Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2024 kl. 22:18:40Här var det som stod
Dubbcredits via undertext? Det var intressant, på DVD och Blu-ray brukar det ju ofta vara via programmerat uthopp.

gstone

Som du kanske var jag tvungen att ta ut min DVD av Hair för att kolla detta vilken jag håller på att titta på.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Det ser exakt likadant ut som på Draken Film - då antar jag att det runt en minut senare också står utsatt röster i grupp i 6 - 7 sekunder, men inget annat?

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2024 kl. 22:23:15Dubbcredits via undertext? Det var intressant, på DVD och Blu-ray brukar det ju ofta vara via programmerat uthopp.
Åtminstone på Draken Film är det dock inte traditionella undertexter, i betydelsen valbara, utan inbränt som del av videon. En stund senare, när det i originalversionen bara är neutrala bakgrundsbilder, har de också klämt dit en lista med röster i grupp (se skärmdump av mig en bit ovanför). Uppenbarligen har Folkets Bio inte haft tillgång till någon neutral bildversion, för att kunna skapa en äkta svensk bildversion, utan har försökt att klämma in begränsade dubbcredits där det funnits plats i den franskspråkiga bildversionen; vilket ser lite si och så ut.

Men ingen regissör, tekniker eller översättare; och heller inte ett ord om vem som spelar respektive rollfigur...

Åtminstone på Draken Film, och gissningsvis även på DVD (?), finns heller ingen originalversion att tillgå; utan enbart svenskdubbat ljudspår utan text. :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2024 kl. 22:38:50Det ser exakt likadant ut som på Draken Film - då antar jag att det runt en minut senare också står utsatt röster i grupp i 6 - 7 sekunder,
inte ens det :(

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2024 kl. 22:41:59inte ens det :(
Märkligt, det gjorde det på Draken Film; som i övrigt verkar ha samma bildversion (studio och mixstudio såg 100% identiskt ut)... ???

Bib

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2024 kl. 22:23:15Dubbcredits via undertext? Det var intressant, på DVD och Blu-ray brukar det ju ofta vara via programmerat uthopp.
Vad är programmerat uthopp? Du säger på DVD men där brukar det ju bara komma direkt efter

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 24 juni 2024 kl. 22:44:04Vad är programmerat uthopp? Du säger på DVD men där brukar det ju bara komma direkt efter
Programmerat uthopp innebär att DVD:n/Blu-Ray:n är programmerad att direkt efter hela filmens slut spela upp en annan titel som innehåller dubbcredits för det språk som man haft påslaget - så att det på skivan finns lagrat varsin filmsnutt för varje språk som skivan innehåller, som då spelas upp direkt när "huvudtiteln" är färdig.

När filmen är slut kontrollerar alltså skivan/spelaren vilket ljudspår som är påslaget, och kommer utifrån det att ladda olika korta filmer med dubbcredits för just det språket man hade påslaget. Och hade man påslaget originalversion hoppar den över det helt, och går tillbaka till menyn. Det görs via ett enkelt slags programmeringsspråk som DVD-standarden stödjer, och ungefär lika (fast med lite mer möjligheter) på Blu-Ray.

Historielektions Soveren

Brukar Eurotroll vara hjälpsamma med creditlistor? Jag skulle gärna vill jag få reda på rollistan till den välgjorda dubbningen av Home Sweet Rome.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Daniel Hofverberg

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 24 juni 2024 kl. 22:55:36Brukar Eurotroll vara hjälpsamma med creditlistor? Jag skulle gärna vill jag få reda på rollistan till den välgjorda dubbningen av Home Sweet Rome.
Överlag, ja - men det har varierat lite beroende på om man råkar komma i kontakt med rätt person; som dessutom faktiskt har tid att hjälpa till. Det är nog alltså inte viljan som saknas, i de fall man inte får (bra) svar, utan tiden.

Jag tänkte faktiskt precis maila Eurotroll om både Home Sweet Rome och Silverpoint, som båda två har riktigt bra dubbningar; så får vi hålla tummarna. :)

gstone

Vilka är rösterna i Beyblade Metal Fusion ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 juni 2024 kl. 20:14:12Vilka är rösterna i Beyblade Metal Fusion ?
Jag är tyvärr väldigt oinsatt i Beyblade: Metal Fusion, så där behöver jag mer att gå på - när, var och hur har den sänts, hur har den distribuerats, vet du något om dubbningsstudio, och så vidare...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2024 kl. 00:06:15Jag är tyvärr väldigt oinsatt i Beyblade: Metal Fusion, så där behöver jag mer att gå på - när, var och hur har den sänts, hur har den distribuerats, vet du något om dubbningsstudio, och så vidare...?
Info fanns faktiskt på Svensk mediedatabas,  ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2024 kl. 00:06:15Jag är tyvärr väldigt oinsatt i Beyblade: Metal Fusion, så där behöver jag mer att gå på - när, var och hur har den sänts, hur har den distribuerats, vet du något om dubbningsstudio, och så vidare...?
Räcker info från KvarnVideo 
https://www.kvarnvideo.se/se/art/beyblade-metal-fusion-volym-1.php

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 juni 2024 kl. 00:33:21Räcker info från KvarnVideo
https://www.kvarnvideo.se/se/art/beyblade-metal-fusion-volym-1.php
Så du menar att serien inte har sänts på TV, utan bara släppts på DVD...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2024 kl. 08:53:33Så du menar att serien inte har sänts på TV, utan bara släppts på DVD...?
Hur ska jag kunna veta 😂