Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

The Holdovers

Startat av Anders M Olsson, 9 maj 2024 kl. 19:37:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag fick hem The Holdovers på Blu-ray igår. Eftersom den inte kommer att ha svensk text på den "svenska" utgåvan köpte jag en tysk Blu-rayutgåva fraktfritt på amazon.se. Priset blev ungefär det samma som den svenska kommer att kosta med frakt.

Svenska texter kan man ladda ner gratis från iTunes/AppleTV. Man behöver inte ha köpt eller hyrt filmen där.

Gå till
https://tv.apple.com/se/movie/the-holdovers/umc.cmc.3fppeehnnl7du06td7t1k1o6v

Antingen kan man installera scriptet iTunes subtitle downloader i webbläsaren under Tampermonkey, eller så kan man använda python-programmet isubrip.
https://greasyfork.org/en/scripts/422823-itunes-subtitle-downloader
https://github.com/MichaelYochpaz/iSubRip

Min tanke är att jag ska bränna en egen Blu-ray med svensk text, men annars kan man bara rippa filmen till datorn och köra den tillsammans med den svenska textfilen. Det finns otaliga sätt att få över bild och ljud till tv:n om man skulle vilja det.

Jag har inte hunnit se filmen i sin helhet ännu, men jag gissar att regissören driver lite med oss. Enligt alla källor jag kan hitta är filmen inspelad digitalt, men man har lagt in en del defekter som för tankarna till 35mm fysisk film. Filmen börjar med ett gammalt brittiskt censurkort med tillhörande knaster i ljudspåret... :)

Dessutom rör sig både bilden och texterna (titlar och credits) lite grand i höjd och sidled, något som var typiskt för fysisk film, men som normalt aldrig skulle inträffa på digital film. Det måste ha gjorts avsiktligt för att det ska se ut att vara filmat analogt.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 maj 2024 kl. 19:37:19Jag fick hem The Holdovers på Blu-ray igår. Eftersom den inte kommer att ha svensk text på den "svenska" utgåvan köpte jag en tysk Blu-rayutgåva fraktfritt på amazon.se. Priset blev ungefär det samma som den svenska kommer att kosta med frakt.

Svenska texter kan man ladda ner gratis från iTunes/AppleTV. Man behöver inte ha köpt eller hyrt filmen där.

Gå till
https://tv.apple.com/se/movie/the-holdovers/umc.cmc.3fppeehnnl7du06td7t1k1o6v

Antingen kan man installera scriptet iTunes subtitle downloader i webbläsaren under Tampermonkey, eller så kan man använda python-programmet isubrip.
https://greasyfork.org/en/scripts/422823-itunes-subtitle-downloader
https://github.com/MichaelYochpaz/iSubRip

Min tanke är att jag ska bränna en egen Blu-ray med svensk text, men annars kan man bara rippa filmen till datorn och köra den tillsammans med den svenska textfilen. Det finns otaliga sätt att få över bild och ljud till tv:n om man skulle vilja det.

Jag har inte hunnit se filmen i sin helhet ännu, men jag gissar att regissören driver lite med oss. Enligt alla källor jag kan hitta är filmen inspelad digitalt, men man har lagt in en del defekter som för tankarna till 35mm fysisk film. Filmen börjar med ett gammalt brittiskt censurkort med tillhörande knaster i ljudspåret... :)

Dessutom rör sig både bilden och texterna (titlar och credits) lite grand i höjd och sidled, något som var typiskt för fysisk film, men som normalt aldrig skulle inträffa på digital film. Det måste ha gjorts avsiktligt för att det ska se ut att vara filmat analogt.
Jag vill ha mer context
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 maj 2024 kl. 19:37:19Min tanke är att jag ska bränna en egen Blu-ray med svensk text, men annars kan man bara rippa filmen till datorn och köra den tillsammans med den svenska textfilen. Det finns otaliga sätt att få över bild och ljud till tv:n om man skulle vilja det.
Varför ska du bränna en egen bluray när du har köpt en bluray med svensk undertext från Tyskland?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 maj 2024 kl. 19:45:40Varför ska du bränna en egen bluray när du har köpt en bluray med svensk undertext från Tyskland?
Den tyska utgåvan har inte svenska undertexter, så bilden tar han från den tyska blu-rayen och det svenska undertexterna från något annat håll och sedan gör han en ny skiva som då innehåller svensk text.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet  9 maj 2024 kl. 19:47:37Den tyska utgåvan har inte svenska undertexter, så bilden tar han från den tyska blu-rayen och det svenska undertexterna från något annat håll och sedan gör han en ny skiva som då innehåller svensk text.
Jaså då missuppfattade jag honom. Trodde han köpte den svenska utgåvan sedan upptäckte att det inte fanns svensk undertext och sedan köpte tyska utgåvan som hade svensk undertext, men då var inte det fallet.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 maj 2024 kl. 19:45:40Varför ska du bränna en egen bluray när du har köpt en bluray med svensk undertext från Tyskland?
Det har jag ju inte gjort. Det finns ingen Blu-ray med svensk text i något land. Den svenska utgåvan som kommer den 20 maj kommer av någon märklig anledning inte att ha svensk text, och inga andra nordiska texter heller.

