Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Åsikter om korkarna till paket och flaskor

Startat av Jonas9881, 26 februari 2024 kl. 15:12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 09:06:34Precis, jag tror inte heller det är särskilt stor risk att just korken tappas bort ute i naturen. Vid 33 cl-drickor kan man väl möjligen klara av att dricka en läsk vid ett enda tillfälle, utan att skruva igen korken emellan, men knappast vid större flaskor än så (och det finns ju inte så många 33 cl PET-flaskor, då läsk i den storleken oftast är i form av burkar).

I andra EU-länder, som inte har samma pant som vi har, är det däremot säkert ett stort problem att hela läskflaskor slängs i naturen; men när man får betalt för flaskorna när man pantar dem lär ytterst få göra det i Sverige (liksom Danmark och Finland). Men då vore det ju smartare av EU att satsa på lagstadgad pant i alla länder, istället för att bråka om själva korkarna - det skulle göra oerhört mycket större skillnad för att minska mikroplaster i naturen...
Håller med dig, bättre att införa pant i alla länder, eller iallafall många fler än bara norden.

Och skulle det inte vara bättre och ha mer i pant. Alltså typ 20 kronor i pant som man då betalar när man köper flaskan och sedan får tillbaks när man pantar, då slängs absolut ingen flaskan för 20 kronor är ju ingen som vill bli av med jämfört med 1 krona.

Och man kan väl tappa bort korken om man har 0.5 liters flaska eller 1 liters om man är långt ute i naturen, behöver ju inte vara läsk utan vanligt vatten. Och man kan ju dricka flera gånger och skruva igen korken flera gånger och sedan tappa bort den, behöver ju inte vara första gången man dricker att den tappas bort.

Och det finns vanligt vatten i flaskor även om det inte är vanligt förekommande, och jag tänker inte med bubblor utan vatten som är stilla.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 08:49:58Jag har dock svårt att tro att det verkligen är så många som tappar bort korkarna, så att de pantar flaskorna medan just korkarna hamnar ute i naturen; så personligen har jag svårt att se hur just korkarna skulle göra någon nämnvärd skillnad...
(I andra EU-länder, som åtminstone ännu inte har samma pantsystem som i Sverige, förvånar det mig dock inte om hela PET-flaskor blir slängda ute i naturen; något som nog knappt förekommer alls i Sverige tack vare panten. Trots allt är det väl nästan bara de nordiska länderna som har pant i dagsläget, vilket lär göra enorm skillnad på mängden flaskor som hamnar ute i naturen)

Och gör man samma sak även på mjölkkartonger tycker åtminstone jag att det är att gå på tok för långt - för det finns väl ingen människa som dricker mjölk direkt ur kartongen ute i naturen...?
Jag hittar pantburkar och flaskor i naturen då och då och även mjölkkartonger och annat skräp om man letar lite. Folk slänger allt möjligt skräp i natuten, inte för att dom dricker mjölken direkt ur kartongen i skogen utan snarare för att det hamnar där.

Dessutom var det väldigt vanligt förr att korken inte följde med när folk förr i tiden slängde både flaskan och korken i skogen.

Här är för övrigt en illustration från Wikimedia Commons om vilka länder i Europa som har någon form av pantsystem.

Grönt: Fullt pantsystem (flaskor, burkar)
Gult: Planerat införande
Grått: ingen pant
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 28 februari 2024 kl. 13:38:05Jag hittar pantburkar och flaskor i naturen då och då och även mjölkkartonger och annat skräp om man letar lite. Folk slänger allt möjligt skräp i natuten, inte för att dom dricker mjölken direkt ur kartongen i skogen utan snarare för att det hamnar där.
Kanske folk är mer skötsamma i norra Sverige då, för jag har aldrig sett en enda pantflaska eller burk i naturen...

Däremot ser jag slängda godispapper, glasspapper och andra plastförpackningar lite varstans nästan dagligen... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 15:22:57Kanske folk är mer skötsamma i norra Sverige då, för jag har aldrig sett en enda pantflaska eller burk i naturen...

Däremot ser jag slängda godispapper, glasspapper och andra plastförpackningar lite varstans nästan dagligen... :(
Burkar ser jag ofta liggandes utomhus främst energidrycksburkar men sen så jobbar jag ju på en gymnasieskola också...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 februari 2024 kl. 15:22:57Kanske folk är mer skötsamma i norra Sverige då, för jag har aldrig sett en enda pantflaska eller burk i naturen...
Antagligen.
Houba !

Anders M Olsson

Sen några veckor tillbaka har även ICAs mjölkpaket korkar som sitter kvar och bara ska vikas undan, inte skruvas loss helt.

Jag kan i viss mån förstå att man gör så på läskflaskor för att få korken att följa med när man pantar flaskan.

