Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2024 kl. 21:56:20Hur länge sedan var det du överhuvudtaget fick svar från Disney? Det verkar som att det valt att ignorera Dubbningshemsidan de senaste åren...
Det tycker jag var väldigt dålig stil av dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2024 kl. 21:56:20Hur länge sedan var det du överhuvudtaget fick svar från Disney? Det verkar som att det valt att ignorera Dubbningshemsidan de senaste åren...
Jag har kollat i mailen, och från min ordinarie kontakt på Disney Character Voices i Köpenhamn fick jag senast svar i mars 2020 - efter det har jag skickat flertalet mail, men inte fått något svar alls annat än "Out of the office"-autosvar då och då... :(

Om det sen beror på att hen ignorerat mig, eller bara har haft fullt upp just när jag mailat, låter jag vara osagt (en gång skrev hen att de hade väldigt fullt upp på Disney Character Voices på grund av dubbningar för Disney+). Vore intressant om någon annan haft kontakt med samma person efter det, för att veta om det blir lika för alla eller bara för mig...

"TV-seriegurun" (deras ordval, inte mitt) på Disney Character Voices fick jag senast mail från i juni 2019, men där ser jag att jag å andra sidan bara har skickat ett enda mail efter det. Så där känns det kanske som större hopp, där det inte upplevs som att hen ignorerat mig på samma sätt...

Michael Rudolph (den kreativa ledaren) har jag aldrig fått svar från överhuvudtaget - men han har kanske fullt upp på annat håll, så att han delegerar sådant till andra...? Förr i tiden fick jag något enstaka svar från Kirsten Saabye, men det var mest av typen "goddag yxskaft"...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 maj 2024 kl. 21:58:46Det tycker jag var väldigt dålig stil av dem.
Jag tror inte att vi har riktigt tillräckligt med underlag för att med säkerhet våga dra den slutsatsen, även om det helt klart inte ser bra ut...

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 maj 2024 kl. 11:40:55Men jag ska försöka kontakta en annan person på Disney Character Voices, och se om det går att få fram ett Contract Inventory Sheet, så kanske man kan bli lite klokare på hur det förhåller sig - okej, chansen är nog inte jättestor att jag får svar, men försöka duger...
Vad är det för något? Varför inte fråga om vanlig creditslista?

Steffan Rudvall

Citat från: Bib skrivet 31 maj 2024 kl. 15:23:00Vad är det för något? Varför inte fråga om vanlig creditslista?
Det är som ett excelark där alla skådespelarna och karaktärerna de spelar står och hur många repliker var och en har kan också stå med. Ett sådant ark är bättre än en vanlig credits lista då man slipper "Övriga röster" och "m.fl." 

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 31 maj 2024 kl. 15:23:00Vad är det för något? Varför inte fråga om vanlig creditslista?
Ett Contract Inventory Sheet innebär ett Excel-dokument som alla dubbningsstudior som jobbar för Disney har skyldighet att fylla i som del av kontraktet, som innebär en lista över samtliga skådespelare som medverkar, samt alla rollfigurer de spelar (vid TV-serier i samtliga avsnitt, specificerade avsnitt för avsnitt). Det är antagligen inget som gemene man är tänkt att ta del av, utan är till för internt bruk, men vid några tillfällen har jag fått sådana.

En vanlig creditlista skulle förmodligen inte hjälpa i det här fallet, då den ju med all säkerhet är identisk som dubbcreditsen på Disney+; och således bara innefattar Musse och Mimmi plus mängder av "Övriga röster"...

Trots allt är ju uppgifterna på Disney+ mest troligt avskrivna rakt av från Disneys officiella creditlista, så sannolikheten att den skulle vara mer utförlig än Disney+ och Blu-Ray förefaller mycket liten.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2024 kl. 15:28:06Det är som ett excelark där alla skådespelarna och karaktärerna de spelar står och hur många repliker var och en har kan också stå med. Ett sådant ark är bättre än en vanlig credits lista då man slipper "Övriga röster" och "m.fl."
De Inventory Sheets jag fått av Disney har dock inte innefattat antal repliker, men det är förstås inte omöjligt att det ibland också förekommer. Men i övrigt helt rätt, och som sagt inga "Övriga röster" utan minsta lilla småroll ska stå med.

Skulle det förekomma arkivljud från äldre dubbningar i Det var en gång en filmstudio gissar jag att de inte står med på en sådan förteckning, men i så fall vet vi ju innebörden om någon saknas på listan.

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2024 kl. 15:33:43Ett Contract Inventory Sheet innebär ett Excel-dokument som alla dubbningsstudior som jobbar för Disney har skyldighet att fylla i som del av kontraktet, som innebär en lista över samtliga skådespelare som medverkar, samt alla rollfigurer de spelar (vid TV-serier i samtliga avsnitt, specificerade avsnitt för avsnitt). Det är antagligen inget som gemene man är tänkt att ta del av, utan är till för internt bruk, men vid några tillfällen har jag fått sådana.

En vanlig creditlista skulle förmodligen inte hjälpa i det här fallet, då den ju med all säkerhet är identisk som dubbcreditsen på Disney+; och således bara innefattar Musse och Mimmi plus mängder av "Övriga röster"...

Trots allt är ju uppgifterna på Disney+ mest troligt avskrivna rakt av från Disneys officiella creditlista, så sannolikheten att den skulle vara mer utförlig än Disney+ och Blu-Ray förefaller mycket liten.
De Inventory Sheets jag fått av Disney har dock inte innefattat antal repliker, men det är förstås inte omöjligt att det ibland också förekommer. Men i övrigt helt rätt, och som sagt inga "Övriga röster" utan minsta lilla småroll ska stå med.

