Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Beteende inom skolor

Startat av Jonas9881, 21 maj 2024 kl. 14:31:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Jag har hört att det är problem nu med ungdomar inom skolor att bete sig, och att när en elev stör andra så är det ända man får är att säga till eleven. Men om nu inte detta hjälper och eleven skiter i läraren så har man ett problem tycker jag.

För man får inte ta tag i eleven då man tydligen har bestämt att fysisk "våld" inte är okej, så då är ju kommunikation det ända sättet.

Och om eleven medvetet kastar runt grejer, välter möbler, kastar runt stolar med mera, vad ska man göra?

Jag vet bara en lärare här, även om det inte är en Svenska eller mattelärare så är det det närmaste jag kommer. Så @Steffan Rudvall hur går du till väga när du har en stökig elev som inte vill lyssna på dig och stör lektionen, tar du tag i eleven och följer ut honom, eller har du inget sådant problem på din skola?

Jag har hört att när lärarna tar tag i eleven så är det lärarens fel då man inte för göra så även om det är eleven som stör, om nu inte läraren får ingripa fysiskt och kommunikation inte funkar alls, hur ska man göra?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Fred

Finns inte specialanpassade klasser (det som tidigare hette OBS-klasser eller resursskolor) längre? Nu hjälper nog inte detta mot alla stökiga elever men vissa blir nog hjälpta av det. 

Jag tror inte att enskild lärare kan göra jättemycket själv. Dels kan den stökiga eleven vara starkare än eller läraren om det handlar om lite äldre elever och dels kan läraren ha lagen emot sig om denne känner sig tvingad att göra någonting fysiskt (fasthållning till exempel).

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 14:31:33Jag har hört att det är problem nu med ungdomar inom skolor att bete sig, och att när en elev stör andra så är det ända man får är att säga till eleven. Men om nu inte detta hjälper och eleven skiter i läraren så har man ett problem tycker jag.

För man får inte ta tag i eleven då man tydligen har bestämt att fysisk "våld" inte är okej, så då är ju kommunikation det ända sättet.

Och om eleven medvetet kastar runt grejer, välter möbler, kastar runt stolar med mera, vad ska man göra?

Jag vet bara en lärare här, även om det inte är en Svenska eller mattelärare så är det det närmaste jag kommer. Så @Steffan Rudvall hur går du till väga när du har en stökig elev som inte vill lyssna på dig och stör lektionen, tar du tag i eleven och följer ut honom, eller har du inget sådant problem på din skola?

Jag har hört att när lärarna tar tag i eleven så är det lärarens fel då man inte för göra så även om det är eleven som stör, om nu inte läraren får ingripa fysiskt och kommunikation inte funkar alls, hur ska man göra?
När jag gick i 9:an satte en elev på musik på datorn & ställde sig upp för att dansa. Datorn blev inlämnad till expen

Fred

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2024 kl. 15:17:02När jag gick i 9:an satte en elev på musik på datorn & ställde sig upp för att dansa. Datorn blev inlämnad till expen
Detta är dock ganska harmlöst jämfört med stök och bråk. Irriterande kanske, men harmlöst.

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2024 kl. 15:17:02När jag gick i 9:an satte en elev på musik på datorn & ställde sig upp för att dansa. Datorn blev inlämnad till expen
Är det en skoldator, så förmodligen behövs skärmar till den eleven då allt man gör inom skoluppgifter är på skärmar. Så han fick väl säkert tillbaks den. Men det löser kanske situationen men behöver inte göra det alltid. Sedan beror det på hur eleverna är, och vet inte ens om läraren får tag datorn rakt ur händerna på eleverna eller om det klassas för olagligt även om det är en skoldator.

Citat från: Fred skrivet 21 maj 2024 kl. 15:55:07Detta är dock ganska harmlöst jämfört med stök och bråk. Irriterande kanske, men harmlöst.
Fast det är ju fortfarande störande om det är en elev som har på musik  när det finns andra som verkligen vill lära sig och försöker lösa uppgifterna. Och tror inte att det var en lärare i klassrummet isåfall vågar man nog inte sätta på hög musik då man har mer respekt än om läraren inte finns i klassrummet, som ibland händer tyvärr.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

MOA

Citat från: Fred skrivet 21 maj 2024 kl. 15:55:07Detta är dock ganska harmlöst jämfört med stök och bråk. Irriterande kanske, men harmlöst.
En annan elev satte eld på papper så att brandvarnarn gick igång, en av hennes kompisar kallade henne för dumjävel

Dubintrested

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 14:31:33Jag vet bara en lärare här, även om det inte är en Svenska eller mattelärare så är det det närmaste jag kommer. Så @Steffan Rudvall hur går du till väga när du har en stökig elev som inte vill lyssna på dig och stör lektionen, tar du tag i eleven och följer ut honom, eller har du inget sådant problem på din skola?
Ser du ner på Steffan för att han inte är svenska lärare? ??? Tycker du inte att man är riktig lärare om man undervisar i hans ämne?

Fred

Citat från: MOA skrivet 21 maj 2024 kl. 16:22:01En annan elev satte eld på papper så att brandvarnarn gick igång, en av hennes kompisar kallade henne för dumjävel
Är det det värsta som har hänt och det hände en enstaka gång så ser jag inte det som något allvarligt. Den personen som tände eld borde få en tillsägelse och kanske även kvarsittning. Men niondeklassare är omogna och sådant här beteende kanske man får räkna med ibland. Det är värre om det förekommer misshandel, hot och mobbing, där behöver lärarna (tillåtas att) bli strängare. 

