Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 maj 2024 kl. 10:03:47På Dubbningshemsidan finns det credits till filmer, kortfilmer och serier, ingen avdelning varken för spel eller reklamfilmer finns.
Reklam filmer är väl lite överflödigt  ::)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 14 maj 2024 kl. 22:50:34Kan du lägga in röstlistan till denna? @Daniel Hofverberg

https://youtu.be/zOoEbIxQvoQ

Min kompis @jimstrom hjälpte mig identifiera rösterna för några månader sedan
och de är följande.
Peter Wanngren - Pappa
Monica Forsberg - Mamma
Anders Öjebo - Musse Pigg

Jimstrom var ej säker på ungarna, men han trodde att Mia Kihl gör flickan och att Jimmy Björndahl gör pojken.
Anders Öjebo är väldigt lätt att känna igen och jag är därför säker på att han spelar Musse.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 maj 2024 kl. 10:03:47På Dubbningshemsidan finns det credits till filmer, kortfilmer och serier, ingen avdelning varken för spel eller reklamfilmer finns.
I dagsläget finns som sagt ingen avdelning för reklamfilmer, och även om det hade kunnat vara intressant med sådant så känner jag just nu att det skulle kosta mer än det smakar.

Trots allt finns det ju aldrig utsatta röster eller dubbcredits vid reklamfilmer, så enda sättet att få fram bekräftade uppgifter skulle väl vara att vända sig till respektive reklambyrå; men att få reda på vilken reklambyrå som ansvarat för en viss reklam eller reklamkampanj är ju inte så lätt. Alltså skulle man behöva för varje reklamfilm vända sig till annonsören (företaget ifråga) för att fråga dem vilken reklambyrå som ansvarat för en specifik reklamkampanj, och sen vända sig till den reklambyrån för att försöka få fram uppgifter om röster och regissör. Har reklambyrån i sin tur anlitat någon dubbningsstudio eller ljudföretag för att producera dubbningen skulle man förmodligen behöva vända sig även dit, så att det skulle kräva mailkorrespondens i flera led.

Jag är rädd att det snabbt skulle utvecklas till ett heltidsjobb att försöka få fram sådana uppgifter om mer än bara enstaka reklamfilmer, och är det långt bakåt i tiden är sannolikheten heller inte så stor att det skulle finnas bevarat; än mindre att reklambyrån skulle ta sig tid att leta fram alla uppgifter. :(

Även fast det finns väldigt många dubbade reklamfilmer känner jag också att intresset skulle vara begränsat, i och med att många reklamfilmer bara visas under en begränsad period - så allt slit man lagt ner för att få fram uppgifter om en specifik reklamfilm kan mycket väl vara förgäves några månader senare, när den reklamen inte längre visas och nästan ingen längre bryr sig om den reklamfilmen... Reklamfilmer har liksom överlag en kortare livslängd än filmer och TV-serier, som kan gå att få tag i eller gå i repris många år efter premiären, så att det därför känns lättare att motivera den ansträngningen.

Så kort sagt, det skulle kräva mycket energi och ta lång tid för att kontakta alla möjliga företag för att få fram uppgifter om reklamfilmer, till tämligen begränsad nytta.

Precis som för spel lägger jag dock gärna till en sådan avdelning om någon har mycket tid till övers och känner för att själv ansvara för en sådan avdelning och försöka få fram dubbcredits till ett stort antal reklamfilmer - men jag känner inte att jag har den tiden, och även om jag hade haft det känner jag att den tiden vore bättre använt på annat håll (då en satsning på reklamfilmer oundvikligen skulle medföra mindre tid över till annat på Dubbningshemsidan - dygnet har liksom bara ett visst antal timmar...). :)

Citat från: gstone skrivet 15 maj 2024 kl. 10:31:21Reklam filmer är väl lite överflödigt  ::)
Kanske inte direkt överflödigt, men åtminstone inte värt den tid och ansträngning det skulle kräva för att hålla en sådan avdelning uppdaterad och à jour hela tiden; i och med att man med reklamfilmer aldrig skulle få något "gratis" i form av att kunna skriva av färdiga dubbcredits. :)

gstone

Tack för alla credits du lägger upp :D

Daniel.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2024 kl. 02:42:43Självklart. :)

Något mer jag ska passa på att fråga honom om? Jag brukar försöka vänta lite mellan olika frågor, för att inte överväldiga någon, men nu börjar det ju vara några veckor sedan senast så att det känns lugnt att kontakta Håkan igen...
Du behöver inte fråga om Buster & Chauncey's stilla natt !
För jag höra att alla rösterna är KM studios röster.
Jag måste blivit fel informerade eller så  antog jag bara detta efter som den andra filmen i samma fodral har köpenhamnarens röster.

gstone

Citat från: gstone skrivet 21 maj 2024 kl. 14:11:42Du behöver inte fråga om Buster & Chauncey's stilla natt !
För jag höra att alla rösterna är KM studios röster.
Jag måste blivit fel informerade eller så  antog jag bara detta efter som den andra filmen i samma fodral har köpenhamnarens röster.
Fast nu tycker jag mig höra Mikael Roupé ???

