Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

The Holdovers

Startat av Anders M Olsson, 9 maj 2024 kl. 19:37:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 maj 2024 kl. 13:33:54Hur funkar det i praktiken? Dvd-skivor är ju gjorda för standard definition
Det är en experimentell funktion i programmet (ej ibockat som standard) som encodar MPEG-2 i en högre upplösning utanför DVD-standaren. Man kan fortfarande använda brännbara DVD-skivor men vad man får tänka på är att bitraten påverkas av längden och skivorna inte kan användas i en vanlig DVD-spelare.

BPS

Citat från: Tintin skrivet 10 maj 2024 kl. 13:26:41Jag använder också tsMuxer vid Blu-ray (eller kompatibelt material).

Värt att nämna är att det (sedan ett par versioner tillbaka) går att välja encoder under inställningarna i DVDStyler och på så vis få lite bättre kvalitet vid omkodning. Vill man ta det ett steg längre går det att bränna utanför DVD-standarden genom att välja HD video under samma meny.

Då kommer inte skivan att fungera att spela i en vanlig DVD-spelare men en Blu-ray spelare klarar det.
Du menar att programmet får skivan och spelare att tro att det är en bluray-skiva?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 maj 2024 kl. 19:37:19Jag fick hem The Holdovers på Blu-ray igår. Eftersom den inte kommer att ha svensk text på den "svenska" utgåvan köpte jag en tysk Blu-rayutgåva fraktfritt på amazon.se. Priset blev ungefär det samma som den svenska kommer att kosta med frakt.
Ingen dum idé. Är det den här utgåvan du köpt, eller finns det någon annan jag missat (bara så jag inte tar fel, då det ju bara finns en framsida och inga specifikationer angivna alls)?

Har den tyska Blu-Ray-utgåvan engelsk text, såsom den svenska utgåvan kommer ha, så att utgåvan blir likvärdig som den kommande "nordiska" utgåvan så när som på omslagsspråket?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2024 kl. 22:08:57Ingen dum idé. Är det den här utgåvan du köpt, eller finns det någon annan jag missat (bara så jag inte tar fel, då det ju bara finns en framsida och inga specifikationer angivna alls)?

Har den tyska Blu-Ray-utgåvan engelsk text, såsom den svenska utgåvan kommer ha, så att utgåvan blir likvärdig som den kommande "nordiska" utgåvan så när som på omslagsspråket?
Ja, det är precis den utgåvan som jag köpte.

Den har både tal och text på fyra språk - engelska, franska, tyska och spanska.

En märklig detalj som jag inte har sett förut är att ljudspåren anges som 3.0 med tillägget LCR, vilket förmodligen ska tolkas som Left - Center - Right. I praktiken är ljudspåren dock 5.1, med det engelska i DTS-HD MA och övriga i "vanlig" DTS. Det kan förstås vara så att man bara använder frontkanalerna och låter surroundkanalerna vara tysta. Jag har inte undersökt ljudet tillräckligt noga för att veta säkert.

Det är ännu märkligare på den "svenska" utgåvan, för där anges på baksidan:
Audio: English - DTS-HD Master Audio 3.0, Dolby Digital 5.1

Det verkar skumt. Varför skulle Dolby Digital ha surroundljud om DTS-HD MA inte har det? Jag förmodar att Dolby-spåret mest är tänkt som backup för dem som inte alls kan spela DTS.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 maj 2024 kl. 23:51:58Det är ännu märkligare på den "svenska" utgåvan, för där anges på baksidan:
Audio: English - DTS-HD Master Audio 3.0, Dolby Digital 5.1

Det verkar skumt. Varför skulle Dolby Digital ha surroundljud om DTS-HD MA inte har det? Jag förmodar att Dolby-spåret mest är tänkt som backup för dem som inte alls kan spela DTS.
Det verkar helt klart väldigt märkligt - som du säger bör ju Dolby Digital-spåret bara vara tänkt som andrahandslösning för de som inte kan spela DTS-ljud (inte vanligt, men det förekommer).

