Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Söker avsnitt av The Scooby-Doo Show (Sun Studio)

Startat av TonyTonka, 23 september 2016 kl. 13:32:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2024 kl. 03:10:33Ja, merparten av säsong 3 dubbades aldrig av Sun Studio, utan där valde dåvarande Turner (sedermera Warner Bros.) att köpa loss Mediadubb Internationals dubbning från TV3 istället.

Närmare bestämt beställde Cartoon Network nydubbning av följande avsnitt av säsong 3:
1: Watch Out! The Willawaw!
2: A Creepy Tangle in the Bermuda Triangle
3: A Scary Night With a Snow Beast Fright
4: To Switch a Witch (*)
7: The Creepy Case of Old Iron Face

(*): Jag misstänker starkt att To Switch a Witch aldrig sändes på TV3 eller dubbades av Mediadubb International, då jag inte har något minne av att ha sett det avsnittet på TV3 trots att jag var manisk i Scooby-Doo på den tiden. Det avsnittet är ju också mörkare än övriga avsnitt, som handlar om de ökända häxprocesserna i Salem, Massachusetts på 1600-talet, varför det känns logiskt att TV3 valde att hoppa över det - det är trots allt ett lite väl mörkt ämne för ett barnprogram, och svårt för föräldrar att prata med sina barn om när avsnittet har en koppling till verkligheten till skillnad från övriga avsnitt som lättare kan avfärdas som helt fiktiva... Men de andra fyra ovan nämnda avsnitten finns det alltså två dubbningar av.

De resterande 11 avsnitten av säsong 3 fick behålla Mediadubb Internationals dubbning på Cartoon Network och Boomerang, och har alltså bara en svensk dubbning. Jag är inte säker vari logiken ligger, då ju hela säsong 1 och 2 dubbades om för Cartoon Network - men eftersom många av Sun Studios dubbningar utfördes så lång tid innan Cartoon Network faktiskt lanserades i Europa är det inte alls omöjligt att Sun Studios dubbning av säsong 1 och 2 faktiskt spelades in innan TV3s dubbning (trots att de sändes efter); och att Mediadubbs dubbning då ännu inte existerade...
Jag vet inte om eurotroll dubbar istället för media dubb på vissa avsnitt av säsong 3  eller Turner förhand med Viasat/mtg om dubbning från vissa avsnitt av säsong 3? Jag tror att Mikael roupé nämnde om eurotroll dubbar avsnitt som sun Studio inte hann med.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 10 maj 2024 kl. 14:38:03Jag vet inte om eurotroll dubbar istället för media dubb på vissa avsnitt av säsong 3  eller Turner förhand med Viasat/mtg om dubbning från vissa avsnitt av säsong 3? Jag tror att Mikael roupé nämnde om eurotroll dubbar avsnitt som sun Studio inte hann med.
Så det du menar är då att dessa avsnitten som har visats på Cartoon Network/Boomerang inte är Mediadubb Internationals dubbning från TV3 utan en omdubb där Sun Studio bara har hunnit dubbat några avsnitt och lejt bort resten till Eurotroll?

@Daniel Hofverberg Hur pass sannolik är den teorin?

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2024 kl. 14:47:21Så det du menar är då att dessa avsnitten som har visats på Cartoon Network/Boomerang inte är Mediadubb Internationals dubbning från TV3 utan en omdubb där Sun Studio bara har hunnit dubbat några avsnitt och lejt bort resten till Eurotroll?

Kanske det var så. Daniel vet du om det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2024 kl. 14:47:21Så det du menar är då att dessa avsnitten som har visats på Cartoon Network/Boomerang inte är Mediadubb Internationals dubbning från TV3 utan en omdubb där Sun Studio bara har hunnit dubbat några avsnitt och lejt bort resten till Eurotroll?

