Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Geek Girl (Netflix, 2024)

Startat av gstone, 30 maj 2024 kl. 11:06:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag önskar credits till Netflix serien Geek Girl som kom idag.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 30 maj 2024 kl. 11:06:54Jag önskar credits till Netflix serien Geek Girl som kom idag.
Absolut, det ordnar jag. :)

Jag såg också att den polska komedin För gammal för sagor från 2022 precis har fått svensk dubbning på Netflix, som tidigare bara funnits med polskt tal och nordiska undertexter - med all säkerhet med anledning av att en uppföljare släpps imorgon. Om det finns dubbcredits där skriver jag självklart av det också. :)

Jag hade hoppats på att hinna få ut nästa uppdatering ikväll, men det är tveksamt om jag kommer hinna det då jag varit på teater ikväll och precis kommit hem. Annars blir det förhoppningsvis imorgon, för på lördag ska jag på musikal...

gstone

Citat från: gstone skrivet 30 maj 2024 kl. 11:06:54Jag önskar credits till Netflix serien Geek Girl som kom idag.
Jag ❤️ den här serien  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2024 kl. 00:08:32Jag ❤️ den här serien  ;)
Nu har jag också gett Geek Girl en chans - främst för att jag fortfarande är sjuk, och då finns det inte så mycket annat att göra än att sova och se på TV; och jag i nuvarande tillstånd behövde hitta åt något lagom lättsamt att se på som inte kräver alltför mycket tankeverksamhet...

Jag har sett 8 av de 10 avsnitten än så länge, och jag håller med att den är riktigt bra och välgjord. Lite övertydlig här och var förvisso, men ändå riktigt bra och charmig.

Överlag en mycket bra svensk dubbning, och roligt att få höra Happy Jankell igen - hon är en fantastisk skådespelare, och åtminstone för mig känns det som att det var ganska länge sedan jag hörde henne i en dubbning senast (eller också beror det på vilka dubbade filmer/serier man sett på)...

Men jag ställer mig lite frågande till att använda ordet geek i svenskan - nog för att jag inte direkt brukar umgås med tonåringar på daglig basis, men är det verkligen ett ord som dagens tonåringar använder i det svenska språket...? Jag förstår utmaningen för översättaren (Sofia Caiman), då det ju inte finns någon riktigt bra svensk motsvarighet, men jag tycker att det låter onaturligt i det svenska språket...

Intressant att notera är att både den norska och danska dubbningen har valt att översätta geek med nörd, vilket absolut är ett närbesläktat ord om än kanske inte med riktigt samma betydelse. Men jag hade nog ändå tyckt att det vore att föredra, just för att det i alla fall är ett etablerat och vedertaget ord i det svenska språket (plus att vi som växte upp med kultserien Nollor och nördar/Freaks and Geeks redan är van vid att översätta geek med nörd).

Tyvärr något bristfällig rollista, med bara 10 namngivna rollfigurer och sedan hela 24 övriga röster. Vem är det egentligen som spelar Yuji Lee? Jag tycker att rösten låter bekant, men kan inte placera in den; och hon är ju ändå en relativt viktig roll.

Och vem är det som spelar Betty? Rösten låter så vansinnigt bekant, och det irriterar mig att jag just nu inte kan placera in vem det är fastän jag känner igen den så väl...

Någon som sett serien, som känner igen dessa båda skådespelare?

gstone

Jag ser att ni på något sätt lista ur vilken serie det var utan att jag berätta  ;D ;D

gstone

På en något relatera punkt 

Var inte filmen IRL som hon hade en av huvudrollerna i om en autistisk pojke ?

Vill ha klarhet i detta 

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 juni 2024 kl. 00:59:40På en något relatera punkt

Var inte filmen IRL som hon hade en av huvudrollerna i om en autistisk pojke ?

Vill ha klarhet i detta
Det korta svaret är: Ja och nej. Den belgiska originalfilmen Ben X som IRL bygger på handlade om en tonårskille med autism (eller rättare sagt Aspergers, såsom diagnosen löd på den tiden), men i IRL har manusförfattaren tonat ned Elias personlighetsdrag så att han inte lika tydligt är autistisk; och nämner heller ingenting om eventuella NPF-diagnoser i dialogen. Så där får man dra sina egna slutsatser, och finns egentligen inga rätta eller felaktiga svar. Elias (eller Ben som han hette i originalfilmen) framstår som lite udda och introvert, men inte nödvändigtvis autistisk; eller åtminstone inte på samma lite stereotypa sätt som i originalfilmen.

(Gissningsvis gjordes den förändringen för att göra filmen mer allmängiltig, eftersom man i originalfilmen skulle kunna tolka det som att det uttryckligen var autism/Aspergers som gjorde att Ben blev mobbad - och det är ju att göra saker och ting lite för lätt för sig, då alla kan bli utsatta för mobbning oavsett eventuella diagnoser)