Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juli 2024 kl. 23:02:38Hur fick du tag på Power Rangers på svenska? Det verkar vara helt omöjligt för den banades ju på grund av videovåld
Och?
Folk har spelat in och en kompis har digitaliserat mycket tecknat och lagt i en server.
Bara för att något inte är uppe på Archive.org betyder det inte att materialet är omöjligt att hitta du kan hitta mycket på deepweb och även Darkweb.
Med DeepWeb så menar jag privata sidor du behöver inbjudan till.

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 23:31:13Och?
Folk har spelat in och en kompis har digitaliserat mycket tecknat och lagt i en server.
Bara för att något inte är uppe på Archive.org betyder det inte att materialet är omöjligt att hitta du kan hitta mycket på deepweb och även Darkweb.
Jag skrev faktiskt ingenting om Archive.org men jag har frågat många samlare och ingen verkar ha den

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 22:08:39Något som även irriterar mig till vansinne är att Wikipedia i princip copy pastat Dubbningshemsidan och sidor som Boog & Elliot 2 på Wikipedia är helt meningslösa då endast originalrösterna som ändå kan hittas på IMbD står med☹️.
Originalforskning är inte tillåtet på Wikipedia, allt som står ska gå att kontrollera enligt angiven källa. Tyvär står det allt för ofta ingen utsatt men när jag själv skriver av Dubbningshemsidan eller ser andra göra det lägger jag naturligtvis till en referens så man vet.

Har du några exempel på när det inte står/framgår?
Houba !

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 23:31:13Och?
Många verkar ha svårt att förstå skillnaden på lost media och lost media.
Många ser grejer som inte kan ses lagligt som lost media och sådant du måste gräva fram på torrent sidor på deepweb som lost, det är inte lost om det finns att tillgå visserligen så kan du inte se visa grejer på laglig väg men du kan gräva upp det mesta från olistade torrent sidor på Darkweb men det gör inte materialet lost, bara svårt att hitta.
Lost media är sådant som inte finns att tillgå varken på laglig eller olaglig väg, saker som inte en enda känd kopia finns utav som exempelvis Askungens originaldubb.
Visserligen så är typ Lady & Lufsens och Törnrosas originaldubb gränsfall men dessa finns bevarade hos Svenska Filminstitutet vilket gör att de inte är helt lost.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 juli 2024 kl. 23:35:55Jag skrev faktiskt ingenting om Archive.org men jag har frågat många samlare och ingen verkar ha den
Var inte så mycket jobb att hitta fick en länk till en molnserver där materialet fanns.
Urusel serie med en dålig dubbning men kommer skicka över avsnitten till @BPS när jag kommer hem under veckan så det kan bevaras på lättillgänglig väg.

DingoPictures2005

I fallet med Power Rangers så finns till och med 2 avsnitt upplagt på yt med Svensk dubb och det är för mig oförståeligt hur du kan ha missat dessa om du vill se dubben.
https://youtu.be/K3jid1_z1d4?si=na3-NojyVXG0_RSb
https://youtu.be/GYKWiKtc9sE?si=1POKvMNaAFc14Muz

DingoPictures2005

Citat från: Sabelöga skrivet  9 juli 2024 kl. 23:46:11Originalforskning är inte tillåtet på Wikipedia, allt som står ska gå att kontrollera enligt angiven källa. Tyvär står det allt för ofta ingen utsatt men när jag själv skriver av Dubbningshemsidan eller ser andra göra det lägger jag naturligtvis till en referens så man vet.

Har du några exempel på när det inte står/framgår?
Ja la in credits till Djuren gör Revolt och länkade Osis inlägg och fick min ändring borttagen av någon idiot till admin med kommentaren "Ett forum, inte pålitligt".
Och nu är sidan helt meningslös då allt som stod på sidan innan kunde hittas på imdb