Åtminstone ett par avsnitt har jag inspelade från både Boomerang och TV3, och kan därför säga med säkerhet att det är samma dubbning. Därmed borde detsamma gälla alla säsong 3-avsnitt, även om jag förstås inte kan vara riktigt 100% säker.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 10 maj 2024 kl. 12:39:35Ni missförstår frågan fel, det är inte att dom behöver skicka nånting till det Kungliga biblioteket, utan om dom sände dom avsnitten på linjär tv så är frågan hur stor är chansen att det kungliga biblioteket har avsnitten bevarad i sin arkiv när det gäller den serien? Som sagt så var serien dubbad av mediadubb och sändes från England och med tanken på att avsnitt från säsong 3 sändes så borde det finna en möjlighet att avsnitt 1, 2, 4 och 5 sändes med mediadubb eller inte?
Nej, Kungliga Biblioteket har ingenting av The Scooby-Doo Show från TV3, då TV3 som sagt inte behövde referensbanda till KB så tidigt. Det var först när de började sända i marknätet runt 1999, som de behövde börja skicka in till KB.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 11 maj 2024 kl. 00:12:11Hur troligen är det då att TV3 sände dom 4 avsnitten med mediadubb innan Cartoon Network dubbade om dom avsnitten från säsong 3?
Alla avsnitt utom To Switch A Witch är jag 100% säker på att TV3 sände med Mediadubbs dubbning, då jag har mycket tydliga minnen av dem.

To Switch A Witch är jag som sagt starkt misstänksam på att TV3 aldrig sände, och i så fall är det ju troligt att de aldrig beställde dubbning av det avsnittet heller. Jag har i alla fall inget minne av att ha sett det avsnittet på TV3, och det låter också logiskt att hoppa över ett så ovanligt mörkt avsnitt - det kan rentav ha varit nödvändigt, då brittisk lagstiftning hade (och har) specifika krav på innehåll riktat till barn, så att det inte är säkert att man fick sända avsnittet. Men helt säker kan jag förstås inte vara, och jag tror inte det kommer gå att få någon hundraprocentig klarhet om det avsnittet i dagens läge.

(Jag har för övrigt inget minne av att Cartoon Network sände To Switch A Witch heller under 1990-talet, utan första gången jag såg det avsnittet var på TV4 med Sun Studios dubbning under 2000-talet - det har också släppts på DVD, så uppenbarligen dubbade Sun Studio avsnittet under 1990-talet trots att jag är tveksam på om Cartoon Network verkligen sände avsnittet då)

BPS

Fick vi någon klarhet i när Sun Studios version är dubbad? Vi har ju trott att det var i början på 90-talet för Cartoon Network starten men Oscar Isaksson  som brukar veta vad han talar om sa ju att den dubbades i slutet av 90-talet.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2024 kl. 21:56:10Åtminstone ett par avsnitt har jag inspelade från både Boomerang och TV3, och kan därför säga med säkerhet att det är samma dubbning. Därmed borde detsamma gälla alla säsong 3-avsnitt, även om jag förstås inte kan vara riktigt 100% säker.
Nej, Kungliga Biblioteket har ingenting av The Scooby-Doo Show från TV3, då TV3 som sagt inte behövde referensbanda till KB så tidigt. Det var först när de började sända i marknätet runt 1999, som de behövde börja skicka in till KB.
Om Kungliga biblioteket inte har inspelningar kanske det finns sparade gamla tv-tablåer någonstans?

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 11 maj 2024 kl. 19:02:13Om Kungliga biblioteket inte har inspelningar kanske det finns sparade gamla tv-tablåer någonstans?
Fast TV3 sände väl flera tv-serier under den neutrala titeln Scooby-Doo så det blir ju svårt att veta vad det är för serie och avsnitt.

Zebastian

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2024 kl. 19:04:56Fast TV3 sände väl flera tv-serier under den neutrala titeln Scooby-Doo så det blir ju svårt att veta vad det är för serie och avsnitt.
Men det kanske står originaltitel också?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2024 kl. 19:04:56Fast TV3 sände väl flera tv-serier under den neutrala titeln Scooby-Doo så det blir ju svårt att veta vad det är för serie och avsnitt.
Ja, om inte mitt minne sviker mig var det fyra olika serier som TV3 i tablåerna sände under den neutrala titeln Scooby Doo: Scooby-Doo - Where Are You?, The Scooby-Doo Show, The New Scooby-Doo Mysteries och 13 Ghosts of Scooby-Doo.