Men på mjölkpaket...? Det är bara så dumt att klockorna stannar! :) Vad är syftet?

Mjölkpaketen ska ju inte pantas, utan slängas i återvinningen. Där är det meningen att själva paketet ska sorteras som pappersförpackning medan korken ska sorteras som plast. Man ska alltså ta loss korken och separera den från resten.

Nu går det i.o.f.s. att dra loss korken tillsammans med den ring som den sitter i. Men gissningsvis kommer inte alla att förstå det, utan kommer att slänga alltihop i pappersavfallet.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2024 kl. 10:04:47Sen några veckor tillbaka har även ICAs mjölkpaket korkar som sitter kvar och bara ska vikas undan, inte skruvas loss helt.

Jag kan i viss mån förstå att man gör så på läskflaskor för att få korken att följa med när man pantar flaskan.

Men på mjölkpaket...? Det är bara så dumt att klockorna stannar! :) Vad är syftet?

Mjölkpaketen ska ju inte pantas, utan slängas i återvinningen. Där är det meningen att själva paketet ska sorteras som pappersförpackning medan korken ska sorteras som plast. Man ska alltså ta loss korken och separera den från resten.

Nu går det i.o.f.s. att dra loss korken tillsammans med den ring som den sitter i. Men gissningsvis kommer inte alla att förstå det, utan kommer att slänga alltihop i pappersavfallet.
Ja, det har jag också märkt att det kommer på varje mjölkpaket, tycker väl personligen att Icas egna mjölkpaket är mycket lättare en Arlas, då jag har fått plastbitar i drickan och anmälde/rapporterade det till Arla, och dom skulle ta vidare frågan till Tetra pak som gör paketen till Arla. Då det var små vita plastbitar som sitter runt korken, men det kanske har ändrats nu.

Och även om folk förstår att man inte ska blanda plast och papper tillsammans när man återvinner så tror jag inte det är så många som orkar med att med våld sa isär plastkorken från papperförpackningen, som jag själv tycker är svårt att förstå hur man ska göra då det inte är helt klart hur man ska lyckas med det.

Sedan kan jag inte förstå men kanske bara är jag och några få som inte begriper. Men varför sätter dom fast korkarna på mjölkpaketen, det är ju liksom inte så att folk går runt med mjölkpaket och dricker ur mitt i skogen/staden och sedan kastar korken och behåller förpackningen då när korkarna var lösa. Och även om papper förmultnar och inte plast så är jag mycket tveksam om folk verkligen kastar sina mjölkpaket när dom dricker rakt ur den. Har aldrig sett någon dricka från ett glas eller från förpackningen offentligt, då man förmodligen bara gör det hemma.

Men man förvånas knappt över Sveriges/världens system längre, då allt är bara knassigheter som uppfinns och finns liksom ingen logik i varför man ska sätta fast korken på mjölkpaketen. Snart sitter dom väl fast på gräddpaketen för att göra det ännu krångligare och jävligare att hälla ner grädde.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 maj 2024 kl. 10:04:47Sen några veckor tillbaka har även ICAs mjölkpaket korkar som sitter kvar och bara ska vikas undan, inte skruvas loss helt.

Norrmejerier har ännu inte börjat med sådana idiotiska påfund, men jag gissar att det bara är en tidsfråga innan deras mjölk också får liknande idiotier.

Jag håller fullständigt med dig - det är ju fullständigt idiotiskt för mjölkpaket, som ändå inte ska pantas och där ytterst få lär börja dricka mjölk direkt ur kartongen ute i skogen, på stranden eller på rastplatser; varför risken för nedskräpning av just korkar lär vara minimal.

Och som du säger är jag starkt misstänksam på att 70% av alla kommer slänga alltihop i pappersavfallet, utan en tanke på att börja slita loss korken. Alltså lär allt få motsatt effekt...

Men av någon ofattbart korkad anledning ser jag att EU-reglerna faktiskt nämner även mjölkförpackningar på listan där det från och med i juli blir lagkrav på korkar som sitter fast...?! :o

Det är nog så besvärligt med läskflaskor, då de idiotiska korkarna alltid är ur vägen och det blir svårt att dricka ur flaskan, men där kan man väl se en viss logik med det i alla fall. Personligen tror jag dock att problemet är ganska litet i Sverige i och med vårt pantsystem varför inte många skräpar ner pantflaskor - och pantar man flaskan kommer man sannolikt panta även korken.

Jag tycker det vore smartare av EU att istället tvinga hela Europa att införa liknande pant som i Sverige, för att komma runt problemet med alla länder där man inte får ett öre för att lämna in flaskor (då det ju bara är ett fåtal länder som i likhet med Sverige har någon slags pant) - det skulle göra underverk för nedskräpningen runt om i Europa, istället för att tjafsa med korkarna som lär få högst begränsad effekt...

