Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Uffe Källvik som Sigge McQuack (DuckTales Filmen och sista avsnitten)
Hur fan tänkte Disney?
Ville de medvetet förstöra karaktären?
Uffe har inte alls samma klumpighets röst och uPp oCH nEd röst som Sandborgh har.
Vad som irriterar mig med denna idiotin är också det faktum att dubben spelades in både i Stockholm och Karlskoga och de hade lätt kunnat få med Sandborgh som Sigge ändå så castas Uffe i rollen.

Lennartsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juni 2024 kl. 00:27:54Uffe Källvik som Sigge McQuack (DuckTales Filmen och sista avsnitten)
Hur fan tänkte Disney?
Uffe har inte alls samma klumpighets röst och uPp oCH nEd röst som Sandborgh har.
Vad som irriterar mig med denna idiotin är också det faktum att dubben spelades in både i Stockholm och Karlskoga och de hade lätt kunnat få med Sandborgh som Sigge ändå så castas Uffe i rollen.
Det konstiga är att Sandborgh ju faktiskt är med i några avsnitt som Guld Ivar efter att de bytt studio...

gstone

Många människor i denna tråd som har fel 😄😄😄😒
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 juni 2024 kl. 00:27:54Uffe Källvik som Sigge McQuack (DuckTales Filmen och sista avsnitten)
Hur fan tänkte Disney?
Håller verkligen inte med om det, tycker att Ulf Källvik är ungefär på samma nivå som Per Sandborgh, rentav snäppet vassare än Sandborgh.

DingoPictures2005

Citat från: Lennartsson skrivet 22 juni 2024 kl. 00:35:03Det konstiga är att Sandborgh ju faktiskt är med i några avsnitt som Guld Ivar efter att de bytt studio...
Yes vilket gör saken ännu dummare.
Förstår inte hur Disney tänkte när det byte ut Sandborgh.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 22 juni 2024 kl. 00:41:55Många människor i denna tråd som har fel 😄😄😄😒
Enligt din logik så måste skådespelarna vara kända 🤔.
Nu är ju varken Per eller Uffe kända för personer som inte är tecknat intresserad, Per är visserligen lite känd för folk som är uppvuxna under tidigt 90-tal, men detta är ju för att han gjorde Homer som det blev ramaskri om på 90-talet och för att Jens och andra sågade Sandborgh i media.

Jag har aldrig hört dig säga något bra om någon som inte är känd.
Exempelvis så har du uttryckt att du inte tyckte om Adam Fietz som Schassen i Bilar 3, Sedan så vet jag att du skrev att du inte tyckte om Jennie Jahns som Ellie då dom inte var lika kända som Magnus Härenstam och Eva Röse......

Som jag sagt tidigare så dömer jag dock insatser efter inlevelse och skådespelar insatsen och jag skiter fullständigt i hur känd en skådis är.

gstone

Nick Atkinson som Steven i Steven Universe.

MOA

Citat från: gstone skrivet  7 juli 2024 kl. 00:23:20Nick Atkinson som Steven i Steven Universe.
Evigheter sedan men hur hemsk är han?

gstone

MOA

Citat från: gstone skrivet  7 juli 2024 kl. 10:02:34Han låter 20 år för gammal
Var som sagt länge sedan så jag har glömt allt, minns inte ens andra röster i programmet

Lillefot

Var ett tag sen, men tänkte skriva ett nytt inlägg här efter att ha spelat igenom Scooby-Doo: Duell i spökstaden nyligen.

* Nick Atkinson som Fred:

En skådis som togs upp senast visserligen i tråden, men till att börja med så vill jag bara göra det tydligt att Nick är en röstskådis som jag verkligen gillar att få höra i produktioner. Det faktum att hans röst fortfarande låter ung trots att han har åldrats är inget annat än imponerande. Kort och gott, han är riktigt duktig.

Men jag kan verkligen inte förstå hur det gick till när han fick spela Fred i det här spelet. Inlevelsen är det inget fel på, men Nick får Fred att låta alldeles för ung, likheten med Frank Welkers röst finns knappt och han är inte heller särskilt lik de tidigare svenska rösterna till karaktären (vid tiden för spelets släpp). För mig sänktes därför illusionen väldigt mycket tack vare det faktumet. Jag hade hellre sett att de hade tagit in gamle gode Peter Sjöquist till rollen (om det nu inte var så att han var upptagen när spelet dubbades), som de gjorde för både Den stygga stendraken samt Den slemmiga skalbaggsmannen.

På en positiv not kan faktumet att Shaggy spelas av Thomas Engelbrektson, medans Scooby spelas av Steve Kratz uppmärksammas... en kombination som jag själv aldrig hade förväntat mig, och som vitt jag vet inte har skett för någon av serierna eller filmerna.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 30 mars 2024 kl. 12:20:14Johan Hedenberg som George Jetson i "Familjen Jetson" (Media-Dubbs version)

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur original rösten låter, men Johans röst känns inte helt rätt och det låter som han är stressade och nära på att få panik hela tiden (det är nog inte Johans fel, utan röstregin, då jag märkt att en del av Media Dubbs dubbningar är lite överspelade ibland), jag tycker faktiskt att Jan Modin passade bättre som George/Haley och hans insats var dessutom lugnare.

Lägger till fler sen.
Nu när jag ser Jetson måste jag säga att Johan låter bra när George är stressad, jag älskar honom

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2024 kl. 20:18:14Jag hade hellre sett att de hade tagit in gamle gode Peter Sjöquist till rollen (om det nu inte var så att han var upptagen när spelet dubbades), som de gjorde för både Den stygga stendraken samt Den slemmiga skalbaggsmannen.
De två spelen har ju också sina egenheter Fredrik Dolk som Shaggy... Jag tycker det är konstigt att inget spel har de officiella samtida rösterna...

Lillefot

Citat från: BPS skrivet 16 juli 2024 kl. 20:53:08De två spelen har ju också sina egenheter Fredrik Dolk som Shaggy... Jag tycker det är konstigt att inget spel har de officiella samtida rösterna...
Förvisso sant, det är en gåta varför vissa av karaktärerna fick behålla sina röster medans andra verkade castas hur som helst i dem. Tillgänglighet kanske var en faktor.

Personligen tycker jag dock att Fredrik lyckades bättre med att förmedla Shaggys röstkaraktär och personlighet än vad Nick gjorde med Fred, även om han också inte är världens bästa voicematch i just det här fallet.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2024 kl. 21:00:43Förvisso sant, det är en gåta varför vissa av karaktärerna fick behålla sina röster medans andra verkade castas hur som helst i dem. Tillgänglighet kanske var en faktor.

Personligen tycker jag dock att Fredrik lyckades bättre med att förmedla Shaggys röstkaraktär och personlighet än vad Nick gjorde med Fred, även om han också inte är världens bästa voicematch i just det här fallet.
Skillnaden är väl att Fredrik Dolk faktiskt har spelat Shaggy så helt taget ur luften var det inte att casta honom till skillnad från Nick. Men de här spelen har ju fina återseenden Annica Smedius som Velma och Thomas Engelbrektsson som Shaggy och självaste Steve Kratz tillbaka som Scooby Doo efter flera år.