på vissa håll har behandlats som mindre än människor, som mindre än djur till och med i vissa fall och har kallats det ordet tycker jag inte att folk ska börja använda det som synonym till mörkhyad.

Då den ursprungliga meningen fortfarande finns kvar att de på något sätt skulle vara mindre värda mindre mänskliga. Men du får ju tycka vad du vill det är inget jag kan göra något åt.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2024 kl. 09:47:31Om någons folk under decennier eller århundraten på vissa håll har behandlats som mindre än människor, som mindre än djur till och med i vissa fall och har kallats det ordet tycker jag inte att folk ska börja använda det som synonym till mörkhyad.

Då den ursprungliga meningen fortfarande finns kvar att de på något sätt skulle vara mindre värda mindre mänskliga. Men du får ju tycka vad du vill det är inget jag kan göra något åt.
Vadå börja använda det som mörkhyad?

Det är ju en klar synonym till exakt det, så det är ju inget vi nyss kom på och har börjat använda utan det har vi ju gjort väldigt länge.

Om man säger det för att trycka ner någon som du nämnde att människor har arbetat och behandlats illa, och man använder det i sådant syfte, så är det fel. Så där är vi överens, men att det då ska betyda att varje gång man säger det så vill man trycka ner människor, så är det ju inte rätt.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 april 2024 kl. 08:38:12Vad menar du med för att förklara? Vad finns det att förklara, det är ett nedsättande skällsord mot mörkhyade som man inte behöver använda i dagligt tal. Man ska självklart inte låtsas som att ordet inte finns men idag ska man inte referera till folk med det ordet. Jag är såklart emot historieförfalskning men bara för att något har varit okej tidigare betyder inte det att det är acceptabelt nu. Ordet i den betydelsen är inte accepterat av den yngre generationen MOA är nog bara frispråkig.
Så långt är nog de flesta överens. Men det är ju faktiskt skillnad mellan att använda ordet "oprovocerat", och att använda ordet när man återger eller citerar vad någon annan har sagt. Då är det ju trots allt inte ens egna värderingar, utan någon annans värderingar som man återger.

Trots allt finns det ju flera andra ord som man undviker i dagens läge, men inget annat där det gått så långt att inte ens nyhetsmedier vågar använda ordet vid regelrätta citat av vad någon annan har sagt.

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 09:41:36Men jag tycker ändå att man ska våga säga "neger" istället för N-ordet", då man inte är en sämre människa och hatar alla bara för man använder ordet "neger". Så själv ser jag ingen anledning att inte säga det när man behöver istället för att skapa förkortningar för det.
Ja och nej. Självklart ska man inte gå runt och säga neger till folk, eller referera till någon med sådana epitet. Men jag håller med att man när man återger vad någon annan har sagt ändå bör kunna använda ordet i sin helhet, utan att behöva gå omvägar runt regelrätta citat för att man inte vågar använda ord ens vid återberättelser.

Citat från: Fred skrivet 29 april 2024 kl. 08:14:50Om jag ska citera vad någon så skulle jag skriva ut ordet neger, eller dampunge, för jag ser ingen mening i att censurera de orden om man inte har ont uppsåt. Men när jag pratar med mina kollegor som är mörkhyade så använder jag inte det ordet.
En rimlig inställning, i mina ögon. Det handlar som sagt om ens egna uppsåt, och citerar man vad någon annan har sagt har man ju inget eget uppsåt.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 09:53:39Vadå börja använda det som mörkhyad?

Det är ju en klar synonym till exakt det, så det är ju inget vi nyss kom på och har börjat använda utan det har vi ju gjort väldigt länge.

Men det är ju just det som inte längre passar in i dagens syn på ordet, "negerboll" kan väl gå an i vissa sammanhang fortfarande men att referera till enskilda personer eller folkgrupper som det är ju det som gör det rasistiskt.

Mathilda Gustafsson

Jag tänker så här, sådana ord kan få finnas kvar men inte användas som medel för förtryck. 

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2024 kl. 10:03:50Men det är ju just det som inte längre passar in i dagens syn på ordet, "negerboll" kan väl gå an i vissa sammanhang fortfarande men att referera till enskilda personer eller folkgrupper som det är ju det som gör det rasistiskt.
Jaså negerboll får man säga då det inte är en person då.