Och var kommer egentligen skivan från den "svenska" utgåvan ifrån...? När den nu inte ska ha några nordiska textspår lär det ju knappast vara en ny pressning unik för Norden, utan själva skivorna lär väl vara identiska med någon annan utgåva någonstans i världen...

Tintin

Citat från: BPS skrivet 18 maj 2024 kl. 22:05:44Du menar att programmet får skivan och spelare att tro att det är en bluray-skiva?
Min Blu-ray spelare stödjer AVCHD 2.0 (filmformat för videokameror men samma filstruktur som en Blu-ray-skiva) så stämmer allt kan jag använda tsMuxer och sedan bränna en skiva enligt gällande standard.
 https://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

När det gäller DVDStyler är det som sagt en experimentell funktion i programmet att kunna bränna utanför DVD-standarden. Det finns dock en begränsning och det är att man max kan ha 9000 kbps. Lösningen är att koda video och ljud utanför programmet med hjälp av FFmpeg.

Då kan man använda en högre bitrate på video som passar upplösningen och större lagringsmedia bättre. Vill man veta mer så kan man söka på (användaren) Manolito och DVDStyler:s forum så kommer man att hitta mer information om hur man går till väga.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2024 kl. 01:40:26Det verkar helt klart väldigt märkligt - som du säger bör ju Dolby Digital-spåret bara vara tänkt som andrahandslösning för de som inte kan spela DTS-ljud (inte vanligt, men det förekommer).

Och var kommer egentligen skivan från den "svenska" utgåvan ifrån...? När den nu inte ska ha några nordiska textspår lär det ju knappast vara en ny pressning unik för Norden, utan själva skivorna lär väl vara identiska med någon annan utgåva någonstans i världen...
Med tanke på att det uteslutande anges tal och text på engelska och inga andra språk ligger det väl nära till hands att tro att den "svenska" är identisk med den brittiska utgåvan. Tyvärr har jag inte hittat några ordentliga tekniska specifikationer på den brittiska, och inte heller någon bild på omslagets baksida.

Den amerikanska har däremot en bild på baksidan på amazon.com. Där anges språken som
English DTS-HD Master Audio 3.0 LCR, DVS® [DD] 2.0; Español, Français DTS Digital 3.0 LCR

DVS står för "Descriptive Video Services", alltså talad beskrivning för synsvaga. Ingen tillstymmelse till något 5.1-ljud.

The Holdovers US Back Cover.jpg

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 19 maj 2024 kl. 03:24:30Min Blu-ray spelare stödjer AVCHD 2.0 (filmformat för videokameror men samma filstruktur som en Blu-ray-skiva) så stämmer allt kan jag använda tsMuxer och sedan bränna en skiva enligt gällande standard.
 https://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD

När det gäller DVDStyler är det som sagt en experimentell funktion i programmet att kunna bränna utanför DVD-standarden. Det finns dock en begränsning och det är att man max kan ha 9000 kbps. Lösningen är att koda video och ljud utanför programmet med hjälp av FFmpeg.

Då kan man använda en högre bitrate på video som passar upplösningen och större lagringsmedia bättre. Vill man veta mer så kan man söka på (användaren) Manolito och DVDStyler:s forum så kommer man att hitta mer information om hur man går till väga.
Visst kan det som experiment vara intressant att tänja gränserna och gå utanför standard.

Men om man nu ska lägga HD-video på en skiva är det väl säkrast att bränna en Blu-rayskiva och följa standarden så långt möjligt. Även om det kan fungera med en DVD när man testar det på en viss spelare finns det inga garantier för att det fungerar på alla spelare, t.ex. om man byter spelare i framtiden. Då kanske man sitter med en stor samling program som man inte kan spela.

Ibland lägger jag själv filmer i AVCHD-format på en USB-sticka för tillfälligt bruk. Men erfarenhetsmässigt vet jag att det inte fungerar på alla Blu-rayspelare.

