Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  9 juli 2024 kl. 19:31:38Jag tror han inte lägger ut credits där röstskådespelarna bara står i grupp tyvärr...
Vi vet ju faktiskt några av rösterna, t.ex.;

>Piff = Lena Ericsson

>Puff = Steve Kratz

>Pärlan = Lena Ericsson

>Oskar = Johan Hedenberg

>Svinpäls = Per Sandborgh

>Ragge = Reine Brynolfsson

>Ödlis = Hasse Jonsson

>Bulan = Andreas Nilsson

>Dr Mörk = Andreas Nilsson

(med flera)

gstone

Här är credits till Biet Maya
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  9 juli 2024 kl. 19:31:38Jag tror han inte lägger ut credits där röstskådespelarna bara står i grupp tyvärr...
Men det är ju irriterande när credits inte finns att tillgå och då är det bättre med röster i grupp än inget alls.
Som exempelvis Boog & Elliott 2 där du inte kan hitta något om Svenska röster.
Något som även irriterar mig till vansinne är att Wikipedia i princip copy pastat Dubbningshemsidan och sidor som Boog & Elliot 2 på Wikipedia är helt meningslösa då endast originalrösterna som ändå kan hittas på IMbD står med☹️.

Visa dubbningar som Power Rangers och andra tv dubbar kommer man nog heller aldrig med säkerhet kunna hitta info om alla röster till men det är i dessa fall bra om de bevaras i grupp på Dubbningshemsidan så folk kan se vilka som medverkat.

Sedan så finns visa creditlistor listade i grupp som denna.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/detlillablaloket/

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juli 2024 kl. 19:49:35Vi vet ju faktiskt några av rösterna, t.ex.;

>Piff = Lena Ericsson

>Puff = Steve Kratz

>Pärlan = Lena Ericsson

>Oskar = Johan Hedenberg

>Svinpäls = Per Sandborgh

>Ragge = Reine Brynolfsson

>Ödlis = Hasse Jonsson

>Bulan = Andreas Nilsson

>Dr Mörk = Andreas Nilsson

(med flera)
Jag har också för mig att Gunnar Ernblad översatte MediaDubb dubben.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 22:11:52Jag har också för mig att Gunnar Ernblad översatte MediaDubb dubben.
Det skulle jag också gissa, som han vid det här laget gjort mycket hos MediaDubb, regissör borde vid det laget vara Lasse Svensson.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 22:08:39Men det är ju irriterande när credits inte finns att tillgå och då är det bättre med röster i grupp än inget alls.
Något som även irriterar mig till vansinne är att Wikipedia i princip copy pastat Dubbningshemsidan och sidor som Boog & Elliot 2 på Wikipedia är helt meningslösa då endast originalrösterna som ändå kan hittas på IMbD står med☹️.

Visa dubbningar som Power Rangers och andra tv dubbar kommer man nog heller aldrig med säkerhet kunna hitta info om alla röster till men det är i dessa fall bra om de bevaras i grupp på Dubbningshemsidan så folk kan se vilka som medverkat.

Sedan så finns visa creditlistor listade i grupp som denna.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/detlillablaloket/
Förutom Boog & Elliott 2 så har jag förgäves försökt hitta credits till Toy Story 2 PS1 & PC spelet.
Jag letade även länge efter creditlistan till Bilar spelet, Bilar spelet har jag dock kunnat fastställa det flesta rösterna i tack vare att Gstone skickade creditlistan som omnämndes i manualen och jag vet även med säkerhet att Annica Smedius spelade Sally i spelet tack vare att Emil Smedius hjälpte mig att bekräfta detta.
Jag letade även länge information om Flåklypa Grand Prix dubben innan Daniel la in informationen om Flåklypa.

Visserligen är de bäst om alla röster står med, men det är bättre att man kan hitta lite information om något istället för att som i fallet med Boog & Elliott 2......
Inte kan hitta något om.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juli 2024 kl. 22:14:18Det skulle jag också gissa, som han vid det här laget gjort mycket hos MediaDubb, regissör borde vid det laget vara Lasse Svensson.
Yes jag är 99% säker på att Gunnar översatte den och att Lasse regisserade dubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juli 2024 kl. 22:47:23Credits till Mighty Morphin Power Rangers (1994)
Av någon anledning så finns inte någon creditslista på Dubbningshemsidan så hoppas du kan lägga in dessa @Daniel Hofverberg
Tack, jag publicerar dessa vid nästa uppdatering. :)

Den "någon anledning" är helt enkelt att jag inte har haft tillgång till uppgifterna, och jag kan inte trolla fram uppgifter från tomma intet. Jag vet att jag eller min bror hade spelat in en eller ett par VHS-band med Power Rangers från TV3, men mina föräldrar gömde undan banden när våldshysterin bröt ut då de inte ville att min (då väldigt unga) bror skulle se på serien; och efter det har jag aldrig lyckats hitta åt banden... :(

Jodå, det är många gånger jag lagt ut credits där skådespelarna bara står i grupp, så det är absolut inget hinder mot publicering.

Det jag däremot helst undviker i möjligaste mån är SVTs ofullständiga dubbcredits, där det inte bara brukar stå röster i grupp utan dessutom listor som avslutas med "m.fl." och där flertalet skådespelare hoppas över. Jag tycker helt enkelt att det är oförskämt mot de ibland dussintals stackars skådespelarna som SVT inte anser förtjänar att nämnas vid namn - i synnerhet som det sker utan uppenbar rim och reson, där det ibland är flertalet ganska stora roller som hoppas över...

