Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tiana’s Bayou Adventure,

Startat av gstone, 30 maj 2024 kl. 08:16:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2024 kl. 12:17:06Från vänner som är snälla mot mig

snällare än du ibland är.

Därför tar jag deras ord över dig.
Är det vänner som jobbar på Disney, eller varifrån kommer deras uppgifter i sin tur? Det måste väl finnas någon ursprunglig källa för påståendena...?

Och du behöver som sagt inte ta någons ord, du kan ju själv se på hela åkturen via Anders länkar här ovan och se om du kan se några antydningar till blackface. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2024 kl. 12:20:14Är det vänner som jobbar på Disney, eller varifrån kommer deras uppgifter i sin tur? Det måste väl finnas någon ursprunglig källa för påståendena...?
Tänker du tvinga mig att hosta upp en källa  >:(?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2024 kl. 12:20:14Och du behöver som sagt inte ta någons ord, du kan ju själv se på hela åkturen via Anders länkar här ovan och se om du kan se några antydningar till blackface. :)
Jag har åkte attraktionen själv tack !

BPS

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2024 kl. 12:17:06Från vänner som är snälla mot mig

snällare än du ibland är.

Därför tar jag deras ord över dig.
Det blir ju inte fakta för att någon bara sagt det till dig. Det är ju dina vänners åsikter.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 31 maj 2024 kl. 12:52:12Det blir ju inte fakta för att någon bara sagt det till dig. Det är ju dina vänners åsikter.
Såvida inte vännerna ifråga jobbar på Disneyland i Kalifornien eller centralt på Disney, och har varit med på möten där just det här diskuterats - i så fall kan man förstås lita på det. :)

I annat fall beror det förstås på om vännerna ifråga har läst det av någon tillförlitlig källa, eller om det är deras egna åsikter. Oavsett vilket måste man försöka ta reda på den ursprungliga källan, för att kunna utföra någon slags källkritik och göra en samlad bedömning av trovärdigheten.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2024 kl. 12:45:18Jag har åkte attraktionen själv tack !
Hörsägen från vänner kan ha förvanskats i flera led, så det ska man inte lita på. Men om du själv har åkt attraktionen och tycker att den är rasistisk kan du ju berätta exakt vad det är du hänger upp dig på, och varför du tycker så!

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 maj 2024 kl. 18:51:59Vem eller vilka är "man"? Källa på det?

Det kan kanske vara intressant att en petition för att bygga om Splash Mountain till att handla om Prinsessan och grodan samlade 20 000 underskrifter. Men en annan petition för att behålla Splash Mountains tema från Sången om Södern samlade 80 000 underskrifter. Fyra gånger så många!

Källa:
https://www.songofthesouth.net/news/2023/06/01/disneyland-splash-mountain-officially-closed/
Jag lästa länken och det var alltså en person som ville bygga om Splash Mountain och det gick Disney med på med 20 000 underskrifter. Men sedan ville en annan spara Splash Mountain och fick 80 000 underskrifter.

Alltså vem vann, det förstår inte jag? Då dom pratar om "döva musöron" när jag översätter texten. Vad menas ens med musöron i detta sammanhanget?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 17:42:06Jag lästa länken och det var alltså en person som ville bygga om Splash Mountain och det gick Disney med på med 20 000 underskrifter. Men sedan ville en annan spara Splash Mountain och fick 80 000 underskrifter.

Alltså vem vann, det förstår inte jag? Då dom pratar om "döva musöron" när jag översätter texten. Vad menas ens med musöron i detta sammanhanget?
Walt Disney maskot är ju Musse Pigg så det är det de menar med musöron. Det refererar ju även till musöronen som man kan köpa i parkerna.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2024 kl. 17:44:37Walt Disney maskot är ju Musse Pigg så det är det de menar med musöron. Det refererar ju även till musöronen som man kan köpa i parkerna.
Men förstår du meningen "men föll förutsägbart för döva musöron." när man översätter texten?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 17:42:06Jag lästa länken och det var alltså en person som ville bygga om Splash Mountain och det gick Disney med på med 20 000 underskrifter. Men sedan ville en annan spara Splash Mountain och fick 80 000 underskrifter.

En petition är ingen tävling eller omröstning som man kan vinna eller förlora. Det är bara ett sätt att tala om för ett företag eller en myndighet att vi är si eller så många som tycker att ni ska göra på ett visst sätt. Om man får tillräckligt många underskrifter kanske företaget/myndigheten finner att det kan vara lönsamt att gå petitionen till mötes.

Sen står det (i det här fallet) Disney fritt att ändå göra som de själva vill.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 18:05:03En petition är ingen tävling eller omröstning som man kan vinna eller förlora. Det är bara ett sätt att tala om för ett företag eller en myndighet att vi är si eller så många som tycker att ni ska göra på ett visst sätt. Om man får tillräckligt många underskrifter kanske företaget/myndigheten finner att det kan vara lönsamt att gå petitionen till mötes.

Sen står det (i det här fallet) Disney fritt att ändå göra som de själva vill.
Jaså det är bara en visning på hur många som tycker det.

Annars kan man ju tro att Disney har sagt att "om vi får så många röster så kommer vi gör på detta sättet", men då var det inte så.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 31 maj 2024 kl. 18:02:24Men förstår du meningen "men föll förutsägbart för döva musöron." när man översätter texten?
Det är ett vanligt talesätt att säga att något "faller för döva öron" när man inte får gehör för ett förslag.

Här har man lagt till en liten lustighet och säger att det föll för döva musöron, vilket anspelar på Musse Piggs öron som symbol för Disneybolaget. I övrigt har det samma betydelse - d.v.s. att Disney inte lyssnade på förslaget.

gstone

Citat från: BPS skrivet 31 maj 2024 kl. 12:52:12Det blir ju inte fakta för att någon bara sagt det till dig. Det är ju dina vänners åsikter.
Dom är ju bättre än Andres M

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 maj 2024 kl. 16:48:32Hörsägen från vänner kan ha förvanskats i flera led, så det ska man inte lita på. Men om du själv har åkt attraktionen och tycker att den är rasistisk kan du ju berätta exakt vad det är du hänger upp dig på, och varför du tycker så!
Jag märkte inget själv,

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2024 kl. 19:42:26Dom är ju bättre än Andres M
Bara för Anders vill veta vad dina påståenden grundar sig på innebär inte det att han är elak mot dig.