Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SSD Dockningsstation - programvara?

Startat av Jabberjaw, 16 juli 2024 kl. 21:38:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Köpte precis en dockningsstation för komma åt mina äldre diskar. Och för att kunna plocka ut en SSD som sitter i en laptop som inte varit igång på 2 år. Tänkte försöka kopiera över allt innehåll till min primära dator. Och köpte en "Maiwo K3082H".

Har någon koll på om man får bäst resultat med någon särskild programvara vid denna typen utav överföring. Den ena disken vet jag knappt gick att få runt inne i Windows. Och då använde jag ett bootbart Linux OS och mountade disken inuti detta. Då gick det att kopiera saker.

Men tänker med just denna typen utav kabinetter. Tips tas tacksamt emot :)

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 16 juli 2024 kl. 21:38:05Köpte precis en dockningsstation för komma åt mina äldre diskar. Och för att kunna plocka ut en SSD som sitter i en laptop som inte varit igång på 2 år. Tänkte försöka kopiera över allt innehåll till min primära dator. Och köpte en "Maiwo K3082H".

Har någon koll på om man får bäst resultat med någon särskild programvara vid denna typen utav överföring. Den ena disken vet jag knappt gick att få runt inne i Windows. Och då använde jag ett bootbart Linux OS och mountade disken inuti detta. Då gick det att kopiera saker.

Är det mest inspelningar från Barntrean? Saker som inte får gå förlorade för oss & alla andra som tittar

Jabberjaw

Citat från: MOA skrivet 16 juli 2024 kl. 23:33:31Är det mest inspelningar från Barntrean? Saker som inte får gå förlorade för oss & alla andra som tittar
Det är mest tecknat ja. Så det är säkert 300GB då jag vill minnas att jag bara hade 512GB i den laptopen i lagringsutrymme. Så den skall användas till att försöka kopiera över sånt som jag inte var smart nog att ta backup på, innan laptopen gav upp.

Banden finns kvar, men orkar inte rippa om allt..

Anders M Olsson

Citat från: Jabberjaw skrivet 16 juli 2024 kl. 21:38:05Köpte precis en dockningsstation för komma åt mina äldre diskar. Och för att kunna plocka ut en SSD som sitter i en laptop som inte varit igång på 2 år. Tänkte försöka kopiera över allt innehåll till min primära dator. Och köpte en "Maiwo K3082H".

Min erfarenhet är att man inte behöver göra något speciellt, inte heller behöver man någon speciell programvara. Det brukar bara vara att koppla in dockningsstationen, sätta i disken, och köra. Disken blir som vilken annan hårddisk som helst under Windows. Man kan kopiera filer på vanligt vis t.ex. under utforskaren eller i ett kommandofönster.

Jag vet inte vad du menar med att "den ena disken knappt gick att få runt inne i Windows"? Om en disk är trasig eller halvtrasig är det väl troligt att man får samma problem om den sätts i en dockningsstation.

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juli 2024 kl. 01:34:23Det är mest tecknat ja. Så det är säkert 300GB då jag vill minnas att jag bara hade 512GB i den laptopen i lagringsutrymme. Så den skall användas till att försöka kopiera över sånt som jag inte var smart nog att ta backup på, innan laptopen gav upp.

Banden finns kvar, men orkar inte rippa om allt..
Ja det fattar jag, finns nog nästan inget värre när en hårddisk som man sparat mycket på pajar. Det har som tur är aldrig hänt mig

Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juli 2024 kl. 07:32:18Min erfarenhet är att man inte behöver göra något speciellt, inte heller behöver man någon speciell programvara. Det brukar bara vara att koppla in dockningsstationen, sätta i disken, och köra. Disken blir som vilken annan hårddisk som helst under Windows. Man kan kopiera filer på vanligt vis t.ex. under utforskaren eller i ett kommandofönster.

Jag vet inte vad du menar med att "den ena disken knappt gick att få runt inne i Windows"? Om en disk är trasig eller halvtrasig är det väl troligt att man får samma problem om den sätts i en dockningsstation.
Hm okej jag hoppas på det bästa med den jag köpt. Tänkte det är smidigt att ha en sån rent allmänt också eftersom jag har många gamla laptops som inte varit igång på flera år.

Symtomen var exempelvis att datorn började boota långsammare och långsammare. Sedan gick den ena dagen riktigt fort. Så jag började misstänka rootkit. Sökte igenom och hittade ingenting trots hjälp av människor på Bleepingcomputer som gick igenom loggar. Tänkte att jag då skulle kopiera allt innehåll till en ny. Extern hdd. Och helt plötsligt så dog överföringshastigheten helt. Provade då göra omstart och testa igen och fick samma fel.

Bootade med ett Live OS i ram minnet via en USB-sticka. Mountar SSD disken i denna miljön och börjar föra över igen. Denna gången får jag över säkert 50GB. På nästa omgång så fastnar den igen, vilket får mig att tänka att vissa "sektorer" är defekta? Tänkte därför man kanske kan använda någon programvara i Windows med dockningsstationen och få bättre resultat.

Jabberjaw

Citat från: MOA skrivet 17 juli 2024 kl. 11:45:12Ja det fattar jag, finns nog nästan inget värre när en hårddisk som man sparat mycket på pajar. Det har som tur är aldrig hänt mig
Brukar köpa Samsungs SSD diskar och dom ger ofta 5 - 10 års garanti. Och dessa har i skrivande stund 24.000 h aktiv tid på sig exempelvis i min stationära dator utan krångel. Alla visar med Smart värden 100% och inga fail counts som är bristande.

Men i laptops har jag kört på det som suttit i när dom köptes. Och alla har i princip gett upp efter ~5-6 år. ::)

MOA

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 juli 2024 kl. 11:52:43Brukar köpa Samsungs SSD diskar och dom ger ofta 5 - 10 års garanti. Och dessa har i skrivande stund 24.000 h aktiv tid på sig exempelvis i min stationära dator utan krångel. Alla visar med Smart värden 100% och inga fail counts som är bristande.

Men i laptops har jag kört på det som suttit i när dom köptes. Och alla har i princip gett upp efter ~5-6 år. ::)
Ja min dator var 7 år gammal när insidan gjordes om, en förtjänst av min datortekniska morbror. Har även en till hårddisk som jag döpt till Crateria & den är för närvarande helt tom