Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

På Hvitfeldtska bodde vi

Startat av Jonas9881, 15 maj 2024 kl. 00:44:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag kollade på idag på dokumentären På Hvitfeldtska bodde vi.

Och jag blir lite förbannad över polisens beteende mot dessa oskyldiga 20-åringar.

Jag har läst igenom hela Wikipedia artikeln och blir upprörd över att folk kan behandlas på ett omännskligt sätt från polisen: https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgskravallerna

Dom nämner i artikeln följande: 
CitatDe händelser som låg till grund för beslutet var enligt polisen att en polispatrull på rutinuppdrag på Hvitfeldtska blivit omringade av demonstranter i en situation de upplevde som "mycket hotfull"; att demonstranterna hade placerat vakter vid ingången till skolan för att hindra obehöriga från att komma in; att polisen observerat män som burit stenar, byggnadsmaterial och hönsnät till skolan; och att ett antal personer som polisen kontrollerat på grund av att de stört den allmänna ordningen uppgav att de bodde på Hvitfeldtska
Men när jag kollar på dokumentären så börjar ju Polisen att omringa dessa tonåringar, bära in containrar och omringa hela skolan. Polisen ta dit hästar och skadar dessa elever. 

Jag har även läst uttalanden från Polisen från artikeln och att Polisen ens kan säga att dom gjorde rätt det förstår jag inte. Har dom ingen moral av vad som är rätt och fel, att skada, slå och stampa med hästarna på dessa ungdomar är ju helt fel från Polisens håll.

Ungdomarna ville ju bara demonstrera med andra där George W. Bush befann sig, men istället omringas skolan, Polisen verkar dryga och aggresiva och det skulle absolut har gått att lösa på ett mer vänligt sätt enligt mig.

Jag tycker att allt detta aggressivitet från båda håll började med att Polisen omringade skolan och använde våld på dessa ungdomar. Jag tycker att Polisen skulle stå till svars för det dom gjorde men tydligen gjorde dom rätt enligt Polisen själva. Och att poliser inte ens dömdes utan friades även om det kom in 3 143 polisanmälningar, 5 dömdes men samtliga friades. 

Jag har ärlighetens namn aldrig gillat poliser och ännu mindre nu även om det är 23 årsen detta inträffade så ser jag klipp där poliser är aggresiva utan någon som helst anlending: Klipp 1 Klipp 2

Ville bara skriva av mig och säga vad jag tycker om denna situation som inträffade på skolan, även hände samma sak att polisen stormade Schillerska gymnasiet och att till och med en 19-åring skjuts nästan ihjäl av en av poliserna är ju helt sjukt att det behövde ske. Och att nästan alla är misstänkta för olika brott låter också helt sjukt enligt mig
CitatVid tolvtiden höll polisen en presskonferens där kommenderingschef Håkan Jaldung meddelade att "nästan alla är misstänkta för förberedelse av olika brott, som skadegörelse och grov misshandel".

Det var inte rätt enligt Polisen att behandla ungdomarna på det sättet och kunde absolut ha gått till på ett lugnare sätt om Polisen inte började omringa, använda våld och istället kunde uppföra sig på ett vänligt. Så jag tycker det är synd att det behöver hända och alla som skadas, nästan död av poliserna lider jag med.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Vad är det ens för ord? Låter som något riktigt gammaldags som försvunnit genom åren

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 15 maj 2024 kl. 10:12:06Vad är det ens för ord? Låter som något riktigt gammaldags som försvunnit genom åren
Menar du Hvitfeldtska?

Det är ju gymnasiet som stormades av poliserna och tillfångatog eleverna.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 maj 2024 kl. 11:01:16Menar du Hvitfeldtska?

Det är ju gymnasiet som stormades av poliserna och tillfångatog eleverna.
Könstigt namn i alla fall