Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney Klassikerna

Startat av moviefan, 10 juni 2017 kl. 18:48:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: moviefan skrivet  2 maj 2024 kl. 13:09:26Varför finns inte Basil mus och Taran och den magiska kitteln på bluray ? 
Taran och den magiska kitteln är en av studions mer nischade filmer, så där kan det tänkas att den inte skulla sälja tillräckligt bra på Blu-Ray.

Mästerdetektiven Basil Mus är dock ett mysterium varför den inte har fått ta steget vidare.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet  2 maj 2024 kl. 14:01:56Taran och den magiska kitteln är en av studions mer nischade filmer, så där kan det tänkas att den inte skulla sälja tillräckligt bra på Blu-Ray.

Mästerdetektiven Basil Mus är dock ett mysterium varför den inte har fått ta steget vidare.
Mysterium är rätta ordet.

Din teori för Magiska Kitteln skulle mycket väl kunna stämma in på Package Era filmerna (d.v.s. de som kom 1943-1949) då dessa knappast tillhör några av Disneys mest världsberömda filmer.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2024 kl. 16:56:35Mysterium är rätta ordet.

Din teori för Magiska Kitteln skulle mycket väl kunna stämma in på Package Era filmerna (d.v.s. de som kom 1943-1949) då dessa knappast tillhör några av Disneys mest världsberömda filmer.
Disney har inte sett det som lönsamt att släppa Taran och den magiska kitteln på Blu-Ray den har bara funnits på formatet genom Disney Movie Club. 

Men det finns inga problem tekniskt för den är tillgänglig i 4k på Disney Plus.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  2 maj 2024 kl. 14:01:56Mästerdetektiven Basil Mus är dock ett mysterium varför den inte har fått ta steget vidare.
Jag undrar om det kan finnas något slags märkligt rättighetsproblem med Mästerdetektiven Basil Mus, som förhindrar att den släpps på Blu-Ray...? I normala fall hade jag inte trott det, men när skivbolaget skulle ta fram Disney Rariteter-albumen bad de ju mig om hjälp att komma med förslag till passande låtar - men sa att det inte gick att få med sånger från Mästerdetektiven Basil Mus på grund av rättighetsproblem, vilket de tyckte var synd då de hade velat ha med "Världens tuffaste bov".

Och om det fanns rättighetsproblem med musikutgivning kan man ju onekligen undra om samma rättighetsproblem också kan förklara avsaknaden av Blu-Ray-utgåvor...? Det låter väldigt ovanligt med rättighetsproblem vid biovisade filmer och dubbningar, men nån gång ska väl vara den första...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 20:24:33Jag undrar om det kan finnas något slags märkligt rättighetsproblem med Mästerdetektiven Basil Mus, som förhindrar att den släpps på Blu-Ray...? I normala fall hade jag inte trott det, men när skivbolaget skulle ta fram Disney Rariteter-albumen bad de ju mig om hjälp att komma med förslag till passande låtar - men sa att det inte gick att få med sånger från Mästerdetektiven Basil Mus på grund av rättighetsproblem, vilket de tyckte var synd då de hade velat ha med "Världens tuffaste bov".

Och om det fanns rättighetsproblem med musikutgivning kan man ju onekligen undra om samma rättighetsproblem också kan förklara avsaknaden av Blu-Ray-utgåvor...? Det låter väldigt ovanligt med rättighetsproblem vid biovisade filmer och dubbningar, men nån gång ska väl vara den första...
Den har ju dock släppts på VHS och DVD och den finns ju på Disney+. Så vad skulle det vara för rättighetsproblem som bara gäller Blu-Ray?

BPS

Mästerdetektiven Basil Mus har tydligen inte släppts på Bluray någonstans utanför USA eller i alla fall inte i Europa om man ska tro Google.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  2 maj 2024 kl. 20:40:58Mästerdetektiven Basil Mus har tydligen inte släppts på Bluray någonstans utanför USA eller i alla fall inte i Europa om man ska tro Google.
Där har du fel, i Storbritannien har den släppts på Bluray.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 maj 2024 kl. 20:34:30Den har ju dock släppts på VHS och DVD och den finns ju på Disney+. Så vad skulle det vara för rättighetsproblem som bara gäller Blu-Ray?
Men om jag inte har missat någon utgåva, så har det väl inte släppts någon DVD-utgåva efter 2011...? Alltså skulle det teoretiskt sett ha kunnat uppstå rättighetsproblem någon gång efter det.

Disney+ behöver inte nödvändigtvis påverkas av eventuella rättighetsproblem, då det kanske bara gäller fysiska utgåvor.

Jag vet inte själv, men när nu Universal Music säger att rättighetsproblem förhindrar utgivning av filmens musik, så känns det ju som en lite väl stor tillfällighet att filmen heller inte har släppts på Blu-Ray eller någon senare nyutgåva på DVD efter 2011...

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2024 kl. 20:42:50Där har du fel, i Storbritannien har den släppts på Bluray.
Som enda landet i Europa verkar dock som

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 20:43:49Men om jag inte har missat någon utgåva, så har det väl inte släppts någon DVD-utgåva efter 2011...? Alltså skulle det teoretiskt sett ha kunnat uppstå rättighetsproblem någon gång efter det.

Disney+ behöver inte nödvändigtvis påverkas av eventuella rättighetsproblem, då det kanske bara gäller fysiska utgåvor.

Jag vet inte själv, men när nu Universal Music säger att rättighetsproblem förhindrar utgivning av filmens musik, så känns det ju som en lite väl stor tillfällighet att filmen heller inte har släppts på Blu-Ray eller någon senare nyutgåva på DVD efter 2011...
Ingen annan Disneyfilm har släppts som nyrensade på varken DVD eller Bluray efter 2015 så det kan knappast specifikt gälla just den filmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2024 kl. 20:53:47Ingen annan Disneyfilm har släppts som nyrensade på varken DVD eller Bluray efter 2015 så det kan knappast specifikt gälla just den filmen.
Men då återstår ju fortfarande perioden mellan 2011 och 2015, då någonting kan ha hänt.

Dessutom finns ju många fysiska utgåvor av Disneys filmer fortfarande i handeln, även om det var länge sedan de släpptes, men Mästerdetektiven Basil Mus står faktiskt som "Utgången ur sortimentet" på alla ställen jag kollat...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 maj 2024 kl. 21:14:03Men då återstår ju fortfarande perioden mellan 2011 och 2015, då någonting kan ha hänt.

Dessutom finns ju många fysiska utgåvor av Disneys filmer fortfarande i handeln, även om det var länge sedan de släpptes, men Mästerdetektiven Basil Mus står faktiskt som "Utgången ur sortimentet" på alla ställen jag kollat...
Det var konstigt för även den filmen har jag sett i affärerna.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 maj 2024 kl. 21:15:14Det var konstigt för även den filmen har jag sett i affärerna.
Inte så konstigt, Musikservise köper upp restlager för att sedan distribuera dessa till butikerna.

moviefan

Har nu köpt  Atlantis och Tarzan på bluray.  ;)