Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 00:30:14Makes sense.

Hur finns det förresten bevarat creditlistor till Askungen:s originaldubb?
Visserligen nämner ett antal tidningsklipp rösterna.
Men saker som att Britt Léonarde var med i kören i dubben känns som något som endast kan ha blivit omnämnt i eftertexterna.
Daniel fick ju även fram credits innan de få klippen läckte online för några månader sedan så fanns ju inget av originaldubben att tillgå.

1958 är ju också väldigt längesedan......
Långt innan ens Mamma & Pappa föddes.
För mig är det också obegripligt hur Disney tänkte då dom dubbade om filmen endast för att casta en kändis att spela Askungen och sedan så är Alice fruktansvärt oppasannde i rollen då hon låter alldeles för gammal.

Visserligen så är Tatiana Angelini okänd för de flesta
men Benkt-Åke Benktsson, Lauritz Falk, Britta Brunius, Sif Ruud och Naima Wifstrand var ju väldigt kända.
Sedan så bryr sig inte målgruppen barn om vilka som gör röster så länge det är välgjort.

Jag tycker Tatiana också passar Askungen perfekt och hon är 1000 gånger bättre än Alice Babs hemska insats.
Enda värre Svenska prinsess röst jag kommer på är Sissel som Ariel.

Osis har nämnt att den största anledningen till omdubben var marknadsföring och för att Åke Holm framhävt att namnkunniga skulle spela huvudrollerna för att det kunde användas i marknadsföring.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 00:40:32För mig är det också obegripligt hur Disney tänkte då dom dubbade om filmen endast för att casta en kändis att spela Askungen och sedan så är Alice fruktansvärt oppasannde i rollen då hon låter alldeles för gammal.

Visserligen så är Tatiana Angelini okänd för de flesta
men Benkt-Åke Benktsson, Lauritz Falk, Britta Brunius, Sif Ruud och Naima Wifstrand var ju väldigt kända.
Sedan så bryr sig inte målgruppen barn om vilka som gör röster så länge det är välgjort.

Jag tycker Tatiana också passar Askungen perfekt och hon är 1000 gånger bättre än Alice Babs hemska insats.
Enda värre Svenska prinsess röst jag kommer på är Sissel som Ariel.

Osis har nämnt att den största anledningen till omdubben var marknadsföring och för att Åke Holm framhävt att namnkunniga skulle spela huvudrollerna för att det kunde användas i marknadsföring.

Anledningen som har framkommit på forumet är ju dock att språket hade utvecklats så pass mycket att det behövdes en dubbning med modernare språk. Vilket låter lite konstigt då det är ju ändå är en saga som inte utspelar sig i samtid.

Oscar Isaksson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 juli 2024 kl. 00:03:10Borde man inte överväga från fall till fall? Jag menar Oscar Isaksson har ju faktiskt gjort research han forskar ju faktiskt ämnet dubbning så visst är hans inlägg pålitliga källor.
Ja, att posta på ett forum är kanske inte alltid är så trovärdigt.
Här tycker jag dock oftast att vi i denna community är väldigt duktiga och diskuterar igenom gemensamt var uppgifter kommer ifrån och försöker väga det på guldvåg.
När det kommer till den faktiska slutliga publiceringen som Daniel gör, så har jag som det ganska så förspänt, i det att jag inte behöver rabbla upp alla källorna. För oftast kommer mycket ifrån tex Kungliga biblioteket, Svenska Filminstitutet och SVTs arkiv. Det händer även att jag måste kombinera uppgifter från olika ställen för att få en komplett bild.

Sen har det vuxit fram en okunnighet på senare, som jag har ställts inför och till vis del blivit ifrågasatt varför jag forskar i fysiska arkiv. "Om det inte finns på internet, har det aldrig funnits så vad är vitsen" är inte ovanligt att höra från personer. Och då ska vi inte ens börja prata om detta med "lost media", viket infantilt ignorant påfund. 

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2024 kl. 00:43:54Anledningen som har framkommit på forumet är ju dock att språket hade utvecklats så pass mycket att det behövdes en dubbning med modernare språk. Vilket låter lite konstigt då det är ju ändå är en saga som inte utspelar sig i samtid.
Ja, exakt det var grunden att Disney i Sverige tyckte språket lät för gammalmodigt. Sen spann de vidare på detta. Med svenske direktören Åke Holm i spetsen, ville de att nypremiären av Askungen skulle vara en riktig fräsch ny panggrej som kunde utnyttjas i marknadsföringen.