Blu-rayskivor och dito brännare är inte så dyra idag att man måste använda DVD för att man inte har råd med bättre.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 maj 2024 kl. 14:08:55Visst kan det som experiment vara intressant att tänja gränserna och gå utanför standard.

Men om man nu ska lägga HD-video på en skiva är det väl säkrast att bränna en Blu-rayskiva och följa standarden så långt möjligt. Även om det kan fungera med en DVD när man testar det på en viss spelare finns det inga garantier för att det fungerar på alla spelare, t.ex. om man byter spelare i framtiden. Då kanske man sitter med en stor samling program som man inte kan spela.

Ibland lägger jag själv filmer i AVCHD-format på en USB-sticka för tillfälligt bruk. Men erfarenhetsmässigt vet jag att det inte fungerar på alla Blu-rayspelare.

Blu-rayskivor och dito brännare är inte så dyra idag att man måste använda DVD för att man inte har råd med bättre.
Viktiga originalfiler sparas såklart.

Jag har också möjligheten att titta via USB på min Blu-ray spelare, men föredrar fysiska skivor (utan menyer, men med kapitel och kanske även valbara språk/undertexter). Handlar det om mindre filer (upp till 8 GB) är det smidigt att kunna bränna ut dem på vanliga DVD-skivor i högre kvalitet.

Alla gör såklart som de själva vill, men det två möjligheter som finns.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 maj 2024 kl. 23:51:58En märklig detalj som jag inte har sett förut är att ljudspåren anges som 3.0 med tillägget LCR, vilket förmodligen ska tolkas som Left - Center - Right. I praktiken är ljudspåren dock 5.1, med det engelska i DTS-HD MA och övriga i "vanlig" DTS. Det kan förstås vara så att man bara använder frontkanalerna och låter surroundkanalerna vara tysta. Jag har inte undersökt ljudet tillräckligt noga för att veta säkert.
Nu har jag undersökt det engelska ljudspåret på den tyska utgåvan, och det är som jag misstänkte. Formellt är det DTS-HD Master Audio 5.1, men det är bara de tre frontkanalerna som används. Surround- och subbas-kanalerna saknar helt ljud.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 maj 2024 kl. 20:11:36Nu har jag undersökt det engelska ljudspåret på den tyska utgåvan, och det är som jag misstänkte. Formellt är det DTS-HD Master Audio 5.1, men det är bara de tre frontkanalerna som används. Surround- och subbas-kanalerna saknar helt ljud.
Det var ju egendomligt - betyder det att även biovisningar varit likadana, så att det inte finns någon "äkta" surroundmixning av filmen...?

Jag missade tyvärr filmen på bio, då den gick så kort tid här i Skellefteå (och det var innan det hade offentliggjorts att den blivit Oscarsnominerad - annars hade jag sett till att se den ändå), så jag kan inte uttala mig.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2024 kl. 21:04:32Det var ju egendomligt - betyder det att även biovisningar varit likadana, så att det inte finns någon "äkta" surroundmixning av filmen...?

Jag missade tyvärr filmen på bio, då den gick så kort tid här i Skellefteå (och det var innan det hade offentliggjorts att den blivit Oscarsnominerad - annars hade jag sett till att se den ändå), så jag kan inte uttala mig.
Tydligen tog man avsiktligt till en hel massa trick för att filmen (som är inspelad digitalt) ska se ut och låta som om den var filmad på fysisk film i början av 1970-talet när handlingen utspelas.

Bl.a. ändrade man färgskalan, lade till kornighet och mindre fel i bildstilleståndet som var typiskt för 35mm film. Jag gissar att valet av 3.0 ljud utan surround också var ett medvetet val för att förstärka känslan av en drygt 50 år gammal film.

Man kan väl säga att början på 1970-talet var en "mellanperiod" när de flesta filmerna gjordes i mono. På 1950- och 1960-talen gjordes många filmer med magnetiskt stereoljud och surround, men sen skulle det dröja till slutet av 1970-talet innan Dolby Stereo blev vanligt och återintroducerade stereo och surround på bio.