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 23:46:34Många verkar ha svårt att förstå skillnaden på lost media och lost media.
Många ser grejer som inte kan ses lagligt som lost media och sådant du måste gräva fram på torrent sidor på deepweb som lost, det är inte lost om det finns att tillgå visserligen så kan du inte se visa grejer på laglig väg men du kan gräva upp det mesta från olistade torrent sidor på Darkweb men det gör inte materialet lost, bara svårt att hitta.
Lost media är sådant som inte finns att tillgå varken på laglig eller olaglig väg, saker som inte en enda känd kopia finns utav som exempelvis Askungens originaldubb.
Visserligen så är typ Lady & Lufsens och Törnrosas originaldubb gränsfall men dessa finns bevarade hos Svenska Filminstitutet vilket gör att de inte är helt lost.
Termen Lost media används allt för löst, går man in på The Lost Media Wiki så är nämner de ibland sådana som faktiskt släppts på VHS... När jag tänker på Lost media så är det gamla stumfilmer där filmrullarna har brunnit upp inte något som faktiskt har släppts på hem video...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 juli 2024 kl. 23:53:49Termen Lost media används allt för löst, går man in på The Lost Media Wiki så är nämner de ibland sådana som faktiskt släppts på VHS... När jag tänker på Lost media så är det gamla stumfilmer där filmrullarna har brunnit upp inte något som faktiskt har släppts på hem video...
Som exempelvis Askungens originaldubb......

Sabelöga

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 23:51:55Ja la in credits till Djuren gör Revolt och länkade Osis inlägg och fick min ändring borttagen av någon idiot till admin med kommentaren "Ett forum, inte pålitligt".
Och nu är sidan helt meningslös då allt som stod på sidan innan kunde hittas på imdb
Lämpligt, forum är i allmänhet opålitliga som källa. Vem som helst kan ju stå bakom ett nick. Även om du litar på kontot, vet ju inte någon annan som ska granska källan vem det är. Då städas det bort. Skulle Daniel publicera det på hemsidan vore det en annan femma.
Houba !

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 juli 2024 kl. 23:57:44Som exempelvis Askungens originaldubb......
Den bör ju dock finnas arkiverad någonstans då Disney använde utdrag ur den men det hjälper ju förstås inte att Disney har den inlåst i något arkiv.

Citat från: Sabelöga skrivet 10 juli 2024 kl. 00:00:42Lämpligt, forum är i allmänhet opålitliga som källa. Vem som helst kan ju stå bakom ett nick. Även om du litar på kontot, vet ju inte någon annan som ska granska källan vem det är. Då städas det bort. Skulle Daniel publicera det på hemsidan vore det en annan femma.
Borde man inte överväga från fall till fall? Jag menar Oscar Isaksson har ju faktiskt gjort research han forskar ju faktiskt ämnet dubbning så visst är hans inlägg pålitliga källor.

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 juli 2024 kl. 00:03:10Den bör ju dock finnas arkiverad någonstans då Disney använde utdrag ur den men det hjälper ju förstås inte att Disney har den inlåst i något arkiv.
Varför skulle Disney spara något de inte vill ska finnas?
Disney har ju gjort det väldigt tydligt att de vill radera tidigare dubbningar från exsistensen.

Sabelöga

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 juli 2024 kl. 00:03:10Borde man inte överväga från fall till fall? Jag menar Oscar Isaksson har ju faktiskt gjort research han forskar ju faktiskt ämnet dubbning så visst är hans inlägg pålitliga källor.
Jo, men det är det inte alla som gör. Hadde två långa diskussioner för att få Dubbningshemsidan accepterad som källa. Vilket till slut gick vägen.

Forskar förresten Oscar på dubbning? Hur eller var då?
Houba !

Mathilda Gustafsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 00:13:07Varför skulle Disney spara något de inte vill ska finnas?
Disney har ju gjort det väldigt tydligt att de vill radera tidigare dubbningar från exsistensen.
Jag antar att de vill ha kontroll över materialet det har ju hänt att originaldubbningar används av misstag så de flesta verkar ändå finnas någonstans hos Disney. 

DingoPictures2005

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 juli 2024 kl. 00:20:45Jag antar att de vill ha kontroll över materialet det har ju hänt att originaldubbningar används av misstag så de flesta verkar ändå finnas någonstans hos Disney.
Makes sense.

Hur finns det förresten bevarat creditlistor till Askungen:s originaldubb?
Visserligen nämner ett antal tidningsklipp rösterna.
Men saker som att Britt Léonarde var med i kören i dubben känns som något som endast kan ha blivit omnämnt i eftertexterna.
Daniel fick ju även fram credits innan de få klippen läckte online för några månader sedan så fanns ju inget av originaldubben att tillgå.

1958 är ju också väldigt längesedan......
Långt innan ens Mamma & Pappa föddes.