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 maj 2024 kl. 10:32:14Sedan kan jag inte förstå men kanske bara är jag och några få som inte begriper. Men varför sätter dom fast korkarna på mjölkpaketen, det är ju liksom inte så att folk går runt med mjölkpaket och dricker ur mitt i skogen/staden och sedan kastar korken och behåller förpackningen då när korkarna var lösa. Och även om papper förmultnar och inte plast så är jag mycket tveksam om folk verkligen kastar sina mjölkpaket när dom dricker rakt ur den. Har aldrig sett någon dricka från ett glas eller från förpackningen offentligt, då man förmodligen bara gör det hemma.
Nej, jag förstår verkligen inte heller tanken. De som dricker mjölk direkt ur en kartong utanför hemmet lär vara ytterst få.

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 maj 2024 kl. 10:32:14Men man förvånas knappt över Sveriges/världens system längre, då allt är bara knassigheter som uppfinns och finns liksom ingen logik i varför man ska sätta fast korken på mjölkpaketen. Snart sitter dom väl fast på gräddpaketen för att göra det ännu krångligare och jävligare att hälla ner grädde.
I det här fallet är det inte Sveriges påhitt utan ett EU-direktiv, som blir tvingandes för medlemsländerna från och med juli i år.

Lagen säger alla dryckesförpackningar på mindre än 3 liter, så det borde väl inte innefatta gräddpaket - nog för att grädde är i flytande form innan man vispat den, men det borde väl ändå inte räknas som en dryck...?

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2024 kl. 11:17:06Lagen säger alla dryckesförpackningar på mindre än 3 liter, så det borde väl inte innefatta gräddpaket - nog för att grädde är i flytande form innan man vispat den, men det borde väl ändå inte räknas som en dryck...?
Jaså det är bara drycker. Jag har inte läst vad det gäller men tur var det, för det skulle var riktigt bökigt om man måste använda båda händerna för att hälla grädde.

Jonas9881

Citat från: Dubintrested skrivet 28 maj 2024 kl. 14:13:33Arla om nya kravet på förpackningar:

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1283009-arla-om-nya-kravet-pa-forpackningar-en-risk
Så man ska ta bort EKO-loggan. Men folk som då vill köpa ekologisk mjölk, hur ska dom veta vad som är ekologiskt och inte.

Blir ju förvirrande om det inte står på paketen.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 maj 2024 kl. 11:17:06Lagen säger alla dryckesförpackningar på mindre än 3 liter, så det borde väl inte innefatta gräddpaket - nog för att grädde är i flytande form innan man vispat den, men det borde väl ändå inte räknas som en dryck...?
Jag köpte en förpackning yoghurt i söndags, och den har den nya korken. :(

Liksom grädde betraktar jag inte yoghurt som dryck (såvida det inte är speciell "drickyoghurt"). Den är ett tjockflytande livsmedel som jag brukar äta med sked.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2024 kl. 15:20:01Jag köpte en förpackning yoghurt i söndags, och den har den nya korken. :(

Liksom grädde betraktar jag inte yoghurt som dryck (såvida det inte är speciell "drickyoghurt"). Den är ett tjockflytande livsmedel som jag brukar äta med sked.
Ja det är svårt att veta vad som gäller och inte. Yoghurt dricker man inte utan äter med sked. Men man sväljer visserligen bara det och inte tuggar (om det inte finns bär i den), så var går gränsen liksom.

Tydligen har lagen avgört att yoghurt är en dricka och därav sätter fasta korkar på förpackningen, men tycker det är luddigt allmänt när vissa ska ha sådana korkar och andra inte, även när det tydligen inte finns något sammanhang, då det står att det endast gäller dricka men yoghurt skulle jag absolut inte kalla det. 

Undra om denna lag även är ett krav på mindre företag som skapar mjölk eller om det endast gäller företagen som är tillräckligt stora.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 maj 2024 kl. 15:20:01Jag köpte en förpackning yoghurt i söndags, och den har den nya korken. :(

Mycket märkligt, jag anser precis som du att yoghurt inte är en dryck - det är mer mat än dryck i mina ögon, då man inte kan dricka det i ordets rätta mening...

Inget från Norrmejerier här uppe i Norr- och Västerbotten (de har huvudkontor i Umeå) verkar dock ha de nya korkade korkarna än, inte mjölk heller. Men det är väl tyvärr bara en tidsfråga...

Historielektions Soveren

Nu är det ju lag på det, visst det är dumt på mjölkpaketen men den större Frågan är vad som hände med mjölkpaket utan kork? Sådana har jag inte sett på länge de var så smidiga man behövde inte oroa sig för att spilla
En kille som ångrar att han sov på lektionerna