Och sen var det tre olika serier som TV3 i tablåerna kallade för Scooby & Scrappy Doo: Scooby-Doo and Scrappy-Doo (1979), Scooby-Doo and Scrappy-Doo (1980 - 1982) och The New Scooby and Scrappy-Doo Show.

Citat från: Zebastian skrivet 12 maj 2024 kl. 02:14:18Men det kanske står originaltitel också?
Jag har inget minne av att jag såg det i någon tidning, men det är väl inte omöjligt att det kan ha stått utsatt i någon tidning.

Även om man skulle hitta åt någon tidning där det stod utsatt originaltitel, så hjälper det ju ändå inte mycket; då TV3 lär ha sänt The Scooby-Doo Show i repris någon eller några gånger om och knappast satt ut avsnittstitel - så att se antal gånger de sänt The Scooby-Doo Show säger inte så mycket... Hade det rört sig om hela säsonger man velat få klarhet i hade väl antal sändningar kunnat ge en fingervisning, men inte när det bara är ett enda avsnitt som är ett tveksamt fall; det skulle i så fall förutsätta att TV3 alltid sände alla avsnitt i en säsong tillsammans och alltid satte ut originaltitel i någon tidning.

Mathilda Gustafsson

To Switch a Witch finns på DVD men vad är det för dubbning om avsnittet inte gått på TV3 och Cartoon Network?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 maj 2024 kl. 08:08:14To Switch a Witch finns på DVD men vad är det för dubbning om avsnittet inte gått på TV3 och Cartoon Network?
På DVD är det Sun Studios dubbning, och samma dubbning har även sänts på TV4 under 2000-talet. Den verkar vara gjord samtidigt som övriga avsnitt, trots att åtminstone jag inte kan minnas att jag sett avsnittet på Cartoon Network under 1990-talet.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2024 kl. 10:42:47På DVD är det Sun Studios dubbning, och samma dubbning har även sänts på TV4 under 2000-talet. Den verkar vara gjord samtidigt som övriga avsnitt, trots att åtminstone jag inte kan minnas att jag sett avsnittet på Cartoon Network under 1990-talet.
Så det är inte dubbbat under 2000-talet? Några avsnitt av Scooby Doo Where Are You! dubbades väl av Sun Studio Köpenhamn då för DVD.

TonyTonka

Vissa avsnitt har ju funnits tillgänglig via streamingtjänster med Sun Studios dubbning, vet någon om de fortfarande gör det? Det har varit lite förvirrande med streamingtjänster som kommit och gått.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  8 september 2024 kl. 23:41:39Vissa avsnitt har ju funnits tillgänglig via streamingtjänster med Sun Studios dubbning, vet någon om de fortfarande gör det? Det har varit lite förvirrande med streamingtjänster som kommit och gått.
Nej, tyvärr inte. Ett antal avsnitt av säsong 1 fanns på HBO Max, men försvann tyvärr i samband med att HBO Max övergick i Max. :(

Har vi tur är det kanske bara tillfälligt, då övergången till Max lär ha rubbat proportionerna mellan europeiska och icke-europeiska produktioner - EU har nämligen sedan några år tillbaka en regel om att streamingtjänster tillgängliga inom EU måste ha minst 30% europeiskt material, och när Max fick allt innehåll från Discovery+ (däribland en massa amerikanska realityserier från TLC) kanske det blev för mycket amerikanskt; så att de därför tvingades ta bort en del i väntan på fler europeiska produktioner.

Men det här är som sagt bara en förhoppning och en vag teori - att få pålitliga svar från Max är ju lättare sagt än gjort, så vi lär knappast få veta något med säkerhet... Det är bara att vänta och se, och hoppas att The Scooby-Doo Show kommer tillbaka. Men jag gissar tyvärr att gamla 1970-talsserier inte direkt är någon hög prioritet för Warner Bros, då barn som är intresserade av 1970-talsserier förmodligen är tämligen få... :(