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 maj 2024 kl. 14:33:39Fast nu tycker jag mig höra Mikael Roupé ???
Ljudklipp? Utgivningsår? Man borde kunna använda uteslutningsmetoden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 maj 2024 kl. 14:39:05Ljudklipp? Utgivningsår? Man borde kunna använda utslippningsmetoden.
Filmen har släppts av flera distributörer, men jag tror att den första VHS-utgåvan gavs ut av Egmont Film 1999. Utifrån det tycker jag spontant att det känns som någon Köpenhamnsstudio - inte brukade väl Egmont Film anlita KM Studio...?

Sen släpptes den på DVD av Universal Pictures med (tror jag) samma dubbning.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2024 kl. 15:01:44Filmen har släppts av flera distributörer, men jag tror att den första VHS-utgåvan gavs ut av Egmont Film 1999. Utifrån det tycker jag spontant att det känns som någon Köpenhamnsstudio - inte brukade väl Egmont Film anlita KM Studio...?

Sen släpptes den på DVD av Universal Pictures med (tror jag) samma dubbning.
Du had no rätt att det är Köpenhamnsstudio.

Nu när jag fortsatte se på filmen insåg att det inte var Bertil Engh och Ingmar C som spelade huvudrollerna trots allt.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2024 kl. 15:01:44Filmen har släppts av flera distributörer, men jag tror att den första VHS-utgåvan gavs ut av Egmont Film 1999. Utifrån det tycker jag spontant att det känns som någon Köpenhamnsstudio - inte brukade väl Egmont Film anlita KM Studio...?
Inte så sent kanske men KM Studio har ju dubbat blandat Lucky Luke för vissa Egmont utgåvor.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 maj 2024 kl. 15:41:16Du had no rätt att det är Köpenhamnsstudio.

Nu när jag fortsatte se på filmen insåg att det inte var Bertil Engh och Ingmar C som spelade huvudrollerna trots allt.
Dan Bratt är också med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 maj 2024 kl. 15:44:12Inte så sent kanske men KM Studio har ju dubbat blandat Lucky Luke för vissa Egmont utgåvor.
Det har du rätt i, men det var nog långt tidigare. Det enda jag har att gå på är att jag vet med säkerhet att Scooby-Doo på nya äventyr, som gavs ut 1996, dubbades av Salut Audio/Video ApS - men det behöver i och för sig inte nödvändigtvis betyda att Egmont alltid anlitat samma studio.

Disneyfantasten

Som hyllning till fjärde filmen kan det nu vara hög tid att lägga upp Dumma Mej 3 på Svenska röster & credits... (samt Draktränaren 2 som skulle ha lagts upp för längesedan)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 maj 2024 kl. 21:31:44Som hyllning till fjärde filmen kan det nu vara hög tid att lägga upp Dumma Mej 3 på Svenska röster & credits... (samt Draktränaren 2 som skulle ha lagts upp för längesedan)
Dumma mej 3 hittade jag åt i ett gammalt svårläsligt mail från UIP, så jag ordnar det omedelbart. :)

Draktränaren 2 hittar jag dock inte åt här och nu.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2024 kl. 21:47:07Draktränaren 2 hittar jag dock inte åt här och nu.
Står det inte i slutet av DVDn/ Blu-Rayn ?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2024 kl. 21:47:07Dumma mej 3 hittade jag åt i ett gammalt svårläsligt mail från UIP, så jag ordnar det omedelbart. :) 
Jag skulle gärna vilja att du fixa credits till fjärde filmen.

Men det är antagligen för tidigt just nu

Här är i alla några av rösterna 
CitatAndreas Rothlin Svensson, Cecilia Wrangel Skoug, Emma Lewin Segelström, Charlie Löfgren Kruse, Ebba Kruger, Steve Kratz, Johan Wahlström, Andreas Nilsson, Linda Blomgren m.fl