Man kan verkligen fråga sig vad det är för mening med att ge ut en Blu-ray med svenskt omslag när själva filmen inte är svenskanpassad, varken dubbad eller textad?

Därför duger den brittiska eller tyska precis lika bra, men båda finns ute nu utan att man måste vänta på den svenska.

Eftersom de svenska texterna är lättillgängliga på iTunes/AppleTV är det inga större problem att tillverka en egen "svensk" Blu-ray som blir bättre än de man kommer att kunna köpa i handeln.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 maj 2024 kl. 19:54:14Eftersom de svenska texterna är lättillgängliga på iTunes/AppleTV är det inga större problem att tillverka en egen "svensk" Blu-ray som blir bättre än de man kommer att kunna köpa i handeln.
Större problem kanske det inte är för dig, men testade att skapa en dvd men misslyckades då kvaliten blev totalt värdelös så gav upp.

Vad för program använder du isåfall för att skapa menu till dvd/bluray?

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 maj 2024 kl. 19:57:07Större problem kanske det inte är för dig, men testade att skapa en dvd men misslyckades då kvaliten blev totalt värdelös så gav upp.

Vad för program använder du isåfall för att skapa menu till dvd/bluray?
Varför ska man över huvud taget ha menyer? Jag brukar använda tsMuxer för att mastra långfilmer på Blu-ray-skivor, och då får man skivor som startar filmen direkt utan krusiduller.

Jag blir bara sur och irriterad på alla FBI-varningar, trailers, animationer m.m. som gör att det ibland kan ta flera minuter att starta filmen. När man väl har kommit fram till huvudmenyn är det inte så mycket man kan eller behöver göra. Man kanske vill välja talat språk och textning, och så finns det kanske en kapitelmeny och extramaterial.

Men om jag gör rätt inställningar i tsMuxer får jag direkt de språk jag vill ha utan att jag behöver röra ett finger. Skulle jag ändå vilja ha mer än ett språk eller textspår finns det knappar på fjärrkontrollen för det ändamålet.

Det kan förstås behövas menyer om man lägger mer än ett avsnitt av en TV-serie på samma skiva. Där har jag egentligen inget riktigt bra alternativ. Nero kan skapa enkla menyer, men verkar inte stödja undertexter. Vid ett par tillfällen har jag lagt tv-avsnitt med inbrända undertexter på en Blu-ray med hjälp av Nero.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 maj 2024 kl. 20:22:57Varför ska man över huvud taget ha menyer? Jag brukar använda tsMuxer för att mastra långfilmer på Blu-ray-skivor, och då får man skivor som startar filmen direkt utan krusiduller.

Jag blir bara sur och irriterad på alla FBI-varningar, trailers, animationer m.m. som gör att det ibland kan ta flera minuter att starta filmen. När man väl har kommit fram till huvudmenyn är det inte så mycket man kan eller behöver göra. Man kanske vill välja talat språk och textning, och så finns det kanske en kapitelmeny och extramaterial.

Men om jag gör rätt inställningar i tsMuxer får jag direkt de språk jag vill ha utan att jag behöver röra ett finger. Skulle jag ändå vilja ha mer än ett språk eller textspår finns det knappar på fjärrkontrollen för det ändamålet.

Det kan förstås behövas menyer om man lägger mer än ett avsnitt av en TV-serie på samma skiva. Där har jag egentligen inget riktigt bra alternativ. Nero kan skapa enkla menyer, men verkar inte stödja undertexter. Vid ett par tillfällen har jag lagt tv-avsnitt med inbrända undertexter på en Blu-ray med hjälp av Nero.
Då jag gillar menyer när man köper en film så man får med extra material och bortklippta scener, men det är väl annorlunda om man gör en egen skiva.

Tänkte skapa serier på dvd:er men klarar inte av att göra det då jag inte har hittat något bra verktyg för att skapa menyer, men då du inte riktigt hade ett bra alternativ så får jag väl avvakta med det.

Själv gillar jag att det är trailers och flera minuter innan filmer, men det kan man ju bläddra fram så man slipper se det via tv-konsolen om man inte vill se det.

Och om det är en film så är det lätt att sammanfoga flera undertexter och ljudspår med MKVtoolnix men sedan blir ju det svåra enligt mig att föra över den till en skiva, som jag aldrig har gjort.

Henrik Karlsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 maj 2024 kl. 21:45:01Då jag gillar menyer när man köper en film så man får med extra material och bortklippta scener, men det är väl annorlunda om man gör en egen skiva.