Jonas9881

Citat från: Dubintrested skrivet 21 maj 2024 kl. 16:26:56Ser du ner på Steffan för att han inte är svenska lärare? ??? Tycker du inte att man är riktig lärare om man undervisar i hans ämne?
Nej jag ser inte ner, men i min skola när jag gick i skolan. Så hade vi inte bänkar och en svart tavla som man kollade på och undervisade. Men det kanske är så i Steffans skola att man undervisar med hjälp av tavlan och finns bänkar man sitter på. Men i min skola så var det inte så, och jag måste förstås ta bilder från skolor jag har gått på då det är det ända jag vet. Vi hade en soffa och det var rätt så stökigt och det var rätt så litet musikrummet.

Vet inte att jag ens nämnde att han inte var en riktigt lärare. Men om du uppfattade det så, så beklagar jag det.

Dubintrested

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 16:42:49Nej jag ser inte ner, men i min skola när jag gick i skolan. Så hade vi inte bänkar och en svart tavla som man kollade på och undervisade. Men det kanske är så i Steffans skola att man undervisar med hjälp av tavlan och finns bänkar man sitter på. Men i min skola så var det inte så, och jag måste förstås ta bilder från skolor jag har gått på då det är det ända jag vet. Vi hade en soffa och det var rätt så stökigt och det var rätt så litet musikrummet.

Vet inte att jag ens nämnde att han inte var en riktigt lärare. Men om du uppfattade det så, så beklagar jag det.
Men du skrev "så är det det närmaste jag kommer"

MOA

Citat från: Fred skrivet 21 maj 2024 kl. 16:37:05Är det det värsta som har hänt och det hände en enstaka gång så ser jag inte det som något allvarligt. Den personen som tände eld borde få en tillsägelse och kanske även kvarsittning. Men niondeklassare är omogna och sådant här beteende kanske man får räkna med ibland. Det är värre om det förekommer misshandel, hot och mobbing, där behöver lärarna (tillåtas att) bli strängare.
Nästan alla killar & några tjejer var extremt omogna, en lärare kallade dom för småbarn

Jonas9881

Citat från: Dubintrested skrivet 21 maj 2024 kl. 16:45:40Men du skrev "så är det det närmaste jag kommer"
Ja om han var en Svenskalärare så har man kanske mer erfarenhet då man har eleverna i klassrummet hela tiden tillsammans och alla elever sitter i bänkar.

Men i min skola på musiklektionen så var det en liten soffa och sedan extra stolar, och då var det bara genomgång och sedan gick många till olika rum och splitrades, och inte är tillsammans allihopa.

Det var olika instrumentrum och då hade vi 3-4 små grupper och där läraren var fanns inte längre störande elever utan dessa gick till smårummen.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 14:31:33Jag har hört att det är problem nu med ungdomar inom skolor att bete sig, och att när en elev stör andra så är det ända man får är att säga till eleven. Men om nu inte detta hjälper och eleven skiter i läraren så har man ett problem tycker jag.

För man får inte ta tag i eleven då man tydligen har bestämt att fysisk "våld" inte är okej, så då är ju kommunikation det ända sättet.

Jag vet bara en lärare här, även om det inte är en Svenska eller mattelärare så är det det närmaste jag kommer. Så @Steffan Rudvall hur går du till väga när du har en stökig elev som inte vill lyssna på dig och stör lektionen, tar du tag i eleven och följer ut honom, eller har du inget sådant problem på din skola?

Om en elev börjar störa på lektionen, försöker jag alltid prata med eleven på ett lugnt och respektfullt sätt. Jag har på de skolorna jag arbetat både inom grundskolan och numera inom gymnasieskolan haft turen att inte ha så värst många bråkiga elever.

Att fysiskt ta tag i en elev är inte något jag gör eller ens skulle göra om jag fick då det bara förvärrar situationen. Om en situation blir så pass allvarlig och eleven inte tar till sig det jag säger ber jag den att lämna klassrummet och de gör oftast det. Men om de inte gör det så jag blir ett samtal till rektorn och sedermera föräldrarna.

På min skola har vi dock lyckats hantera de flesta situationer utan våld eller inblandning av rektorer och föräldrar med att bara kommunicera.

Det var nog vanligare med bråkiga elever förut, jag började jobba som lärare 2014 och under de här tio åren har ju mycket hänt i början där när alla inte var beroende av sina mobiler bråkade man ibland i korridorerna men detta har jag inte sett på länge.

Nu är det väl snarare så att eleverna bara blir arga och lite stökiga när de inte får titta på sina mobiler. Mina elever är generellt sett inte så pass stökiga, men de kan bli irriterade när jag ber dem lägga ner sina skärmar.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 17:16:09Ja om han var en Svenskalärare så har man kanske mer erfarenhet då man har eleverna i klassrummet hela tiden tillsammans och alla elever sitter i bänkar.

Men i min skola på musiklektionen så var det en liten soffa och sedan extra stolar, och då var det bara genomgång och sedan gick många till olika rum och splitrades, och inte är tillsammans allihopa.

Det var olika instrumentrum och då hade vi 3-4 små grupper och där läraren var fanns inte längre störande elever utan dessa gick till smårummen.
Sådant har inte vi, utan hos mig i musikalen finns det ett vanligt klassrum och sedan kan man öppna väggen till vad som är den egentliga musiksalen.

Jag försökte tidigare när jag jobbade inom grundskolan med att ha små grupper som arbetar parallellt men av erfarenhet vet jag att det inte funkar som det ska.

Dubintrested

Du är lika bra som både svenska och mattelärare ta inte åt dig Steffan