Skulle det förekomma arkivljud från äldre dubbningar i Det var en gång en filmstudio gissar jag att de inte står med på en sådan förteckning, men i så fall vet vi ju innebörden om någon saknas på listan.
Då förstår jag, en sån hade behövt extra mycket för en sån här film

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

För att det är olagligt  ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2024 kl. 19:48:38För att det är olagligt  ;)
Det är ju inte olagligt att fråga Disney om en creditslista det är dubbningsbolagen som inte får ge ut credits.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2024 kl. 19:51:30Det är ju inte olagligt att fråga Disney om en creditslista det är dubbningsbolagen som inte får ge ut credits.
Det tycker jag faktiskt är överdrivet snålt och kinkigt av dem. (nog för att företag alltid har rätt att göra som de vill med sina produktioner, men ändock)

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 31 maj 2024 kl. 15:44:18Då förstår jag, en sån hade behövt extra mycket för en sån här film
Precis. I 8 fall av 10 duger Disneys officiella dubbcredits alldeles utmärkt i mina ögon, då det oftast brukar stå med tillräckligt många rollfigurer så att man kan leva med några "Övriga röster" för mindre biroller. Men det här är som sagt ett undantag, då de officiella creditsen är så undermåliga så att bara två rollfigurer namngivits trots ett abnormt stort persongalleri...

Hur tänker man egentligen när man anser att Musse och Mimmi är de enda värda att namnge, trots så många rollfigurer...?! Och då det ser likadant ut på nästan alla språk i världen förstår man ju att det är Disney som ligger bakom det beslutet, och inte respektive dubbningsstudio.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2024 kl. 21:07:17Precis. I 8 fall av 10 duger Disneys officiella dubbcredits alldeles utmärkt i mina ögon, då det oftast brukar stå med tillräckligt många rollfigurer så att man kan leva med några "Övriga röster" för mindre biroller. Men det här är som sagt ett undantag, då de officiella creditsen är så undermåliga så att bara två rollfigurer namngivits trots ett abnormt stort persongalleri...

Hur tänker man egentligen när man anser att Musse och Mimmi är de enda värda att namnge, trots så många rollfigurer...?! Och då det ser likadant ut på nästan alla språk i världen förstår man ju att det är Disney som ligger bakom det beslutet, och inte respektive dubbningsstudio.
Jag skulle nog snarare vilja påstå raka motsatsen, d.v.s. att 99% av rollistorna (både hos Disney och andra företag) är raka motsatsen till kompletta och knappast tillräckligt utförliga, och röstidentifiering är inte alltid en garanti, så när de man frågar vägrar att dela med sig av kompletterade uppgifter så tycker jag att det går alldeles för långt.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 maj 2024 kl. 21:22:25Jag skulle nog snarare vilja påstå raka motsatsen, d.v.s. att 99% av rollistorna (både hos Disney och andra företag) är raka motsatsen till kompletta och knappast tillräckligt utförliga, och röstidentifiering är inte alltid en garanti, så när de man frågar vägrar att dela med sig av kompletterade uppgifter så tycker jag att det går alldeles för långt.
Det beror på hur bokstavligt man tolkar komplett det står ju inte vem som gör varje roll men under de övriga rösterna listas alla övriga medverkande så på så sätt är ju listorna ändå kompletta.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 maj 2024 kl. 21:44:38Det beror på hur bokstavligt man tolkar komplett det står ju inte vem som gör varje roll men under de övriga rösterna listas alla övriga medverkande så på så sätt är ju listorna ändå kompletta.
Det är ingen garanti, ibland medverkar även fler utöver de som står med, i till exempel den kompletterade rollistan till Hitta Doris som Disney Character Voices bidrog med till Alexander Lundahls blogg så finns det med ett namn som inte stod med i den officiella rollistan, och jag är även ganska säker på att Joakim Jennefors medverkar som röst i både Zootropolis och Önskan trots att han inte står med bland övriga röster, han är dock inblandad "bakom kulisserna" hos bägge dessa filmer så det går ihop isåfall.

I just denna film så har Aladdin endast en ynka replik och eftersom Önskan vid det här laget bör ha spelats in samtidigt så skulle jag sätta en slant på att han iallafall medverkar trots att han inte står med.

När jag ganska nyligen frågade efter kompletterade uppgifter till Alice i Underlandet av KM studio så förklarade de att det inte fick lämna ut uppgifter enligt sekretess och att jag behövde höra av mig till Disney Character Voices vilket är väldigt krångligt, så vad kan man göra...?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 maj 2024 kl. 21:22:25Jag skulle nog snarare vilja påstå raka motsatsen, d.v.s. att 99% av rollistorna (både hos Disney och andra företag) är raka motsatsen till kompletta och knappast tillräckligt utförliga, och röstidentifiering är inte alltid en garanti, så när de man frågar vägrar att dela med sig av kompletterade uppgifter så tycker jag att det går alldeles för långt.
Visst finns det alltid undantag, den mänskliga faktorn kan man aldrig bortse från, men jag vågar nog ändå påstå att 95% av alla Disneys creditlistor från de senaste 20 åren är kompletta; såtillvida att ingen skådespelare saknas helt utan att åtminstone "Övriga röster" är komplett.

Sen händer det absolut ibland att de namngivna rollfigurerna är lite för få, så att viktiga rollfigurer utelämnas - men i 8 fall av 10 tycker jag ändå att Disneys creditlistor är good enough såtillvida att ingen saknas och att alla viktiga rollfigurer står med. Äldre dubbningar från 1990-talet och bakåt räknar jag inte med, där det ibland händer att "Övriga röster" saknas - såsom då exempelvis Alice i Underlandet.

Men Det var en gång en filmstudio är som sagt undantaget till regeln, då det är under all kritik att bara namnge två ynka rollfigurer...