Tänkte skapa serier på dvd:er men klarar inte av att göra det då jag inte har hittat något bra verktyg för att skapa menyer, men då du inte riktigt hade ett bra alternativ så får jag väl avvakta med det.

Själv gillar jag att det är trailers och flera minuter innan filmer, men det kan man ju bläddra fram så man slipper se det via tv-konsolen om man inte vill se det.

Och om det är en film så är det lätt att sammanfoga flera undertexter och ljudspår med MKVtoolnix men sedan blir ju det svåra enligt mig att föra över den till en skiva, som jag aldrig har gjort.
Det finns ett gratisprogram som heter DVDstyler det som funkar helt okej

Jonas9881

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  9 maj 2024 kl. 21:51:44Det finns ett gratisprogram som heter DVDstyler det som funkar helt okej
Ska testa det någon dag framöver. Hoppas bara kvaliten inte försämras och att undertext stödjs också då jag inte har hittat ett program som stödjer detta.

Anders M Olsson

Citat från: Henrik Karlsson skrivet  9 maj 2024 kl. 21:51:44Det finns ett gratisprogram som heter DVDstyler det som funkar helt okej
Tyvärr verkar det bara stödja DVD, inte Blu-ray. Men det kan nog fungera bra om det bara är DVD:er man vill skapa. För min egen del blir det nästan bara Blu-ray numera.

Citat från: Jonas9881 skrivet  9 maj 2024 kl. 21:55:22Ska testa det någon dag framöver. Hoppas bara kvaliten inte försämras och att undertext stödjs också då jag inte har hittat ett program som stödjer detta.
Efter vad jag kan se så stöds undertexter.

Problemet med kvalitén är väl mest att man helst skulle vilja undvika omkodning, men DVD använder bara MPEG2 och är begränsad i upplösning till 720x576 i 25 bilder/sekund för PAL. Har du något annat (vilket nästan får anses som det normala idag) måste videon kodas om. Det allra värsta är om den inte går med 25 fps, för då kan nästan vad som helst hända. Det kan bli tämligen hackigt.

De flesta professionella programmen för DVD authoring gör ingen omkodning, utan förutsätter att de filer som du kommer med redan är i rätt format. Det kan vara nog så klurigt att använda ett sådant program, förutom att det oftast kostar skjortan...

Amatörprogram som DVD Styler kan nog både koda om och använda filerna råa om du kommer med rätt format. Så fort man måste koda om kommer kvalitén att försämras. I vilken grad beror på hur mycket man komprimerar. Dvs om man försöker få in för mycket på en skiva blir bitraten låg, och därmed kvalitén dålig.

Jag har länge kastat lystna blickar på ett kommersiellt program som verkar ha det mesta man kan begära, både för DVD och Blu-ray:
https://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/taw7.html
Men det är inte billigt sett ur en privatpersons och amatörs perspektiv (122 dollar). Men om man jämför priset med de professionella program som filmbolagen använder är det mycket, mycket små pengar. En dag när jag är stadd vid kassa kanske jag slår till. :)

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 maj 2024 kl. 10:57:11Problemet med kvalitén är väl mest att man helst skulle vilja undvika omkodning, men DVD använder bara MPEG2 och är begränsad i upplösning till 720x576 i 25 bilder/sekund för PAL. Har du något annat (vilket nästan får anses som det normala idag) måste videon kodas om. Det allra värsta är om den inte går med 25 fps, för då kan nästan vad som helst hända. Det kan bli tämligen hackigt.
Visste inte att det max kunde vara 720x576 på en dvd, alltså allt jag har på dvd har inte ens 1280x720.
Trodde det bara var en gräns på 4.7GB en skiva kan lagra och inte även kvaliten har en maxgräns.

Själv märker jag inte av att det är dålig kvalite på mina köpta dvd:er utan att det känns som samma kvalite som SVT Play har på sina julkalendrar eller filmer.

Då är det nog ingen ide att föra över material till egna dvd:er om kvaliten försämras, då man inte vill försämra bilden mer än man måste.

Tintin

Jag använder också tsMuxer vid Blu-ray (eller kompatibelt material).

Värt att nämna är att det (sedan ett par versioner tillbaka) går att välja encoder under inställningarna i DVDStyler och på så vis få lite bättre kvalitet vid omkodning. Vill man ta det ett steg längre går det att bränna utanför DVD-standarden genom att välja HD video under samma meny.

Då kommer inte skivan att fungera att spela i en vanlig DVD-spelare men en Blu-ray spelare klarar det.

Steffan Rudvall

Citat från: Tintin skrivet 10 maj 2024 kl. 13:26:41Då kommer inte skivan att fungera att spela i en vanlig DVD-spelare men en Blu-ray spelare klarar det.
Hur funkar det i praktiken? Dvd-skivor är ju gjorda för standard definition