Det är en ganska stor komplex bild, skulle nästan behöva köra ett fysiskt samtal för att kunna ge en helhet hur Disney jobbade på 60-talet.

Oscar Isaksson

Citat från: Sabelöga skrivet 10 juli 2024 kl. 00:14:22Forskar förresten Oscar på dubbning? Hur eller var då?
"Hur eller var" Ja, vad är adekvat för dig att veta?

Jag är vad man kallar oberoendeforskare, då detta med dubbning är alldeles för smalt för att tas på allvar av de riktiga tyckarna. Trots det har jag gjort detta länge nu, det utvecklas hela tiden och fördjupas.

Sabelöga

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 10 juli 2024 kl. 01:25:54"Hur eller var" Ja, vad är adekvat för dig att veta?

Jag är vad man kallar oberoendeforskare, då detta med dubbning är alldeles för smalt för att tas på alvar av de riktiga tyckarna. Trots det Har gjort detta länge nu, det utvecklas hela tiden och fördjupas.
Som en själv då.
Houba !

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 00:40:32För mig är det också obegripligt hur Disney tänkte då dom dubbade om filmen endast för att casta en kändis att spela Askungen och sedan så är Alice fruktansvärt oppasannde i rollen då hon låter alldeles för gammal.

För i helvete sluta säga detta 🤬🤬🤬🤬🤬

Alice Babs är jättebra som Askungen 

faktum med att hon är den bästa svenska Askungen 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2024 kl. 13:26:15För i helvete sluta säga detta 🤬🤬🤬🤬🤬

Jag bryr mig inte ett skit om hur känd någon är.

Jag dömer insatser efter insats och inlevelse och inte efter namnet.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2024 kl. 13:26:15För i helvete sluta säga detta 🤬🤬🤬🤬🤬

Så om typ Jimmie Åkesson skulle dubba Kalle Anka så är han automatiskt bättre än Andreas Nilsson som är en erfaren röstskådespelare som gjort rollen i 30+ år?

Eller om typ Leif GW Persson skulle dubba Prins Cornelius i Törnrosa så skulle det automatiskt var ett bra och passande val med din logik?

Dessa exempel skulle vara sjukt dålig och opassande casting val och det skulle förstöra filmerna.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 juli 2024 kl. 13:58:45Så om typ Jimmie Åkesson skulle dubba Kalle Anka så är han automatiskt bättre än Andreas Nilsson som är en erfaren röstskådespelare som gjort rollen i 30+ år?

Eller om typ Leif GW Persson skulle dubba Prins Cornelius i Törnrosa så skulle det automatiskt var ett bra och passande val med din logik?

Dessa exempel skulle vara sjukt dålig och opassande casting val och det skulle förstöra filmerna.
Fast nu var det en sångerska som spelar en karaktär som sjunger och dina "förslag" kan inte jämföras......

Visst är Kalle ofta sur och konfronterande men han är inte nån nationalistisk islamofobisk galning och har t.o.m stridit MOT nazismen
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet 10 juli 2024 kl. 14:31:31Fast nu var det en sångerska som spelar en karaktär som sjunger och dina "förslag" kan inte jämföras......

Visst är Kalle ofta sur och konfronterande men han är inte nån nationalistisk islamofobisk galning och har t.o.m stridit MOT nazismen
Men enligt @gstone är de kända och automatiskt bra😅.

Tog de som exempel för att nämna att kändisar inte gör filmer bättre och tog därför 2 icke skådespelare som är kända som exempel i roller de absolut inte skulle passa.

Oskar

Kan du beter dig som vuxen och slutar bli arg på andra åsikter. Det är Daniels forum inte din.

DingoPictures2005

Citat från: Oskar skrivet 10 juli 2024 kl. 14:49:22Kan du beter dig som vuxen och slutar bli arg på andra åsikter. Det är Daniels forum inte din.
⬆️
Exakt.
Bra sagt.

Sabelöga

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 10 juli 2024 kl. 14:05:03Hur verkar du?
På Wikipedia. Med ungefär samma källor som du till synes: KB, SMDb, SFdb, eller vad nu hittar. Har ingen journalisackreditering till SMDb dock men tillgång till Retriever.
Houba !