(Nog för att man väl aldrig kan vara riktigt säker på att credits från någon källa är 100% kompletta, utan att någon liten biroll hoppats över; och vid gamla TV3- och TV1000-credits är jag också övertygad om att skådespelare som spelar mindre gästroller i enstaka avsnitt ibland har utelämnats - men det är ingen annan än SVT som gör det i så hög utsträckning och utan uppenbar logik, där det ibland kan vara dussintals skådespelare som gör halvstora roller som hoppas över)

Ibland publicerar jag ändå SVTs ofullständiga uppgifter, men först efter att jag känner att jag uttömt alla rimliga möjligheter att få fram mer detaljerad information.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 22:08:39Men det är ju irriterande när credits inte finns att tillgå och då är det bättre med röster i grupp än inget alls.
Ja, Boog & Elliott 2 har jag försökt i omgångar att få fram dubbcredits till, men tyvärr utan framgång. :(

Det handlar inte om att röster bara står i grupp, utan att det aldrig har stått någonting; och distributören har inte behagat sig att svara på mina mail...

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 19:27:25Vill också att du lägger in MediaDubb creditsen till Räddningspatrullen.
Jag trodde ärligt talat att jag hade gjort det för åratal sedan - kanske blev det avglömt, eller så missade jag att ladda upp den uppdaterade filen till servern...

Ska ordna det så fort jag får tid. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2024 kl. 22:31:55Tack, jag publicerar dessa vid nästa uppdatering. :)

Den "någon anledning" är helt enkelt att jag inte har haft tillgång till uppgifterna, och jag kan inte trolla fram uppgifter från tomma intet. Jag vet att jag eller min bror hade spelat in en eller ett par VHS-band med Power Rangers från TV3, men mina föräldrar gömde undan banden när våldshysterin bröt ut då de inte ville att min (då väldigt unga) bror skulle se på serien; och efter det har jag aldrig lyckats hitta åt banden... :(
Jodå, det är många gånger jag lagt ut credits där skådespelarna bara står i grupp, så det är absolut inget hinder mot publicering.

Det jag däremot helst undviker i möjligaste mån är SVTs ofullständiga dubbcredits, där det inte bara brukar stå röster i grupp utan dessutom listor som avslutas med "m.fl." och där flertalet skådespelare hoppas över. Jag tycker helt enkelt att det är oförskämt mot de ibland dussintals stackars skådespelarna som SVT inte anser förtjänar att nämnas vid namn - i synnerhet som det sker utan uppenbar rim och reson, där det ibland är flertalet ganska stora roller som hoppas över...

(Nog för att man väl aldrig kan vara riktigt säker på att credits från någon källa är 100% kompletta, utan att någon liten biroll hoppats över; och vid gamla TV3- och TV1000-credits är jag också övertygad om att skådespelare som spelar mindre gästroller i enstaka avsnitt ibland har utelämnats - men det är ingen annan än SVT som gör det i så hög utsträckning och utan uppenbar logik, där det ibland kan vara dussintals skådespelare som gör halvstora roller som hoppas över)

Ibland publicerar jag ändå SVTs ofullständiga uppgifter, men först efter att jag känner att jag uttömt alla rimliga möjligheter att få fram mer detaljerad information.
Ja, Boog & Elliott 2 har jag försökt i omgångar att få fram dubbcredits till, men tyvärr utan framgång. :(

Det handlar inte om att röster bara står i grupp, utan att det aldrig har stått någonting; och distributören har inte behagat sig att svara på mina mail...
Ok då förstår jag🙂....
Har länge varit nyfiken på om Persbrandt återkom som Boog.
Anledningen att jag är nyfiken på detta är då jag undrar när Persbrandt gjorde sin sista dubbning, då jag vet att han sagt att han tycker dubbning är fulkultur som han aldrig tänker ställa upp i igen......
Jag antar att den första Boog & Elliott filmen var Persbrandts sista dubbning men är ej säker.
Osis hade inget dokumenterat om 2:an men han sa att han trodde att Adam Fietz övertog som Boog redan i andra filmen.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2024 kl. 22:43:10Jag trodde ärligt talat att jag hade gjort det för åratal sedan - kanske blev det avglömt, eller så missade jag att ladda upp den uppdaterade filen till servern...

Ska ordna det så fort jag får tid. :)
Då glömde du nog det.
Endast KM Studios dubbning står listad för tillfället.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/raddningspatrullen/

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 22:44:26Då glömde du nog det.
Endast KM Studios dubbning står listad för tillfället.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/raddningspatrullen/
Jag kan ha gjort det, men missat att ladda upp den uppdaterade filen till servern - det vore inte första gången...

Just creditlistor hanterar jag i dagsläget som textfiler i Anteckningar, som laddas upp manuellt till servern via FTP - ett lite mer halvmanuellt och halvbökigt system än recensioner, som lagras helt i en MySQL-databas på servern; utan textfiler eller manuella uppladdningar.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  7 juli 2024 kl. 22:47:23Credits till Mighty Morphin Power Rangers (1994)
Av någon anledning så finns inte någon creditslista på Dubbningshemsidan så hoppas du kan lägga in dessa @Daniel Hofverberg
Hur fick du tag på Power Rangers på svenska? Det verkar vara helt omöjligt för den banades ju på grund av videovåld