Det är väl som  många ord att om man säger det för att trycka ner någon så är det alltid fel, då det inte spelar roll vilket ord man använder utan vad man vill åstakomma med ordet.

Om man ska vara korrekt så är det inte rasistiskt att använda neger till någon om man har goda grunder till personen, men det är ju inte alltid att folk vill veta vad som är korrekt och inte.

Då men rasistisk så vill man ju trycka ner och förminska personen, men om man använder det för syfte att ha goda skäl till det så är det helt okej.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 10:26:37Jaså negerboll får man säga då det inte är en person då.
Får och får men det är ju inte lika skadligt som att säga det till en faktiskt person.

MOA

Jag använder enbart ordet neger när det kommer till Pippis Farsa om man inte räknar Gato Negro

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 29 april 2024 kl. 10:30:35Får och får men det är ju inte lika skadligt som att säga det till en faktiskt person.
Precis, och jag är övertygad om att vi alla någon gång har sagt negerboll av gammal vana - framförallt när man är med släkt och vänner; är man på ett café och ska beställa brukar nog de flesta försöka tänka sig för (även om det kanske kan råka slinka igenom någon gång ändå).

Men det är en helt annan femma än till faktiska personer, där de flesta har vant sig av sedan flera decennier.
(Jag har i och för sig stött på äldre pensionärer som fortfarande använder ordet, vilket förmodligen i vissa fall beror på att de har rasistiska tendenser, men förmodligen lika ofta av gammal vana och att de aldrig vant sig av med det)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 02:21:35I vissa sammanhang är det ju också lite problematiskt att låta läsarna/tittarna få gissa sig till vilket ord som egentligen åsyftas. Rör det sig om Pippi Långstrump är det väl tämligen solklart för de flesta, men som Journalistens artikel också nämnde är det i vissa fall omöjligt att veta om någon sagt neger eller nigger; vilket trots allt inte är riktigt samma sak. Ingetdera är förstås bra, men sker det i återberättande syfte - för att berätta vad någon har sagt i något sammanhang - så kan det vara viktigt att veta exakt vad de sa.
Skulle du kunna berätta vad nigger betyder?
Då jag trodde det var samma sak som neger.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 12:03:38Skulle du kunna berätta vad nigger betyder?
Då jag trodde det var samma sak som neger.
En annan version av samma ord oftast lite hårdare dock.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 april 2024 kl. 12:18:06En annan version av samma ord oftast lite hårdare dock.
Okej.

Nu när jag tänker på ordet nigger, så sa väl Robert Gustafsson det när han var med i Morgonsoffan när det satt 3 svartingar där.

Trodde han sa negers fast i en annan dialekt. Men kan ha varit niggers nu när jag vet att det finns.
Det skulle aldrig kunna göras så idag då folk är känsliga av mycket.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 29 april 2024 kl. 12:22:33Okej.

Nu när jag tänker på ordet nigger, så sa väl Robert Gustafsson det när han var med i Morgonsoffan när det satt 3 svartingar där.

Trodde han sa negers fast i en annan dialekt. Men kan ha varit niggers nu när jag vet att det finns.
Det skulle aldrig kunna göras så idag då folk är känsliga av mycket.
Du menar Björn Gustafsson den yngre.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 11:52:56Precis, och jag är övertygad om att vi alla någon gång har sagt negerboll av gammal vana - framförallt när man är med släkt och vänner; är man på ett café och ska beställa brukar nog de flesta försöka tänka sig för (även om det kanske kan råka slinka igenom någon gång ändå).

Men det är en helt annan femma än till faktiska personer, där de flesta har vant sig av sedan flera decennier.
(Jag har i och för sig stött på äldre pensionärer som fortfarande använder ordet, vilket förmodligen i vissa fall beror på att de har rasistiska tendenser, men förmodligen lika ofta av gammal vana och att de aldrig vant sig av med det)
Jag stöter fortfarande på den benämningen på diverse caféer där det kan finnas små skyltar med texten "Negerboll 12kr".

Jonas9881